Klungelen met REW, metingen en filters (Hypex Fusion) voor 3-weg speaker.

Started by ProXius, August 27, 2018, 16:30:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProXius

Quote from: Ralf67 on August 29, 2018, 19:57:17
Leuk ontwerp, en succes met meten  8)

Thanks! Ik heb moeite om de ES180TiA te simuleren. Vooral het eventuele boosten lukt mij niet zo goed in WinISD. Ik ga dan al met een paar watt vermogen over de xmax heen, ongeacht of ik een gesloten of basreflex systeem probeer te simuleren.

Wel is vandaag het plexiglas binnen gekomen voor de AMT's. 15mm dik, met de frees op maat gemaakt incl gaten voor boutjes en de AMT zelf. Ook is mooi de buitenkant gepolijst.

Ik heb heb het idee het plexiglas 'te bevestigen' met behulp van magneten aan de onderkant en in de kast. Of zou dit de AMT beïnvloeden?

De AMT zelf wil ik met boutjes aan het plexiglas vast maken en dan tussen alle losse delen o-ringetjes plaatsen.

Ook dit is allemaal weer op gevoel en/of looks. Suggesties of opmerkingen welkom. Al ga ik het plexiglas niet meer terugsturen.  ;D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Henkjan_O

winISD heb ik dan ook geen hoge pet van op voor al het andere dan een vlotte indruk krijgen. een wat krachtiger programma is soms wat lastiger in t gebruik, en kost soms zelfs geld (shocking) maar je hebt er veel meer aan.   Ik gebruik zelf al jaren LspCAD, maar er zijn div andere die ook goed zijn.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

ProXius

Goede tip! Daar ga ik me dan zeker ook eens in verdiepen.
Zijn er nog boek tips over bijvoorbeeld luidsprekerbouw? Engels is geen probleem, maar het moet wel een beetje voor een beginner zijn.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Henkjan_O

en deze natuurlijk, is eigenlijk onmisbaar voor het begrijpen van wat een weergave een goede weergave maakt:
https://www.bol.com/nl/p/sound-reproduction/9200000075795553/
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Pjotr27

Kan je niet iemand vinden die je kan helpen met het ontwerpen? En dan vooral de technische kant?
Het design is wel aan je besteed, nu nog de maximale geluidskwaliteit uit je units halen.
Iemand als Andrew Jones of zo?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

The_Ark

Mooi ontwerp! Keurig, met zo min mogelijk 90-graden hoeken, goed voor audio. Ook ik heb het dempingsmateriaal geminimaliseerd, eerst gewone hoeveelheid, toen een beetje langharige wol, maar nu niks meer, less is more  ::)
Persoonlijk zou ik echt hout nemen, maar mdf heeft veel voordelen, heel veel voor de zelfbouwer, maar ik las een artikel op TNT-audio over iemand die het mdf verving van een commerciele speaker, door berkenhout o.i.d. En dat klonk véél beter.
In ieder geval veel plezier met ontwerpen en realiseren, succes!

INIURIA

Quote from: The_Ark on September 19, 2018, 11:28:06
Mooi ontwerp! Keurig, met zo min mogelijk 90-graden hoeken, goed voor audio. Ook ik heb het dempingsmateriaal geminimaliseerd, eerst gewone hoeveelheid, toen een beetje langharige wol, maar nu niks meer, less is more  ::)
Persoonlijk zou ik echt hout nemen, maar mdf heeft veel voordelen, heel veel voor de zelfbouwer, maar ik las een artikel op TNT-audio over iemand die het mdf verving van een commerciele speaker, door berkenhout o.i.d. En dat klonk véél beter.
In ieder geval veel plezier met ontwerpen en realiseren, succes!

