Slijten luidsprekers door te spelen . . ??

Started by Huub-13, August 24, 2018, 17:58:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Huub-13

Mijn luidsprekers (Quad elektrostaten 2905) zijn aangesloten op een NAD surround receiver.
Die NAD is op zijn beurt verbonden met zowel de stereo-set als met de TV.

Het geluid van de TV kan ik via de ingebouwde luidspreker laten lopen, maar ook via de Quads.
Dit laatste klinkt uiteraard een stuk beter.

Wat ik me nou afvraag: zullen de luidsprekers sneller slijten als ze bijvoorbeeld 6 uur per dag werken i.p.v. 3?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

i2Paq

#1
Slijt een auto door te rijden?

Als er geen wrijvende vlakken zijn lijkt mij slijtage minimaal.

Ik speel met luidsprekers van ruim 40 jaar oud...., en ik had er van ruim 50 jaar oud.

Beide spelen de sterren van de hemel.

Hooguit gaat de elektronica eerder problemen geven, kijk maar naar vintage versterkers, buizen etc.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Huub-13

Een auto slijt sneller als hij rijdt omdat er veel actief bewegende (mechanisch belaste) onderdelen inzitten plus omdat er grote temperatuurverschillen zijn, veel wrijving, enz, enz.
In een luidspreker beweegt alleen een passieve conus (of een membraan bij een elektrostaat).
Slijt dat sneller als het beweegt dan als het stilstaat?

Qua elektronica zitten er ook alleen passieve onderdelen (spoelen, condensatoren e.d.) in een luidspreker.
Slijten die sneller als de speaker speelt, dan als hij "stilstaat"?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Dirk

imo beweegt het membraan dus slijt het...veel of niet is een andere vraag, maar als het beweegt slijt het, just my 2 cents ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

blue-eyes

Sowieso "slijten" alle zaken in de wereld, ook speakers, door zon, etc. etc. Veroudering, etc.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Huub-13

Quote from: Blue-Eyes on August 24, 2018, 18:27:48
Sowieso "slijten" alle zaken in de wereld, ook speakers, door zon, etc. etc. Veroudering, etc.
Quote from: Dynky on August 24, 2018, 18:20:43
imo beweegt het membraan dus slijt het...veel of niet is een andere vraag, maar als het beweegt slijt het, just my 2 cents ;)

Dat zou kunnen.
Maar . . . als je een tweedehands speaker koopt, maakt het dan wat uit of die 5 jaar lang 5 uur per dag heeft gespeeld of 5 jaar lang 2 uur per dag?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Dirk

ja en nee
"spelen" is een erg variabel begrip, een speaker kan op een weekend spreekwoordelijk aan gort zijn gespeeld (als monitor bij een dove DJ bvb), maar eenzelfde speaker kan ook 20jaar zonder problemen spelen als je er met zorg & beleid mee omgaat.

net als bij alle speakers die ik 2dehands koop zou ik dus vooral kijken naar de fysieke staat van eea qua (drivers/rolranden/aanlopen/...) en luisteren of alles technisch correct klinkt.
met een membraan zoals die van jou zou ik eerlijk gezegd niet weten waar je precies op moet letten, daarom stonden ze hier ook (nog) nooit ;D

dat technisch checken doe ik bij de aanschaf net zo grondig bij een setje van 150 als bij eentje van 5000€ ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

eduard

volgens mij slijten/verouderen elctrostaten volgens mij sneller dan gewone speakers. oa folie.
https://elektrostatenservice.nl/quad-reparatie-revisie/

jossie

De meeste merken hebben zo hun typische ouderdomskwaaltjes die niet perse af hangen van 'aan' tijd. Meestal wel van leeftijd. Quad kwaaltjes zijn oa loslaten van de statoren. Dat lijkt mij veroudering van de lijm, mogelijk versneld onder invloed van de hoogspanning (aan tijd) maar kan ook door zonlicht komen of puur de tijd.

Martin Logan's van vroeger verloren na 10 jaar de complete lading op het vel doordat de geleidende coating verdween onder invloed van de hoogspanning. Nu hebben ze voedingen die inschakelen zodra audio wordt waargenomen, de vellen zijn nu nog goed (zeker 15 jaar inmiddels).

Foam van woofers valt na 10 tot 15 jaar uit elkaar ook al is er nooit een noot gespeeld...

Je stelt een moeilijke vraag, ik neig in dit geval naar ja, draaiuren hebben invloed maar leeftijd zeer zeker ook. Spanningsloos maken helpt vrijwel altijd bij electrostaten.
Omni !

Huub-13

Bedankt voor jullie meedenken en de antwoorden.
Ik zal het TV-geluid toch maar via de Quads laten lopen.
Het leven is te kort om met minder dan de beste optie genoegen te nemen . . . .
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

botsen