Vreemd

Started by wim bruins, August 29, 2018, 19:22:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wim bruins

Was in de gelegenheid om twee andere versterker te proberen.
De denon PMA 2000R gaf een behoorlijke verbetering in vergelijk met mijn nad 356 en deze dan ook gekocht.



JGvH

Veel plezier Wim met je Denon amp

SB MARANTZ

Quote from: Sirius666 on August 29, 2018, 20:57:14

Verder geldt: garbage in -> garbage out. Een speaker is geen wondermiddel tegen slechte producties...

Zo is dat!
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

holco

Vermoed dat je speakers wat vervelende pieken in hun frequentie verloop hebben en dat de desbetreffende nummers deze pieken meer aanspreken dan nummers die wel te pruimen zijn, meten is weten in deze.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

boem

Als het vooral verschilt als je harder speelt kan het zijn dat de interactie met je kamer verschilt per luidspreker. Dan ligt het aan verschillen in afstraling, die ook weer per frequentie kan verschillen. Oa de breedte van de voorkant (de baffle) en de plaatsing van de woofer(s) in de kast hebben daar invloed op.

Als de afstraling breder is heb je waarschijnlijk een bredere sweetspot maar vooral voor de wat lagere frequenties is  de kans op kamerreflecties groter, wat weer kan leiden tot verrassende effecten zoals versterkte of juist uitdovend geluid op specifieke frequenties.

Als dat zo is win je waarschijnlijk meer met aanpassen van je kamerakoustiek dan met nieuwe luidsprekers.

Met DSP kun je compenseren voor kamerreflecties maar dat werkt wel vrij lokatiespecifiek: als je het voor de ene plek oplost kan het op een andere plek juist slechter zijn geworden.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Spijkie

Ook op dezelfde tijdstippen geluisterd? Kan wel verschil maken nl.

Mooie denon AMP , veel plezier ermee.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

buizesmurf

Quote from: minplus on August 31, 2018, 21:19:37
Met een versterker met toonregeling kun je aardig wat opvangen.
Vader Abraham alleen met een defecte versterker al dan niet met toonregeling.
Wat een minachting voor jullie erfgoed..... :tounge2:

wim bruins

#32
Na twee maand nu ook weer terug naar spotify.
Tidal klinkt op het eerste gehoor beter.
Helder dus ook meer hoog.
Laag is wat strakker maar op mijn luidsprekers ook weer dunner.
Met Spotify een warmer geluid wat beter past bij de translator en akoestiek.

Luister nu veel minder gestrest dan met tidal.



noot87

Iedere opname is een compleet ander verhaal. Ligt niet aan Tidal of Spotify. Wel aan de opname of de kwaliteit van de opname. Het verschil horen in bitrates heb je goede oren voor nodig.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

wim bruins

#34
Kan alleen horen dat tidal anders klink dan Spotify.
Tidal meer hoog wat strakker maar dunner laag.
Spotify klinkt wat warmer.

Kan snel schakelen tussen beiden met dezelfde opnames.

Op mijn luidsprekers uit 1985 klinkt Spotify voor mij aangenamer.

Toni71

Zomaar een vraag. Luister je op Tidal ook mp3 kwaliteit, net als Spotify?

Heb je Tidal lossless weleens geprobeerd?

Met mp3 kwaliteit heb ik toch echt dat ik sommige nummers niet om aan te horen vind op mijn systeem.

Waar ik dan benieuwd naar ben of dezelfde nummers die slecht klinken, in ''betere'' kwaliteit ook zo slecht klinken bij jou.




wim bruins

#36
Heb een tidal hifi abonnement en spottify Premium.
Tidal kan ook heel goed klinken bij bepaalde opnames.

Er staat ook veel slechte opnames op tidal en Spotify.

Doordat Spotify een wat warmer en voller geluid geeft klinkt mijn muziek  op deze luidspreker aangenamer voor mij.
Minder vel hoog en mid.

De luidsprekers zijn 33 jaar oud.
Kan misschien ook wel meespelen.


Sirius666

Quote from: Toni71 on October 10, 2018, 19:23:36
Zomaar een vraag. Luister je op Tidal ook mp3 kwaliteit, net als Spotify?

Heb je Tidal lossless weleens geprobeerd?

Met mp3 kwaliteit heb ik toch echt dat ik sommige nummers niet om aan te horen vind op mijn systeem.

Waar ik dan benieuwd naar ben of dezelfde nummers die slecht klinken, in ''betere'' kwaliteit ook zo slecht klinken bij jou.

Haal je zo'n mp3 dan niet door elkaar met simpelweg een minder goed opgenomen nummer? Dat staat weer los van de kwaliteit van een mp3tje  ;)


Toni71

''Haal je zo'n mp3 dan niet door elkaar met simpelweg een minder goed opgenomen nummer? Dat staat weer los van de kwaliteit van een mp3tje''

Als de lossless versie dan beter klinkt, ligt het toch aan de compressie van de mp3 versie, denk ik.

Ik zal niet zeggen dat ik altijd het verschil hoor. Dat niet. Soms klinkt het naar mijn oren gewoon net niet. Mp3.
Als ik in de auto een cd afspeel met mp3 of met flac, kies ik zeker voor de flac versie, deze klinkt duidelijk aangenamer. Nu kan dit misschien aan de mp3 converter liggen in de autoradio.

Het is duidelijk waar de voorkeur van Wim ligt. Ik was daar benieuwd naar. Zelf luister ik liever naar Tidal Hifi.






wim bruins

Bij een volgende anders set luidsprekers ga ik zeker tidal weer proberen.
Tidal is goed zonder twijfel.