Subwoofer speaker kapot?

Started by henkvandes, August 22, 2018, 13:49:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

henkvandes

Ik heb een Mordaunt Short Mezzo 9 subwoofer.
Deze had ik een tijdje niet gebruikt en toen ik hem laatste weer aanzette merkte ik dat er een vreemd, te hoog voor een subwoofer, geluid uit komt, naast de het bas geluid, wanneer de muziek speelt.
Het is een subwoofer met 2 woofers, een push-pull systeem ga ik van uit. Verder ook geen bas-reflex poorten.
Toen ik beter ging luisteren hoorde ik dat het alleen van de woofer aan de achterkant kwam.
Ik heb de subwoofer opengemaakt, niets geks te zien, tot zover ik dat kan beoordelen :-)
Als ik bij de bewuste woofer op de rubberen rand druk, dan kan ik het bijgeluid laten verdwijnen of verergeren, ligt er aan waar ik druk, zoals te zien in deze video: (speelt een subwoofer test op YouTube)

https://drive.google.com/file/d/1BaPTsTYA2mXK00h8hsGHOgm6_KPSlX_U/view

Het normale sub-geluid is vrijwel niet te horen op de video (althans ik kan het niet horen op mijn brakke laptop speakertjes :-) maar het bij-geluid is prima te horen.

Mijn vermoeden is dat de speaker niet netjes recht door de spoel beweegt.

Normaal hangt hij aan een Marantz NR1501 reciever, aan de subwoofer-pre-out poort.
Deze poort lijkt (vooral als er geen muziek speelt) ook een soort pulserende ruis uit te sturen,
maar zou ook in de kabel opgepikt kunnen worden. Maar is denk ik ook niet relevant voor dit probleem :-)

In het hierboven genoemde filmpje heb ik hem direct aan mijn telefoon gehangen via de line-in.

Heeft iemand hier enig idee wat het probleem kan zijn en of dit zelf te repareren is?

thx alvast!

jossie

Als inderdaad de woofer aanloopt (en dat lijkt zo in het filmpje), is er weinig aan te doen als er een verontreiniging in de spleet zit. Als de woofer wat is uitgezakt (gewicht konus met spoel) kun je proberen de woofer 180 graden te draaien zodat hij 'andersom' gaat zakken.

Misschien zijn er (ook) nog vervang speakers te koop, zo'n kleine woofer reconen kan meestal niet.
Omni !

henkvandes

#2
Thx voor je reply!

Heb nog even wat getest:
Woofers van plek gewisseld en bas-testje gedaan, zelfde speaker blijft het probleem hebben.
En als ik rustig in het midden op de conus druk dan hoor ik de slechte speaker ook schuren, bij de goede hoor je dan niets.
Dus ja, 1 woofer loopt aan.
Heb al contact gezocht met Mordaunt Short, zij kunnen wel kijken of ze nog een woofer hebben, dus ga ik maar doen.
Hopelijk valt de prijs een beetje mee.

Vraag rest wel: hoe is het ontstaan en gaat niet binnenkort de andere woofer er ook aan?

Je 180 graden tip ga ik ook nog even proberen, het probleem lijkt wel soort van 'scheef' te zitten namelijk.
Enig idee hoe lang je moet wachten totdat je kan stellen of dat gewerkt heeft of niet?


jossie

Gewoon proberen, je kunt het misschien versnellen door de surround met een föhn op te warmen (voorzichtig uiteraard...)
Omni !

ferdi.kluytmans

Hier kunnen ze je woofer op elk detail repareren.

http://loudspeakerrepair.com


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk