Beste instellingen voor op een vliegshow?

Started by Erik, September 6, 2018, 14:36:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Ik ben gewend altijd met de S mode te werken en obscure zaaltjes met weinig licht en dat lukt me wel aardig. Maar komend weekend ga ik naar een vliegshow geen idee wat te verwachten maar ik verwacht veel drukte wat straaljagers op de grond en flink wat hoog en laag overvliegende vliegtuigen. Weer zal niet al te best zijn vrees ik. Veel; bewolkt en beetje regen.

Het liefst wilde ik niet teveel gedoe, ben niet alleen, en wilde even op auto stand schieten, maar die heb ik net getest en was niet zo tevreden met wat ik zag.

Dus wat zou het handigst zijn? zou zonde zijn als ik daar nog alles moet uitvinden en alles onder of overbelicht is. Of alleen de punt scherp en de rest niet.
De meeste problemen verwacht ik met snel overvliegende vliegtuigen om die op tijd in beeld te krijgen en nog eens goed te belichten en scherp te krijgen
Ik neem mee een Nikon D750 en Tamron 70-300mm
ps zijn die dingen eigenlijk waterdicht ik vrees van niet he?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Leeuwarden

Je zwakke punt is de Tamron. Voor de rest: snelle sluitertijd en bij voorkeur je diafragma 2 stops dicht. Niet bang zijn om een wat hogere ISO waarde te gebruiken. Voor de rest neem ik aan dat, gezien je een D750 hebt, je wel het een en ander van fotografie weet. Terug naar de Tamron. 300mm is erg weinig om airshows te fotograferen. Met een beetje mazzel komen ze net dichtbij genoeg om een beetje beeldvullend plaatje te schieten. Leuker zijn de teams als Red Arrows e.d. Daarvoor is 300 mm dan weer genoeg en kan je leuke platen schieten van het geheel.

Erik

#2
Tja het alternatief is een Powershot SX730 24-960 mm, die heeft wel 40 x zoom maar ook een kleine sensor 1/2.3 wel beeldvullend, maar vrees voor kwaliteit van de foto's  ;D
Is mn eerste vliegshow dus ben wel benieuwd
Bedankt voor de tips
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Je Tamron is niet waterdicht. Hou dat even in je achterhoofd.
Je zult voor korte sluitertijden willen kiezen. Diafragma zul je beperkt zijn. Dus je ISO waarde moet omhoog.
Hou in gedachten dat vliegtuigen met een 300 vrij klein in beeld zal krijgen, en dat je een leuke uitdaging zult krijgen met je belichting. Onderbelichting is een b.tch. Maar overbelichting ook :-\

Probeer ook een te volgen met een langere sluitertijd. Niet meteen met 5 seconden beginnen :D
Maar gewoon uitproberen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosferatu

Als je van 'S' naar 'M' overschakelt, je diafragma instelt op 6.3 of iets hoger (weet de specs van de Tamron niet, wanneer het scherpst ? f8 ? f10 ?) en ISO op AUTO, dan hoef je eigenlijk alleen maar de sluitertijd naar behoefte aan te passen. Oke, over/onderbelichting in de gaten houden. In ieder geval heb je dan niet dat de camera besluit wat aan te passen, diafragma of ISO, meer controle.

Als je ISO begrensd, laagste instellen op 100 en maximaal op b.v. 6400, dan kom je met de D750 een heel eind. Hoger dan 6400 zet ik mijn D750 eigenlijk nooit en dan is 'ruis' niet echt een issue.

300mm is misschien wat 'kort'. Kan je niet een 500/600mm lenen of huren ? Heb zelf de Sigma 150-600mm C en hoewel die best wel groot en zwaar is, kan je daar met een beetje oefenen prima mee uit de hand schieten. Een battery grip is dan wel een erg fijn extraatje, leg je de camera (+grip) of je schouder en ondersteund de lens met de hand, ben je je eigen 'statief'. En hoewel zo'n set groot, lomp en zwaar is, merk ik daar als ik ermee bezig ben er eigenlijk vrij weinig van. Alleen tijdens het van locatie naar locatie lopen heb ik soms iets van 'pfffffff,waar ben ik aan begonnen'. ;D Maar goed heb vaak 2 camera's bij me om snel te kunnen switchen. :wacko:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Erik

Quote from: jahtari on September  7, 2018, 14:37:54
Neem oordopjes mee.  :exclamation:
Heb ik standaard bij me ;-)
Maar dat is niet vanwege de vleigtuigen hoor. Zal ze idd nodig hebben ik weet uit ervaring hoe hard een F-16 kan klinken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#7
Quote from: VlisChris on September  6, 2018, 19:45:54
Je Tamron is niet waterdicht. Hou dat even in je achterhoofd.
Je zult voor korte sluitertijden willen kiezen. Diafragma zul je beperkt zijn. Dus je ISO waarde moet omhoog.
Hou in gedachten dat vliegtuigen met een 300 vrij klein in beeld zal krijgen, en dat je een leuke uitdaging zult krijgen met je belichting. Onderbelichting is een b.tch. Maar overbelichting ook :-\

Probeer ook een te volgen met een langere sluitertijd. Niet meteen met 5 seconden beginnen :D
Maar gewoon uitproberen ;)
diafragma moet in ieder geval wel scherp plaatje opleveren niet achterkant uit focus. Het is sowieso geen vaste diafragma over hele breedte. F5.6 op eind.

Hoeveel ISO dacht jij dan aan heb hem net beperkt op max 6400.

PS lange sluitertijd die vat ik even niet waarom zou je dat doen. Dat krijg je toch nooit scherp erop als je volgt.
Oh wacht even je bedoelt camera stilhouden en dan lange sluitertijd. Zal het eens proberen .
Of bedoelde je toch wat snders.?

Sowieso zal veel van weer afhangen lekker zonnetje of bewolkt maakt veel uit zeker met hoog diafragma.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nosferatu

Quote from: Erik on September  7, 2018, 15:40:18
Heb ik standaard bij me ;-)
Maar dat is niet vanwege de vleigtuigen hoor. Zal ze idd nodig hebben ik weet uit ervaring hoe hard een F-16 kan klinken.
Heb ooit eens op vliegbasis Leeuwarden naast de startbaan gestaan (auto) waarna er 2 van die dingen van heel dichtbij de lucht in gingen. Naast de herrie trilde je bijna uit de auto.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VlisChris

Met de afstanden tot je onderwerp zal je zelfs op f2.8 gewoon van voor tot achter scherp zijn ;) Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
ISO 6400 klinkt prachtig. Ik betwijfel dat je dat al nodig gaat hebben.

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Quote from: Nosferatu on September  7, 2018, 10:38:23
Als je van 'S' naar 'M' overschakelt, je diafragma instelt op 6.3 of iets hoger (weet de specs van de Tamron niet, wanneer het scherpst ? f8 ? f10 ?) en ISO op AUTO, dan hoef je eigenlijk alleen maar de sluitertijd naar behoefte aan te passen. Oke, over/onderbelichting in de gaten houden. In ieder geval heb je dan niet dat de camera besluit wat aan te passen, diafragma of ISO, meer controle.

Als je ISO begrensd, laagste instellen op 100 en maximaal op b.v. 6400, dan kom je met de D750 een heel eind. Hoger dan 6400 zet ik mijn D750 eigenlijk nooit en dan is 'ruis' niet echt een issue.

300mm is misschien wat 'kort'. Kan je niet een 500/600mm lenen of huren ? Heb zelf de Sigma 150-600mm C en hoewel die best wel groot en zwaar is, kan je daar met een beetje oefenen prima mee uit de hand schieten. Een battery grip is dan wel een erg fijn extraatje, leg je de camera (+grip) of je schouder en ondersteund de lens met de hand, ben je je eigen 'statief'. En hoewel zo'n set groot, lomp en zwaar is, merk ik daar als ik ermee bezig ben er eigenlijk vrij weinig van. Alleen tijdens het van locatie naar locatie lopen heb ik soms iets van 'pfffffff,waar ben ik aan begonnen'. ;D Maar goed heb vaak 2 camera's bij me om snel te kunnen switchen. :wacko:
gisteren nog maar eens alle 600 blZ van handleiding doorgenomen was wel weer nodig.
Nu denk wel alles zo ingesteld als ik wil.
Ook met de M stand geoefend dat was wel wennen voor mij maar zie nu ook de voordelen je kan meer sturen.

Verwacht nog wel wat spannend met idd de onder of overbelichting, dat zal wel even stressen zijn in begin.

En red ik het wel met 70mm om op de grond hele vliegtuig op foto te krijgen zonder publiek ervoor. Dat wordt ook nog wel uitdaging. Als test gaan er ook twee compact mee gewoon voor fun en om te vergelijken achteraf.
Soms geeft de compact een scherper bevroren plaatje aan eind telezoom alsof hij beter IS heeft. Maar soms flutplaten.

Waar Tamron het beste scherpstelt weet ik ook niet kan ik dat ergens snel terugzoeken. Het is een F4 - F5.6

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nosferatu

Quote from: Erik on September  7, 2018, 15:48:16
diafragma moet in ieder geval wel scherp plaatje opleveren niet achterkant uit focus. Het is sowieso geen vaste diafragma over hele breedte. F5.6 op eind.

Hoeveel ISO dacht jij dan aan heb hem net beperkt op max 6400.


Zet'm op M en AUTO ISO, dan heb je geen gedoe met wisselend diafragma. Snel gezocht naar optimale f-waarde voor de 70-300mm f4-5.6 en dan vind ik 'tack sharp at f8'.
https://www.imaging-resource.com/lenses/tamron/70-300mm-f4-5.6-di-vc-usd-sp-af/review/
Dan sluitertijd zo hoog zetten als nodig, zeker voor vliegend spul kom je al snel bij de 1/1000 o.i.d. uit. ISO 6400 is voor de D750 een eitje maar dat haal je overdag never-nooit-niet., hoef je geen zorgen over te maken. Dat haal ik alleen bij nacht.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Erik

Quote from: Nosferatu on September  7, 2018, 15:49:03
Heb ooit eens op vliegbasis Leeuwarden naast de startbaan gestaan (auto) waarna er 2 van die dingen van heel dichtbij de lucht in gingen. Naast de herrie trilde je bijna uit de auto.  ;D
ja hier vlogen woensdag een paar f16's extra laag over denk 1km hoog?. Was wel wat gewend hier. Maar dat gaf me toch een lawaai dat ik dacht als dat nog lager gaat beschermen de doppen dan nog wel genoeg :D
Was hier ook bang dat ramen eruit gingen

We gaan het zien of beter gezegd horen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Leeuwarden

Voor wat het waard is: wat mij betreft is een F-16 één van de minst lawaaierige kisten. Veel plezier op KB!

Nosferatu

Als je in RAW schiet kan je onder/overbelichten achteraf nog wel iets compenseren maar het blijft natuurlijk beter om dat direct goed te doen. 70mm op de grond......zit eerder aan een 20-40mm te denken. Ben een paar keer bij Datangshan geweest (China Aviation Museum) en daar zat ik meestal rond die waardes. Dan heb je een mooi beeldvullend plaatje zonder dat je te veel afstand tussen jou en het vliegtuig moet hebben. Dus ook weinig 'last 'van in de weg staande bezoekers. 2 camera's of een extra lens mee !  ;)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Erik

Quote from: Nosferatu on September  7, 2018, 16:00:46
Zet'm op M en AUTO ISO, dan heb je geen gedoe met wisselend diafragma. Snel gezocht naar optimale f-waarde voor de 70-300mm f4-5.6 en dan vind ik 'tack sharp at f8'.
https://www.imaging-resource.com/lenses/tamron/70-300mm-f4-5.6-di-vc-usd-sp-af/review/
Dan sluitertijd zo hoog zetten als nodig, zeker voor vliegend spul kom je al snel bij de 1/1000 o.i.d. uit. ISO 6400 is voor de D750 een eitje maar dat haal je overdag never-nooit-niet., hoef je geen zorgen over te maken. Dat haal ik alleen bij nacht.  ;D
F8 dat ga ik onthouden.
Hij staat al op M en autoiso tussen 100 en 6400 ISO.
Dan staat de diafragma op F8 en hoef ik alleen met sluitertijd te sturen als het te licht of donker wordt.
Eventueel diafragma wat naar beneden als 1/1000 of hoger te moeilijk voor hem blijkt.

Enige waar ik nog over twijfel ga ik voor jpg's op normaal voor veel grotere buffers en verder niet bewerken of toch voor RAW met dus als risico dat je weer de hele dag zit te editten achteraf en een kleinere buffer.
Jpgs zijn tegenwoordig ook al best goed uit de camera.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#16
Quote from: Leeuwarden on September  7, 2018, 16:08:33
Voor wat het waard is: wat mij betreft is een F-16 één van de minst lawaaierige kisten. Veel plezier op KB!
thnx, KB? Edit: Kleine Breugel  stom ik zocht even in NL
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nosferatu

Quote from: Erik on September  7, 2018, 16:04:25
ja hier vlogen woensdag een paar f16's extra laag over denk 1km hoog?. Was wel wat gewend hier. Maar dat gaf me toch een lawaai dat ik dacht als dat nog lager gaat beschermen de doppen dan nog wel genoeg :D
Was hier ook bang dat ramen eruit gingen

We gaan het zien of beter gezegd horen
Wat Leeuwarden zegt, een F-16 heeft niet zoveel herrie als b.v. de F-35. Maar als je er vlakbij bent en de naverbranders gaan aan bij de start......  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Erik

#18
Quote from: Nosferatu on September  7, 2018, 16:11:45
Als je in RAW schiet kan je onder/overbelichten achteraf nog wel iets compenseren maar het blijft natuurlijk beter om dat direct goed te doen. 70mm op de grond......zit eerder aan een 20-40mm te denken. Ben een paar keer bij Datangshan geweest (China Aviation Museum) en daar zat ik meestal rond die waardes. Dan heb je een mooi beeldvullend plaatje zonder dat je te veel afstand tussen jou en het vliegtuig moet hebben. Dus ook weinig 'last 'van in de weg staande bezoekers. 2 camera's of een extra lens mee !  ;)
te laat heb alleen nog een 50mm F1.8 niet bij me en ik ben al onderweg. Dacht die 20mm gaat verschil ook niet meer maken en steeds wisselen bij grond / lucht zag ik niet zitten ben altijd bang voor stof in body dus liever alleen als het echt moet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nosferatu

Quote from: Erik on September  7, 2018, 16:12:14
F8 dat ga ik onthouden.
Hij staat al op M en autoiso tussen 100 en 6400 ISO.
Dan staat de diafragma op F8 en hoef ik alleen met sluitertijd te sturen als het te licht of donker wordt.
Eventueel diafragma wat naar beneden als 1/1000 of hoger te moeilijk voor hem blijkt.

Enige waar ik nog over twijfel ga ik voor jpg's op normaal voor veel grotere buffers en verder niet bewerken of toch voor RAW met dus als risico dat je weer de hele dag zit te editten achteraf en een kleinere buffer.
Jpgs zijn tegenwoordig ook al best goed uit de camera.

Onder/overbelichting stuur je niet met sluitertijd, op M met vaste f-waarde veranderd dan de ISO mee. Daarvoor heb je dat +/- knopje.
Zelf heb ik altijd JPEG+RAW ingesteld. Gebruik je 1 of 2 SD kaartjes ? Bij 2 stuks en burst mode word de camera een stuk trager. Heb dat ooit eens gemeten toen ik erachter wou komen welke SD kaarten het beste presteren in de D500 en D750. En dan is QXD best wel een leuk systeem.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Leeuwarden

Quote from: Nosferatu on September  7, 2018, 16:14:28
Wat Leeuwarden zegt, een F-16 heeft niet zoveel herrie als b.v. de F-35. Maar als je er vlakbij bent en de naverbranders gaan aan bij de start......  :D

Een F16 vs F35 is geen groot verschil...

Nosferatu

Quote from: Erik on September  7, 2018, 16:16:46
te laat heb alleen nog een 50mm F1.8 niet bij me en ik ben al onderweg. Dacht die 20mm gaat verschil ook niet meer maken en steeds wisselen bij grond / lucht zag ik niet zitten ben altijd bang voor stof in body dus liever alleen als het echt moet.
Veel plezier !
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Nosferatu

Quote from: Leeuwarden on September  7, 2018, 16:20:55
Een F16 vs F35 is geen groot verschil...
Heb alleen de F-16 meegemaakt terwijl ik er vlak naast stond en dat viel qua herrie nog wel mee maar qua trilling.... och, auto bleef op alle 4 de wielen staan, vering deed z'n werk.  ;D
F-35 maakt wel wat meer herrie maar alles is relatief. Wel/geen naverbrander tijdens de start, hoogte, snelheid etc. etc.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Leeuwarden

Was er bij tijdens de belevingsvluchten. Ook de uitkomst van die vluchten was dat er niet veel verschil is. Als je een lawaaierig vliegtuig wil meemaken dan raad ik aan om eens naast een A-4 te gaan staan tijdens de start. Ook een Typhoon met haast is niet echt stil...

Nosferatu

Quote from: Leeuwarden on September  7, 2018, 16:39:23
Was er bij tijdens de belevingsvluchten. Ook de uitkomst van die vluchten was dat er niet veel verschil is. Als je een lawaaierig vliegtuig wil meemaken dan raad ik aan om eens naast een A-4 te gaan staan tijdens de start. Ook een Typhoon met haast is niet echt stil...
A-4 als in Skyhawk ? Of F-4 Phantom II ? Of een ander toestel wat me even ontgaat ? (ben er niet meer zo in thuis  ::)) Typhoon's (Eurofighter) kunnen er inderdaad ook wel wat van.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000