Feitelijk gezien is het toch van de zotte dat een houtsoort een speaker 'beter' zou moeten doen klinken?!? Je wilt toch een dode kast zonder bijgeluiden of wat dan ook. De gemiddelde audiofiel zweert erbij dat toonregeling op een versterker is als vloeken in de kerk en vervolgens mag de houtsoort wel iets toevoegen. Ik snap het niet meer  :lookaround:

Pjotr27

Quote from: INIURIA on September 19, 2018, 13:45:24
Feitelijk gezien is het toch van de zotte dat een houtsoort een speaker 'beter' zou moeten doen klinken?!? Je wilt toch een dode kast zonder bijgeluiden of wat dan ook. De gemiddelde audiofiel zweert erbij dat toonregeling op een versterker is als vloeken in de kerk en vervolgens mag de houtsoort wel iets toevoegen. Ik snap het niet meer  :lookaround:

Het is maar de vraag of je een "dode" kast wilt... een beetje muziekinstrument heeft dat ook niet. En ook daar is de houtsoort heel bepalend. Ik zelf denk dat de houtsoort veel meer invloed heeft als dat we denken.
Het is niet voor niets dat er allerlei bracing wordt toegepast door grote luidsprekerontwerpers. Als het een kwestie van alleen "door" maken zou zijn hoeft dat niet. Dan kan je gewoon zwaar hout met een flinke dikte gebruiken. Het grappige is dat dunne wand luidsprekers (o.a. Harbeth) vaak verbijsterend goed klinken...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

rho

Als je een zo getrouw mogelijke weergave wil bekomen dan wil je uiteraard een zo dood mogelijke kast.

Het verschil tussen een muziek-instrument en een luidspreker is dat het eerste dient om geluid te vormen en produceren en het andere om dat geluid zo nauwkeurig mogelijk te reproduceren.
Dat zijn 2 compleet verschillende functies. Een beetje zoals een camera en een printer. Als je artistiek wil bezig zijn pas je een filter toe op je camera of tijdens de bewerking van de foto. Maar als je 'm afdrukt wil je wel dat alle kleuren afgedrukt worden zoals je de foto hebt opgeslagen.

Pjotr27

Quote from: rho on September 19, 2018, 15:10:54
Als je een zo getrouw mogelijke weergave wil bekomen dan wil je uiteraard een zo dood mogelijke kast.

Het verschil tussen een muziek-instrument en een luidspreker is dat het eerste dient om geluid te vormen en produceren en het andere om dat geluid zo nauwkeurig mogelijk te reproduceren.
Dat zijn 2 compleet verschillende functies. Een beetje zoals een camera en een printer. Als je artistiek wil bezig zijn pas je een filter toe op je camera of tijdens de bewerking van de foto. Maar als je 'm afdrukt wil je wel dat alle kleuren afgedrukt worden zoals je de foto hebt opgeslagen.

Dat is jouw mening... ik ken best veel mensen die het daar niet mee eens zijn. Kijk maar eens naar luidsprekers zoals Musical Affairs die maakte... en zo zijn er meer merken die juist geen dode kast willen. Beide hebben voor en nadelen....voor mij is het spelen op een snaar hetzelfde als een beweging van een conus...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

De Musical Affair die ik heb gehoord was wel een enorme kleurdoos. Je moet er dus schijnbaar ook van houden.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

rho

Quote from: Pjotr27 on September 19, 2018, 16:47:04
Dat is jouw mening... ik ken best veel mensen die het daar niet mee eens zijn. Kijk maar eens naar luidsprekers zoals Musical Affairs die maakte... en zo zijn er meer merken die juist geen dode kast willen. Beide hebben voor en nadelen....voor mij is het spelen op een snaar hetzelfde als een beweging van een conus...
High-end heeft dus totaal niks met hifi te maken dan?
Want wat weet een muzikant er nu van hoe zijn eigen muziek zou moeten klinken?

botsen

Quote from: rho on September 19, 2018, 15:10:54
Als je een zo getrouw mogelijke weergave wil bekomen dan wil je uiteraard een zo dood mogelijke kast.

Het verschil tussen een muziek-instrument en een luidspreker is dat het eerste dient om geluid te vormen en produceren en het andere om dat geluid zo nauwkeurig mogelijk te reproduceren.
Dat zijn 2 compleet verschillende functies. Een beetje zoals een camera en een printer. Als je artistiek wil bezig zijn pas je een filter toe op je camera of tijdens de bewerking van de foto. Maar als je 'm afdrukt wil je wel dat alle kleuren afgedrukt worden zoals je de foto hebt opgeslagen.

precies, je wilt gewoon horen wat er op een opname staat.

chansig

Quote from: dre73 on September 19, 2018, 16:56:12
Niet neutraal inderdaad,maar met sommige muziek subliem!

