Akoestiekmeting en -aanpak: verschil Rivasono, Mutrox en Acoustic Matters?

Started by Soundsgood, September 7, 2018, 17:48:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Soundsgood

Deze herfst wil ik eens een akoestiekmeting laten doen en daarna mogelijk benodigde verbeteringen aan laten brengen. Mijn set staat opgesteld in de woonkamer.

Tot nu toe kom ik vooral de volgende drie aanbieders tegen: Rivasono, Mutrox (al dan niet samen met BB&G) en Acoustic Matters. Zijn er misschien mensen die deze partijen met elkaar vergeleken hebben en aan kunnen geven wat de belangrijke verschillen zijn? Ik heb zelf nog niet echt onderscheidende aspecten kunnen ontdekken op basis van de drie websites.

Verder vroeg ik mij af of het niet beter is om de meting en advisering te laten doen door een andere partij dan de partij waarbij uiteindelijk producten worden gekocht, zodat bij meting en advies geen commerciële verkoopbelangen meespelen.

Alvast bedankt voor jullie eventuele advies en aanbevelingen.
Dutch & Dutch 8c

Knor

De overeenkomst is inderdaad dat ze niet product-onafhankelijk zijn, maar volgens het "wij van WC-eend" beginsel opereren.
Onafhankelijk advies is niet meer zo lonend, zo is gebleken... :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Dirk

vergeleken heb ik ze niet (volgens mij bestonden ze destijds ook nog niet alledrie), maar ik heb iig zeer goede ervaringen met Mutrox.

destijds een nulmeting laten doen, waarbij ik duidelijk heb aangegeven wat 1) mijn te spenderen budget was en 2) wat de do's and don'ts waren vwb het uitzicht van eea.

Daaropvolgend heb ik een zeer uitgebreid rapport ontvangen met 2 concrete voorstellen om de zaken aan te pakken.

Ik heb zelf een soort van tegenvoorstel gedaan wat min of meer een combinatie was van beide en hen dit voorgelegd om in te schatten of het zou doen wat het moest doen.

uiteindelijk alle materiaal bij hen gekocht en zelf gemonteerd.

resultaat was "dag en nacht", veruit de beste investering die ik ooit in m'n set heb gedaan ;)

fwiw; intussen ben in nog wat verder gegaan met (vooral visuele) optimalisatie en klinkt het imo ook nog wat beter.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Soundsgood

Als follow up op het eerdere bericht: uiteindelijk "op gevoel" besloten om voor BB&G / Mutrox te gaan vanwege de link met mijn luidsprekers. Vorige week meting gehad, nu wachten op het adviesrapport en daarna de aanpak. Dynky en Knor dank voor jullie input.
Dutch & Dutch 8c

Bas Akkerman

Zou je met ons je ervaringen willen delen? In een nieuwe woning zou ik hen zeker ook meenemen in mijn "lijstje".
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Soundsgood

Dutch & Dutch 8c

Soundsgood

Het advies is inmiddels afgerond. Prioriteit ligt bij de aanpak van reflecties op de zijwanden en op het plafond. Opties van drie verschillende leveranciers ontvangen via BB&G. Waarschijnlijk wordt het een combinatie van wand- en plafondpanelen van Artnovion en Mutrox (Boldz).

Eerstvolgende stap is een nieuwe afspraak met BB&G voor exacte plaatsbepaling van de reflectiepunten op de muren en het plafond. Aan de hand daarvan zal ik de knoop doorhakken welke panelen het precies worden.

To be continued.
Dutch & Dutch 8c

blue-eyes

Leuk te lezen, helaas een beetje jaloers. Top dat je dit kan doen!

Lijkt hier niet te lukken, ik hoor goede verhalen mbt Mutrox, BB&G!


Succes en alvast veel plezier!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bas Akkerman

Leuk dat je een update plaatst! Ik denk dat je ook veel plezier gaat beleven met simpelweg gesprekken in de woonkamer. Die worden ook rustiger en makkelijker te verstaan denk ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Twee jaar geleden een lezing bijgewoond over akoestiek. Daar werd even voor gedaan hoe je de eerste reflectiepunten kon bepalen. Touwtje van een bepaalde lengte en klaar. Weet alleen de lengte van het touwtje niet meer... :D

Dus een zinloze post....

Ze (BB&BG) weten in ieder geval waar ze mee bezig zijn. Dus succes verzekerd.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Fransosowitz

De eerste reflectiepunten kun je toch ook prima met een spiegel bepalen? Alleen het plafond is wat lastig.
Daarnaast kun je ze berekenen. Bv met onderstaande calculator:
http://www.acoustic.ua/forms/calculator4.en.html

Soundsgood

Gezien de laatste reacties misschien goed om aan te vullen dat eerst nog een keer exact wordt nagegaan wat de ideale luisterplek en de ideale plaats voor de luidsprekers is in mijn situatie. Daarna worden dan de reflectiepunten bepaald. Bovendien besteed ik het niet voor niets uit, mijn eigen kennis op dit gebied is beperkt en de zekerheid van de betrokkenheid van een expert is me wel wat waard in dit geval. Niettemin dank voor jullie toevoegingen.
Dutch & Dutch 8c

bert stoltenborg

Quote from: Soundsgood on December 21, 2018, 20:31:22
Gezien de laatste reacties misschien goed om aan te vullen dat eerst nog een keer exact wordt nagegaan wat de ideale luisterplek en de ideale plaats voor de luidsprekers is in mijn situatie. Daarna worden dan de reflectiepunten bepaald. Bovendien besteed ik het niet voor niets uit, mijn eigen kennis op dit gebied is beperkt en de zekerheid van de betrokkenheid van een expert is me wel wat waard in dit geval. Niettemin dank voor jullie toevoegingen.

Hoe doen ze dat dan?
Ik bazel maar wat.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67


Fransosowitz

Spiegeltje spiegeltje aan de wand, hoe lang moet het touwtje zijn in mijn hand?  ;D

kuiperik

Quote from: Bas Akkerman on December 21, 2018, 19:20:48
Leuk dat je een update plaatst! Ik denk dat je ook veel plezier gaat beleven met simpelweg gesprekken in de woonkamer. Die worden ook rustiger en makkelijker te verstaan denk ik.

Dat is een zeer terecht en onderschat voordeel wat je hier noemt. In onze situatie hebben we in eerste instantie voor de muziekweergave een akoestisch plafond voorzien. Later bleek dit tevens voor de algehele verstaanbaarheid in betreffende ruimtes al zo veel toegevoegde waarde, dat ik het alleen al daar voor zou voorzien.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

pacific

Heel herkenbaar bij ons ook in eerste instantie voor audio maar geeft ook een aangenamere leefruimte met betere verstaanbaarheid.

Sent from my COL-L29 using Tapatalk


Bama

Netjes hoor, zit hier ook al een tijdje naar te kijken.
Waarom zit dat gat in het midden?

pacific

Voor de ventilator [emoji12][emoji16]

Nee dit zijn 4 plafond panelen in een vierkant geplaatst daardoor ontstaat er een gat.

Sent from my COL-L29 using Tapatalk


activ

Quote from: pacific on December 23, 2018, 17:43:47
Heel herkenbaar bij ons ook in eerste instantie voor audio maar geeft ook een aangenamere leefruimte met betere verstaanbaarheid.

Sent from my COL-L29 using Tapatalk
Mag ik vragen door welk bedrijf je dit hebt laten doen? Of heb je het zelf gedaan?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

pacific

Quote from: activ on December 24, 2018, 08:53:41
Mag ik vragen door welk bedrijf je dit hebt laten doen? Of heb je het zelf gedaan?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Gekocht bij Rivasono en zelf geplaatst.

Sent from my COL-L29 using Tapatalk


DofN

Ik heb mijn hele plafond laten spackspuiten met een akoestische structuur. Dat werkt natuurlijk minder absorberend als een spanplafond of die panelen aan het plafond, maar het werkt wel erg goed. De verstaanbaarheid in mijn betonnen woning is prima. Bijna geen galm meer. En het draagt zeker bij aan de kwaliteit van de muziekweergave (naast de absorbers aan de muren).



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Roksan

Quote from: doorofnight on December 24, 2018, 09:04:03
Ik heb mijn hele plafond laten spackspuiten met een akoestische structuur. Dat werkt natuurlijk minder absorberend als een spanplafond of die panelen aan het plafond, maar het werkt wel erg goed. De verstaanbaarheid in mijn betonnen woning is prima. Bijna geen galm meer. En het draagt zeker bij aan de kwaliteit van de muziekweergave (naast de absorbers aan de muren).

Heb je daar misschien wat meer info over? En wat kost zoiets?
Moet een speciaal bedrijf dat spuiten of kan een gewone spuiterij dat ook doen?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

blue-eyes

Er is een topic op het forum waarin indicatief prijzen worden genoemd. Even goed zoeken :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey