Welke subwoofer in mijn situatie?

Started by Xstream, September 2, 2018, 10:38:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Ralf67 on October 19, 2018, 22:46:11
Nee, klopt en dat zal ongetwijfeld door mijn beperkte ervaringen met subwoofers komen.

Jij hebt de waarheid natuurlijk weer in pacht   :D

Het standaard advies JL is weer terug van weg geweest .

Maar weet gelukkig beter, en ieder zijn ding toch ?
:thumbs-up:

Ralf67

Smiley niet gelezen of gewoon je eigen waarheid verkondigen ?


Ralf67


Ejorne

Quote from: Ralf67 on October 19, 2018, 22:46:11
Maar weet gelukkig beter, en ieder zijn ding toch ?

Hahahaha. Ja, zo heb ik ook een tijd lang gedacht. Al was het alleen uit dwarsheid. Van alles geprobeerd (binnen mijn budget) en van alles geluisterd, ook vet ver buiten mijn budget. En inderdaad, wil je fabriek af, dan is rythmik zeker een waardig alternatief. Zeker qua budget. Maar qua souplesse en hoorbare verschillen in kleine frequentie verschillen legt dit merk het toch af tegen JL.
Ga je voor zelfbouw dan is er denk ik niets in de buurt wat aan JL kan tippen op prijs/kwaliteit niveau.

Ik ben nu eindelijk tevreden met mijn subwoofer. Een klein 12 inch jl woofertje. Het maakt op alle fronten gehakt van mijn sdx15, klipsch, xxls varianten, rel. Okay, de sdx15 wint het op max spl niveau. Maar daar denkt mijn buurman 6 huizen verderop volgens mij anders over...

:-X

chansig

Laag straalt alle kanten op....toch ? Waarom zou het kwartslag draaien van een woofer dan invloed hebben op een andere wijze/manier/verloop van verticale staande golven ?

Idem voor de invloed van de harde/zachte vloer.

Tegen ervaring kan overigens geen steekhoudend argument op. Dus als ervaring het argument is om bovenstaande vragen te beantwoorden...dan doe geen moeite.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Meerdere subwoofers geeft wel de mogelijkheid het laag beter over de ruimte te verdelen.

Zelfbouw is coor veel mensen geen oplossing ivm gebrek aan gereedschap en de nodige kennis.

Om over afwerking en WAF nog maar te zwijgen.

DofN

#107
Quote from: morca on October 19, 2018, 19:07:56
Dat lost niet altijd de reflecties op weet ik uit ervaring.
Verticale staande golven.
Maar dat zal per ruimte verschillen hoe het uitpakt.

Nee, ik bedoelde.. Waarom vind je een harde ondervloer niet/minder geschikt voor DF subs? Ik zou zelf denken dat óf je laat een subwoofer vrij de ruimte instralen óf je keert de woofer in de richting van een harde wand om zo optimaal gebruik te maken van de gain. Ik zou een subwoofer niet richten op een zacht oppervlak ivm absorptie. Net zoals ik geen gordijn voor een luidspreker of voor een subwoofer zou richten.

Quote from: chansig on October 20, 2018, 07:11:43
Laag straalt alle kanten op....toch ? Waarom zou het kwartslag draaien van een woofer dan invloed hebben op een andere wijze/manier/verloop van verticale staande golven ?

Idem voor de invloed van de harde/zachte vloer.

Tegen ervaring kan overigens geen steekhoudend argument op. Dus als ervaring het argument is om bovenstaande vragen te beantwoorden...dan doe geen moeite.

Gr. Hans

Laag straalt alle kanten op, maar wel vanaf de woofer. Als de woofer gericht is op de muur, dwz met de achterkant naar de luisteraar is gericht, komt het geluid uit de woofer gelijk aan met de reflectie van de wand/vloer. Staat de woofer gericht op de luisterkamer, dan komt het geluid van de reflectie van de achterwand later aan. Het zijn details, maar ze zijn er.

Een kwart draaien heeft ook effect op dit fenomeen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cobraatje

Quote from: Ejorne on October 20, 2018, 00:05:20
Hahahaha. Ja, zo heb ik ook een tijd lang gedacht. Al was het alleen uit dwarsheid. Van alles geprobeerd (binnen mijn budget) en van alles geluisterd, ook vet ver buiten mijn budget. En inderdaad, wil je fabriek af, dan is rythmik zeker een waardig alternatief. Zeker qua budget. Maar qua souplesse en hoorbare verschillen in kleine frequentie verschillen legt dit merk het toch af tegen JL.
Ga je voor zelfbouw dan is er denk ik niets in de buurt wat aan JL kan tippen op prijs/kwaliteit niveau.

Ik ben nu eindelijk tevreden met mijn subwoofer. Een klein 12 inch jl woofertje. Het maakt op alle fronten gehakt van mijn sdx15, klipsch, xxls varianten, rel. Okay, de sdx15 wint het op max spl niveau. Maar daar denkt mijn buurman 6 huizen verderop volgens mij anders over...

:-X

Ik heb zowel JL Audio F112 als Rythmik E15, F12 thuis gehad en imo is het meer smaakgebonden dan kwaliteitsverschil.
JL Audio geeft meer attack en impact en Rythmik is 'tighter' en gaat dieper.
b.v. Constantine, de openingscene dat de vinder van de speer door een auto wordt geraakt.
JL geeft meer oommpphh en surround impact gevoel, Rythmik geeft meer diepgang en het verschrompelen van metaal klinkt 'krijsender'.


morca

Quote from: chansig on October 20, 2018, 07:11:43
Laag straalt alle kanten op....toch ? Waarom zou het kwartslag draaien van een woofer dan invloed hebben op een andere wijze/manier/verloop van verticale staande golven ?

Idem voor de invloed van de harde/zachte vloer.

Tegen ervaring kan overigens geen steekhoudend argument op. Dus als ervaring het argument is om bovenstaande vragen te beantwoorden...dan doe geen moeite.

Gr. Hans
Vraag het Ejorne . Die heeft het thuis ervaren .

Quote from: doorofnight on October 20, 2018, 08:20:39
Nee, ik bedoelde.. Waarom vind je een harde ondervloer niet/minder geschikt voor DF subs? Ik zou zelf denken dat óf je laat een subwoofer vrij de ruimte instralen óf je keert de woofer in de richting van een harde wand om zo optimaal gebruik te maken van de gain. Ik zou een subwoofer niet richten op een zacht oppervlak ivm absorptie. Net zoals ik geen gordijn voor een luidspreker of voor een subwoofer zou richten.

Laag straalt alle kanten op, maar wel vanaf de woofer. Als de woofer gericht is op de muur, dwz met de achterkant naar de luisteraar is gericht, komt het geluid uit de woofer gelijk aan met de reflectie van de wand/vloer. Staat de woofer gericht op de luisterkamer, dan komt het geluid van de reflectie van de achterwand later aan. Het zijn details, maar ze zijn er.

Een kwart draaien heeft ook effect op dit fenomeen.

Abel ik heb mijn sub juist jaren achter een stoffen bank geplaatst.
Juist om de reflecties tegen te gaan.
Kwam ik pas achter na het plaatsen vd bank.
En dat gaf echt een hoorbaar stuk verbetering.

DofN

Dat geloof ik, maar hoe verklaar je dat?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


Ralf67

#112
Ruimtegebrek ?

Sommige mensen (waaronder ik) gaan subwoofers stapelen.

Staaled

Quote from: morca on October 20, 2018, 12:39:27
Reflectie,s dempen van de sub.
En dus niet de laagoutput.
Dat gaat dwars door die bank.
De bank zal juist wel de output veranderen en daarmee kennelijk de ruimteresonanties verminderen.
Ik gebruik bewust veranderen aangezien waarschijnlijk niet het totale bereik in dezelfde mate getroffen wordt.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ralf67

Of nog gekker een subwoofer in de bank     :D

morca

Quote from: Staaled on October 20, 2018, 13:48:14
De bank zal juist wel de output veranderen en daarmee kennelijk de ruimteresonanties verminderen.
Ik gebruik bewust veranderen aangezien waarschijnlijk niet het totale bereik in dezelfde mate getroffen wordt.
Ed de output veranderde in mijn geval niks.
De ruimte resonanties werden in mijn geval nog minder.
Wat goed hoorbaar een verbetering was.


