Epson 2018 modellen

Started by nielvm, August 31, 2018, 20:28:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Epson ook maar een topicje gunnen  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=_-t3sfVaBpM

https://www.epson.be/insights/article/epson-onthult-drie-pro-uhd-projectoren-tijdens-ifa


Al bij al kleine verbeteringen tov de TW7300 en TW9300, maar ben toch benieuwd.
Prijs is ook zeer netjes: €2799 voor de TW9400. De TW9300 was bij de lancering €500 duurder.


Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

scoc

Tegenover Sony en JVC is dit maar vrij mager. Ook bij die info blijft Epson zo vaag, nergens lijken ze te melden dat dit Full HD modellen zijn.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

nielvm

Bwa, JVC gaat native 4k, maar verhoogt zijn goedkoopste model daarbij met zo'n €2000 in prijs. Persoonlijk vind ik dit dan niet echt vooruitgang...

De Epsons zijn bescheidener in hun vooruitgang, maar worden m.i. wel heer en meester in een zeer grote prijsklasse. Bovendien geeft de meneer in het filmpje toe dat er qua scherpte maar zeer weinig verschil zit tegenover de native 4k modellen...




Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

The Luggage

Blijkbaar dus niet onmiddellijk een opvolger voor de LS10500 in aantocht.

scoc

Epson heeft geluk dat JVC hun vorige reeks stopt want als JVC hun X5900 had behouden voor iets lagere prijs van 3500€ dan was het voor Epson bijna game over. Onbegrijpelijk dat JVC hun entry X model niet verderzet.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

nielvm

Bwa een prijsverschil van €700 tussen de tw9400 en de x5900 noem ik niet meteen game over hoor, maar dan heb je inderdaad een logische stap tussen verschillende projectoren en verschillende merken.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ervan overtuigd dat JVC en Sony de mooiste projectoren op de markt hebben gebracht, maar ik denk dat Epson de komende maanden de grootste omzet zal boeken. Het prijsverschil is gewoonweg te groot tussen faux-k en 4k.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Het ligt erg aan de klant.
We hebben hier best veel klanten die echt geen behoefte hebben aan NATIVE 4K maar wel eisen dat hun projector 4K compatible is.
PERSOONLIJK vind ik native 4K een must, maar ik ben echt een pietlut wat dat aangaat en film zelf ook veel op 4K.

Dit is ook waarom met stijgende interesse naar JVC aan het kijken ben op dit moment, de N7 ziet er super interessant uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

williams

Hoi Frank ik wacht dan ook met smart op een review van de jvc .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Hertog_Martin

Elk jaar hoop ik weer op een native 4K projector van Epson voor onder de 3000 euro. Weer niet helaas.

Wat maakt implementatie 4k zoveel moeilijker dan Full HD ca. tien jaar geleden?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

scoc

#9
Is volgens mij een deel te wijten aan hogere kosten voor r&d maw duur nieuw onderzoek en het dan zelf ontwikkelen. Ik denk ook dat Epson met spijt heeft vastgesteld dat mensen blijkbaar geen dure Epson kopen van boven de 5k zoals hun LS10500. Op zich best spijtig maar voor dat geld en budget gaan de zogezegde kenners voor een JVC of Sony, mij inbegrepen ;)

Ik denk dat Epson zich daarom bewust focust op budget van onder de 4000€ en hiervoor kan men vandaag echt nog geen native 4k aanbieden. En ik tel even die DLP truk met fake 4k niet mee.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

N1v3K

€2799 voor de TW9400... Ik denk dat die als warme broodjes gaan verkopen.

nielvm

Zo zie ik het ook. Epson komt als grote winnaar uit de IFA-beurs.

De Sony's en JVC's zijn ongetwijfeld mooier, maar 95% van de klanten zal niet meer dan dubbel zoveel willen betalen voor het verschil in beeldkwaliteit.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

williams

Ik denk ook dat met het opgeven van jvc in de 3000 / 4000 euro prijsrange ze veel klanten kwijt gaan raken aan Epson .
Ik snap dan ook niet dat ze de 1080p e shift modellen doorontwikkelen met bv de tonemapping van de nieuwe modellen en een verbeterde clear motion drive .   
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

scoc

#13
Ofwel houd JVC nog iets achter de hand er is nog plaats voor een JVC N3  ;)

Wie weet om nog iets tegenover het prijspunt van de VW270 te zetten of vroeger prijspunt van de X5900.

Ik denk dat JVC op IFA en Cedia alle focus wil op hun native 4k. En dan mischien later een soft launch van een model eronder.

Edit: Ik verplaats comment naar JVC topic :)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

home@the movies

Quote from: nielvm on September  2, 2018, 13:11:13
Zo zie ik het ook. Epson komt als grote winnaar uit de IFA-beurs.

De Sony's en JVC's zijn ongetwijfeld mooier, maar 95% van de klanten zal niet meer dan dubbel zoveel willen betalen voor het verschil in beeldkwaliteit.

Ik denk dat dit zeer relatief is, voor de ene zal Epson de verliezer zijn omdat ze nog steeds met een "oud" model in een nieuw jasje komen, en voor anderen zijn ze winnaar omdat ze de bijna de enig zijn met een betaalbaar zeer goed presterend toestel.
Alles hangt af van je eisen en uiteraard wat je daar in prijs wil tegenover zetten.

Dat van die 95% die niet dubbel zoveel wil betalen zou ik toch heel sterk willen tegenspreken, als we kijken naar welke toestellen wij de laatste jaren het meest hebben verkocht dan heeft de hogere prijsklasse zeker een voorsprong gehad.

nielvm

Dat verbaast mij toch heel erg. Op de hch is iedereen het er toch vaak mee eens dat de verschillen tussen de projectoren altijd in de details zitten. Als er dan "kleine" prijsverschillen tussen de modellen zitten, begrijp ik dat mensen hun voorkeur uit laten gaan voor beter zwart (jvc) of native 4k (sony).

Dit jaar wordt de sprong naar native 4k en betere zwartwaarden (even veralgemenen, er zullen nog wel verschillen zijn) toch wel heel groot. Ben benieuwd naar de hch of het beeld ook zo'n grote sprong maakt van Epson naar Jvc en Sony. Op papier lijken de verschillen altijd zo groot, maar op het scherm moet ik persoonlijk toch heel goed kijken om de verschillen te vinden.

Zo had ik onlangs raindog op bezoek met zijn x7900 en had ik verwacht dat ik nadien het upgradevirus zou voelen, maar niets was minder waar. De jvc had inderdaad beter zwart, maar ik vond dat de Epson een stuk scherper oogde.

Bottom line: beeld (en geluid) is nog altijd erg persoonlijk.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Janbo

Het is en blijft idd persoonlijk zowel vanuit de techniek als vanuit de portemonnee. Ben in de markt voor een nieuwe projector -mede door flinke meevallers dus er is budget- en heb graag een native 4k machine. Maar als ik doorreken met ca. 100 films per jaar (2 per week) dan loopt dit bij de duurdere machines flink op.

M'n oude beestje -Epson TW3200- heb ik 8 jaar (!) en heb hier dus ca. 800 films opgekeken. De afschrijving is ongeveer 800 euro dus 1 euro per film. Prima.

Als ik met een nieuwe projector net zo lang doe zit ik toch te rekenen. Bij de Epson TW9400 komt het bij een beetje inschatten op ca. 3 euro per film en bij een Sony VW270 ga je naar 5,50 en bij de JVC N5 wordt dat zelfs 6,50.

Uiteraard zo persoonlijk als maar kan, echter wil ik ook nog wat zaken als geluid uitbreiden en beleving er omheen en dan zie ik die duurdere machines wel heel erg niche worden. Budget of niet, heb je er zoveel voor over? En zitten er niet veel meer mensen met een afweging tussen budget en wat goed genoeg is?

De VW370 moet wel flink meer beleving bieden, anders zou voor mij de TW9400 prima zijn. Hopelijk zijn de machines snel te bekijken en te bestellen, goed voor leuke hobby uurtjes  :)

raindog

Goed om zo je kosten te berekenen en te bedenken wat je het waard is. Tijd terug zag ik hier enkele tweedehands 4K projectoren aangeboden worden, voor dik 7k onder de nieuwprijs. Een aantal daarvan had maar 100-200 uur gedraaid. Als je dat per film gaat uitrekenen dan is film kijken een dure hobby. Maar goed, datzelfde geld voor een sportauto of motorfiets waar maar een paar keer per jaar mee gereden wordt. De kosten berekenen per gereden km zijn dan ook erg confronterend..

Zelf kijk ik erg veel series en maak ik al snel vele uren. Zo kan ik het voor mijzelf verantwoorden om een projector uit een (iets) hoger segment aan te schaffen.
Bij 200 uur per jaar zou ik het persoonlijk niet te bont maken qua projector en de native 4K wens laten varen. Met jouw formaat scherm zou ik me meer focussen op een eshift 4K met hoge lichtopbrengst zoals een Epson 9400. Daar heb je meer plezier van dan native 4K denk ik. De huidige eshift techniek is zo goed dat ik qua scherpte nog amper verschil zien met de Sony's.

Wel leuk om straks iets nieuws te kunnen kiezen! Ik vond je TW3200 een verrassend mooi plaatje geven voor zo'n oud beestje maar je zult toch een mooie sprong in beeldkwaliteit maken.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Janbo

Dank voor je waardevolle terugkoppeling, dat zijn inderdaad de overwegingen. Gemiddeld twee films per week vind ik nog redelijk wat maar echt aantikken qua uren doet 't niet. De TW3200 heb ik ondanks de 100% donkere batcave op de hoge lampmodus staan, met 140" aan scherm bleek dat toch wel nodig (hoewel de lamp inmiddels ook wel wat uren erop heeft zitten). Met deze nieuwe TW9400 zal dat een stuk beter gaan vermoed ik en de match tussen projector en scherm moet wel kloppen. Uit de eerste ervaringen die online worden gepubliceerd haal ik dat de TW9400 nog wel iets meer licht geeft als de TW9300.

Tegelijkertijd is een vergelijk met een X7900 of VW260 ook interessant als de prijs daar een beetje in de buurt komt. De parameters voor een afweging zijn dan prijs, helderheid en zwartwaarden en een vloeiend beeld.

Hertog_Martin

Ik draai ook nog de TW3200, paar lampen en zo'n 12000 uren verder kost het zo'n 12.5 cent per uur.

Mijn vrees met dingen als eshift is dat het meer bewegende onderdelen betreft en daarom mss minder duurzaam en niet tien jaar meegaat.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Nico111

Ook geeft de E-Shift extra geluid. Het beeld ziet er wel mooiere uit. Zondere E-Shift zie ik bij Epson duidelijk de afzonderlijke pixels.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

Mediasluis

Zelf denk ik inderdaad ook dat Epson het dit jaar erg goed gaat doen, gezien de prijsstelling, maar vooral ook omdat het beeld nu veel soepeler loopt. Ik bemerkte toch dat juist dit het punt was waarom velen alsnog voor een JVC of Sony gingen.
We gaan het zien dit jaar.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Nielsje

Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

htandre

Quote from: Nielsje on September  7, 2018, 13:54:22
Epson Cinema 4050 4K

https://nl.hardware.info/nieuws/59611/epson-brengt-4k-beamer-met-hdr10-op-de-markt

Daar zitten veel mensen op te wachten, een "betaalbaardere" 4K van Epson.
Nu wachten op de reviews.
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

Nielsje

Ik lees net dat het geen "echte 4k" is maar een full HD x 2  :sadlike:
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt