Ik ben er eindelijk aan toe gekomen om er eens voor te gaan zitten.
Eerst alles eruit gehaald. Alle apparaten, stekkerdoos nog vervangen met een andere, uit de kast. Maar dat mocht niet baten.
Kabels vervangen met de 5 euro test kabels van de forum sponsor. Static ruis/zoem weg.
Getest op verschillende bronnen, het is nu echt weg. Dus het ligt toch echt aan de RUC kabels. Toch wel bijzonder ...
Enige wat ik nu nog hoor op de HTPC is een lichte ruis waarbij je de processen lichtjes hoort, maar dat lijkt op interferentie binnen de HTPC en is ook niet echt storend.
Misschien wel een reden om eens naar een alternatief te kijken die hier wellicht minder last van heeft. Of zou een XLR kabel dat weg kunnen halen?
De nieuwe kabels zitten wel heel losjes op de contacten. (te los). En wat ik nu ook behoorlijk duidelijk merk is dat, behalve dat die zoem weg is, het geluid wel minder is. Wat doffer en vooral het laag ook wat minder strak. Ook moet ik 't volume harder zetten om tot luisterniveau te komen. Is dat ook een kwestie van even inspelen? Anders ga ik op zoek naar andere kabels. Geloofde het nooit echt, was meer om wat degelijkere kabels te hebben, maar de verschillen die ik nu hoor zijn best wel duidelijk.