Welke subwoofer in mijn situatie?

Started by Xstream, September 2, 2018, 10:38:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

noot87

Ik ben van BK XLS400 naar Rythmik F12 gegaan, beide na wat lezen op dit forum. De BK geeft veel waar voor zijn geld, maar Rythmik is toch duidelijk een stap beter. Zodra ik een zelfde als ik al had tweedehands te koop zag, een tweede aangeschaft.

Voor een Rythmik F12 betaal je dan ook ongeveer het dubbele dan voor een BK XXLS400, maar je gaat een grote stap vooruit. Dus afhankelijk van je budget. Ik ben zeer tevreden met Rythmik. Mooi clean geluid en gaan lekker laag. Alleen jammer dat je geen Europese dealers hebt.

De afwerking van REL vind ik wel beter dan bij BK en Rythmik. Maar dat is ondergeschikt aan de weergavekwaliteit. Ik ben het eens met Cobraaatje dat REL wat overpriced is. Zelf heb ik bijvoorbeeld zo'n Gibraltar nooit gehoord. Vind ze er wel mooi uit zien. Maar dat is ook weer een andere prijscatagorie.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

iRook

Ik ken de Rythmik F12 niet, maar ik heb al jaren een goede ervaring met de BK XXLS400. Dat deze niet enorm laag gaat bij films, klopt zeker. Daar hebben ze toentertijd de Monolith voor gemaakt.
De XXLS400 heeft als voordeel dat deze met muziekweergave het goed doet.
Gezien het feit dat je geen grote sub wil nemen is de optie er ook om 2 wat kleinere 2 nemen. Ik ken mensen die meer tevreden zijn met 2x BK XXLS200 dan 1x BK XXLS400.
Een keuze voor een remote, etc.. in een sub is mooi, maar dan je misschien beter kijken naar een wat efficiëntere sub.
Ikzelf gebruik daarom voor mijn dedicated filmruimte een XTZ 3x12. Een XTZ 1x12 kan ook een goede optie voor je zijn.

Let op!
Je front speakers hebben drivers die veel laag kunnen weergeven. Bij je ruimte moet je dan al snel oppassen dat alles elkaar niet gaat opheffen.

Succes verder
Sharp TV, Win10 HTPC, Amp: Denon AVR-3310,  Front: MA RX6, Center: MA RX Centre, Rear: MA RX1, Sub: BK-Elec XXLS-400


iRook

Precies, dat bedoel ik met oppassen.
Sharp TV, Win10 HTPC, Amp: Denon AVR-3310,  Front: MA RX6, Center: MA RX Centre, Rear: MA RX1, Sub: BK-Elec XXLS-400

Cobraatje

Al een keuze gemaakt welke sub het wordt?

Ralf67

#55
Al eens naar de nieuwe BK P12-SB300PR gekeken in bv light oak fineer ?

Zal ergens op €550 uitkomen

Xstream

#56
Quote from: Cobraatje on September 22, 2018, 07:58:35
Al een keuze gemaakt welke sub het wordt?
Nee, ivm wat andere audio probs (zie akoestiek forum) met krakend geluid kwam dit even op 't 2e plan.
Ik kwam nog wel aanbiedingen tegen van ASW610's die ook goede reviews krijgt. Ook een mooi formaatje. Kan er dan ook 2 nemen,. Maar ik heb geen idee hoe die valt in de andere genoemde opties?

Quote from: Ralf67 on September 22, 2018, 11:54:45
Al eens naar de nieuwe BK P12-SB300PR gekeken in bv light oak fineer ?

Zal ergens op €550 uitkomen
Ah idd, die is dan net nieuw denk ik (of overheen gekeken). Is het echt mogelijk om op die manier net zulke resultaten te krijgen als de grotere Monolith?
Hij is voor het mooie eigenlijk wel net iets te hoog. Maar 't kan wellicht net.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

Iemand ervaringen met de B&W ASW610?
Zijn dit goede subs voor de prijs? Lees er veel goede reviews over ...
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

Quote from: Stadium III on September 13, 2018, 15:38:46
Ga opzoek naar een mooie klipsch subwoofer
Vraagje. Ik heb nu m'n REL High (L/R) & Low (LFE) aangesloten. Maar als ik naar de manual kijk van de Klipsch R-112SW dan zie ik dat je alleen de 1 of de ander kunt kiezen. http://images.klipsch.com/Reference_Subs_110_112_115_-_Manual_-_v04WEB_635466332446220000.pdf

Dus het lijkt me dat ik dan toch behoorlijk in ga leveren op 1 of de ander? Of mis ik iets?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Ralf67

Met een R115sw ga je zeker niet inleveren met HT.

Muziek is een ander verhaal.

Xstream

Kwam nu ook de B&W PV1D tegen ...
Die passen ook nog redelijk goed in het interieur (beetje retro). Zie ze ook voor redelijke prijzen op MP.
Maar kan me niet echt voorstellen dat dit geweldig klinkt (voor die prijs) gezien het formaat?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

xlr8

Leuk (overpriced) design ja maar ik vond ze altijd snel aanlopen en de amp was niet de meest betrouwbare  :nopompom:

Die ASW610 is dan wel het betere alternatief, mss niet qua looks maar dat gesloten 31cm. doosje in vierkant kan behoorlijk wat druk zetten en gaat nog diep ook voor zijn afmetingen.
Aan de achterkant zitten eental mogelijkheden zoals eq & bass extension waardoor de sub beter is te integreren.


Xstream

Quote from: xlr8 on October  1, 2018, 23:01:03
Leuk (overpriced) design ja maar ik vond ze altijd snel aanlopen en de amp was niet de meest betrouwbare  :nopompom:
Ja, dat gevoel had ik al inderdaad. Slaan we die even over. Zo in het zicht staat die toch niet.

Quote from: xlr8 on October  1, 2018, 23:01:03
Die ASW610 is dan wel het betere alternatief, mss niet qua looks maar dat gesloten 31cm. doosje in vierkant kan behoorlijk wat druk zetten en gaat nog diep ook voor zijn afmetingen.
Aan de achterkant zitten eental mogelijkheden zoals eq & bass extension waardoor de sub beter is te integreren.
Hm, 2 hiervan is dan best een optie dus. Want die zijn niet zo gek duur meer.

Wat ik overigens wel merk is dat veel subs helemaal geen XLR IN aansluitingen hebben (of maar 1). Niet dat dit een dealbreaker is. Maar als het even kan gebruik ik m'n huidige XLR kabels weer. Tips voor subs met deze aansluitingen zijn zeker welkom. De enige die ik tot zover vond was de Rhythmik F12, als extra optie a $40.

Ook twijfel ik zeer of ik wel een sub wil kopen buiten NL. Hier heb ik toch niet de beste ervaringen mee (Emotiva o.a.). Koop liever een gerenommeerde sub met normale NL support.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

xlr8

Je laatste alinea is duidelijk, gemoedsrust is wel comfortabel bij een aanschaf.
Zou mbt dat xlr verhaal er idd geen dealbreaker ervan maken want dat maakt de spoeling wel heel dun als het ook nog een beetje betaalbaar mag blijven  ;)

2 (kleinere) subs links en rechts naast de bank is echter niet verkeerd indien mogelijk, hoewel ik vaker 1 aan de voorzijde en 1 aan de achterzijde in tegenfase installeer wat ook zeer goede resultaten geeft. Wellicht meer regel dan uitzondering.

Ralf67

Diverse mensen zijn zeer tevreden met bv 2 x BK xls200 naast de bank.

