Geluid via IP mogelijk?

Started by NissanRulez, August 22, 2018, 09:25:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NissanRulez

Goedemiddag,

Ik heb werkelijk geen idee in welk topic ik deze vraag moet stellen, vandaar maar hier even. (@mod, beter topic? verplaats maar hoor. ;-) )

Ok, dit is de situatie, ik heb in mijn woonkamer een versterker (Marantz SR6005), hierop zijn uiteraard diverse bronnen aangesloten.
Ik heb achter in de tuin (+/- 40 meter verderop) een tuinhuis gebouwd met een oude Harmann/Kardon receiver en speakers e.d. aangesloten.
In het huisje ligt uiteraard stroom en een netwerkkabel (gbit aansluiting).

Wat ik nu zoek is een apparaat wat ik op mijn versterker (woonkamer) uitgang (RCA?) kan aansluiten en via het netwerk het geluid naar het tuinhuis kan sturen waardoor ik op beide apparaten hetzelfde geluid krijg.
Nu had ik wel iets gevonden die dat kan echter stuurt dit apparaat het geluid via utp waardoor ipv via het netwerk.
M.a.w. hij gebruikt gewoon de utp kabel als "luidsprekerkabel" waardoor ik geen internet meer heb via deze kabel, dit is dus niet de bedoeling.

Bedoeling is dus dat het apparaat een ip adres aan maakt en echt via het netwerk het geluid verstuurd.
Weet iemand van het bestaan van dergelijk apparaat.

oh ja, het zou fijn zijn als de kosten redelijk laag zijn en het systeem weinig lag heeft.

Ik hoop dat jullie een idee hebben.
Alvast bedankt!

WickedGame

Volgens mij moet je dan zoeken op audio extender via UTP.

Nu zie je heel veel dat die kastjes dit ook combineren met beeld. Maar volgens mij zou je dmv alleen geluid te gebruiken hetzelfde moeten kunnen realiseren.

https://www.hardwarewebwinkel.nl/netwerk/kvm/video-data-extenders/inline-2-rca-stereo-audio-extender-via-cat5-max-50m.html

Zoiets?

Mokumer45

Die zoiets heb ik al een paar jaar in gebruik om mijn phono-voorversterker, mijn cassette recorder en mijn DAT-recorder (analoog) via cat5 kabeltjes van 7,5 m aan te sluiten op mijn reciever, die met de rest van de apparatuur in een ander deel van mijn kamer staat. Werkt uitstekend.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

NissanRulez

Allereerst bedankt voor de snelle antwoorden!

Nou, zoiets had ik dus ook gevonden en zou perfect zijn, echter... er ligt 1 utp kabel naar achteren die voor internet/netwerk gebruikt word.
Dit apparaat gebruikt de utp kabel om signaal door te sturen (analoog), wat ik zoek is een apparaat wat mijn analoge signaal om zet naar een digitaal signaal en het dan via het netwerk verstuud (het apparaat zal dus een IP nummer moeten krijgen naar mijn weten).

Hierdoor kan ik dus zowel internet in het tuinhuis behouden en via dezelfde kabel (of eigenlijk via het netwerk) ook het geluid verzenden.

jossie

De nieuwe Dante adaptertjes van Audinate kunnen dat. Alle pro spullen met Dante kunnen je vraag oplossen maar tikkie prijzig...
Omni !

NissanRulez

Dat is wat ik zoek, echter 2 problemen, ze zijn voorzien van een XLR aansluiting dus daar moet ik dan nog een oplossing (verloop) voor zoeken, probleem 2 is dat ze idd duur zijn.

Enkele versterkers hebben tegenwoordig ook oplossingen hier voor (b.v. flareconnect) echter niet een ontvanger behalve dan losse speakers met een ontvanger erin.

Maar goed, Dante is wat ik zoek maar dan een iets goedkoper alternatief. Ik kan me overigens ook wel voorstellen dat dit voor meerdere mensen een aardige oplossing zou zijn of leuke toevoeging.

jossie

Quote from: NissanRulez on August 22, 2018, 12:35:44
Dat is wat ik zoek, echter 2 problemen, ze zijn voorzien van een XLR aansluiting dus daar moet ik dan nog een oplossing (verloop) voor zoeken, probleem 2 is dat ze idd duur zijn.

Enkele versterkers hebben tegenwoordig ook oplossingen hier voor (b.v. flareconnect) echter niet een ontvanger behalve dan losse speakers met een ontvanger erin.

Maar goed, Dante is wat ik zoek maar dan een iets goedkoper alternatief. Ik kan me overigens ook wel voorstellen dat dit voor meerdere mensen een aardige oplossing zou zijn of leuke toevoeging.

Dat eerste is niet echt een probleem, flareconnect doet niet wat je vroeg, iets goedkopers ken ik niet. voor 350 euro heb je beide benodigde adapters.
Omni !

Dirk

 ^^
en als je aan één van de 2 kanten een computer met netwerkaansluiting hebt staan kan het zelfs voor de helft van dat bedrag ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

NissanRulez

Tja, ik zocht eigenlijk een iets goedkopere oplossing. denk dat een extra kabel trekken de enige mogelijkheid dan dus is of de Dante.

Had echt verwacht dat hier wel een redelijk goedkope oplossing voor was, wellicht een gat in de markt.  :o

jossie

Dat gat is al gevuld door Dante, zit misschien wat meer techniek in dan je denkt... als de aantallen omhoog gaan (Dante sijpelt langzaam nu naar eenvoudigere toepassingen) zal de prijs vast omlaag gaan.

Maar als je nog een extra kabel kunt trekken...

Je kunt de bestaande kabel in ieder geval splitsen in een deel voor ethernet (4 aders) en een deel waarmee je mogelijk met utp extender alsnog het signaal kunt versturen, ik weet niet zeker hoeveel aders Zo'n ding nodig heeft.

Waarom eigenlijk niet gewoon een Sonos ding in het tuinhuis?
Omni !

NissanRulez

Jeetje jossie, ik kan niet anders zeggen als dat je wel in oplossingen denkt, bedankt.

Tja, dan verlaag je de snelheid weer van Gbit naar 100 mbit. ga ik eens over nadenken.
Het tuinhuis is redelijk groot, en ik wilde binnen een set speakers, en buiten (onder de verranda) een setje die ik als via een receiver aan/uit kan zetten (speakers a/b, hoewel ik nu de 5 channel stereo functie misbruik).
Sonos zou ernstig tekort schieten in wat ik daar wil bereiken (denk aan bijvoorbeeld een film kijken (oh ja er hangt een TV))

En daarbij ben ik niet helemaal ge charmeert van het geluid wat uit zo'n sonos komt, die app werkt wel goed overigens.

hpapen

Draadloos? Amphony heb ik goede ervering mee

mijkie

kan het niet gewoon met een setje Sonos connect oid. , die kun je toch ook koppelen via je netwerk als multiroom speler ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

NissanRulez

Ik heb even gekeken, ook al een prijzig iets helaas.

Diep in de donkere krochten van het internet inmiddels ook nog 2 apparaten gevonden:

  Kent iemand het product "Gramofon", ik kan niet vinden of je hier ook een externe analoge bron kunt zenden.

  Eindelijk een product gevonden wat het zou moeten kunnen, kan ik weer nergens vinden waar je het kunt kopen, de UyeSee M10 Wireless HiFi Multi-Room Audio Adapter

jossie

Jij hebt zeker een neus voor gecrashte producten...  ;)

Maar ik heb nog wel een 'Gramafon'  voor je voor een schappelijk bedrag. Alleen ter test gebruikt. Je kunt er geen analoge bronnen op aansluiten om te zenden.
Omni !

mijkie

Volgens mij kun je dit ook via een setje Yamaha wxad-10, stuk goedkoper als een setje Sonos, wat idd vrij prijzig is
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

thepioneer

Roon aanschaffen en je kan een Chromecast gebruiken in je set. Zo heb ik een zone in de garage op de bouwradio. Werkt perfect.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra