Sony 4k projectoren 2019

Started by scoc, August 26, 2018, 09:55:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Nou Riwi die geen projector wil kopen dit jaar kwam tot dezelfde conclusie. Eigenlijk waren we beiden een beetje zwaar verbaasd.
Op de HCH dagen stond de 270 waar er veel licht was en dat gaf een washed out beeld, we deden de gordijnen dicht en toen was het veel beter maar aangezien de 570 naast de N5 stond opgesteld en dat op papier een betere projector is heb ik er verder geen aandacht meer aan besteed.

Dus om het duidelijk te stellen voor 4k/HDR zou ik ngo steeds voor de N5 gaan vanwege het meer licht en betere kleuren (P3).

Maar voor bluray geef ik zelf nu de voorkeur voor de 270/570 (die 570 vind ik de 3k meer niet waard en die waren kort ook naast elkaar te zien en het verschil was marginaal).
Misschien dat het van het materiaal af hangt, of de versie van het prototype, zoals gezegd vond Patrick de zwartwaardes van deze Sony veel beter dan het model dat op de IFA getoond was, dus welke hebben we op de HCH dagen gezien ? Ik weet het niet, wel dat ik de Sony die ik vandaag heb gezien heel graag in mijn hometheater heb hangen en dat ik me meer stoor aan minder vloeiende bewegingen van de JVC en de iets meer grain dan dat er iets minder licht in zit.

Quote from: scoc on November 30, 2018, 20:15:42
Dit staat dus nog los van zwartwaardes en heeft vooral met contrast te maken.
Het dynamisch contrast van de JVC is beter.
Het ANSI contrast van de Sony is beter.

Waar geef je de voorkeur aan ?

QuoteMaar geen manuele lenscontrole op de Sony VW270 is gewoon zonde en not done vind ik.
Bedoel je de lensmemories of de iris ? Lens memories kan ik mee leven. De iris is inderdaad jammer. Als je die beide perse wilt, kun je de 570 overwegen.

reza

Dit kwam in veel reviews al naar voren. Op BD gebied is de Sony schijnbaar beter en op 4k HDR de JVC. Daar kan je dan echt bewust voor kiezen.
Wanneer zijn de Sony,s leverbaar?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

scoc

Quote from: reza on November 30, 2018, 20:31:52
Dit kwam in veel reviews al naar voren. Op BD gebied is de Sony schijnbaar beter en op 4k HDR de JVC. Daar kan je dan echt bewust voor kiezen.
Wanneer zijn de Sony,s leverbaar?
Eerder dan de JVC's.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

scoc

QuoteBedoel je de lensmemories of de iris ? Lens memories kan ik mee leven. De iris is inderdaad jammer. Als je die beide perse wilt, kun je de 570 overwegen.

Ik bedoel de iris. Een dynamische iris moet niet echt maar dat je zelfs de iris niet manueel kunt open/dicht draaien is te gek voor woorden. Zeker bij mij op mijn klein scherm van 92inch wil ik controle over de lichtoutput. En 3000€ meer voor deze functie op de VW570 is teveel van het goede. Voor 1000€ meer heb je de N5.

En ... je koopt hier een 4k projector en zegt eigenlijk dat je die vooral me bluray beter vind maar de JVC wel voor 4k. Beetje zonde toch.

Ach keuzes keuzes ...
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Kjelt

Quote from: scoc on November 30, 2018, 20:52:12
Ik bedoel de iris. Een dynamische iris moet niet echt maar dat je zelfs de iris niet manueel kunt open/dicht draaien is te gek voor woorden.
Er zit geen iris op de 270 inderdaad. Als je dit perse wilt kun je zelf een externe iris voor een paar honderd euro er op monteren maar eerlijk gezegd ben ik al wat ouder (joh?) en kan ik geen genoeg licht hebben. In mijn garage hangen 3x 75W LED verlichting om te klussen, 2200 Lumen heerlijk  ;)
Als je jonge ogen hebt en een batcave tja ander verhaal, ik ga hier inderdaad uit van mijn persoonlijke keuze en voorkeur.

QuoteVoor 1000€ meer heb je de N5.
Misschien in april ofzo  ;D ik hoop dat het eerder is opgelost voor degenen die blijven wachten.

QuoteEn ... je koopt hier een 4k projector en zegt eigenlijk dat je die vooral me bluray beter vind maar de JVC wel voor 4k. Beetje zonde toch.
Mijn overwegingen:
- voor echte HDR heb je 1000 nits nodig, dat haalt geen enkele projector dus je doet zowiezo altijd concessies.
- 95% wat ik kijk en bezit is HD materiaal
- Bluray HD upscaling is toch wel heel mooi en geeft een voor mij zichtbaar beter beeld, de MF is weer van een nieuwe generatie en zelfs de RC was nu goed.


scoc

Kijk, begrijp me niet verkeerd. Met de Sony kan je ook heerlijk filmpjes en tv series kijken en ... de projector die ik zelf het langste heb gehad (4 jaar) was een Sony VW95. De enigste projector tot nu toe waar ik een extra lamp heb moet insteken omdat ik boven de 1500u zat.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

home@the movies

#107
Quote from: Kjelt on November 30, 2018, 20:08:11
Nou mijn broek zakt af.
Paar weken terug op de HCH dagen de N5 vs de 570 goed bekeken met voornamelijk HDR materiaal en de N5 won op punten vanwege de punch, meer licht en iets betere zwartwaardes.

Vanavond met Riwi in Kaarst geweest en daar de N5 vs de 270 demo gehad met voornamelijk Bluray materiaal, beide projectoren op high lamp op een 2m50 scherm en goed zwart/donker en ......
voor mij won nu de 270 op punten.
Voornamelijk de Motion Flow en de Reality Creation gaven hier de doorslag. De Sony had ook een betere native contrast , zwartwaardes waren bij de JVC iets beter maar niets om over naar huis te schrijven. Qua beeld heb ik nu voornamelijk gelet hoe het mij in de film trok en de Sony had een veel mooier 3D beeld, scherper vanwege de RC (die met 65 wel aan de hoge kant stond, ik zou die zelf nog iets omlaag zetten), mooiere flow met motion flow op laag dan de JVC en de JVC had zo nu en dan bij bepaalde scenes wat zichtbare grain wat me vooral bij gezichten stoorde.
Tja smaken verschillen maar ik heb nu twee demo's gezien en twee verschillende conclusies  :-X
Patrick gaf aan dat Sony na de IFA nog verbeteringen heeft doorgevoerd oa mbt de zwartwaardes en het verschil wat ik bij de HCH had op zwartwaardes is verdwenen.
Publiek om me heen vroeg de hele tijd of de iris wel aan stond bij de JVC want ze vonden de zwartwaardes zo tegenvallen tov wat ze op internet hadden gelezen, maar die stond echt aan.

Het zijn prototypes dus het is altijd lastig harde conclusies te trekken maar aangezien de JVC voorlopig niet leverbaar is ga ik nu denk ik toch voor de 270.
Ondanks het gebrek aan iris en lensmemories vind ik het beeld gewoon prachtig en zoveel HDR titels heb ik nu ook nog niet.
Dus als je toch 90% HD / bluray materiaal speelt dan geeft de upscaling en motionflow processing bij mij voor de komende jaren de doorslag.

Ik kan en mag niet oordelen over hoe de projectoren afgesteld en gekalibreerd waren daar , echter als ik lees dat reality creation bvb op 65 stond dan heb ik mijn bedenkingen over hoe nauwgezet er gekalibreerd is.
65 is gewoon veel en veel te hoog, als je ziet wat voor artifacts er met zo een hoge stand optreden dan neem je het volgens mijn niet echt serieus met natuurgetrouwe weergave.

ivm HDR;
De Color space van de JVC in HDR is duidelijk groter dan die van de Sony's, de enige vorm van aanpassing in het HDR signaal is bij de Sony het HDR contrast, verder heb je geen regelingen om iets aan te passen.
er is ook geen uitlezing van Metadata om eventueel te kunnen anticiperen met één of andere optimizer zoals de Panasonic.
Ik heb wat gamma curves betreft exact dezelfde waardes bij alle projectoren ingesteld, ook de lichtopbrengst was overal gelijk.
een puntje meer of minder gamma, 2.3 of 2.4 maakt vaak al een behoorlijk verschil in perceptie, ik zeg NIET dat dit het geval was bij Grobi maar je weet het niet zeker. (nogmaals Reality op 65 doet mij niet veel goeds)
Dat ze allemaal redelijk dicht tegen elkaar lagen was de algemene conclusie op de HCH, maar dat een één op één vergelijk met de Sony 270 versus de N5 de Sony wint, tja het zal van een aantal punten afhangen die persoonlijk zijn zeker. Ik heb nog steeds mijn twijfels dat dit het geval is.
2m50 breed scherm met hd materiaal op hoge lamp stand, dat is ook wel wat van het goede teveel niet. Er stonde op de HCH geen enkel projector op hoog, schermen waren 240. De iris van de JVC stond ergens op -5 dacht ik om hem gelijk te kunnen leggen met de andere projectoren. We haalden 22 ftlmb op de schermen, wat toch niet echt weinig te noemen is

Kjelt

Quote from: home@the movies on November 30, 2018, 21:15:27
Ik kan en mag niet oordelen over hoe de projectoren afgesteld en gekalibreerd waren daar , echter als ik lees dat reality creation bvb op 65 stond dan heb ik mijn bedenkingen over hoe nauwgezet er gekalibreerd is.
Dat mag wel als je er zelf naar gekeken hebt  ;)  ;D
Dat de RC te hoog stond ben ik met je eens en heb ook gevraagd of die lager mocht.
Ze lieten alleen zien wat er allemaal mogelijk was. Het viel me wel op dat je zelfs na de HD->4k upscaling nog zoveel extra detail kunt creeren, dan de discussie of het nep is maar die discussie kun je ook over interpolatie en motionflow hebben.

home@the movies

2m50 breed scherm met hd materiaal op hoge lamp stand, dat is ook wel wat van het goede teveel niet. Er stonde op de HCH geen enkel projector op hoog, schermen waren 240. De iris van de JVC stond ergens op -5 dacht ik om hem gelijk te kunnen leggen met de andere projectoren. We haalden 22 ftlmb op de schermen, wat toch niet echt weinig te noemen is.

Kijk, we weten gewoon dat je met geen van deze projectoren je een bult kan vallen, als je, zoals je zelf aangeeft meer HD materiaal dan UHD/HDR gaat kijken de komende tijd, dan vervallen een aantal punten die op de JVC beter zijn inderdaad af.
De 270 en zijn grotere broer zijn absoluut fijne projectoren, dat twijfels denk ik niemand aan, ik ben echter nu al een hele poos naar heel erg veel HDR materiaal aan het kijken en leg mijn lat dus op een andere plaats wat dat betreft.
Tailer made keuze is het key woord hier en dat is dus wat je nu doet, je prioriteiten bepalen en daar je keuze op baseren, niets mis mee, integendeel.

home@the movies

Ik lees het morgen wel allemaal verder nu slaapjes doen, ik zit alweer twee weken aan de andere kant van de wereld (of toch een beetje) Abu Dhabi is echt wel een aanrader om een job te gaan doen  ;) :tongue2: er zijn erger plaatsen op de wereld om te werken. Nu nog een paar home cinemas aan de Sjeiks hier verpatsen en we kunnen weer verder  ;D ;D ;D

riwi

#111
Quote from: scoc on November 30, 2018, 20:15:42
Meningen kunnen inderdaad verschillen maar ik zelf vond de JVC gewoon meer diepte geven en de Sony gaf vaak een vlak beeld.Dit staat dus nog los van zwartwaardes en heeft vooral met contrast te maken. Maar geen manuele lenscontrole op de Sony VW270 is gewoon zonde en not done vind ik.

En wie weet is het ook wel het feit dat je weet dat de JVC niet leverbaar is dat je onbewust wil dat de Sony 270 evenwaardig is. The brain can play tricks on ya  ;)

Ik ben niet echt in de markt voor een nieuwe omdat ik besloten heb nog een jaar met een nieuwe lamp (en gerepareerde , hopelijk) x5000 verder te kijken. Dus niet bevooroordeeld.
Op de HCH was de VW270 washed out en zeker niet indrukwekkend. In de donkere grobi ruimte met 2 grotere doeken kwamen de N5 en vw270 dicht bij elkaar. Iets meer licht van de N5, iets dieper zwart bij een zeer donkere scene. Maar zoals uit de metingen van Frank ook blijkt kwa ANSI contrast is de vw270 beter kwa ansi. Dat duidt zich in contrastrijke scenes in beter zwart. Bv een heldere scene met wat zwarte onderdelen : zwart haar, zwart pak, donkere schaduw in 1 beeld. Dat levert een beter gevoel van diepte op.
Dit keer met Motion Flow En Clear Motion Drive met snelle actie scenes ook duidelijk gezien dat de Sony vw270 het beeld bij pans e.d. beter scherp houdt.

Teejoo

#112
Ik zit te twijfelen over een 570 aangezien de 760 als alternatief voor de N7 te duur blijft. Die twijfel bestaat vooral tussen nu een 570 kopen om zo de komende maanden waarin we altijd veel film kijken te kunnen profiteren van een nieuwe projector (Ik ga er tenminste vanuit dat de Sony's wel voor de Kerst geleverd kunnen worden), of te wachten tot eind volgend jaar zodat bekend is of Sony nog met wat nieuws komt en dan de keuze opnieuw maken tussen JVC en Sony. Want Sony zal nu ook niet stil gaan zitten lijkt me.

De VW95 kan ook nog wel even mee, alleen zou ik dan wel al gewoon de Panasonic UHD speler gebruiken aangezien ik nu al een hele stapel UHD films heb liggen.






scoc

Quote from: Teejoo on December  4, 2018, 19:22:10
Ik zit te twijfelen over een 570 aangezien de 760 als alternatief voor de N7 te duur blijft. Die twijfel bestaat vooral tussen nu een 570 kopen om zo de komende maanden waarin we altijd veel film kijken te kunnen profiteren van een nieuwe projector (Ik ga er tenminste vanuit dat de Sony's wel voor de Kerst geleverd kunnen worden), of te wachten tot eind volgend jaar zodat bekend is of Sony nog met wat nieuws komt en dan de keuze opnieuw maken tussen JVC en Sony. Want Sony zal nu ook niet stil gaan zitten lijkt me.

De VW95 kan ook nog wel even mee, alleen zou ik dan wel al gewoon de Panasonic UHD speler gebruiken aangezien ik nu al een hele stapel UHD films heb liggen.
Of een JVC X7900 nu om te tijd te overbruggen tot eind 2019.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

home@the movies

De Sony is beschikbaar, de X7900 is uiteraard ook nog steeds een zeer fraaie projector. Het is een bijzonder vervelende situatie op dit ogenblik.
Ik heb vandaag net een mail gestuurd om aan te dringen op snelle en duidelijkere communicatie ivm het probleem, uiteindelijk is JVC Japan diegene die beslist wat er al dan niet gecommuniceerd wordt, dus ook wij zijn afhankelijk van wat ze daar al dan niet prijsgeven.


simsatit

Quote from: scoc on December  4, 2018, 20:03:38
Of een JVC X7900 nu om te tijd te overbruggen tot eind 2019.

Dit is wat ik doe inderdaad, al is zo een Sony 570 (is dat dezelfde als de VW695?) natuurlijk ook heel mooi.
Gewoon zo jammer van de JVC's zou echt een flinke spike in verkopen geweest zijn als ze gewoon voor kerst hadden kunnen leveren..
JVC zal niet blij zijn schat ik in, maar qua communicatie hebben zij zich denk ik ook een beetje verkeken, waarschijnlijk had de enorme interesse in hun nieuwe lijn hun ook een beetje overrompeld, nu zitten er een hele boel mensen te dubben wat ze moeten doen, wachten of toch maar naar de (evengoed hele goede) concurentie.

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

maximus79

Quote from: Teejoo on December  4, 2018, 19:22:10

De VW95 kan ook nog wel even mee

Maakt niet uit welke huidige projector je nu haalt, de sprong vanaf de vw95 is groot. Had deze ook toen ik naar de tw9300 ging, grotere stap dan ik had verwacht, alleen op gebied van motion was de sony beter. Heb jij geen last van terug lopende contrast waarde met de vw95?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2


home@the movies

Quote from: ThomasBelgium on December  6, 2018, 13:33:30
Eerste (?) test van de VPL-VW870ES...

http://cine4home.de/test-sony-vpl-vw870-vs-vw760-vs-vw5000-wo-ist-sonys-neues-highend-modell-wirklich-einzuordnen/

Ik denk dat dit duidelijk weergeeft wat we ook allemaal op onze Home Cinema Happening mochten ondervinden. het verschil tussen de 760 en de nieuwe 870 is behoorlijk minimaal en in uiterst precieze omstandigheden merkbaar. het prijsverschil tussen beide toestellen is dat echter niet, wat bijzonder jammer is.

vik

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik vind de de up-scaling van SDR blu ray content>>4K gelijkwaardig met de Sony. Dit was een van de testen die ik hier bewust heb uitgevoerd en andere waren het met mij eens.

Quote from: reza on November 30, 2018, 20:31:52
Dit kwam in veel reviews al naar voren. Op BD gebied is de Sony schijnbaar beter en op 4k HDR de JVC. Daar kan je dan echt bewust voor kiezen.
Wanneer zijn de Sony,s leverbaar?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

#120
Quote from: vik on December  6, 2018, 15:57:44
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik vind de de up-scaling van SDR blu ray content>>4K gelijkwaardig met de Sony. Dit was een van de testen die ik hier bewust heb uitgevoerd en andere waren het met mij eens.


Dat mag Viktor :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: vik on December  6, 2018, 15:57:44
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik vind de de up-scaling van SDR blu ray content>>4K gelijkwaardig met de Sony. Dit was een van de testen die ik hier bewust heb uitgevoerd en andere waren het met mij eens.
Als je motionflow uit zet misschien. Met motionflow op low is het verschil bij pans toch duidelijk zichtbaar.

simsatit

Quote from: Kjelt on December  6, 2018, 18:05:57
Als je motionflow uit zet misschien. Met motionflow op low is het verschil bij pans toch duidelijk zichtbaar.

Ja maar dat is toch niet de upscaling? dat is het betere bewegingscherpte van de Sony, iets waar Sony altijd al beter is geweest dan JVC?
De upscaling algoritme is als ik het goed begrepen heb in de nieuwe serie JVC's geadopteerd van de Z1 (RS4500) en die staat er nu juist zo bekend om (referentie Kris Deering oa) zulk een goede upscaling te hebben.
Upscaling zit dan wel goed dus, bewegingsonscherpte is dus nog steeds niet zo sterk punt van JVC, dat is wel jammer, maar aan de andere kant is JVC op andere vlakken weer wat beter, zo houdt het elkaar in balans en wordt het ook een smaak gebonden keuze schat ik in.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Kjelt

Ja je hebt gelijk ik zat te slapen. De upscaling was prima in orde inderdaad wat ik kon zien.

simsatit

Quote from: Kjelt on December  6, 2018, 20:19:51
Ja je hebt gelijk ik zat te slapen. De upscaling was prima in orde inderdaad wat ik kon zien.

:thumbs-up:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.