Welke subwoofer in mijn situatie?

Started by Xstream, September 2, 2018, 10:38:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: tinnemans on September  7, 2018, 14:47:12
Jammer dat je zo'n kinderachtige reactie geeft.
Een koptelefoon werkt juist als een drukkamer, haal de schedel tussen de oorwarmers weg en je zult merken dat je alleen een mager hoog riedeltje overhoudt.

De breedte van je schedel heeft overigens wel een effect op het onderscheidend vermogen van lage tonen bij gewone speakers; de afstand tussen je oren bepaalt in hoeverre je kunt bepalen of de golf stijgend of dalend is (om die visualisatie er weer even bij te pakken). Een kat of konijn heeft dus weinig baat bij, of last van, een subwoofer; die voelt de druk wel, maar is niet in staat de frequentie te bepalen. Een kamerolifant kan juist nog veel lagere frequenties onderscheiden.
Die ruimte van 3x3 werkt ook als drukkamer .
En subs voegen ook in een kleine ruimte een berg toe.
Ik snap je eerdere uitspraak niet helemaal.

Waarop baseer je dat een sub dan geen nut heeft?

chansig

Onderstaand is niet uit mijn hersenpan gekomen......knoop dat goed in uwen oren. Geen zin om aan verkeerde verwachtingen te moeten voldoen:

Het is belangrijk om geluid niet als een transversale te golf zien, maar als een longitudinale golf. Op dat moment wordt het al makkelijker te begrijpen.

Een transversale golf is bijvoorbeeld zoals een touw dat aan een uiteinde vastgebonden is en dat je met de hand in trilling brengt. Het touw wijkt dan naar de zijkant uit. Daarbij kan de golflengte op een gegeven moment niet meer groter worden aangezien deze beperkt wordt door de lengte van het touw (en het feit dat één uiteinde niet kan bewegen).

Geluidsgolven (longitudinale golven) gedragen zich anders: die bestaan uit deeltjes (in dit geval luchtmoleculen) die heen en weer bewegen (trillen) en zodoende weer naastgelegen deeltjes in trilling brengen. Er is dus geen grote ruimte nodig om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is; als er in een ruimte genoeg plek is voor een molecuul om heen en weer te bewegen is er genoeg ruimte om geluidsgolven voort te planten. Aan de hand van dat criterium is een tamelijk groot deel van de Nederlandse huiskamers geschikt om laagfrequente geluiden hoorbaar in af te spelen.


Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

Quote from: tinnemans on September  7, 2018, 14:40:24
Dat kan natuurlijk. Je hebt dan juist voordeel dat een kleine ruimte snel 'gevuld' is zodat je geen enorm zware subs nodig hebt om de kamer op druk te zetten.

Door de druk krijg je wel een andere beleving, maar dat kan zelfs positief werken, afhankelijk van je muziekkeuze. Mijn REL's krijgen mijn kamer, van zo'n 50m^2, niet op druk, dus ik moet het van de lengte, en de grote ramen die niet alleen visueel maar ook laagfrequent vrij transparant zijn, hebben. :)
In mijn specifieke geval heb ik aan de achterkant baat van mijn grote ramen en de stenen schuur daar weer achter die me een vrij zwakke, en hele brede, golf versterking oplevert van zo'n 8 tot bijna 12Hz, die ondersteunt m'n subs op het moment dat die er echt wel klaar mee zijn.
:wacko:
dus ff kort door de bocht geredeneerd; jij hoort geen verschil bij de ramen open of gesloten qua laagweergave in je ruimte?
want als je ramen zoals gesteld "transparant zijn voor het laagfrequent" is dat natuurlijk een logisch gevolg, toch?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

xlr8

Quote from: Xstream on September  7, 2018, 14:20:35
Deze opmerking maakte me toch nieuwsgierig hoe het zit icm Auddysey. De Crossover bypassen doe ik dan door mode switch op Positie 2 te zetten?

En hoe zit het dan met de roll off, moet ik daar wat mee doen, of regelt Audyssey dat? Maakt het nog uit waar ik die op zet?

Ik heb 'm verder volgens mij altijd LL op 0dB port aangesloten. Nooit meer bij stil gestaan dat er 2 opties zijn (+12dB). Is daar nog een advies voor?

Idd low level 0db.
Switch op 2 en na de Audyssey run kan je eens experimenten met positie 4.  Er vanuitgaande sub naast de bank tegenover je fronts gok ik de fase op 180.
Roll off & coarse is bij deze 2 opties mute.

flakkees

er staan 2 klipsch rt-10d op mp
al je dromen komen uit met deze subs
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Cobraatje

Persoonlijk zou ik Velodyne niet nemen.
Velodyne maakt wel redelijk goede subs, maar de prijs/kwaliteit verhouding is slecht.
En van een Stadium III, naar een DD10 is wel stap terug.
Je wilt kleiner anders zou ik de Rythmik FV15 die op het forum wordt aangeboden, adviseren. Zowel in output als klank een duidelijke stap hoger als je REL.
REL is wel goed, maar duur en inmiddels door meerdere merken voorbijgestreefd.

Gezien het segment waar je in zoekt zou ik:
JL Audio, zeer goede subs. Duur en compact, afwerking van F-serie is het beste wat ik ken op subwoofergebied;
Power Sound Audio: goede subs en redelijk betaalbaar. Compact en in diverse afwerkingen te verkrijgen. Nadeel: dealer zit in de UK
Rythmik, zeer goede en betaalbare subs. Redelijke afwerking, nadeel importeren uit Amerika.
Merovinger Audio: zeer goede subs en fraaie afwerking. Tav Velodyne en JL Audio een stuk goedkoper. Buiten de standaard modellen, kun je alles bestellen/laten maken wat je zelf wilt. Dit voor redelijke prijzen. Nadeel: Duits bedrijf en geen dealer in NL.

Zelf heb ik thuis o.a. JL Audio F112, Rythmik E15 en F12, Monitor Audio GW15, Def. Tech. Supercube Reference, Velodyne DD12, REL 528SE, Merovinger Audio 1/15HK gehad.
Ik vind Rythmik, JL Audio en Merovinger Audio het beste.

Succes met kiezen :)

buizesmurf

#31
Geen lage tonen in een  kleine kamer?En wat dan met car hifi?....

Dirk

volgens zijn logica heeft het vast iets met al die ramen te maken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Xstream

#33
Quote from: Cobraatje on September  8, 2018, 07:52:42
Persoonlijk zou ik Velodyne niet nemen.
Velodyne maakt wel redelijk goede subs, maar de prijs/kwaliteit verhouding is slecht.
En van een Stadium III, naar een DD10 is wel stap terug.
Je wilt kleiner anders zou ik de Rythmik FV15 die op het forum wordt aangeboden, adviseren. Zowel in output als klank een duidelijke stap hoger als je REL.
REL is wel goed, maar duur en inmiddels door meerdere merken voorbijgestreefd.

Gezien het segment waar je in zoekt zou ik:
JL Audio, zeer goede subs. Duur en compact, afwerking van F-serie is het beste wat ik ken op subwoofergebied;
Power Sound Audio: goede subs en redelijk betaalbaar. Compact en in diverse afwerkingen te verkrijgen. Nadeel: dealer zit in de UK
Rythmik, zeer goede en betaalbare subs. Redelijke afwerking, nadeel importeren uit Amerika.
Merovinger Audio: zeer goede subs en fraaie afwerking. Tav Velodyne en JL Audio een stuk goedkoper. Buiten de standaard modellen, kun je alles bestellen/laten maken wat je zelf wilt. Dit voor redelijke prijzen. Nadeel: Duits bedrijf en geen dealer in NL.

Zelf heb ik thuis o.a. JL Audio F112, Rythmik E15 en F12, Monitor Audio GW15, Def. Tech. Supercube Reference, Velodyne DD12, REL 528SE, Merovinger Audio 1/15HK gehad.
Ik vind Rythmik, JL Audio en Merovinger Audio het beste.

Succes met kiezen :)
Top, dank je wel. Hier wordt ik heel blij van :D
Heb eerst maar 's gekeken welke subs er binnen de maten vallen die een verbetering opleveren (esthetisch, en kwalitatief liefst zo min mogelijk inleveren uiteraard):
- BK XL400FF/P12-300SB-FF - Prima formaat, mooie prijs, vermogen misschien wat aan de lage kant? Of is het voor mijn doeleinden genoeg? Voordeel is vooral ook de vele mogelijke hout finishes. (zwart of wit staat niet zo in ons interieur).
- PSA S1510 - Net ietsje hoger. Kan net denk ik. Ook meerdere afwerkingen. Vermogen aanzienlijk hoger. Prijs wel wat hoger, maar redelijk zo te zien.
- Rhythmik Audio F12 - Prima formaat. Blijkbaar goede rep. Ik weet niet goed hoe die zich verhoud tot de BK. Wel iets duurder, maar scheelt niet zo gek veel denk ik. Moet 't even uitrekenen met dollars vs ponden en import kosten. Helaas alleen in zwart.
- JL Audio E-Sub e112 - Prima formaat. Kan behoorlijk hoger pieken in z'n vermogen. Helaas ook alleen in zwart. Prijs is wel ruim 2x zo hoog.

Merovinger Audio website zitten bekijken, maar daar kom ik niet zo'n wijs uit. Enige sub die ik vind is die kleine Abysso of soort van Hifi torens. Wat wellicht nog wel interessant kan zijn bedenk ik me nu. Ga ik ook 's naar kijken. 
Die MA GW15 vond je dus niet zo geweldig vergeleken met de anderen? (vind de ebony uitvoering wel erg fraai, wel erg aan de prijs - en zo duidelijk zie je 'm toch niet).

Het wordt snel alweer te hoog (40 ~ 42cm) is wel een beetje de max. Diepte maakt niet zo gek uit. Breedte ook liefst iets van 40 cm max.

Overigens vind ik 't fijn als een Sub een standby modus heeft om energie verbruik zo laag mogelijk te houden in passieve staat. De BK heeft dat (standaard) niet meen ik. Maar kun je wel als optie laten toevoegen.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Cobraatje

BK maakt goede betaalbare subs, maar is niet van Rythmik, JL Audio, Merovinger Audio kwaliteit.
BK schat ik gelijkwaardig aan REL, JL Audio, Rythmik en MeroVinger Audio is imo een vooruitgang tav de REL.

Als je anders wilt dan zwart, daarom heb ik mijn JL Audio en Rythmik weggedaan, dan blijven BK, PSA Audio en MeroVinger over.
PSA Audio wordt als beter gezien dan BK. Of dit terecht is weet ik niet, ik heb nog nooit een PSA sub gehoord.
De GW15 is een goede sub, vooral voor muziek. Voor HT zijn er duidelijk betere. Verder had de GW15 een vreemde afvalcurve en was de meest lastig plaatsbare sub die ik gehad heb.

Bij MeroVinger Audio kan alles qua formaat, soort versterking(intern/extern), soort EQ etc.
De website van MeroVinger Audio is idd onduidelijk.
Hier wat voorbeelden van meroVinger: https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_nkw=merovinger+audio&_sacat=0&rt=nc&LH_PrefLoc=2
Als bijlage 1 en 2 mijn MeroVinger sub met externe versterking, 3e bijlage is PSA Audio fineeropties.

Xstream

#35
Ow ja, die PSA was ik vergeten te listen. Had ik de S1510 voor gevonden. Die edit ik nog even in m'n eerdere lijstje, voor het overzicht.
Moet ik me nog blind staren op het vermogen van de subwoofer?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

activ

Quote from: Cobraatje on September  8, 2018, 11:02:47
Als bijlage 1 en 2 mijn MeroVinger sub met externe versterking.
Netjes zeg. Mag ik brutaal zijn en vragen wat dat kost? En is de amp ook los te krijgen?

H&C Hifi

Quote from: Dynky on September  8, 2018, 08:31:18
volgens zijn logica heeft het vast iets met al die ramen te maken ;)

Zeker, maar doe de deur van de wagen open en het kan zomaar zijn de bass dieper doorloopt  ;)

Cobraatje

#38
Quote from: activ on September  8, 2018, 11:14:35
Netjes zeg. Mag ik brutaal zijn en vragen wat dat kost? En is de amp ook los te krijgen?

Het was een demomodel, ik weet niet wat deze nieuw kost.
Een 'Sonderanfertigung', dat zal duurder zijn dan de standaard subwoofers. Ik zie een met mijn sub vergelijkbare sub op eBay voor €2699,- staan: https://www.ebay.de/itm/meroVinger-Audio-1-38-geregelter-High-End-Subwoofer/273374824472?hash=item3fa668c818:g:IJQAAOSwEfBbWjj8

Mijn sub; 15 inch woofer; wordt in Duitsland gemaakt omdat Herr Werner de Dayton Woofers die hij gebruikte niet goed genoeg vond.
Versterking is gebaseerd op Pascal Audio(1000W uitvoering heb ik) en DSP is Alldsp.

Of de Amp los verkrijgbaar is weet ik niet, zou even contact opnemen.
Ook bij de Amp kun je kiezen wat je wilt. Zowel qua hoeveel Watts als wat voor DSP.