Ben je klaar voor €800

chansig

Heel misschien dat ik twee bk 200 xls ga verkopen. Dus zou je nog goedkoper uit zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

xlr8

Quote from: Ralf67 on October  3, 2018, 12:41:55
Diverse mensen zijn zeer tevreden met bv 2 x BK xls200 naast de bank.
Ben je klaar voor €800

Als je even goed zoekt ben je met 2x ASW610 700 euro kwijt.  :)

Tevens is voor TS dit ook een dingetje:

Quote from: Xstream on October  2, 2018, 11:56:20
Koop liever een gerenommeerde sub met normale NL support.

Cobraatje

Nog steeds aan het twijfelen ;)

XLR, betaalbaar en NL garantie: XTZ

chansig

Quote from: chansig on October  3, 2018, 12:54:05
Heel misschien dat ik twee bk 200 xls ga verkopen. Dus zou je nog goedkoper uit zijn.

Gr. Hans

Staan inmiddels te koop.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xstream

#69
Quote from: Cobraatje on October  5, 2018, 08:31:32
Nog steeds aan het twijfelen ;)

XLR, betaalbaar en NL garantie: XTZ
Niet zozeer twijfelen, maar meer geen tijd kunnen vinden om m'n gebruikelijke research te kunnen doen.
Ik ben niet heel bedreven of ervaren met de techniek van subwoofers en waar ik op moet letten.
Dat een (vaak duurdere) subwoofer bijv onder de 20Hz gaat, is dat bijv belangrijker voor de beleving dan 2 (goedkopere) die zo net boven de 20Hz blijven hangen?
Ik kan natuurlijk 2x zo'n XTZ doen, al vind ik hier vooral reviews over de 12.17 ipv de 10.17 die ik dan op het oog heb, maar hoe verhoud dat zich tot een sub met betere specs a 1000 ~ 1500 euro bijv.
En dan heb je nog de (klasse X) versterker en allerlei subwoofer technieken die ik dan tegenkom, zoals Servo e.d., dat ik denk, ok ... maar 's opzoeken wat dat allemaal doet en in hoeverre het marketing praat is of werkelijk van een ander niveau.

Ik ben ook een Rel T9i tegengekomen voor 1000 eu. Is dat nog wat?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Ralf67

voor €1000 kun je een knappe subwoofer kopen.

Cobraatje

Quote from: Xstream on October 13, 2018, 14:22:58
Niet zozeer twijfelen, maar meer geen tijd kunnen vinden om m'n gebruikelijke research te kunnen doen.
Ik ben niet heel bedreven of ervaren met de techniek van subwoofers en waar ik op moet letten.
Dat een (vaak duurdere) subwoofer bijv onder de 20Hz gaat, is dat bijv belangrijker voor de beleving dan 2 (goedkopere) die zo net boven de 20Hz blijven hangen?
Ik kan natuurlijk 2x zo'n XTZ doen, al vind ik hier vooral reviews over de 12.18 ipv de 10.18 die ik dan op het oog heb, maar hoe verhoud dat zich tot een sub met betere specs a 1000 ~ 1500 euro bijv.
En dan heb je nog de (klasse X) versterker en allerlei subwoofer technieken die ik dan tegenkom, zoals Servo e.d., dat ik denk, ok ... maar 's opzoeken wat dat allemaal doet en in hoeverre het marketing praat is of werkelijk van een ander niveau.

Ik ben ook een Rel T9i tegengekomen voor 1000 eu. Is dat nog wat?

Inlezen is ook maar beperkt, er staan inmiddels behoorlijk wat ervaringen in je topic, het beste is luisteren ;).

Er zijn wel wat geluidsverschillen tussen de verschillende technieken, maar dat valt in het niet bij de juiste plaatsing van de sub in je ruimte en het gebruik van goede onderdelen en implementatie van de techniek.

De impact van films zit boven de 20Hz en onder de 20Hz is geen must.
Dat gezegd hebbend, toen ik éénmaal gewend was aan diepgang tot 14Hz met Rythmik, miste ik bij de sub daarna, de JL Audio F112 dat toch wel.
Nu met mijn Merovinger heb ik dat wel weer.

