sub samen met accuton

Started by buizesmurf, August 21, 2018, 16:54:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

buizesmurf

Ik speel met smalle 3 weg vloerstaanders met accuton drivers.Er is een 25cm woofer aan de buitenzijde,Deze spelen zeer goed naar mijn smaak,samen met buizen.
De kamer is speciaal voor hifi ingericht en meet ongeveer 2,75x5,10 meter.Maar soms zou ik toch wat graag meer"punsh" hebben onderin.
Heb nu een klipsh sw 115 in bruikleen.
maar fit toch niet goed met de luidsprekers.
Ik heb ook een dspeaker anti mode.
Welke sub zou beter matchen met accuton speakers?Deze zij zelfbouw.Omdat het een aparte kamer is,is de WAF van ondergeschikt belang.
Ik heb ook de mogenlijkheid om de set later in een grotere kamer te plaatsen.
budget tot max 500 a 1000 euro.Zelfbouw en 2e hands zijn zeker welkom.

Ralf67

#1
Ik speel zelf met TL luidsprekers die tot 35 hz gaan.
Hierbij gebruik ik een gesloten subwooofer met 2x 25 cm woofer.

De ruimte is 3,5 x 5 meter en dat is echt een aanvulling in het laag.

De R115sw is meer een HT subwoofer, maar zou toch voldoende laag moeten gaan.

Probeer de subwoofer eens op diverse plaatsen in de ruimte.

Handig is wel een regelbare fase op de subwoofer.

Dergelijke TL zouden toch laag zat moeten gaan.

Misschien is 2 subwoofers een optie, bv 2 x Eton 12 inch.

Is dit je set ?

chansig

Mogelijk dat de plaatsing, ruimte roet in het eten gooit en daardoor de punch niet gehoord kan worden ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

buizesmurf

Quote from: Ralf67 on August 21, 2018, 17:39:51
Ik speel zelf met TL luidsprekers die tot 35 hz gaan.
Hierbij gebruik ik een gesloten subwooofer met 2x 25 cm woofer.

De ruimte is 3,5 x 5 meter en dat is echt een aanvulling in het laag.

De R115sw is meer een HT subwoofer, maar zou toch voldoende laag moeten gaan.

Probeer de subwoofer eens op diverse plaatsen in de ruimte.

Handig is wel een regelbare fase op de subwoofer.

Dergelijke TL zouden toch laag zat moeten gaan.

Misschien is 2 subwoofers een optie, bv 2 x Eton 12 inch.

Is dit je set ?

Dit was mijn set op mijn  vroegere woonplaats.Nu heeft mijn zoon daar een ht.Wegens werken ligt de ht nu eventjes stil,vandaar dat de klipsch sw 115 nu bij mij staat.
De speakers op de foto zijn blijven staan,maar de rest van de set staat nu hier bij mij thuis.



buizesmurf

De huidige opstelling.

Verstuurd vanaf mijn LIFETAB_P970X met Tapatalk


Roksan

Je huidige luidsprekers gaan wel laag? Wat ik van basluidsprekers van accuton kan herinneren die ik gehoord hebt, gaan ze heel mooi en strak laag. Maar mis je inderdaad wel wat slag laag. Ik weet niet of dat is wat jij bedoeld?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

buizesmurf

Quote from: Roksan on August 21, 2018, 21:20:47
Je huidige luidsprekers gaan wel laag? Wat ik van basluidsprekers van accuton kan herinneren die ik gehoord hebt, gaan ze heel mooi en strak laag. Maar mis je inderdaad wel wat slag laag. Ik weet niet of dat is wat jij bedoeld?

Dat is exact wat ik bedoel..

Bobbyklus

Als je dat nog niet geprobeerd hebt, misschien de luidsprekers verwisselen zodat de woofers naar binnen gericht zijn? De woofers staan nu nogal dicht op de zijmuren.
Gr Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Roksan

Je zou eens naar een JL audio zelfbouw (car audio) sub kunnen kijken. Die hebben kwalitatief mooi laag maar een goede slam, mits de aansturing goed is. Je zou Morca eens kunnen vragen voor advies
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

chansig

#11
Wat je als eerste zou kunnen doen is het eea in kaart brengen door middel van een meting. Geeft je inzicht in wat er gebeurt en mogelijk ook wat je kan doen om.

Het zou mij niet verbazen dat wanneer je bv een DSP laat ingrijpen of ruimte hebt voor akoestische aanpassingen je wel die punch gaat ervaren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Quote from: Roksan on August 22, 2018, 08:32:03
Je zou eens naar een JL audio zelfbouw (car audio) sub kunnen kijken. Die hebben kwalitatief mooi laag maar een goede slam, mits de aansturing goed is. Je zou Morca eens kunnen vragen voor advies
Idd geen verkeerd idee.

Bovenstaande advies van hans zou ik eerst ook eens naar kijken.
Meten en kijken wat er mis gaat.
Je plaatsing of akoestiek moet wel goed zijn.

Anders speelt elke sub slecht.

MechanicalAnimal

Misschien..........eens de speakers omdraaien? al is het alleen om een idee te krijgen waar het probleem zit?

Je rechterwoofert blaast nu zo tegen de muur/gordiijn.

Als ik die foto's zie kan je ruimte hier zo maar de bottleneck wezen.

Dat neemt niet weg dat dit ontwerp wat minder slam heeft en wat je niet hebt kun je ook niet krijgen.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

chansig

Kan me niet voorstellen dat het omwisselen plots "de punch" gaat geven. Maar altijd het proberen waard.

Als je hem hebt is hij wat mij betreft onmisbaar. Zit me te bedenken dat alleen punch missen me ook wat onlogisch lijkt. Dus meten is weten.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MechanicalAnimal

Quote from: chansig on August 22, 2018, 14:40:42
Kan me niet voorstellen dat het omwisselen plots "de punch" gaat geven. Maar altijd het proberen waard.

Als je hem hebt is hij wat mij betreft onmisbaar. Zit me te bedenken dat alleen punch missen me ook wat onlogisch lijkt. Dus meten is weten.

Gr. Hans

nou ja, als je door je akoestiek een dip in je laag hebt, kan dat wel....want over een frequentie alleen kun je niet zeggen of dat met punch, of slam of als slappe hap gepresenteerd wordt, of wel soms?.

ik zeg daarom ook dat als dat ontwerp sowieso al slam mist je niet kunt krijgen wat er technisch dan ook niet uit te halen is.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

chansig

Was ook meer een gedachte. Punch is voor mij dynamiek. Mogelijk is dat voor een ander weer wat anders. Maar dynamiek zit niet in 1 bepaalde frequentie. Dus vandaar mijn gedachte.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Heb zelf de XTZ luidsprekers gehad met 10 inch Seas woofers aan de zijkant.

Woofers naar binnen of naar buiten was best een groot verschil.

Deze waren op 150 hz gefilterd.

Heb uiteindelijk voor extra subwoofer gekozen.

buizesmurf

de accuton woofers aan de zijkant,worden apart via hypex monoblokken aangestuurd via een anti mode dual core.
Inderdaad een grillige curve met de metingen.Dacht dat een rechthoekige kamer goed voor de akoestiek was.De speakers of luisterplaats een 20 cm verzetten toont al een heel andere curce.Zelfs als ik gewoon rechtsta merk ik meer staande golven dan wanneer ik zit.

Ralf67

Antimode dual core is mooi, goede DSP om laag af te regelen.

solitaire

Quote from: Roksan on August 21, 2018, 21:20:47
Je huidige luidsprekers gaan wel laag? Wat ik van basluidsprekers van accuton kan herinneren die ik gehoord hebt, gaan ze heel mooi en strak laag. Maar mis je inderdaad wel wat slag laag. Ik weet niet of dat is wat jij bedoeld?
Quote from: buizesmurf on August 21, 2018, 21:40:27
Dat is exact wat ik bedoel..

Geen push dus, laag freq. luchtverplaatsing,
maar attack, de aanslag van noten / de definitie van [het starten van] een toon ?

Dan zou ik idd. eens je L en R luidspreker verwisselen, zowiezo eens met de opstelling spelen en eens een meting verrichten (voor jezelf, je akoestiek, je sub).



als side-note een bijlage (betreft [een deel van] aantekening uit/voor de studio wereld, die voor mij vaak wel herkenbaar zijn)
Hinterm Horizont geht's weiter.