Sony 4k projectoren 2019

Started by scoc, August 26, 2018, 09:55:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

De bewegings onscherpte (clear motion drive) op low ziet er gewoon prima uit. Dat was al een verbetering sinds de X5900/X7900 enz. Zo ook op de N5 en de NX9 (zelfs nog iets fraaier) en zelfs ik kan daar prima mee leven.

Je kunt het paneel ook sneller maken door de Low Latency mode in te schakelen. Dat wordt alle onnodige processing uitgeschakeld.

Forum lid Masterkale is uiterst gevoelig hiervoor (bewegings onscherpte) en was dan ook de perfecte test piloot.

De keten zal verder ook een rol spelen. De Pana spelers missen bijvoorbeeld de source direct functie voor hdmi (extra processing) en zou mogelijk een oorzaak kunnen zijn. Dan laat de projector duidelijk een zwakke schakel naar voren komen.

Als het goed is krijg ik binnenkort (dat hoop ik dan) weer de N5 en NX9 weer als demo in huis. Dan zal ik weer wat mensen uit nodigen en ook deze testen weer uitvoerig laten zien.

Quote from: simsatit on December  6, 2018, 20:13:49
Ja maar dat is toch niet de upscaling? dat is het betere bewegingscherpte van de Sony, iets waar Sony altijd al beter is geweest dan JVC?
De upscaling algoritme is als ik het goed begrepen heb in de nieuwe serie JVC's geadopteerd van de Z1 (RS4500) en die staat er nu juist zo bekend om (referentie Kris Deering oa) zulk een goede upscaling te hebben.
Upscaling zit dan wel goed dus, bewegingsonscherpte is dus nog steeds niet zo sterk punt van JVC, dat is wel jammer, maar aan de andere kant is JVC op andere vlakken weer wat beter, zo houdt het elkaar in balans en wordt het ook een smaak gebonden keuze schat ik in.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Quote from: vik on December  7, 2018, 08:57:49
Als het goed is krijg ik binnenkort (dat hoop ik dan) weer de N5 en NX9 weer als demo in huis.
Dan zal ik weer wat mensen uit nodigen en ook deze testen weer uitvoerig laten zien.
Je wilt er dan ook een nieuwe Sony naast zetten om te kunnen vergelijken.
Het is duidelijker zichtbaar bij een 1:1 vergelijk bij bepaalde pans.
Eigenlijk zouden we testdisks willen hebben met bepaalde pans, ik vermoed (speculatie van mijn zijde) dat heel snelle pans bij beide merken fout gaan, de medium pans bij de Sony smoother zijn dan bij de JVC en slow pans op beide goed gaan. Zoiets wil je eigenlijk referentie materiaal voor hebben.

Teejoo

Quote from: vik on December  7, 2018, 08:57:49
De keten zal verder ook een rol spelen. De Pana spelers missen bijvoorbeeld de source direct functie voor hdmi (extra processing) en zou mogelijk een oorzaak kunnen zijn.
Maar dat zal nooit opwegen tegen het HDR optimizer voordeel vrees ik. Helaas zijn zij tot nu toe de enige fabrikant die dit op dynamische wijze doen.

donaldk

Snelle pans gaan vaak al mis in de camera/recorder, zie ik elke dag op TV. Ik heb wel eens camera review gezien die de pansnelheid meenam/bepaalde.

vik

Daar heb je gelijk in maar ideaal als je deze extra processing over kunt laten aan bijvoorbeeld een externe Lumagen processor. Wel mooi dat deze tools worden aangeboden in een speler.

