Klungelen met REW, metingen en filters (Hypex Fusion) voor 3-weg speaker.

Started by ProXius, August 27, 2018, 16:30:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProXius

Yes, dat probeerde ik te zeggen in mijn vorige post. :D
Eerst eind dit jaar de 2e Hypex Fusion amp aanschaffen en ergens volgend jaar de units. ;)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Cantodea

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

ProXius

Haha, mijn bluetooth radio staat te koop. Zodra die weg is komt de tweede Fusion Amp.  ;) Zonder gekkigheid, leuk idee maar daar ben ik niet professioneel genoeg voor. Er is nog steeds 99,9% kans dat het bij 1 paar voor mijzelf blijft. :D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

ProXius

Dit project gaat dankzij een financiële meevaller toch wat sneller een vervolg krijgen. De tweede Fusion Amp is besteld en deze maand kan ik zelfs de units gaan bestellen.

Dat betekend ook dat ik nog eens goed ga kijken naar het ontwerp en dan met name de woofer die ik wil gebruiken. De Dayton ES180TiA-8 is zeker nog steeds een kanshebber, eventueel een dubbele.

Een andere optie is de SB Acoustics Satori MW16P-4 Of een Morel CAW638. Deze zijn iets kleiner en hebben daardoor wat meer ademruimte aan de zijkant. Deze zou dan in een basreflex behuizing moeten komen of wellicht wel in een behuizing waarbij de poort gedeeltelijk gedempt is. Ik ben even de naam kwijt van dit type behuizing.

Iemand anders nog andere suggesties voor een goede midwoofer?
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Leeuwarden


solitaire

aperiodische demping ?

Ik denk dat het je verder brengt als je specifieke criteria voor het produkt opstelt, en dan vanuit die positie invulling geeft aan de exacte eisen waaraan je hardware moet voldoen. Die specifieke criteria zie ik nog niet.
Hinterm Horizont geht's weiter.

ProXius

Check, dat bedoelde ik inderdaad.
Heb je helemaal gelijk in! Wat betreft het laag heb ik echter wel een aantal criteria waar ik naar kijk. Ik wil een smalle kastvorm dus dat betekend een relatief kleine midwoofer. Ik wil een bijzondere kastvorm waardoor er niet heel veel inhoud overblijft. De woofer zal dus in een kleine behuizing moeten gaan spelen. (<15L) Ook het budget speelt een rol. (Niet hoger dan 200 euro per stuk)

Geluidtechnisch is het voor mij lastiger om te selecteren. Dat de ene woofer door z'n constructie en materialen een ander klankkarakter heeft geloof ik best, maar het zijn vooral de eerder genoemde criteria waarop ik momenteel een woofer selecteer. De juiste manier? Waarschijnlijk niet, maar daarom heb ik jullie hulp en adviezen. :D

Het hoog staat vast. Ik heb al veel gehoord en vergeleken en ben gewoon fan van de AMT. :)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Pjotr27

Quote from: ProXius on December 19, 2018, 20:06:55
Check, dat bedoelde ik inderdaad.
Heb je helemaal gelijk in! Wat betreft het laag heb ik echter wel een aantal criteria waar ik naar kijk. Ik wil een smalle kastvorm dus dat betekend een relatief kleine midwoofer. Ik wil een bijzondere kastvorm waardoor er niet heel veel inhoud overblijft. De woofer zal dus in een kleine behuizing moeten gaan spelen. (<15L) Ook het budget speelt een rol. (Niet hoger dan 200 euro per stuk)

Geluidtechnisch is het voor mij lastiger om te selecteren. Dat de ene woofer door z'n constructie en materialen een ander klankkarakter heeft geloof ik best, maar het zijn vooral de eerder genoemde criteria waarop ik momenteel een woofer selecteer. De juiste manier? Waarschijnlijk niet, maar daarom heb ik jullie hulp en adviezen. :D

Het hoog staat vast. Ik heb al veel gehoord en vergeleken en ben gewoon fan van de AMT. :)

AMT is supersnel. Je zult dus ook een Mid/Woofer moeten hebben die snel is. Lichtgewicht conus lijkt mij belangrijk. Is het niet een idee eens te kijken naar bestaande combinaties met een AMT tweeter? Ik zie dat een AMT een rendement heeft van 94/95db, het lijkt mij lastig combineren met een Mid/Woofer met laag rendement.
Erg mooi: Supravox 165 LB 'Classic' (even door de 200 euro per woofer). Supravox heeft ook 95db rendement....
Op deze site staan heel veel units, met daarbij ook data: http://audio-hi.fi/en/. Koop daar niet, er zijn vast ook Nederlandse leveranciers. Succes met zoeken!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