Aanvulling: ik lees net in de Ebay ad, dat wanneer je geen gebogen behuizing neemt de sub €2299,- kost.

activ


palmspar

Een SVS sb2000 heeft @20hz hetzelfde volume als de velodyne 1200 ultra erg veel sub voor je geld.
De oude 13 ultra is gelijkwaardig aan de JL E112.
Of de nieuwe sb4000 is ook erg mooi en moderner dan de E112 met de app bediening enzo.

gast_001

QuoteEen SVS sb2000 heeft @20hz hetzelfde volume als de velodyne 1200 ultra erg veel sub voor je geld.

Luid kunnen spelen is slechts 1 punt :)

tinnemans

Quote from: HcHifi.nl on September  8, 2018, 11:37:07
Zeker, maar doe de deur van de wagen open en het kan zomaar zijn de bass dieper doorloopt  ;)
Ik kan me niet voorstellen dat het afzeiken van andere forumleden heel erg goed voor je businessmodel is. Of misschien ook wel. Sterkte ermee in elk geval.

De sfeer hier ligt mij in elk geval niet.

Linn stuff

chansig

Volgens mij is HcHifi.nl serieus. Maar daar kan ik mis mee zitten.

Maar je houdt niet van een positieve sfeer ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Stadium III

Als oude stadium III eigenaar kan ik zeggen dat de rel mij heel de tijd dat ik heb heb gehad positief heeft verrast
Dit voor aanvulling luidsprekers en muziek weergave

Waarom dan weg gedaan ? Voor film geeft een R 115 sw toch wel meer beleving en zeker 2

Stadium III mooie subwoofer gebouwd als een huis en een lekkere eigen sound ,alleen druk vulling dat niet 1x 10 inch en 200w VS 15 inch en 400 w gaat hij het niet halen

Spijt ? Soms wel met muziek maar met films geen moment
Ga opzoek naar een mooie klipsch subwoofer
5.2.4 Marantz Klipsch setup

morca

Quote from: HcHifi.nl on September  8, 2018, 11:37:07
Zeker, maar doe de deur van de wagen open en het kan zomaar zijn de bass dieper doorloopt  ;)
Ik deed altijd me raam iets open aan de andere zijde.
Dat is een wereld van verschil mbt detail en druk .
Veel lagere bass en druk met 1 raam iets open

morca

Quote from: tinnemans on September 13, 2018, 14:54:24
Ik kan me niet voorstellen dat het afzeiken van andere forumleden heel erg goed voor je businessmodel is. Of misschien ook wel. Sterkte ermee in elk geval.

De sfeer hier ligt mij in elk geval niet.
Hij heeft wel gelijk.
Dus wie wie hier nu afzeikt........

Als je geen goed advies wil. Vraag het dan hier niet

CineManno

Quote from: morca on September  7, 2018, 16:37:44
Die ruimte van 3x3 werkt ook als drukkamer .
En subs voegen ook in een kleine ruimte een berg toe.
Ik snap je eerdere uitspraak niet helemaal.

Waarop baseer je dat een sub dan geen nut heeft?

Volgens mij worden er wat dingen door elkaar gehaald. De geluidssnelheid is 331 m/s. Als je een kamer van 3,3 meter hebt dan past er precies een hele 100 Hz en een halve 50 Hz muziektoon in. Dat worden dan staande golven en die gaan dreunen (doven minder snel uit dan andere golflengtes). (200 Hz, 400 Hz en veelvouden hiervan passen ook precies in de ruimte maar hogere golflengtes buigen veel sneller alle kanten op en hebben vaak minder energie dan lage golflengtes). Oftewel als je een sub in een kleine kamer zet kan het zijn dat je wel laag toevoegt, maar dat 100 Hz en 50 Hz tonen de overhand nemen. En die kunnen al worden geproduceerd door een beetje boekenkastspeakers. En dan is het zonde van de sub. Dus je moet dat heel goed afregelen. Bij een ruimte van 10 bij 10 heb je staande golven op 30 Hz en 15 Hz. Dan kun je door het afregelen van je sub er juist gebruik van maken. Dus kun je met een sub veel makkelijk laag toevoegen tot gewenst niveau.

Net als met auto's die je soms langs hoort rijden en je van buiten de hele auto hoort dreunen. Dat komt omdat de ruimte klein is en je heel veel staande golven hebt. (Vandaar dat ze misschien graag in golfjes rijden  ;D )

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software