Projector beeld niet zelfde verhouding als scherm

Started by sweebee, August 23, 2018, 08:35:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sweebee

Ik heb momenteel een Elite Screens M120XWH2 120 inch scherm. Ik ben overgestapt van een Optoma HD142X naar een Epson TW9300.

Alleen de verhouding klopt bij de Epson niet helemaal. Wanneer ik de breedte volledig uitlijn op de zijkanten van het scherm, dan heb ik nog ruimte over aan de boven en onderkant. Weet iemand hoe dit kan en eventueel hoe dit opgelost kan worden?

Hier ook een illustratie van wat ik bedoel. het rode is het projectorscherm en het grijze wat geprojecteerd wordt.

RonG


sweebee

Ik heb de aspect ratio ingesteld op auto en de resolutie op 3840 x 2160. Het is sowieso geen 21:9 aangezien dat veel smaller is.het zijn echt een paar cm die mist.

RonG


sweebee

#4
Ja ik heb het (blauwe) raster gebruikt.

Ik heb er wel kodi achter, volgens mij kan ik hier ook de zijkanten inkorten wanneer ik de hoogte goed zet, natuurlijk helpt dit dan alleen bij kodi maar verder heb ik er geen andere mediaspelers er achter zitten.

RonG

Met dat raster maakt het niet uit wat de bron is, komt direct uit de beamer

Ik weet het niet ???, zet hem eens op 16:9 ipv auto.

Jep

Quote from: sweebee on August 23, 2018, 08:35:44
Ik heb momenteel een Elite Screens M120XWH2 120 inch scherm. Ik ben overgestapt van een Optoma HD142X naar een Epson TW9300.

Alleen de verhouding klopt bij de Epson niet helemaal. Wanneer ik de breedte volledig uitlijn op de zijkanten van het scherm, dan heb ik nog ruimte over aan de boven en onderkant. Weet iemand hoe dit kan en eventueel hoe dit opgelost kan worden?

Hier ook een illustratie van wat ik bedoel. het rode is het projectorscherm en het grijze wat geprojecteerd wordt.

Je focust nu op de Epson, maar heb je ook het scherm nagemeten? Is die perfect in verhouding?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

reza

Even zoomen daarna maskeren, niet zo heel moeilijk.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sweebee

Ik kan echter geen mask opties vinden in het menu van de projector. Dacht dat het met kodi wel kon maar dit geld alleen voor de menu's. De video's passen zich niet aan.

Scherm nog niet opgemeten. Zal ik even doen.

reza

Quote from: Jep on August 23, 2018, 16:54:30
Je focust nu op de Epson, maar heb je ook het scherm nagemeten? Is die perfect in verhouding?

Elk scherm kan je vullen, maakt niet uit welke maat.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Quote from: sweebee on August 23, 2018, 17:16:30
Ik kan echter geen mask opties vinden in het menu van de projector. Dacht dat het met kodi wel kon maar dit geld alleen voor de menu’s. De video’s passen zich niet aan.

Scherm nog niet opgemeten. Zal ik even doen.

Ik ben niet bekend met de Epson, maar er zal vast en zeker een functie opzitten waardoor je het scherm vullend kan maken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

ppeter

#11
Wij hebben dit ook! Als we de zijkanten goed zetten, dan hebben we nog een zwart bandje.
Momenteel laten we het beeld zakken en mooi gelijk met het scherm, en hebben we bovenaan een klein zwarte balk. Zo valt het minste op en is het beeld onderaan ok voor de ondertiteling.
Als je zoomt dat het boven en onder gevuld is, komt het beeld aan de zijkanten te ver over en dat is ook niet mooi.

Als Kodi met de Shield goed geregeld is, valt er een stukje beeld weg op de tv?
En als ik het beeld mooi vul op de tv, dan is het beeld bij de beamer te klein? Heb al alles geprobeerd, maar krijg het niet helemaal goed? Spijtig genoeg kan je de Shield voor onder/boven en de zijkanten niet apart regelen, en zoomt hij gelijk in 1 keer in/uit.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

RonG

Zal komend weekend eens kijken of dat bij ook het geval is. Via de zoom maskeer ik ook, overal een beetje projectie op de zwarte rand.

J.A.F._Doorhof

Je moet de projector afstellen met een externe bron.
De interne testpatronen vallen eigenlijk altijd buiten het geprojecteerde beeld.

Let wel.
Er zijn 2 soorten breedbeeld die erg bij elkaar liggen
1.78:1 en 1:85:1
Beide soms als 16:9 gelabeld
Dus daar kan ook je probleem liggen.
Je zou dan alleen wel balkjes onder en boven moeten houden.

Mijn advies is altijd om de zijkanten perfect uit te lijnen met een externe bron en dan zullen de onder en bovenkant wel laten zien welk materiaal je kijkt ;)

Heb je een 1.85.1 scherm kan het ook zijn dat 1.78:1 materiaal kleine bakjes rechts en links laat zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"