Advies gevraagd: Wat als je een home theater op maat zou mogen bouwen

Started by Teebee, September 8, 2018, 15:59:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teebee

Hallo,

ik vind niet zo snel waar ik deze vraag kan stellen, dus hoop ik dat ik in het juiste forumgedeelte zit.

Mogelijk ga ik in de nabije toekomst een nieuwe woning bouwen, waarin een home theater komt, en vroeg me af of er mij iemand op de juiste weg kan zetten.

Wat als je carte blanche kreeg om zelf je kamer te bouwen (waarin 4 mensen zouden kijken), welke afmetingen zouden dan ideaal zijn zodat je ook met je geluid een ideale opstelling kunt maken (7.1.4)?  Ik lees bv van golden ratios voor geluid, waar ze het hebben over verhoudingen van 1,5 breedte en 2,5x lengte tov de hoogte, anderen spreken van 1:1.4:1.9. Dus als een kamer 250cm hoog is, dan zou je bv een breedte van 375cm en lengte van 625cm hebben.











blue-eyes

Of zo groot maken dat je altijd een box in a box principe kan toepassen?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teebee

waarmee je ook een betere geluidsisolatie hebt naar de andere kamers toe?



Eventueel ook groot genoeg zodat ze er in de verre toekomst (nieuwe inwoners) een extra slaapkamer van kunnen maken bv?


Teebee

Zijn er bedrijven in België die van A tot Z zo'n project leiden, dus ook het bouwen van de kamer zelf, plafonds/wanden/enz... ?


angelo41

doet forumlid atmoz dit niet?

Verstuurd vanaf mijn Phh-Treble vanilla met Tapatalk


skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

donaldk

Hij en ook Gé doen toch alleen de interieurbouw, aankleding, apparatuur, niet de constructie? Gé zit in Noord-Limburg, Atmoz op de grens van Limburg en Belgie, dus wel redelijk in de buurt.

Gouden ratio's en doorrekeningen zijn in oude Thingman topics te vinden alsook in Confidence Mansion topic. Las ik mij de argumenten goed herinner was er massa nodig voor de juiste acoustiek. Isolatie kan dan met slappe wand/box-in-a-box, maar lage dreunen gaan daar doorheen en botsen pas op de muren. Dus als je echt van nul begint kun je daar rekening mee houden.

We hebben nog een acousticus op het forum Bert Stolteberg, ik weet niet wat de omvang is van zijn zakelijke activiteiten, enkel berekening/plan/advies, of meer?

Teebee

Ik woon ook in het noorden, maar dan van Belgisch Limburg.


Ik wil vooral een idee hebben van hoe groot ik de kamer zou maken. (bv 7.5x4.5x2.5m) om toch iet of wat een gemakkelijke ruimte te creëren. 

Jean Sibelius

Zie ook https://dngmns.home.xs4all.nl/rs_at.html (met meer dan voldoende leesvoer).

Zou zeker eens informeren bij Beter Beeld & Geluid (die hebben ook een goed netwerk).

Succes!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)