Klungelen met REW, metingen en filters (Hypex Fusion) voor 3-weg speaker.

Started by ProXius, August 27, 2018, 16:30:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProXius



Update 02-2020:
Inmiddels al een tijdje besloten dit project niet verder te zetten, verder dan mijzelf. Ter lering en vermaak laat ik deze startpost staan, maar deze is dus niet meer relevant ;)





Intro
In overleg met Frank wil ik middels dit topic mijn droom langzaam verwezenlijken. Het ontwikkelen van een eigen luidspreker, met bijbehorend merk.
Ik heb weinig technisch verstand van luidsprekers, ben geen geboren marketing man of tekstschrijver en ben ook echt niet de handigste Harrie. Daarom is dit een des te leuker avontuur. Wie weet rolt er slechts een mooi paar speakers voor mijzelf uit (dat is absoluut 1 doel), maar wellicht kan ik er in de toekomst wel een aantal verkopen. De kans dat het een technische flop wordt is zeer zeker aanwezig, maar ik mag altijd blijven dromen, toch? ;)

Voorlopig is dit dan ook nog absoluut niet commercieel. Het is puur vanuit de passie, de hobby om te knutselen en te ontwerpen. Aangezien ik gewoon een fulltime baan heb en genoeg belangrijkere spaardoelen, is dit dan ook een langzaam project wat echt stapje voor stapje werkelijkheid wordt. Als het ooit zover komt dat het een verkoopbaar product gaat worden, sluit ik uiteraard een sponsorabonnement af. Tot die tijd zal ik ook niks los laten over het 'merk' en website e.d. (Reclame maken voor een product wat er nog niet is.  ;D )

Doel van dit topic is om al mijn vorderingen en (domme ;) ) ideeën te delen. Ik zal genoeg stomme vragen stellen en onhandige keuzes maken, maar ik nodig jullie dan ook uit om hier op te reageren. ;)

Bijna 2 jaar geleden ben ik begonnen met deze 'droom'. Eind 2017 had ik een eerste prototype klaar, die heb ik zelfs nog op de 'Kerstfair' van mijn werkgever gepresenteerd.  :laugh:



Dit prototype was echter zowel in looks als in geluid, niet bijzonder genoeg. (breedbander met actief laag) Hier ben ik dan ook niet mee verder gegaan. Wel staan ze nog steeds thuis te spelen als mijn eigen privé luidsprekers.  ;D

Ontwerp
2018 betekende een nieuwe luidspreker en dit keer met een andere filosofie. Waar bij het eerste prototype vooral gekeken is naar goedkoop en goed genoeg, wilde ik me nu niet direct laten belemmeren door het budget. Ik ben dan ook lekker gaan ontwerpen en uiteindelijk, na heel veel proberen, aanpassen en nadenken is het volgende ontwerp er uit komen rollen. Technisch alle keuzes verantwoord? Zeker niet... Gemaakt wat ik mooi vind? Absoluut. ;) Dit ontwerp en de gebruikte luidsprekers staan inmiddels vast, in ieder geval voor mijn eigen prototype. Afwerking, inhoud en details nog niet ;)



Dit is voor nu even de openingspost, in verdere postings zal ik uiteraard meer in detail treden wat we hier nu precies zien. :)

- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

chansig

Bijzondere speakers om te zien. Popt bij mij niet direct een merk op met een vergelijkbaar uiterlijk. Volgens mij wel een goede zaak.

En ik vind ze mooi om te zien.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eddy135

"Ik heb weinig technisch verstand van luidsprekers, ben geen geboren marketing man of tekstschrijver en ben ook echt niet de handigste Harrie"

Mooie introductie!  :clapping:
Ik koop toch liever een luidspreker bij iemand waarbij iig. 2 van bovenstaande eigenschappen wel aanwezig zijn... ;)

Veel plezier iig!  :thumbs-up:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

i2Paq

Quote from: eddy135 on August 27, 2018, 16:38:05
"Ik heb weinig technisch verstand van luidsprekers, ben geen geboren marketing man of tekstschrijver en ben ook echt niet de handigste Harrie"

Mooie introductie!  :clapping:
Ik koop toch liever een luidspreker bij iemand waarbij iig. 2 van bovenstaande eigenschappen wel aanwezig zijn... ;)

Veel plezier iig!  :thumbs-up:

Zijn primaire doel is een mooie set luidsprekers te bouwen voor zichzelf die, als ze interessant zijn, ook beschikbaar komen voor verkoop.

Ik wens de TS een geslaagde reis door luidspreker bouwend Nederland!

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

De mock-up vindt al prachtig!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

ProXius

Quote from: chansig on August 27, 2018, 16:33:18
Bijzondere speakers om te zien. Popt bij mij niet direct een merk op met een vergelijkbaar uiterlijk. Volgens mij wel een goede zaak.

En ik vind ze mooi om te zien.

Gr. Hans

Thanks Hans! Ik hoop inderdaad dat ik redelijk origineel ben wat betreft het ontwerp. Op de render lijken ze overigens best groot, dat zijn ze niet. ;) (18cm breed)

Quote from: eddy135 on August 27, 2018, 16:38:05
Mooie introductie!  :clapping:
Ik koop toch liever een luidspreker bij iemand waarbij iig. 2 van bovenstaande eigenschappen wel aanwezig zijn... ;)
Veel plezier iig!  :thumbs-up:

Haha ach, wat zal ik zeggen! Misschien is een frisse wind en een 'open kijk' wel eens welkom in de audiowereld. ;) En uiteraard stop ik niet voordat het echt lekker klinkt.

Quote from: i2Paq on August 27, 2018, 16:45:53
Zijn primaire doel is een mooie set luidsprekers te bouwen voor zichzelf die, als ze interessant zijn, ook beschikbaar komen voor verkoop. Ik wens de TS een geslaagde reis door luidspreker bouwend Nederland! Ik ben benieuwd naar het resultaat!
De mock-up vindt al prachtig!

Thanks! Plezier is het eerste doel, dromen mag altijd. :)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Pjotr27

Quote from: chansig on August 27, 2018, 16:33:18
Bijzondere speakers om te zien. Popt bij mij niet direct een merk op met een vergelijkbaar uiterlijk. Volgens mij wel een goede zaak.

En ik vind ze mooi om te zien.

Gr. Hans

Ik vind ze wel een beetje lijken op de Tingsha Audio luidsprekers (Conquistar). Alleen zien die van dit topic er echt heel veel mooier uit.
Veel succes met uitwerken van het leuke idee!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

AudioEnZo


ProXius

Quote from: Pjotr27 on August 27, 2018, 17:08:33
Ik vind ze wel een beetje lijken op de Tingsha Audio luidsprekers (Conquistar). Alleen zien die van dit topic er echt heel veel mooier uit.
Veel succes met uitwerken van het leuke idee!

Hee! Nog nooit van gehoord, maar inderdaad, lijkt er toch echt wel een beetje op. :D Gelukkig vind je mijn concept mooier, ik ook. ;)

Quote from: AudioEnZo on August 27, 2018, 17:45:02
Leuk project, ga ik volgen!

Leuk!  :pompom:
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

ProXius

Ontwerp: Kast

De kast zal gemaakt worden van 18mm MDF. Op een computergestuurde CNC-machine worden de plakjes van de luidspreker gefabriceerd. 10 plakjes van 18mm maakt uiteindelijk een speaker van 180mm breed. In feite is de luidspreker een monitor variant, met een geïntegreerde stand. Daardoor was ik in staat een gat te maken in de zijkant. Een soort van doorkijkje. Technische reden? Nee hoor, het ziet er gaaf uit; optisch eens wat anders dan anders. Ze lijken hierdoor hopelijk ook nog minder massief.

De behuizing is momenteel gesloten en relatief klein. Uiteraard zal ik inhoud van de behuizing uitvoerig testen voordat ik kasten laat frezen.
Om de behuizing compact te houden, ga ik de luidsprekers actief aansturen. (daarover later meer) Aan de achterkant is dan ook een inham te zien voor de versterker.
Aan de bovenkant zit een 'sleuf' voor de 'plank' van de ribbon.

Op de render is de binnenkant ook voorzien van fineer. Dat zal in het echt niet het geval zijn.  ;D



Bracing? Andere kast vorm van binnen? Demping?
Dit is toch echt nog wel even een eerste opzet...


Ontwerp: Units en aansturing

Tweeter: Dayton Audio AMTPRO-4
Woofer: Dayton Audio ES180TiA-8
Filter: Actief dankzij Hypex Fusion FA123
Versterking: 350watt per luidspreker (250watt op de ES180TiA en 100watt op de AMTPRO-4)





Vanaf het begin wist ik al direct dat ik voor een AMT/ribbon wilde gaan en dat de luidspreker actief moest zijn. Actief met DSP stelt mij in staat om filters te proberen, metingen te doen en zo zonder al te veel kennis, te kunnen experimenteren. Bovendien lijkt het me ideaal als ik aan klanten ( ;) en mijzelf) de mogelijkheid kan bieden om de luidsprekers naar smaak en luisterruimte aan te laten passen. Dankzij de Hypex Fusion serie kan ik zelfs met verschillende presets werken, voor bijvoorbeeld film, muziek en feestjes.
De bronnen zijn zo rechtstreeks aan te sluiten en met de afstandsbediening van de Hypex bedien je dan source, volume en presets.

De Dayton AMTPRO-4 heb ik een keer mogen beluisteren bij een kennis en dit is altijd blijven plakken. Het is misschien een iets meer naar mid en/of pa gericht ontwerp, maar ik vind hem heerlijk klinken en absoluut niet scherp. De Dayton kan met open en gesloten achterkant gebruikt worden. In mijn ontwerp heb ik er rekening mee gehouden dat allebei de opties getest kunnen worden. Tevens vind ik hem er bruut uit zien. Is misschien geheel subjectief en zou misschien geen reden mogen zijn, maar aangezien ik iets anders wil dan 'standaard' speelt het zeker mee.

De woofer wil ik ook graag uit de stal van Dayton halen, aangezien ik al erg goede ervaringen heb met de goedkopere reference lijn. Een gesloten ontwerp heeft mijn voorkeur (makkelijker, 'sneller' geluid) en dankzij de DSP van de Hypex kwam ik bij de ES180 terecht. Deze kan ik in een kleine kast laten spelen. In theorie dan. ;) Uiteraard ga ik nog experimenteren met de kast voordat deze uit de CNC-machine komt rollen. De ES180 ziet er ook nog eens goed uit, wat ik ook hier toch weer belangrijk vind.

De units heb ik overigens nog niet in bezit... Dit gaat ook nog wel even duren. ;)
1 Hypex Fusion FA123 heb ik echter wel al in bezit, evenals een Umik-1 om alvast te experimenteren.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Dirk

Quote from: ProXius on August 27, 2018, 18:35:25
...
Om de behuizing compact te houden, ga ik de luidsprekers actief aansturen. (daarover later meer) Aan de achterkant is dan ook een inham te zien voor de versterker.
...

die volg ik ff niet helemaal. :unsure:
waarom is een actief aangestuurde speaker volgens jou compacter te maken? 

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jumping Jack

Quote from: Pjotr27 on August 27, 2018, 17:08:33
Ik vind ze wel een beetje lijken op de Tingsha Audio luidsprekers (Conquistar). Alleen zien die van dit topic er echt heel veel mooier uit.
Veel succes met uitwerken van het leuke idee!

Die op zich ook weer goed gejat waren van Transmission Audio  ;).

Spannend project!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

ProXius

Quote from: Dynky on August 27, 2018, 18:59:30
die volg ik ff niet helemaal. :unsure:
waarom is een actief aangestuurde speaker volgens jou compacter te maken?

