DAC (budget) advies

Started by frijsdijk, September 5, 2018, 13:37:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frijsdijk

Ik ben opzoek naar een DAC, die gebruikt wordt als computer geluidskaart, en gekoppeld zou gaan worden aan een eindversterker. Het moet dus minimaal een DAC zijn met volume regeling. Verdere inputs of outputs (koptelefoon bijv) zijn niet nodig. Ik ga dus geen extra sources aansluiten op deze DAC, anders dan mijn computer via USB. Ik heb zowel een Windows PC thuis met W10, en een MacBook. Ik zoek deze controller in principe voor op mijn PC (Windows dus).

De elementen die ik thans heb staan thuis:

Vifa Vivace '94 (met Scanspeak 9500 tweeter upgrade, nog met originele filters maar daar ga ik ook aan werken)
NAD C272 Eindversterker

Het liefst zou ik onder de 200 euro blijven, maar is niet keihard.

DACs die al voorbij zijn gekomen:

Focusrite Scarlett 2i2 (of de One versie)
Steinberg UR22mkII
Roland Rubix22

Dit zijn eigenlijk allemaal DACs uit de muziek/producers wereld, qua DACs uit de HiFi wereld heb ik eigenlijk nog geen idee wat mijn opties zijn.

Ik ben erg fan van 2e hands kopen, dus een DAC van een paar jaar terug die nu op marktplaats (of hier?) te vinden is binnen mijn budget is zeker een optie.

frijsdijk

Zojuist nog een mogelijkheid gevonden, namelijk een NuPrime IDA-6. Dit is een Klasse A/D versterker, met 2 coax en 2 optische ingangen. Die heeft dus al alles aan boord. Alleen dan zou die IDA-6 optisch met mijn PC verbonden worden, op de geluidskaart op het moederbord. Nu heb ik al wat discussies gelezen over of dat nou wel 'goed' is, en daarover blijken de meningen verdeeld. Gezien het budget waar ik nu nog aan vast zit, denk ik zelf eerlijk gezegd dat het nog best een redelijk goede combi kan zijn.

Meningen?

op eigen verzoek verwijderd.

Ik denk dat de DAC's uit je eerste rijtje elkaar weinig ontlopen. Ik heb met geen van allen ervaring behalve dat een vriend die Focusrite had en daar best tevreden over was behalve de levensduur, maar pin me daar niet op vast...

Ik zou die Nuprime, alhoewel een kek ding, lekker laten staan, schiet zijn doel voorbij en het is zonde om voor functies te betalen die je niet gebruikt, nietwaar?

mijkie

#3
misschien heb je hier iets aan ?

http://thewelltemperedcomputer.unofficialmirrors.com/HW/USB_DAC_Async.htm

project heeft een leuke kleine dac maar, prijs is me even ontschoten, Cambridge audio heeft er ook een aantal de 2dehands zeker in het budget moeten passen .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Sirius666

Quote from: frijsdijk on September  5, 2018, 13:37:13
Het liefst zou ik onder de 200 euro blijven, maar is niet keihard.

DACs die al voorbij zijn gekomen:

Focusrite Scarlett 2i2 (of de One versie)
Steinberg UR22mkII
Roland Rubix22

Dit zijn eigenlijk allemaal DACs uit de muziek/producers wereld, qua DACs uit de HiFi wereld heb ik eigenlijk nog geen idee wat mijn opties zijn.

Ik ben erg fan van 2e hands kopen, dus een DAC van een paar jaar terug die nu op marktplaats (of hier?) te vinden is binnen mijn budget is zeker een optie.

Ik heb je net een pm gestuurd.

Pinda13

Quote from: frijsdijk on September  5, 2018, 13:37:13
Ik ben opzoek naar een DAC, die gebruikt wordt als computer geluidskaart, en gekoppeld zou gaan worden aan een eindversterker. Het moet dus minimaal een DAC zijn met volume regeling. Verdere inputs of outputs (koptelefoon bijv) zijn niet nodig. Ik ga dus geen extra sources aansluiten op deze DAC, anders dan mijn computer via USB. Ik heb zowel een Windows PC thuis met W10, en een MacBook. Ik zoek deze controller in principe voor op mijn PC (Windows dus).

De elementen die ik thans heb staan thuis:

Vifa Vivace '94 (met Scanspeak 9500 tweeter upgrade, nog met originele filters maar daar ga ik ook aan werken)
NAD C272 Eindversterker

Het liefst zou ik onder de 200 euro blijven, maar is niet keihard.

DACs die al voorbij zijn gekomen:

Focusrite Scarlett 2i2 (of de One versie)
Steinberg UR22mkII
Roland Rubix22

Dit zijn eigenlijk allemaal DACs uit de muziek/producers wereld, qua DACs uit de HiFi wereld heb ik eigenlijk nog geen idee wat mijn opties zijn.

Ik ben erg fan van 2e hands kopen, dus een DAC van een paar jaar terug die nu op marktplaats (of hier?) te vinden is binnen mijn budget is zeker een optie.

Kug tuurlijk boven budget maar usb xmos beste die er op dit moment is qua I2S en een gigantisch goeie DAC! Goed bod wordt overwogen..

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169503.0

En slechts maandje oud.. Ik heb teveel op dit moment dus toch weg..
" no loss of fine detail "

whoknows

Topping dx7s dac is goedkoop en goed vooral als je de volledig gebalanceerde uitgan ggebruikt  Volgens mij zit er een pre-out op (zodat ie als voorversterker gebruikt kan worden) daarnaast zou je hem standalone kunnen gebruiken als Koptelefoon versterker.
htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon