Nikon's Z 7 mirrorless camera

Started by Starred, August 23, 2018, 15:30:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Nikon heeft ook eindelijk de langverwachte mirrorless FF camera formeel aangekondigd. Concurrentie in deze markt is altijd goed voor de consument  :thumbs-up:

https://www.dpreview.com/news/7799132059/nikon-s-z7-mirrorless-camera-has-full-frame-45mp-sensor-in-body-image-stabilization-and-hybrid-af

LittleNinja

#1
Nikon stapt goed in. Een aantal plus en een aantal minpunten tov de Sony camera's, maar overal lijken ze een goede start te maken.

PS. Zet ook even de Z6 in de titel.. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

2 camera's die grofweg gelijkwaardig zijn met de Sony A7-III en A7R-III. Voor wie bedoelt ? Er zijn maar 3 lenzen beschikbaar en heb nog geen geruchten gehoord over 3rd party lenzen. voor Sony kan je Tamron en Sigma lenzen krijgen zonder reverse engineering trucjes. Eigenlijk op dit moment alleen interessant voor Nikon FX gebruikers. DX ? Nope, je hebt niets aan de DX lenzen. Verder alleen maar een XQD slot......

Niks tegen XQD, gebruik ze volop, maar ze zijn duur, erg duur. Goed, de snelheid is er ook naar (400MB/s schrijven !!!) maar denk dat de meesten wel tevreden zijn met b.v. een Sandisk Extreme Pro welke 95MB/s haalt. (en 4x zo goedkoop). Een 2e SD slot had een overstap van DSLR naar mirrorless voor velen makkelijker/dragelijker maken. Misschien een gat in de markt voor 'trage' XQD kaartjes ? En dan natuurlijk de FTZ adapter, zonder die is overstappen van Nikon FX DSLR gewoon (nog) niet interessant. Het heeft Sony 5 jaar gekost om een fraaie lens line-up bij elkaar te sprokkelen, zie dat Nikon niet veel sneller doen. Die blijven dus nog lang leunen op die adapter.

Ben overigens wel benieuwd wat de Z6 en Z7 voor de toekomst van de overige Nikon DSLR's gaat betekenen; komt er nog een opvolger voor de D750 ? Lijkt me onwaarschijnlijk maar ja, we zullen zien.

Mis nog wel wat knopjes die ik op m'n DSLR bodies heb maar er zijn vast al wat reviews onderweg die hierover uitsluitsel gaan geven. Op het eerste gezicht lijkt het me een camera met een prima 'grip'. Ben wel een liefhebber van de looks van de Fuji XT's maar die liggen mij niet lekker in de hand. De Fuji XH-1 daarentegen weer wel en daar lijken deze Z-jes wel wat op. Afwachten wat het gaat worden ALS Nikon voldoende kan leveren. Ervaringen uit het verleden....... :(

En nu wachten op Canon's antwoord, iets zegt me dat dat ook niet zo lang meer gaat duren.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Ik ben benieuwd of Canon zo'n enorme sprong gaat maken. Ze worden in ieder geval alom afgewimpeld door fotografen (zelfs Canon fotografen) omdat ze nauwelijks innoveren, geen deugdelijk dynamisch bereik uit de sensor weten te halen en omdat ze de camera's vaak bewust kreupel maken om de duurdere lijnen te beschermen.

Maar wie weet verbazen ze vriend en vijand.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Grootste nadelen Z systeem

1. Geen goede volledige ondersteuning voor native lenzen, alleen maar S mode
2. ZEER matige accu, dit was altijd een probleem bij Sony maar die gingen langer mee dan de Nikon. 15-20 minuten video of 330 foto's is wel heel weinig. En sony zit ondertussen op bizar goede accus, net 2 weken noorwegen gedaan en 2x herladen, met video en foto's, waarbij bij beide keren eigenlijk maar 1 accu op een kwart zat.
3. Geen 2e card slot
4. Prijs.

Vooral 4 maakt het voor mensen die zaten te wachten op mirrorless zeer interessant om nu naar Sony over te stappen.
Als je toch nieuwe lenzen moet kopen dan kun je net zo goed meteen overstappen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2018, 11:38:10
Grootste nadelen Z systeem

1. Geen goede volledige ondersteuning voor native lenzen, alleen maar S mode
De ZTF adapter is een must-have als je al Nikon hebt. Anders wel erg beperkt aantal lenzen om mee te beginnen.
Quote
2. ZEER matige accu, dit was altijd een probleem bij Sony maar die gingen langer mee dan de Nikon. 15-20 minuten video of 330 foto's is wel heel weinig. En sony zit ondertussen op bizar goede accus, net 2 weken noorwegen gedaan en 2x herladen, met video en foto's, waarbij bij beide keren eigenlijk maar 1 accu op een kwart zat.
Heb nog niks over gebruiksduur kunnen vinden (niet actief gezocht) maar dat is een dingetje waar alle systeemcamera's last van hebben/hadden. Sony doet het nu goed en Fuji lijkt me ook al aardig op weg. Maar ja, er komt een grip waar 2 accu's in passen. Net zo kostbaar als de D850 grip ?  ;D
Quote
3. Geen 2e card slot
Dat is een misser. Vind het al irritant dat de D500/D850 2 verschillende slots hebben (XQD+SD) maar je hebt in ieder geval een backup optie. Nu niet. Heb nog nooit een kapot kaartje gehad maar garanties uit het verleden..... Nee, voor-het-geval-dat stop ik er altijd een SD kaartje bij in. Word de boel wel trager van maar ach, dan heb je nog een buffer voor *tig foto's.  ::)
Quote
4. Prijs.

Vooral 4 maakt het voor mensen die zaten te wachten op mirrorless zeer interessant om nu naar Sony over te stappen.
Als je toch nieuwe lenzen moet kopen dan kun je net zo goed meteen overstappen.
Tja, de Z6/7 is op dit alleen geschikt voor 'overstappers' die fors geïnvesteerd hebben in Nikon 'glas', dan is de meerprijs t.o.v. Sony nog enigzins dragelijk. Als je nl. een heel eco-systeem in Sony glas wilt aanschaffen ben je ook een klein fortuin kwijt.

Tja, we zullen zien wat de toekomst brengt. Laat Nikon eerst maar eens bewijzen dat ze genoeg kunnen leveren, de levertijd van de D850 is nl. nog steeds een (wereldwijd) probleem. Kan me heel goed voorstellen dan Nikon 'fanboyz' na een half jaartje wachten alsnog afhaken en naar Sony of Fuji vertrekken.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

danielo

#6
Deel de mening van Frank helemaal. Canon/Nikon gaan denk ik nog leren dat het veel werk was om batterij onder controle te krijgen. De 310/330 vs 650/700 op de cipa test is veel zeggend helemaal omdat de batterij omvang niet echt anders is 1900mah vs 2200mah.

Deze camera moet het opnemen gezien de prijs/cycle tegen de gen3 (a7iii/a7riii) maar waarschijnlijk ook tegen de gen4 waar sony naar alle verwachting de a9 tech in gaat zetten. Nikon laat niets zien dat ze maar in de buurt kunnen komen van de tech in a nu 1.5 jaar oude a9.

Los hiervan voor de prijs van de z7 geen 2 slots ? zelfs tegen de prijs van de z6 geen 2 slots? Het ziet er naar uit ook vrij slechte buffer... Deze 2 stappen (anders dan batterij) is een keuze van nikon om hun dslr's te beschermen en is nu niet de tijd omdat te doen.. niet slim.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

LittleNinja

Ondanks alle specs zullen het vast erg goede camera's zijn. Al die genoemde verschillen zul je weinig van merken in het werk wat ze op moeten leveren uiteindelijk.

Ik schiet met Sony (en Panasonic), maar ik wil echt niet geasocieerd worden met die groep extremistische Sony fanboys die alles maar trachten af te kraken. Het blijft allemaal mooi spul en ik ben best benieuwd waar Canon straks mee gaat komen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat het hier niet afgekraakt word.
Wat ik wel zie is dat er online wat mensen flink tekeer gaan.... belachelijk zonder er eerst mee te werken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#9
Nee hier op het forum inderdaad niet. Elders zat...
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

danielo

Quote from: LittleNinja on August 24, 2018, 17:06:31
Nee hier op het forum inderdaad niet. Elders zat...

Tja zo is het nu eenmaal. Ik zelf bekijk het moet ik toegeven wel een beetje als een 'spel' tussen bedrijven in wat ze kunnen/willen/doen en dat is leuk om naar te kijken naast dat we hierdoor steeds betere cameras krijgen. Zo zie ik dit ook een beetje ik vind dat Nikon hier echt een domme  zet gedaan heeft en ben benieuwd hoe dat gaat lopen want de 2 belangrijkste nadelen die veel mensen zullen doen twijfelen hadden echt niet gehoeven Dat ze de batterij en andere kleine dingen niet gelijk perfect hebben is begrijpelijk. Maar in veel opzichten heeft nikon het wat makkelijker sony kan niet echt lekker nikon lensen adapten maar wel canon. Indien dit solide cameras zijn (en vooral de z6 is prima voor de prijs) zullen veel nikon mensen hun eerste echte ervaringen opdoen met mirrorless en de dingen die gaan komen (wel mirror, weg shutter, ibis, stacked-sensors etc etc).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: LittleNinja on August 24, 2018, 13:16:03
Ondanks alle specs zullen het vast erg goede camera's zijn. Al die genoemde verschillen zul je weinig van merken in het werk wat ze op moeten leveren uiteindelijk.

Moet zeggen dat ik wel benieuwd ben naar wat de mount brengt voor de lenzen ook hier vind ik dat 0.95 lens verhaal een beetje onzin/overbodig en dat ze beter meer 'gewoon' snel glas zouden kunnen brengen als het zo is dat de scherpte een stuk beter kan zijn open en over hele sensor.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

LittleNinja

Bijzondere insteek van deze man. Als ze nou "veel meer" uit de Sony sensor halen... waarom zijn de verschillen dan zo minimaal? Of zelfs in het nadeel van? Wie weet trouwens hoe die markt er echt uit ziet op de achtergrond? Er wordt over en weer zoveel geclaimd.

http://www.digifotopro.nl/krijgt-de-spiegelloze-nikon-een-revolutionaire-nieuwe-sensor
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Bama

Ik heb al mijn Nikon glas verkocht en ga nu ook over op Sony. Even wachten en kijken of er een actie gaat komen nog van Sony.
Heb even getwijfeld om er 1 mee te nemen vanuit Hong Kong want dat scheelt aanzienlijk maar koop hem toch maar lokaal.

LittleNinja

Black friday... maar dat is onzeker en duurt nog even. Kamera Express komt voor die tijd nog met een actie ronde.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#15
Damn... de eerlijke reviews komen nu ook online en daar lijkt toch niet iedereen even enthousiast te zijn over de nieuwe Nikons. Nu gaat het allemaal nog om pre productiemodellen, maar waarom zou je een model willen introduceren voordat hij er echt rijp voor is?!

Duidelijke issues met o.a. continu missen van focus, verkeerde metering, de framerate die alleen gehaald wordt wanneer men allerlei compromissen erbij krijgt..

http://youtu.be/iUii9dTwPkw

http://youtu.be/_nauzVklivI
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

danielo

De hardware missers even weg gedacht. De reviewers hebben allemaal een 0.5 firmware en dat klinkt echt als een alpha (interne) release en niet eens een beta. Ik denk dat de PR afdeling zijn zin heeft doorgezet omdat ze al een jaar hype aan het maken zijn en de laatste 2 maanden op een PR track zaten waar ze niet meer vanaf konden/wilde. Ze hadden moeten wachten ik denk dat de z7 nu vertraagd gaat worden als ik eerlijk ben en pas uit gaat komen samen met de z6 dus eind November op zijn vroegst.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Nosferatu

Nikon kan het zich niet veroorloven met deze release de mist in te gaan dus alles zal wel goed komen.  :smile:

Reviews zijn wisselend waarvan vele nogal bevooroordeeld, met name de negatieve. Accu duur en 1 slot zijn de belangrijkste min-punten die dan genoemd worden maar...... de accu duur van 310/330 foto's is volgens een bepaalde standaard methode(SEPA of zoiets ?) bepaald en in de praktijk worden nu (met de pre-productie modellen) er makkelijk 1000 mee gehaald. Denk dat het nogal uitmaakt hoe men fotografeert; live-view is een stroom vreter, EVF niet.

1 kaart-slot; tja, de eerste camera die ik had met 2 slots was de Nikon D7200 en daar gebruikte ik de slots als 'overloop'. Heb nog maar 1x issues met een kaart gehad en dat was met m'n Olympus C-860L. Format en problem solved. Met m'n D750 heb ik de slots wel als backup geconfigureerd maar dat gaat wel ten koste van de wegschrijf snelheid. (lees: langzaam). En sinds wanneer heeft Sony 2 kaartjes in z'n camera's ? (oh wacht, dat was voorheen een puntje om Sony op af te branden. Nu is dat omgekeerd.  :D)

Met de D500/D850 schiet ik alleen nog maar met de XQD kaartjes, de SD (zelfs de UHS-II 300MB/s Sandisk) is gewoon vertragend in burst mode. Ze zijn duur en was daar in eerste instantie ook niet blij mee maar na m'n eerste 64GB Sony kaartje was ik om; heb er 2x128GB bij gekocht en overweeg er nog een paar aan te schaffen. Kwestie van tijd dan andere fabrikanten ook op de CF Express trein stappen of de SD alliantie moet het voor elkaar krijgen dat ze bij SD blijven. (nieuwe SD Express standaard is 'af')

Is een Z6/7 wat voor mij in de toekomst ? Tja....net een vergelijking gezien tussen diverse DSLR's en de Z qua formaat en dan komt de D3400 het dichtst in de buurt. Klein dus. Eerst maar eens zien wat de battery grip doet en hoe deze dan in de hand ligt. Van D40x->D5200->D7200->D750->D500->D850 zijn de camera's steeds een beetje forser geworden en dat bevalt mij prima, als ik nu een kleinere camera pak dan voet dat niet goed aan. Wie weet als er nog een Z8/9 uit komt met wel 2 slots die daardoor net even groter moet worden dat het met dan direct wel meer aanspreekt.

En natuurlijk kan ik (door de nieuwe mount dus nieuwe lenzen nodig) overstappen op Sony of Fuji maar met de ZTF adapter kan ik m'n huidige lenzen blijven gebruiken. Is financieel wel een dingetje dus een pre. Ach, ben nog niet in de markt voor wat anders, heb de tijd om te zien hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen.  ;D

Nu Canon nog. Verwacht dat die voor het eind van dit jaar ook nog wel met een Full Frame mirrorless komen. De geruchten daarover gaan al een tijdje rond. He leuk, er gebeurt weer eens wat in camera land. En de winnaar is ???? Wij, de gebruikers, meer camera voor je geld. :pompom:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2018, 11:38:10
Grootste nadelen Z systeem

1. Geen goede volledige ondersteuning voor native lenzen, alleen maar S mode
Dat lijkt wel mee te vallen.


Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2018, 11:38:10
2. ZEER matige accu, dit was altijd een probleem bij Sony maar die gingen langer mee dan de Nikon.
Under promice, over deliver is hier het credo.... In de praktijk gaan ze langer mee.


Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2018, 11:38:10
3. Geen 2e card slot
Dit is een grote faal.

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2018, 11:38:10
4. Prijs.
Valt wel mee in vergelijking met Sony,

Grote voordelen Nikon:
1. Goed vast te houden, want een knappe grip. Ergonomie is belangrijk als je deze veel vasthoudt.
2. Weather sealing, daar komt Sony duidelijk nog te kort.
3. 58mm f0.95.....

Al met al een leuke markt en ben benieuwd waar Canon mee komt.

Nosferatu

Zag net een mock-up van de battery grip voor de Z6/7 op het wereld-wijde-web voorbij komen. Battery grip ? Neen, battery pack. "It's not a grip, it's a battery pack (without a portrait format shutter button)."

Ik mistte de connectoren aan de onderkant al maar ja, wie weet had Nikon een andere oplossing hiervoor. Niet. Wachten dus op 3rd party grips die dit wel bieden zoals met de D7500 het geval is. Minpunt.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Rob Eric Blank

Quote from: Nosferatu on August 28, 2018, 14:05:38
Zag net een mock-up van de battery grip voor de Z6/7 op het wereld-wijde-web voorbij komen. Battery grip ? Neen, battery pack. "It's not a grip, it's a battery pack (without a portrait format shutter button)."

Ik mistte de connectoren aan de onderkant al maar ja, wie weet had Nikon een andere oplossing hiervoor. Niet. Wachten dus op 3rd party grips die dit wel bieden zoals met de D7500 het geval is. Minpunt.
Dat zou wel falend zijn.

LittleNinja

Ik ben ook wel benieuwd naar de input van Canon. En naar de Sony A7 S III... als die er komt.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

1 kaart slot ? Who cares ! Phase One gebruikt in hun pro bodies ook maar 1 kaart slot. Oh FU#@, hebben ze net 3 nieuwe 100/150mp modellen aangekondigd met 1 XQD+SD slot.  :blink: XQD, dat dan weer wel.  :D

Canon FF mirrorless.....begin september ?  :angel:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Cardslot zie ik persoonlijk ook geen probleem mee.
Bij de eerste release werd verteld dat oudere lenzen alleen in af-s zouden werken. Dit bleek later afs lenzen te zijn dus totaal andere uitleg. Heb dat ook aangepast in mijn news item.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 29, 2018, 09:57:35
Cardslot zie ik persoonlijk ook geen probleem mee.
Bij de eerste release werd verteld dat oudere lenzen alleen in af-s zouden werken. Dit bleek later afs lenzen te zijn dus totaal andere uitleg. Heb dat ook aangepast in mijn news item.
Nikon Z is geen game changer, maar is om mensen binnenboord te houden bij het merk. Mensen die net vers hebben geïnvesteerd in Sony spullen trek je er niet mee over de grens. Het is puur om te voorkomen dat consumenten overstappen naar Sony (en Fuji).

In de praktijk zal Nikon zich moeten bewijzen. Sony heeft een aanzienlijke voorsprong kwa focussing mogelijkheden. Beeldkwaliteit ontloopt elkaar weinig, vanwege de sensoren.

Ik ben benieuwd hoe Nikon de inspanningen zal verdelen over de DSLR en Mirrorless markt (uiteindelijk wordt het Z).