Ah ja, dat begrijp ik. ;) Ik had het anders moeten tikken; het is voor mij gemakkelijker om actief een unit te corrigeren voor een kleine kast. (Boosten) Passief kan je natuurlijk een hele hoop, maar dat is voor mij als filter-leek echt nog een pak lastiger. ;)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

solitaire

Leuk project !

Je vraagt het je zelf al af (had je zelf al vraagtekens?): andere kast vorm van binnen? Deze vorm is ideaal om alle reflecties gefocust op de driverconus terug gereflecteerd te krijgen, iets wat je (ik iig.) niet wilt. Zelf heb ik lang gespeeld met allerhande kastvormen, en vooral in maatregelen reflecties zo min mogelijk retour te krijgen op je driver , en dan gelekt weer naar buiten (leg je telefoon maar eens in een kast, en sluit de kast dan weer helemaal af, en bel 'm eens: je zal versteld zijn hoeveel lek er is door de conus). Hier is veel winst te behalen, niet door de hele kast vol te douwen met volume-demping (de weergave wordt doods en traag), maar gericht maatregelen te treffen, en deze kastvorm is verre van ideaal.
Hinterm Horizont geht's weiter.

ProXius

Aah kijk! Klopt, ik dacht zelf dat ik rechte vlakken moest vermijden i.v.m. reflecties. Maar hier zit ik kennelijk naast.  :blush: Ik ga me de komende dagen zeker eens verder verdiepen in kastvormen en reflecties. Heb je wellicht tips m.b.t. leesvoer?
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Leeuwarden

Quote from: ProXius on August 27, 2018, 19:18:05
Ah ja, dat begrijp ik. ;) Ik had het anders moeten tikken; het is voor mij gemakkelijker om actief een unit te corrigeren voor een kleine kast. (Boosten) Passief kan je natuurlijk een hele hoop, maar dat is voor mij als filter-leek echt nog een pak lastiger. ;)

Het is m.i. een misvatting dat actief filteren makkelijker is dan passief. Je kan aanpassingen misschien sneller doorvoeren maar daar is het dan ook wel mee gezegd.

ProXius

Hmm, dat zou goed kunnen... Het is inderdaad een gevoel c.q. aanname van me. Wel hoop ik, als eenmaal het filter er in staat, makkelijker correcties te kunnen doorvoeren m.b.t. smaak en luisterruimte. Bovendien lijkt het me ook gewoon leuk om hier mee te spelen.  ;D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

dre73

Hoeveel laag ga je er uit verwachten?
Ik verwacht niet heel veel eigenlijk,of de woofer moet constant op zijn tenen lopen......

Een mooie optie zou voor mij zijn om eenzelfde woofer aan de achterzijde er bij te monteren,je hebt tenslotte ruimte genoeg om de kast groter te maken.
Een woofer aan de achterzijde heeft ook nog een postieve invloed op de kast trillingen.

Heb je toevallig ook een simulatie voor handen?

Het ontwerp vind ik trouwens dik in orde! 8)

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Henkjan_O

mooi ontwerp, lekker anders.

het concept (ribbon hoog in dipool met gewone woofer) heb ik ook ooit eens gedaan, Hans noemde ik dat:

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

Quote from: dre73 on August 27, 2018, 20:19:46
Hoeveel laag ga je er uit verwachten?
Ik verwacht niet heel veel eigenlijk,of de woofer moet constant op zijn tenen lopen......

Een mooie optie zou voor mij zijn om eenzelfde woofer aan de achterzijde er bij te monteren,je hebt tenslotte ruimte genoeg om de kast groter te maken.
Een woofer aan de achterzijde heeft ook nog een postieve invloed op de kast trillingen.

Heb je toevallig ook een simulatie voor handen?