Ja, eh, uh, oke.  :D

Zegt mij echt helemaal niets een speaker die muziek maakt. Ws omdat ik k*tspeakers heb.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pjotr27

Quote from: rho on September 19, 2018, 16:58:30
High-end heeft dus totaal niks met hifi te maken dan?
Want wat weet een muzikant er nu van hoe zijn eigen muziek zou moeten klinken?

De meeste muzikanten weten vaak verbazingwekkend goed hoe een instrument klinkt. En wat is hifi of highend? Voor mij is het zo natuurgetrouw reproduceren van muziek het doel. Betekend dit dat je geen zware dode kast mag bouwen? Nee hoor er zijn gewoon meerdere manieren,  beide zijn mogelijk, maar om te stellen dat de kast zo dood mogelijk moet zijn gaat mij te ver.
Een Musical Affairs kleurt? Ach, wat maakt dat uit, zoals dre73 omschrijft: met sommige muziek subliem. Daar gaat het m.i. om. Ik ben enthousiast over de starter van dit draadje. Gewoon iets gaan proberen zonder veel voorkennis. Misschien moeten we dat allemaal maar eens doen. Niet denken dat iets perse de waarheid is.. Luister ze allemaal en geniet.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

rho

Je spreekt jezelf enkele keren tegen in 1 en dezelfde post. :blink:

Mijn punt was ook net dat een muzikant best wel zelf weet hoe zijn eigen muziek hoort te klinken. Hifi = high fidelity = zo getrouw mogelijk ofwel zo weinig mogelijk kleuring. Dat wil zeggen dat dat allemaal zeer objectief is en dus meetbaar. En niet subjectief. High-end blijkt dus helemaal iets anders te zijn als ik het zo allemaal een beetje bekijk.

chansig

Hifh business is een betere term dan Highfi. Het heeft weinig of helemaal niets te maken met natuurgetrouw weergeven of andere nietszeggende termen. Allemaal gezwets.

En Ajax heeft gewonnen...dat is dan wel weer tof.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Het verticale afstraal gedrag van de AMT is erg slecht omdat hij zo lang is.
Kan niet goed zien op de tekening of hij ook achterover helt net zoals de speaker.
Als dat wel zo is kun je een groot probleem op de luisterplaats hebben (geen hoog)

Rob

BuSpu

Goede post!
Net als elektrostaten kan je afstraalgedrag in het hoog een probleempje worden. Dergelijke units zijn vaak wel weer erg snel, dat is mooi  :headbanging:

BuSpu

Ook wel een mooi topic om te zien of we als forum kunnen meelezen/ helpen zonder meteen vechtend over straat te rollen over allerlei waarheden

Ralf67

Alleen wel erg stil in dit topic .

Zijn er nog vorderingen ?

ProXius

Zeker stil jongens, heel erg druk helaas en ook niet de financiele middelen om hier veel mee verder te gaan helaas. (Bruiloft volgend jaar.  :D ) Het geslepen plexiglas ligt er, alsmede 1 Hypex Fusion Amp en al een Umik-1. Eind dit jaar komt daar de tweede Hypex Fusion bij als het goed is. Volgend jaar wordt het dan sparen voor de units zodat ik een goedkope testkast kan maken voordat ik alles laat CNC-frezen.

Wat betreft de kastvorm en gesloten/basreflex ga ik dus aardig wat testen uiteindelijk, al is het uiterlijke ontwerp wel echt zo goed als final.

De AMT heeft inderdaad een beperkte verticale afstraling. De luidspreker staat zelf 5 graden hellend en de AMT staat geloof ik op 1,5 graden nu. Een beetje zoals Focal/JMlab z'n afstraling regelt, al gebruiken die geen AMT's.
In combinatie met de kleine (lees: lage) kast hoop ik zo op mijn luisterpositie goed uit te komen. Bij het testen zal blijken of 1,5 graden misschien ook wel al teveel is.

Ik zou het technisch ontwerp en zeker het filteren graag samen willen doen met iemand anders, maar het project staat gewoon een beetje stil helaas. :( Maar, van uitstel komt in dit geval zeker geen afstel.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

BuSpu

Misschien slim om eerst te testen met een dummykast. Dus niet zo'n mooie als jij wilt maken. Dan kan je veel beter de inhoud testen, het principe (dicht of poort). Als je dan tevreden bent zet je die dimensies om naar jouw ontwerp. Scheelt een hoop tijd en je kan veel beter experimenteren. Succes  :)