ProXius

Absoluut iets om bij stil te staan. Mede daarom spreekt het idee mij van een gesloten kast meer aan. Vind dan toch dat er vaak meer snelheid in het geluid zit. De gevoeligheid los je daar echter niet mee op.
Een tweede woofer aan de achterkant vind ik ook nog steeds een goede optie om te testen. Het rendement gaat hier in ieder geval iets van omhoog en omdat de AMT ook naar achteren kan stralen vind ik het interessant om te zien (horen) wat een woofer naar achteren gericht hier aan kan bijdragen.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Pjotr27

Quote from: ProXius on December 20, 2018, 11:19:05
Absoluut iets om bij stil te staan. Mede daarom spreekt het idee mij van een gesloten kast meer aan. Vind dan toch dat er vaak meer snelheid in het geluid zit. De gevoeligheid los je daar echter niet mee op.
Een tweede woofer aan de achterkant vind ik ook nog steeds een goede optie om te testen. Het rendement gaat hier in ieder geval iets van omhoog en omdat de AMT ook naar achteren kan stralen vind ik het interessant om te zien (horen) wat een woofer naar achteren gericht hier aan kan bijdragen.

Je hebt je keuze voor je woofer toch nog niet bepaald? 2 woofers is leuk, maar technisch gezien wel een stuk ingewikkelder. Met een hoog rendement woofer is de aansluiting met je AMT makkelijker te realiseren...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

ProXius

Keuze voor de woofer staat inderdaad nog niet vast. 1 woofer heeft zeker de voorkeur. De supravox en andere hoogrendement woofers zijn erg mooi. Het klinkt ook logisch dat een snelle unit met hoger rendament, goed bij de AMT past. Ik vind het alleen zonde dat ik de full-range eigenschappen hiervan niet benut. Ook vraag ik me af hoe dergelijke units presteren bij EDM, Deep House en bijvoorbeeld actiefilms.
Last but not least, moet het ook een beetje matchen met de Hypex, al schijnt die behoorlijk neutraal te zijn. Met 250watt voor de woofer is het overigens geen probleem 'hongerige' units aan te sturen. Is alleen zonde dat de AMT dan 'zachter gezet' gaat worden in de software.

Ik blijf het lastig vinden, zeker omdat ik op voorhand moeilijk iets kan horen en ook niet zomaar even een paar verschillende units kan kopen om te proberen.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Pjotr27

Ik snap je helemaal... ik zit een beetje rond te kijken naar bestaande speakers, twee weg met AMT, valt nog niet mee om de woofer te achterhalen. Ken je deze AMT AudioPur AMT9M? Kost nog geen 50 euro per stuk.....

Ik zie dat XANADU (bouwer uit Nederland) de AMT combineert met SEAS EXCEL woofer... (Xanadu HRS17), wellicht een idee? Age (eigenaar) is een leuke vent, je kan hem altijd even een mailtje sturen of bellen...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Leeuwarden


ProXius

Quote from: Leeuwarden on December 20, 2018, 16:16:24
Oh, Seas... was ik nooit opgekomen...  :pompom:
Haha ;D. Hele mooie units, vroeger al gebruik van gemaakt. Zeker een optie, zit alleen te puzzelen welke in 12 liter mooi kan spelen.

Audiopur kendd ik nog niet! Zeker leuk voor een nieuw project, maar voor deze staat de AMTPRO-4 van Dayton vast. ;)

Xanadu is erg leuk! De HRS serie is mooi zeg, gebruiken ze ook Accuton. Die zijn eigenlijk alleen boven budget. Toch maar nog een keer naar Seas kijken.

De optie met side-firing woofer is ook gaaf. Lang ook over na gedacht, maar dan wordt de kast zo groot of moet ik een woofer vinden die in 6 liter speelt. De FA123 amp zou het aankunnen omdat hij in de basis 3 kanaals is. (1x100watt, 2x 125watt, welke te bruggen zijn voor 2-weg)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

BuSpu

Je laat nog steeds de vorm van de kast veel van je keuzes bepalen. Dat is gevaarlijk. Dan eindig je mogelijk met een mooie kast met een matig geluid. Ik zou eerder een mooie unit keuze maken en dat vertalen naar je kastontwerp. Als die dan iets dieper of hoger moet zijn oké in plaats van inhoud bepalend laten zijn voor de unit.
Verder een leuk en moedig project  :clapping:.