Xstream

#117
Hm, even geïnformeerd bij rythmik. Ze shippen momenteel niet naar Europa 😕
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

#118
Laaaannng geleden, maar het plan stond een tijdje op het 2e plan. Gezien de hoeveelheid input die ik kreeg (waarvoor dank), natuurlijk wel zo netjes om even te laten weten wat de volgende stap geworden is.
Nu ik wat meer tijd heb ivm Corona maar 's wat verder gelezen. En hoewel ik het liefst voor Rythmik was gegaan, werd het me allemaal wat ingewikkeld met de prijs, verzending en import kosten.

Ik twijfelde uiteindelijk tussen de BK P12-300SB-PR en XTZ 10/12.17 edge. XTZ heeft nu de Sub 17 serie nu in de aanbieding. De 12.17 was net iets te groot voor het mooie, dus heb besloten om voor 2x de 10.17 Edge (490 €/st) te gaan. Qua formaat perfect, en met 2 stuks hopelijk genoeg SPL voor een mooie film ervaring. Al zal ik er op muziek vlak wel wat op gaan inleveren en ik vraag me af of ik me daaraan ga storen :-) Maar dat laat ik later nog wel even weten.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub


Xstream

#120
Quote from: morca on May 19, 2020, 11:51:06
Mooie subs :thumbs-up:
Heb je al over de plaatsing gedacht van beide woofers?
Ja, is vrij simpel: naast de bank, tegenover de fronts. Wellicht niet ideaal, maar het is de enige plek die ik heb zonder erover te struikelen of enorm raar in het zicht te staan.
Voordeel is mogelijk wel dat beide in een hoek staan met een achter- en zijmuur.  Althans, het lijkt me dat dit gaat helpen. (zie foto TS voor 1 hoek. Nog zo'n hoek aan de andere kant vd bank.)

Ik zag dat je 1 Subwoofer dan met XLR passthrough naar de 2e Sub aansluit. Is dat de beste manier? Of kan ik beter beide direct op de AVR aansluiten, zodat die ze individueel kan aansturen? (icm Audyssey) Of maakt dat niet uit?
Dan weet ik welke XLR kabel lengte ik moet bestellen :-)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Ralf67

Als je Marantz geen SUB Eq 2 heeft, en dus de subwoofers eerst 1 voor 1 en dan gezamenlijk inmeet.

Dan heeft het laatste geen voordeel tov doorlussen.



Xstream

Quote from: Ralf67 on May 19, 2020, 12:48:09
Als je Marantz geen SUB Eq 2 heeft, en dus de subwoofers eerst 1 voor 1 en dan gezamenlijk inmeet.

Dan heeft het laatste geen voordeel tov doorlussen.
Ik heb een Marantz AV7705 en bij de specs zie ik staan:
"Pakket van Audyssey ruimtecorrectiesoftware: Audyssey MultEQ XT32, Dynamic Volume and Dynamic EQ, LFC en Sub EQ HT"

Dat is wat je bedoelt met SUB EQ toch?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

#124
Quote from: morca on May 19, 2020, 13:11:44
https://www.gebruikershandleiding.com/Marantz-AV8801/preview-handleiding-646394.html#pf26

Blz 36. Je receiver regelt ze apart in.
Dan sluit je ze beter apart aan op sub 1 en 2
Top, thanks. Ik heb m'n profile even aangepast, want daar stond nog verkeerde informatie in. Heb inmiddels een AV7705. Zie vorige post, ik kan ze dus beter direct aansluiten. Moet ik op zoek naar een 9m XLR kabel ... Dat zal dan wel uitkomen op 10m gezien de standaard formaten.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub