auto in brand , verzekeraar doet moeilijk

Started by audi-s3, September 3, 2018, 09:12:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audi-s3

Geachte, Vorige maand 28 juli is mijn auto tijdens het rijden in brand gevlogen. Tijdens het rijden kwam er rook vanuit de uitlaat, vermogensverlies en kerstboomverlichting op het dashboard. Ik heb de auto op vluchtstrook stil gezet. Ik ben even onder de auto gaan kijken en hij bleek al behoorlijk in de brand te staan. Nog snel wat spullen uit de auto kunnen pakken en een behoorlijk stukje weggelopen. Paar seconden later was de auto al volledig in brand en uiteindelijk de auto volledig af zien branden. De brandweer is ongeveer 25 min later aangekomen en heeft de auto beheerst uit laten branden en geblust. De politie is ook nog even geweest voor een korte verklaring, maar in principe kon ik al naar huis. Uiteraard begint dan maandag alle ellende met de verzekering e.d. Alles in principe dat weekend al gemeld en aangegeven de auto volledig uitgebrand is. Maandag heeft de verzekeraar gelijk aangegeven dat een schade-expert gaat kijken bij de auto en onderzoek gaat doen. Het heeft ongeveer twee weken geduurd de onderzoeken en heb uiteindelijk van de schadebureau een akkoordverklaring ontvangen dat het verlies gebaseerd is op totaal verlies. De verzekeraar zal ook de fabrikant aansprakelijk stellen voor het mechanische falen van de auto. Op basis daarvan is de fabrikant ook een onderzoek gestart en zijn uiteindelijk ook tot conclusie gekomen dat de motor mechanisch gefaald heeft. Maar nu is de fabrikant ook op het internet gaan zoeken naar de desbetreffende auto en hebben volgens hun informatie gevonden op het internet waarbij hun vermoeden dat de auto gechiptuned is. De auto is niet getuned dat terzijde. De fabrikant heeft hierdoor alle aansprakelijkheid ingetrokken en geeft aan niet meer financieel verantwoordelijk te zijn voor de auto. Deze week heb ik nog meerdere malen contact gehad met de verzekeraar. Alle rapporten en benodigde documenten zijn binnen en worden inmiddels al 4 dagen behandeld. Er is nog geen definitief uitslag vanuit de verzekeraar. Zij bellen mij op wanneer ze meer duidelijk hebben. Maar het vervelende is nu dat de verzekeraar waarschijnlijk af gaat op het verhaal van de fabrikant, en dan dit excuses gaat proberen te gebruiken om mij niet uit te betalen. Ik heb alle polisvoorwaarden van de verzekeraar doorgenomen en daarin wordt in elk geval niks verteld over dat zij niet uitbetalen wanneer een auto getuned is. Voorwaarden: http://nl.tinypic.com/r/28ic85j/9 Wat kan de verzekeraar nu in het ergste geval doen? Want het is principe mechanisch falen van de auto, de fabrikant houdt haar handen er vanaf vanwege de "informatie" die ze gevoden hebben op het internet. Als er vragen zijn of meer informatie hoor ik het graag.

Arcenon

Hoe kunnen ze random informatie op internet koppelen aan jouw specifieke auto? Tot het moment dat zij bewijs kunnen overleggen (wat denk ik niet te doen is wanneer de auto volledig is uitgebrand, dus evt software modificaties zijn niet uit te lezen, wellicht heb je hardware matig wel iets veranderd aan de motor?) lijkt me er niks aan de hand. Wellicht ook al je rechtsbijstand polsen m.b.t. de situatie.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

i2Paq

 ^^

Is het een nieuwe auto of een gebruikte?

In geval van dat laatste kan er dan door een vorige eigenaar wel gerommeld zijn?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

vik

#3
@ de TS:

Wat een vreselijk drama is dit, en ik heb afgelopen Mei het zelfde voorval meegemaakt. Mijn auto is spontaan binnen 10 minuten af gefikt op een parkeer terrein voor de super markt. Ik weet wat voor impact het heeft en heb dus ook dit hele traject door lopen.

Wat mij niet duidelijk is, is de brand expert al geweest en wat is de uitslag geweest? In mijn geval werd ik persoonlijk gebeld door de brand expert die mijn kant van het verhaal wilde horen (standaard procedure) en wat is daar de uitslag van? In mij geval vroeg hij of de auto netjes zijn onderhoud had gehad en of er nog reparaties waren uitgevoerd in de afgelopen periode.

Ik vind het persoonlijk een BS verhaal van de verzekering en ze proberen er gewoon onder uit te komen. Indien je een rechtsbijstand hebt gelijk contact opnemen.

Een aanpassing in de software kunnen ze alleen maar uitlezen via de ECU, en geloof mij daar is niets meer van over. Ik heb overigens nog nooit gehoord dat een auto in de brand is gevlogen door een chiptuning, maar wel is het zo dat het extreem warm is geweest de afgelopen periode en als er ergens olie lekt kan het zo maar gebeuren dat er brand ontstaat. Heb je nog enig bewijs dat de auto netjes zijn onderhoud heeft gehad? Ook erg belangrijk als je dit aan kunt tonen.

Heb je voor de brand het olie peil gechecked? Heb je tijdens je laatste rit de motor belast met veel vermogen?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

audi-s3

#4
Quote from: Arcenon on September  3, 2018, 09:49:43
Hoe kunnen ze random informatie op internet koppelen aan jouw specifieke auto? Tot het moment dat zij bewijs kunnen overleggen (wat denk ik niet te doen is wanneer de auto volledig is uitgebrand, dus evt software modificaties zijn niet uit te lezen, wellicht heb je hardware matig wel iets veranderd aan de motor?) lijkt me er niks aan de hand. Wellicht ook al je rechtsbijstand polsen m.b.t. de situatie.

We hebben de auto net 4 maanden, we hebben toen bij een autotuner de auto gebracht als zijnde promo , waarbij de auto op die dag fixtief werdt getuned, echter valt deze onder de 20% marge van de rdw, en is de auto ook diezelfde dag fixtief weer terug naar de orginele software gezet.( er is dus niets aangepast ! ) de fixtieve uitdraai van deze tuning is toen op een forum gezet, echter was dit pure promotie meer niet. de auto is totaal uitgebrand, mede ook de sleutel waar informatie op staat uiteraard. betreft een bmw M3 uit 2017, bij bmw gekocht en onderhouden.

Lijkt mij niet dat ze op basis van een forum bericht gaan zeggen, we keren niet meer uit, als ik b.v. de desbetreffende verzekering bel met de vraag of ik een auto kan verzekering die getuned is ( onder de 20% marge ) is dat totaal geen probleem, en met de vraag als er iets gebeurd of dat dan een probleem is , zeggen ze volmondig "nee hoor" geen probleem ( "gesprek hebben wij ook opgenomen )

er is voor de rest ook niets hardware matig veranderd aan de auto

Arcenon

Ik zou per direct je rechtsbijstand erop zetten. De auto is dus wel getuned (ondanks dat het terug is gedraaid), petrolheads zullen bevestigen dat dit geen spontane verbranding tot gevolg zou kunnen hebben mits binnen de perken alleen gaat het er even om dat de auto getuned is geweest. Maar feitelijk is het voor hen aangetoond dat die getuned is (al is die weer terug getuned). Wezenlijk zouden ze misschien een getunede auto alsnog kunnen accepteren bij een nieuwe verzekering maar wellicht zijn er wel restricties bij een aantal oorzaken (die uitgesloten zijn) of dat bijv de waarde slechts gedeeltelijk is verzekerd.

Ik zou zeggen dat de verzekering pech heeft ivm het verhaal van de fabrikant en nu gewoon zelf moeten uitkeren op z'n boeren fluitjes gezegd daar hun voorwaarden het niet uitsluiten, tenzij daar nog iets overkoepelend boven hangt cq rechtsbijstand asap erop


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

audi-s3

Quote from: Arcenon on September  3, 2018, 12:04:35
Ik zou per direct je rechtsbijstand erop zetten. De auto is dus wel getuned (ondanks dat het terug is gedraaid), petrolheads zullen bevestigen dat dit geen spontane verbranding tot gevolg zou kunnen hebben mits binnen de perken alleen gaat het er even om dat de auto getuned is geweest. Maar feitelijk is het voor hen aangetoond dat die getuned is (al is die weer terug getuned). Wezenlijk zouden ze misschien een getunede auto alsnog kunnen accepteren bij een nieuwe verzekering maar wellicht zijn er wel restricties bij een aantal oorzaken (die uitgesloten zijn) of dat bijv de waarde slechts gedeeltelijk is verzekerd.

Ik zou zeggen dat de verzekering pech heeft ivm het verhaal van de fabrikant en nu gewoon zelf moeten uitkeren op z'n boeren fluitjes gezegd daar hun voorwaarden het niet uitsluiten, tenzij daar nog iets overkoepelend boven hangt cq rechtsbijstand asap erop


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

de auto is niet echt getuned, hij is alleen voor de tuner zogenaamd getuned, dit als reclame voor de tuning bedrijf, we hebben als zijnde verhaal dit op het forum vermeld dat hij getuned is en wat de mogelijkheden waren hiervan. het was dus eigenlijk alleen reclame voor het bedrijf , meer niet

Arcenon

Quote from: audi-s3 on September  3, 2018, 12:10:58
de auto is niet echt getuned, hij is alleen voor de tuner zogenaamd getuned, dit als reclame voor de tuning bedrijf, we hebben als zijnde verhaal dit op het forum vermeld dat hij getuned is en wat de mogelijkheden waren hiervan. het was dus eigenlijk alleen reclame voor het bedrijf , meer niet

Dat de auto niet getuned rond heeft gereden is jouw verhaal en wellicht het verhaal van de tuner (laat hen het ook maar alvast schriftelijk aan je bevestigen). Feit = de auto is getuned (geweest). Verzekering kan niet verifiëren of dit nog steeds zo was dus waarom zouden zij niet aannemen dat dit wel nog het geval is, dit kunnen zij alleen baseren op jouw verhaal (partij die daar baat bij heeft).




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

audi-s3


Pjotr27

Leuk zo'n reclame adje op een forum. Wordt je meteen afgestraft om dit nog eens te doen. Het geeft wel aan hoe voorzichtig je met informatie moet zijn die publiekelijk toegankelijk is.
Als ik het zo eens lees zit je echt een in een spelletje tussen verzekeraar en fabrikant. Je bent niet de enige, een oud-collega zijn winkel brandde af door een brand bij de buren, de verzekeraar is meer dan een jaar bezig geweest om uit te zoeken wie verantwoordelijk was voor de schade. Tot die tijd werd er niets uitgekeerd. Collega ging failliet, en vervolgens hoefde men niets meer uit te keren.
Zoals hierboven zo snel mogelijk naar je rechtsbijstandsverzekering of een goede advocaat als je geen rechtsbijstand hebt. Het gaat denk ik om een flink bedrag... sterkte ermee, houd ons op de hoogte!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

audi-s3

Quote from: Pjotr27 on September  3, 2018, 12:16:48
Leuk zo'n reclame adje op een forum. Wordt je meteen afgestraft om dit nog eens te doen. Het geeft wel aan hoe voorzichtig je met informatie moet zijn die publiekelijk toegankelijk is.
Als ik het zo eens lees zit je echt een in een spelletje tussen verzekeraar en fabrikant. Je bent niet de enige, een oud-collega zijn winkel brandde af door een brand bij de buren, de verzekeraar is meer dan een jaar bezig geweest om uit te zoeken wie verantwoordelijk was voor de schade. Tot die tijd werd er niets uitgekeerd. Collega ging failliet, en vervolgens hoefde men niets meer uit te keren.
Zoals hierboven zo snel mogelijk naar je rechtsbijstandsverzekering of een goede advocaat als je geen rechtsbijstand hebt. Het gaat denk ik om een flink bedrag... sterkte ermee, houd ons op de hoogte!

klopt, maar het lijkt mij dat informatie die op een forum wordt gezet, niet rechtsgeldig is zonder enig bewijs hiervan, ik kan ook zeggen dat ik 400 heb gereden, er zijn geen video,s of andere informatie wat dit kan bevestigen, het blijft dus een welles nietes spelletje. we wachten nu al bijna 2 maanden op bericht, maar we horen nog steeds niets

Pjotr27

Quote from: audi-s3 on September  3, 2018, 12:20:08
klopt, maar het lijkt mij dat informatie die op een forum wordt gezet, niet rechtsgeldig is zonder enig bewijs hiervan, ik kan ook zeggen dat ik 400 heb gereden, er zijn geen video,s of andere informatie wat dit kan bevestigen, het blijft dus een welles nietes spelletje. we wachten nu al bijna 2 maanden op bericht, maar we horen nog steeds niets

Heb je al juridische bijstand en ik hoop niet dat je rechtsbijstand dezelfde verzekeraar is?
Jij zit niet te wachten op discussies wie gaat betalen, dat is in 1e instantie jouw verzekeraar. Die moet z.s.m. betalen en ze zien maar bij wie ze de schade verhalen. Of uit eigen middelen of vijfde fabrikant.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

audi-s3

Quote from: Pjotr27 on September  3, 2018, 12:26:13
Heb je al juridische bijstand en ik hoop niet dat je rechtsbijstand dezelfde verzekeraar is?
Jij zit niet te wachten op discussies wie gaat betalen, dat is in 1e instantie jouw verzekeraar. Die moet z.s.m. betalen en ze zien maar bij wie ze de schade verhalen. Of uit eigen middelen of vijfde fabrikant.

nee gelukkig niet

Kjelt

Inderdaad tzt rechtsbijstand inschakelen mocht het fout uitpakken.
In de voorwaarden staat dat de auto verzekerd is zoals op de polis vermeld.
Dit is gekoppeld aan het kenteken en bij de RDW staat bij het kenteken onder P.2 Nettomaximumvermogen.
Tunen veranderd de voorwaarden en zul je dan hebben moeten melden.
Nu kan het een welles/nietes spelletje worden en lang duren, het zal de eerste verzekeringsmij niet zijn die procedeert om niet te hoeven uitkeren.
Aan de andere kant kijken ze soms wat je al aan premie hebt ingelegd de afgelopen jaren en willen ze een tevreden klant houden.
Eigenlijk kun je ook afwachten wat de verzekeringsmij beslist en dan alsnog zelf stappen ondernemen.

audi-s3

#14
Quote from: Kjelt on September  3, 2018, 12:29:46
Inderdaad tzt rechtsbijstand inschakelen mocht het fout uitpakken.
In de voorwaarden staat dat de auto verzekerd is zoals op de polis vermeld.
Dit is gekoppeld aan het kenteken en bij de RDW staat bij het kenteken onder P.2 Nettomaximumvermogen.
Tunen veranderd de voorwaarden en zul je dan hebben moeten melden.
Nu kan het een welles/nietes spelletje worden en lang duren, het zal de eerste verzekeringsmij niet zijn die procedeert om niet te hoeven uitkeren.
Aan de andere kant kijken ze soms wat je al aan premie hebt ingelegd de afgelopen jaren en willen ze een tevreden klant houden.
Eigenlijk kun je ook afwachten wat de verzekeringsmij beslist en dan alsnog zelf stappen ondernemen.

het vermelden hiervan geld alleen als een auto meer dan 20% vermogen winst heeft, dus in dit geval niet van toepassing ( auto is ook niet echt getuned geweest )

volgens RDW en VERZEKERAAR !! :

Het gaat om de wijziging van:

    de motorcode of het motortype;
    het aantal cilinders;
    de cilinderinhoud;
    de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
    het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
    het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

audi-s3

we hebben van desbetreffende tuner ook een schriftelijke verklaring waarbij ze aangeven dat de auto niet getuned is, maar puur voor promotie is gebruikt.

Hanky Panky

Quote from: Pjotr27 on September  3, 2018, 12:16:48
Leuk zo'n reclame adje op een forum. Wordt je meteen afgestraft om dit nog eens te doen. Het geeft wel aan hoe voorzichtig je met informatie moet zijn die publiekelijk toegankelijk is.

Moraal van dit verhaal: zorg dat je kenteken nergens op het interweb voorkomt. Uiteraard voor zover dat het enige kenmerk is waaraan je auto te herleiden is. Als het ding vol spoilers en stickers zit is het kenteken niet het enige herkenbare. 
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Erik

#17
Quote from: audi-s3 on September  3, 2018, 13:38:48
we hebben van desbetreffende tuner ook een schriftelijke verklaring waarbij ze aangeven dat de auto niet getuned is, maar puur voor promotie is gebruikt.
Wat nog een probleem kan worden de dealer kan wel zeggen dat alles is teruggedraaid maar hoe bewijs je dat het echt is gebeurd. Misschien heeft die wel tegen jou gelogen.
Het is natuurlijk wel bijzonder dat een auto spontaan in de fik vliegt. Of er moeten meerdere gevallen bekend zijn dan sta je stuk sterker.
Die insteek zal de verzekeraar ook wel hebben liever niet dan wel betalen. Ik hoop in ieder geval voor jou op een goede afloop.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

audi-s3

#18
Quote from: Erik on September  3, 2018, 15:30:33
Wat nog een probleem kan worden de dealer kan wel zeggen dat alles is teruggedraaid maar hoe bewijs je dat het echt is gebeurd. Misschien heeft die wel tegen jou gelogen.
Het is natuurlijk wel bijzonder dat een auto spontaan in de fik vliegt. Of er moeten meerdere gevallen bekend zijn dan sta je stuk sterker.
Die insteek zal de verzekeraar ook wel hebben liever niet dan wel betalen. Ik hoop in ieder geval voor jou op een goede afloop.

verklaring is dat de auto uberhaut niet is getuned, en op dat moment ook niet vanwege beveiliging te tunen was.

uiteraard wachten we de beslissing af

Kjelt

Heb je al gevraagd waarom het zo lang duurt, misschien heeft het vanwege de vakantiedrukte alleen even langer op de plank gelegen ?

Roksan

Quote from: Erik on September  3, 2018, 15:30:33
Wat nog een probleem kan worden de dealer kan wel zeggen dat alles is teruggedraaid maar hoe bewijs je dat het echt is gebeurd. Misschien heeft die wel tegen jou gelogen.
Het is natuurlijk wel bijzonder dat een auto spontaan in de fik vliegt. Of er moeten meerdere gevallen bekend zijn dan sta je stuk sterker.
Die insteek zal de verzekeraar ook wel hebben liever niet dan wel betalen. Ik hoop in ieder geval voor jou op een goede afloop.

Op deze manier kan een verzekeringsmaatschappij natuurlijk al snel zeggen, sorry wij betalen niet uit, want uw auto is getuned. Bewijst u zelf maar het tegendeel.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Ron_Z

Quote from: audi-s3 on September  3, 2018, 15:36:10
verklaring is dat de auto uberhaut niet is getuned, en op dat moment ook niet vanwege beveiliging te tunen was.

Terwijl er wel op een forum gepost is van wel, met uitdraaien erbij begrijp ik, en deze info blijkbaar al gebruikt wordt door BMW om een claim voor mechanische probleem alsnog af te wijzen? Dit maakt je zaak niet sterker in mijn ogen. Integendeel IMO.

audi-s3

Quote from: Ron_Z on September  3, 2018, 16:01:37
Terwijl er wel op een forum gepost is van wel, met uitdraaien erbij begrijp ik, en deze info blijkbaar al gebruikt wordt door BMW om een claim voor mechanische probleem alsnog af te wijzen? Dit maakt je zaak niet sterker in mijn ogen. Integendeel IMO.

uitdraai is van een bestaande auto bewerkt met volgens hun de resultaat wat te halen is bij een tuning van die auto, oftewel het is fictief geplaatst, lijkt mij dat zij eerst met data moet aankomen om e.a. aan t tonen, ik kan van alles wel roepen, er is totaal geen bewijs van tunen of wat dan ook. we hebben ook zwart op wit dat er niets met de auto is gedaan. lijkt me een niet zo moeilijke zaak voor een advocaat. je kan op basis van suggesties niet iets bewijzen, ze moeten wel met feiten komen, iedereen kan dingen posten op een forum.

maar we wachten eerst af wat ze nu precies gaan doen.

audi-s3

Quote from: Roksan on September  3, 2018, 15:42:49
Op deze manier kan een verzekeringsmaatschappij natuurlijk al snel zeggen, sorry wij betalen niet uit, want uw auto is getuned. Bewijst u zelf maar het tegendeel.

blijft ook het punt dat als een auto getuned zou zijn ( kan elke auto zijn ) ( binnen de wettelijke norm )dit geen invloed heeft op de verzekering cq. uitkering, dus tuning is eigenlijk ook
geen discussie punt

VlisChris

Hooguit dat je verzekering bij de tuner geld wil komen halen lijkt me.
Het was geen voorwaarde in je verzekering? Tunen = uitsluiten?

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.