ProXius

Jep, ik heb het vaste ontwerp maar een klein tikje losgelaten. In ieder geval wat betreft de breedte en inhoud. Op papier en in de simulatie lijkt dan de Wavecor WF182BD09 ook echt een hele mooie unit. Zowel gesloten als basreflex echt prima. Heeft een dipje na 1Khz, maar dat is actief hopelijk wel te corrigeren. Gevoelsmatig vind ik het leuk om units te gebruiken die nog niet vaak commercieel zijn toegepast. Soort van underdog gevoel.  Nadeel is wel (voor mij dan!) dat de Wavecor woofers echt totaal niet sexy zijn.  ;D

- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

dre73

Al eens de 'nieuwe' Eton units bekeken?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ProXius

Zeker mooi, altijd wel fan geweest van ontwerpen met Eton woofers. Een snel en 'droog' geluid, al hoeft dat niet allemaal door de woofer te komen.

Ik zal de Eton 7-312/C8/32 Hex eens simuleren, die past binnen het budget.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ProXius

Na flink brainstormen en overleggen met Gytis van Audiostatus, pak ik het toch iets anders aan. Aangezien de AMT's 100% vast staan en ik het zonde vind om hun rendement niet te gebruiken, wil ik gaan voor een 3-weg i.p.v. een 2-weg. Ik hoop op deze manier meer ruimte te creëren om te experimenteren. Wellicht nog moeilijker, maar een leukere uitdaging voor mij. Ook heb ik nog nooit 3-weg speakers gehad of gemaakt. De Fusion versterkers zijn 3-kanaals, dus dat komt goed uit.

Units worden 99 50% zeker deze:

Hoog: Dayton AMTpro-4
Midden: Satori MR13p-4/MR16p-4
Laag: Volt BM228.8 of SB23MFCL45-4

Een mooie unieke mix dus. De Satori heeft zich wel bewezen, heeft een mooi rendement en kan ook in een mooie kleine gesloten kast spelen. Redelijk klein is namelijk nog steeds het uitgangspunt.

De woofer blijft lastiger...

Het kiezen voor een bijzondere combinatie van units vind ik erg leuk. Het wordt anders dan anders en dat is mijn bedoeling. Door deze keuzes gaat de behuizing ook veranderen. Hij gaat sowieso van 180mm naar 216mm breed. Ook wordt hij dieper, hoger en krijgt het 'gat' een andere vorm.

Volgende stap een nieuwe versie van het ontwerp maken en daarna units bestellen, testkasten maken en experimenteren en brainstormen over kastvormen voor mid en laag.

Dankzij Pjotr heb ik tientalle waardevolle documenten en plaatjes gekregen met genoeg leesvoer.  ;D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Ralf67


Pjotr27

Quote from: Ralf67 on January  8, 2019, 17:14:30
Mooie vorderingen weer.

Maar ook wel veel complexer, tweeweg is stuk eenvoudiger dan drieweg.... We blijven het volgen.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

ProXius

Zeker complexer, al denk ik het redelijk slim aan te pakken;
SB23MFCL van 35-200hz (gesloten, 14L)
MR13P van 200-xxxxhz (gesloten, ~3.5L)
AMTpro van xxxx-20khz

De MR13P kan behoorlijk breedbandig spelen, eventueel zelfs tot 6khz. De AMT kan in principe al vanaf 2,5khz worden ingezet.

Door te gaan voor een 3weg heb ik ook 45 biquads i.p.v. 30 biquads per speaker om digitaal te 'spenderen' bij de DSP.

Dit geheel zou dan gaan spelen in een speaker die aan alle kanten kleiner is dan een B&W 803D3.

Deze units ga ik dan ook bestellen. Als ik later toch andere woofers wil, zijn deze ook makkelijker te verkopen (denk ik) dan een Dayton of ander merk woofer.

Eerst zal ik simpele test kasten maken, voordat ik begin aan een exotische CNC gefreesde kast.

Ik ben me al goed aan het inlezen wat betreft de kastvorm van de midwoofer. Ik denk dan sowieso aan;
- Niet-symmetrisch uitgelijnd. De midwoofer zit dan t.o.v. de midkast niet in het midden, zowel horizontaal als verticaal.
- geen rechte hoeken, maar ook geen cilinder of ei-vorm.

De kast van de woofer wordt iets simpeler, maar in ieder geval geen rechte hoeken.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

gast_001

huh, je wil je eigen luidsprekermerk starten echter hebt geen technisch verstand, bent ook niet handig en hebt ook nog eens niet de financiele middelen  :clapping:

Nu, sorry maar ik ga dus geen luidspreker van je kopen  :clapping:







ProXius

Mooi constructief bericht! Houden we van en heb ik in dit topic ook echt wat aan!  :pompom: Als je de eerste posts had gelezen had je kunnen zien dat de insteek anders is en de uitkomst hopelijk ook. ;)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"