Quote from: Teejoo on December  7, 2018, 10:12:49
Maar dat zal nooit opwegen tegen het HDR optimizer voordeel vrees ik. Helaas zijn zij tot nu toe de enige fabrikant die dit op dynamische wijze doen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Je moet hem ook op soft zetten , krijg je geen "videolook" :)
En als je de film echt wilt zien zoals de makers hem bedoeld hebben waarom digitaliseren ze deze dan, waarom niet de mechanische filmprojector gebruiken die nou eenmaal hoort bij analoge film? :dry:

https://youtu.be/oW5e7JmkJls

Teejoo

#132
Wat een gelul van die Cruise & co. Het kriebelt me altijd al bij de woorden ' zoals de regisseur het bedoeld heeft' .. Wat valt er nou te bedoelen aan een hakkelige pan?? De hele film moet alles zo echt mogelijk uitzien, behalve bij een horizontale pan?? Ik heb daar echt geen last van als ik gewoon om me heen kijk. Vreemd..

Het blijft gewoon een kletsverhaal om een achterhaald technisch issue in stand te houden. (Wat waarschijnlijk weer een kostendingetje is)

Teejoo

Quote from: vik on December  8, 2018, 08:15:58
Daar heb je gelijk in maar ideaal als je deze extra processing over kunt laten aan bijvoorbeeld een externe Lumagen processor. Wel mooi dat deze tools worden aangeboden in een speler.
Nee, het zou pas ideaal zijn als dat in de projector of surround processor wordt gedaan. Daar moeten we naartoe!
Of Lumagen zou een simpel betaalbaar kastje moeten uitbrengen met 1 in en uitgang met deze processing erin voor tussen de pre en projector.

papaleo

Quote from: Teejoo on December  8, 2018, 10:50:43
Wat een gelul van die Cruise & co. Het kriebelt me altijd al bij de woorden ' zoals de regisseur het bedoeld heeft' .. Wat valt er nou te bedoelen aan een hakkelige pan?? De hele film moet alles zo echt mogelijk uitzien, behalve bij een horizontale pan?? Ik heb daar echt geen last van als ik gewoon om me heen kijk. Vreemd..

Het blijft gewoon een kletsverhaal om een achterhaald technisch issue in stand te houden

Quote from: Teejoo on December  8, 2018, 10:53:59
Nee, het zou pas ideaal zijn als dat in de projector of surround processor wordt gedaan. Daar moeten we naartoe!
Of Lumagen zou een simpel betaalbaar kastje moeten uitbrengen met 1 in en uitgang met deze processing erin voor tussen de pre en projector.

+1+1=+1  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

evilniek

Ik kijk eigenlijk nooit met FI, ik ben het wel eens, en je fixt eigenlijk ook niks zonder dan toch weer een of andere beeldfout te introduceren. Maar ik denk dat het vooral gaat om presets en hoe de tv af-fabriek wordt geleverd, de functie zou gewoon makkelijker te vinden moeten zijn als je FI niet wenselijk vindt. En FI heeft niks te maken met hoe de film er uit hoort te zien? Eens.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Jep

Quote from: Teejoo on December  8, 2018, 10:50:43
Wat een gelul van die Cruise & co. Het kriebelt me altijd al bij de woorden ' zoals de regisseur het bedoeld heeft' .. Wat valt er nou te bedoelen aan een hakkelige pan?? De hele film moet alles zo echt mogelijk uitzien, behalve bij een horizontale pan?? Ik heb daar echt geen last van als ik gewoon om me heen kijk. Vreemd..

Het blijft gewoon een kletsverhaal om een achterhaald technisch issue in stand te houden

Ben het met jou eens, maar je vergeet denk ik een aantal andere aspecten van film. In het echt heb je ook geen last van een beperkte scherptediepte, wat in films vaak wordt gebruikt om jouw aandacht bewust op iets te vestigen (waarschijnlijk de bedoeling van de regisseur...  :D). Waar jij naar kijkt zie je altijd scherp. Tevens wordt er soms ook bewust (in opdracht van de regisseur...  :angel:) bewegingsonscherpte toegevoegd in de film, omdat het er anders niet realistisch uit komt te zien. Volgens mij is dat meestal bij CGI het geval. Je kunt dan interpoleren wat je wilt, maar die beelden krijg je niet scherp. Dit zijn onderdelen die ook bijdragen aan de 'film look'. Een sterke frame interpolatie waar meneer Cruise op doelt, haalt die film look (voor mij althans) onderuit en wat dat betreft ben ik het met hem eens. Uiteraard is dit allemaal afhankelijk van smaak.  :smile:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

scoc

#137
Quote from: Teejoo on December  8, 2018, 10:50:43
Wat een gelul van die Cruise & co. Het kriebelt me altijd al bij de woorden ' zoals de regisseur het bedoeld heeft' .. Wat valt er nou te bedoelen aan een hakkelige pan?? De hele film moet alles zo echt mogelijk uitzien, behalve bij een horizontale pan?? Ik heb daar echt geen last van als ik gewoon om me heen kijk. Vreemd..

Het blijft gewoon een kletsverhaal om een achterhaald technisch issue in stand te houden. (Wat waarschijnlijk weer een kostendingetje is)
Aan de andere kant ... iets artificieels toevoegen aan iets wat er niet is in de bron is volgens mij ook niet de juiste oplossing. Maw als het opgenomen is in 48 of 60 frames en dan zo afspelen ... ok dat begrijp ik. Maar meer frames maken die er gewoon niet zijn in 24p vind ik er altijd kunstmatig uitzien.

En ja in het echt, rondom je heen is er ook geen 24p maar film ... is geen weergave van de realiteit ... het is film en die beleving is anders. Als een film er begint uit te zien zoals in het echt dan haak ik wel af  ;)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

riwi

Quote from: Jep on December  8, 2018, 12:20:54
Ben het met jou eens, maar je vergeet denk ik een aantal andere aspecten van film. In het echt heb je ook geen last van een beperkte scherptediepte, wat in films vaak wordt gebruikt om jouw aandacht bewust op iets te vestigen (waarschijnlijk de bedoeling van de regisseur...  :D). Waar jij naar kijkt zie je altijd scherp. Tevens wordt er soms ook bewust (in opdracht van de regisseur...  :angel:) bewegingsonscherpte toegevoegd in de film, omdat het er anders niet realistisch uit komt te zien. Volgens mij is dat meestal bij CGI het geval. Je kunt dan interpoleren wat je wilt, maar die beelden krijg je niet scherp. Dit zijn onderdelen die ook bijdragen aan de 'film look'. Een sterke frame interpolatie waar meneer Cruise op doelt, haalt die film look (voor mij althans) onderuit en wat dat betreft ben ik het met hem eens. Uiteraard is dit allemaal afhankelijk van smaak.  :smile:

Ik denk dat er zeker door de regisseur met bewegings onscherpte wordt gespeeld om een bepaalde look te krijgen of om bv. het gevoel van snelheid over te brengen. Dat effect maak je dan deels ongedaan met de motion flow. Maar er zijn ook heel veel scene's waar de 24p judder helemaal niks toevoegt en alleen maar het resultaat is van de technische beperking. En op een (kleinere) TV valt dat nog mee, maar op een groot doek vind ik dat effect veel irritanter.
Ik vind dat de regisseur er maar mee moet leren omgaan dat de eindgebruiker motion flow toepast, en daar naartoe werken.

Teejoo

#139
Quote from: riwi on December  8, 2018, 13:03:39
Ik denk dat er zeker door de regisseur met bewegings onscherpte wordt gespeeld om een bepaalde look te krijgen of om bv. het gevoel van snelheid over te brengen. Dat effect maak je dan deels ongedaan met de motion flow. Maar er zijn ook heel veel scene's waar de 24p judder helemaal niks toevoegt en alleen maar het resultaat is van de technische beperking. En op een (kleinere) TV valt dat nog mee, maar op een groot doek vind ik dat effect veel irritanter.
Ik vind dat de regisseur er maar mee moet leren omgaan dat de eindgebruiker motion flow toepast, en daar naartoe werken.
Idd! Ik heb niets tegen onscherpte, maar tegen het stotteren bij een pan (= de door Riwi genoemde technische beperking). Dat heeft totaal geen functie, en is zeker bij projectie hinderlijk.