2 subs geeft vaak een beter verdeeld laag. Wel moet je dan in je ruimte de opties hebben om ze op de goede plek te kunnen plaatsen.
Kan dat niet, dan voegt een 2e sub zeer waarschijnlijk ook niets toe.

Mijn mening over Rel weet je  ;),
ik zou dan voor de Rythmik F15 gaan die op marktplaats staat(nee niet van mij :)).
Ga je toch voor Rel denk dan aan forumsponser H&C hifi, die verkoopt Rel en is bekend vanwege zijn zeer nette prijzen.


Xstream

#72
Quote from: Cobraatje on October 14, 2018, 11:53:49
Inlezen is ook maar beperkt, er staan inmiddels behoorlijk wat ervaringen in je topic,
Dat vind ik best een beetje tegenvallen hoor van een audiofiel forum ;-) Ik vind jouw posts waardevol, evenals van 2 of 3 anderen, maar verder ... Uiteindelijk is m'n lijstje eigenlijk vrij beperkt met 90% exotische sub merken die ik uit t buitenland moet halen. Terwijl ik t liever bij een nl dealer koop. Ook ivm belasting voordeel. Budget heb ik niet genoemd. Ik zoek een kleinere sub met grote prestaties, het liefst beter als m'n huidige uiteraard. Al snap ik prima dat kleiner en beter in deze een lastige opgave is.
Velodyne, SVS, REL, B&W, MA etc worden me eigenlijk soort van afgeraden als inferieur of overpriced. Alleen Klipsch is naar voren gekomen, maar die kan ik niet high/low aansluiten begrijp ik. En ook daar zijn de meningen over verdeeld. En geen xlr.

Zelf luisteren is altijd goed, maar dan niet in een geoptimaliseerde ruimte, maar in die van mij, anders heb je er nog niks aan. En met subs sjouwen of gaan verzenden is niet echt chill, dus dat doe ik liever als ik een shortlist die ergens op gebaseerd is en bij dealers die bereid zijn mij thuis te laten luisteren beschikbaar zijn. Want een Rythmik ed kan ik niet eerst even beluisteren.

Maargoed, dan toch maar aan de dealer vragen dan. Al loop je dan t risico van wij van wc eend...

Sorry als dit ondankbaar overkomt, maar al met al ben ik niet veel verder gekomen als waar ik mee begon. Echt technische punten om op te letten heb ik ook niet echt meegekregen als versterker en gebruikt materiaal. Lijkt dus enkel een kwestie van positioneren te zijn en verder kijken naar de Hz? En ik kan beter 1 betere sub kopen met lagere Hz dan 2x een iets mindere sub begrijp ik?

Een BK of andere buitenlandse sub of een overpriced velodyne, svs of inferieure REL, MA of B&W. Met belasting voordeel en garantie neig ik toch naar die laatste groep. Dan zal 't qua overpriced ook wel meevallen. Of ik er dan 1 of 2 moet nemen ben ik nog niet over uit 😉 Dat zal dan ook wel een beetje de uitkomst zijn waar ik uit moet kiezen 😉

Maar ik begrijp dat XTZ in NL verkrijgbaar is? Dat is wellicht een goede optie dan. Heb alleen nog maar hun buitenlandse site gezien.

Ik vind wel dat een moderne sub een auto on / off switch moet hebben. Handmatig aan en uit zetten is niet meer van deze tijd 😉
Ik zag ook van Klipsch en ook van o.a. Velodyne (Wi-Q 10), dat er draadloze subs zijn ... iemand daar ervaringen mee? Dat zou zeker bij 2 subs, waarbij de 2e dan een kabel van 15m oid moet krijgen (+ nog een dikke kabels om weg te moeten werken) best wel ideaal zijn. 
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

mijkie

ik heb even vlug het topic doorgelezen maar, kom nergens Sunfire tegen als subwoofer-merk, volgens mij levert Marcel (HcHifi) deze !

zijn echt klein te noemen en hebben behoorlijke output !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Cobraatje

Als je :google: is de 1e link van Intosurround, NL verkoper XTZ