Het ontwerp vind ik trouwens dik in orde! 8)

Tevens zal een extra driver het rendement doen stijgen,dat kan zeker geen kwaad gezien de 85db van de ES180.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Pjotr27

Wellicht is een hoog rendement speaker een mooie optie, zelf ben ik erg weg van EMS (Frankrijk).
Wat ook erg mooi is is Aurel Bryan , dit komt uit Indonesia. Daar heb je geen hoog unit voor nodig wat het uiterlijk ten goede komt. Ik vind je design erg mooi zonder die tweeter erop
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

solitaire

Quote from: ProXius on August 27, 2018, 19:37:23
Aah kijk! Klopt, ik dacht zelf dat ik rechte vlakken moest vermijden i.v.m. reflecties. Maar hier zit ik kennelijk naast.  :blush: Ik ga me de komende dagen zeker eens verder verdiepen in kastvormen en reflecties. Heb je wellicht tips m.b.t. leesvoer?


Jaren geleden was er een vrij uitgebreide vergelijkende test op het forum zelfbouwaudio meen ik me ter herinneren. En misschien heb ik zelf nog links naar info. Ik zal eens gaan zoeken voor je.
Hinterm Horizont geht's weiter.

ProXius

Quote from: dre73 on August 27, 2018, 20:19:46
Hoeveel laag ga je er uit verwachten?
Ik verwacht niet heel veel eigenlijk,of de woofer moet constant op zijn tenen lopen......

Een mooie optie zou voor mij zijn om eenzelfde woofer aan de achterzijde er bij te monteren,je hebt tenslotte ruimte genoeg om de kast groter te maken.
Een woofer aan de achterzijde heeft ook nog een postieve invloed op de kast trillingen.

Heb je toevallig ook een simulatie voor handen?

Het ontwerp vind ik trouwens dik in orde! 8)

Goede vraag, geen idee eigenlijk. De insteek is wel dat het een 'Monitor XL' luidspreker wordt. Dus hij hoeft zeker geen balzaal van grondschuddend laag te voorzien. ;) Ik wil zeker ook experimenteren met basreflex behuizingen. Een tweede woofer op de achterkant is op zich geen gek idee. Past goed bij het ontwerp i.v.m. de dipool AMT. Nadeel is wel dat de kast 'laagjes' dan uit 2 delen gaan bestaan, met de huidige constructie methode dan. Hoeft niet direct een probleem te zijn overigens, al weet ik niet hoe stevig de kast dan nog wordt.

Simulatie van de ES180 heb ik, zonder filtering dan. (Puur WinISD uitdraaien) die zal ik er vanavond eens bijpakken en posten.

Quote from: Henkjan_O on August 27, 2018, 20:26:57
mooi ontwerp, lekker anders.

het concept (ribbon hoog in dipool met gewone woofer) heb ik ook ooit eens gedaan, Hans noemde ik dat:



Die kan ik me nog herinneren! Heb ik altijd willen bouwen, is er alleen nooit van gekomen... :(

Quote from: Pjotr27 on August 28, 2018, 05:08:45
Wellicht is een hoog rendement speaker een mooie optie, zelf ben ik erg weg van EMS (Frankrijk).
Wat ook erg mooi is is Aurel Bryan , dit komt uit Indonesia. Daar heb je geen hoog unit voor nodig wat het uiterlijk ten goede komt. Ik vind je design erg mooi zonder die tweeter erop

Thanks voor het meedenken! Het hoog staat echter vast, in ieder geval voor versie 1. ;) Ik ben weg van de AMT en persoonlijk vind ik de 'plank' die er bovenop staat juist wel gaaf. Die wordt overigens van plexiglas, daarover later meer. Ik heb wel een 3D concept waarbij de AMT is vervangen door een reguliere tweeter, in de kast. Maar toch vind ik hem dan optisch niet kloppen. ;)
Zal vanavond even de render in deze post zetten! :)

Quote from: solitaire on August 28, 2018, 06:54:47

Jaren geleden was er een vrij uitgebreide vergelijkende test op het forum zelfbouwaudio meen ik me ter herinneren. En misschien heb ik zelf nog links naar info. Ik zal eens gaan zoeken voor je.

Tof! Ik ga zelf ook even zoeken.  8)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Ralf67