Aanvulling: de motion hoeft ook maar minimaal te zijn. Bij alle standen hoger dan 1 herken ik ook pas de geluiden van de tegenstanders..

bmateijsen

Quote from: riwi on December  8, 2018, 13:03:39
Ik denk dat er zeker door de regisseur met bewegings onscherpte wordt gespeeld om een bepaalde look te krijgen of om bv. het gevoel van snelheid over te brengen. Dat effect maak je dan deels ongedaan met de motion flow. Maar er zijn ook heel veel scene's waar de 24p judder helemaal niks toevoegt en alleen maar het resultaat is van de technische beperking. En op een (kleinere) TV valt dat nog mee, maar op een groot doek vind ik dat effect veel irritanter.
Ik vind dat de regisseur er maar mee moet leren omgaan dat de eindgebruiker motion flow toepast, en daar naartoe werken.

Letterlijk inderdaad de technische beperking van 24 frames per seconden... Gaat het aantal frames omhoog, heb je geen judder....

riwi

Quote from: bmateijsen on December  8, 2018, 17:07:37
Letterlijk inderdaad de technische beperking van 24 frames per seconden... Gaat het aantal frames omhoog, heb je geen judder....

Maar HFR schieten willen de filmmakers ook niet. Dit mede door de kortere belichtingstijd per frame, maar ook de smoothe look willen ze niet. In het filmpje hierboven wordt zelfs geklaagd door de regisseur dat wij als eindgebruiker motionflow gebruiken.
Ik probeer de pijn van de technische 24p beperking wat te verzachten, door motionflow te gebruiken.

simsatit

Review van de 570:
Interessant het stuk dat de noise reduction altijd on staat bij Sony, alleen uit te zetten in low lag mode wanneer alle beeldbewerking uit gaat om een snellere refresh te genereren.

https://youtu.be/vCLrjxnp9JE
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Robert

Op mijn HW55 vind ik zelfs Motionflow op Low nog teveel ingrijpen op beeld.
Ik kan niet wennen aan de onnatuurlijke motion van voornamelijk mensen als ze bv. lopen of praten, alsof het beeld (een beetje) fast-forward wordt afgespeeld.
Nog steeds switch ik Motionflow regelmatig aan en uit en het gaat elke keer weer uit.

Ik heb dan liever 24p met judder en schokkende pans.
Zie ik het niet? Zeker wel, heel duidelijk zelfs. Stoort mij dat niet? Zeker wel, maar minder dan de onnatuurlijke motion.
Voor mij is dat "the lesser of two evils".

Mooiste is dat we allemaal kunnen kiezen.

Nico111

Van mij mogen ze alles gewoon filmen in 16:9 en 60Hz.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

Kjelt

Smaken verschillen nu eenmaal, dus wel belangrijk dat je het uit kunt zetten voor sommigen.

papaleo

Hier een 'shootout' tussen de VW760 vs VW870

https://youtu.be/MkQ4KlbIFRw

Zoals al eerder zijn opgemerkt...,de verschillen tussen beiden zijn er,maar deze zijn klein tussen de 760 en de 870...
De 870 heeft tov de 760 iest meer light output en is iets zwarter en de 870 is aan de randen (met optische lens) wat scherper.
Maar je moet ze dan wel naast elkaar hebben staan om dit te zien.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Robbo

Op Cine4Home staat een vergelijk met screenshots.   

Zelf vind ik mijn VW760 een stuk minder qua lens dan de VW1000 die ik ervoor had.   Inmiddels ben ik eraan gewent, maar toen in de eerst week met de VW760 viel dat echt op.    Maar wordt uiteraard weer ruimschoots goed gemaakt op andere gebieden.  Met name black level en light output.

ThomasBelgium

Ik dacht eerst dat die vent op de achtergrond een lijk aan het verslepen was :laugh:

papaleo

Wellicht niet de juiste topic...,maar als dit/deze betaalbaar is/word hang ik mijn projector gelijk aan de wilgen.
Of misschien (nog) beter om te wachten op een 100'' micro-led scherm


https://heimkino-partner.de/produkte/sony-kd-98zg9-led-8k-high-dynamic-range/

:wub:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels