JVC 4k projectoren 2019

Started by vik, August 17, 2018, 07:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Even los van de DLP laser.

Met alle respect Werner: jij als dealer weet ook vast wel waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt binnen JVC. Hier in NL worden ook de dealers betrokken en gevraagd naar meningen. Ze staan bij JVC voor keuzes en grote beslissingen, en ik begrijp heel goed dat ze zich volledig richten op de N serie.

Ik adviseer mijn klanten ook om door te sparen voor een N serie als ze "in" zijn voor een E-shift projector. Met een beetje korting gaat dat vaak de goede kant op.  Lukt dat niet en de focus ligt op native 4K dan is de Sony VPL-VW270ES ook een uitstekende keuze.  Zo sta ik er in ieder geval in.

Zoals aangegeven heb ik de laser nog niet gezien met eigen ogen. Ik zeg ook niet dat er elders geen betere deal gesloten kan worden.



Quote from: home@the movies on November 20, 2019, 17:55:22
Niet 100% mee eens eigenlijk, als je een toestel als de X7900 uit het gamma haalt en je goedkoopste projector plots 6000 Euro kost dan laat je een heel groot deel van de markt op hun honger zitten.
De Vraag is dan ook, welke markt wil je dan als JVC zijnde dienen met zo een toestel? Jarenlang ben je met hoogkwallitatieve toestellen bezig en daarvan kent iedere gebruiker je als merk van.
Als je dan plots met een DLP machine afkomt, die wat mij betreft een te hoog prijskaartje heeft, en ook nog eens redelijk "slecht presteert" tov van toestellen die in dezelfde prijscategorie horen, tja dan wet ik niet of dit een goede keuze is.
Ik ga in de loop van de volgende weken het ding nog een keer laten overkomen en een 2de kans geven omdat w hem pas één dag voor de beurs hebben toegestuurd gekregen.
Ik verwacht echter geen wereldschokkende dingen te vinden die ik niet zo direct zou hebben gezien de eerste keer.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Quote from: vik on November 21, 2019, 08:01:45
Nee nog niet. Begin December krijg ik hem te zien bij JVC in Uithoorn en dan kan ik hem zelf beoordelen. Ik vond de JVC LX-UH1 ook echt geen verkeerde projector en kan mij haast niet voorstellen dat hij daar voor onder doet.
Ik ben bang dat je gaat schrikken.

ppeter

Los van JVC, is het prijsverschil tussen een E-shift projector en een native 4K nog wel heel erg groot, en zal een beetje korting de pijn niet verzachten. De N5 (favoriet) kost zo maar eens meer dan het dubbele dan de Epson TW9400! De Sony VW270 kost wel 1000€ minder, maar deze was voor mij tijdens de demo op HCH te oranje en te donker van beeld? Misschien moeten we beide nog eens met een mini demo vergelijken, en komt de Sony ook nog in aanmerking?

Het is en blijft een (dure) hobby, en heb helaas geen 6000€ voor een beamer te spenderen, rekening houdend met ook nog een goed scherm-tv-receiver-speakers-uhd-player etc...
Daarom ga ik nog even wachten tot de prijzen eventueel dalen door nieuwe modellen, of ex-demo/2dehands....

Wat betreft de LX-NZ3 is deze geen optie, want vond deze echt slecht met overwegend blauw beeld?
Wil deze anders ook wel eens zien in een mini demo JVC vs Epson.

Wil graag een update maken naar een native 4K projector, maar zal nog de nodige research vragen (en voor mij) een betere prijs. Maar ondertussen genieten we verder met de Epson TW9300 😎🍿
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

sion

Quote from: ppeter on November 21, 2019, 16:12:51
De Sony VW270 kost wel 1000€ minder, maar deze was voor mij tijdens de demo op HCH te oranje en te donker van beeld? Misschien moeten we beide nog eens met een mini demo vergelijken, en komt de Sony ook nog in aanmerking?

...

Wil graag een update maken naar een native 4K projector, maar zal nog de nodige research vragen (en voor mij) een betere prijs. Maar ondertussen genieten we verder met de Epson TW9300 😎🍿

Ik was ook op de HCH en ik heb zelf de Sony VW260 (voorganger van de 270). Ik vond de 270 op het eerste gezicht ook een tikkeltje donker spelen en ik kan zeggen dat ik "mijn" beamer hier niet in herken. In de thuis situatie (scherm van 2,10 diagonaal, afstand 3 meter) levert deze gewoon een enorm helder beeld op met méér dan voldoende licht. Zoveel dat je in sommige scene's gerust een zonnebril op kan zetten  8). Met een betere afstelling kan je echt wel betere prestaties uit de Sony halen dan je gezien hebt op de HCH.

Wel is het zo dat sommige films in 4K/HDR, of 3D, 'out of the box' een donker plaatje geven. Maar met aanpassen van de instellingen kom je vaak wél tot een beter resultaat (danwel met de HDR Optimizer op een Panasonic, of alleen met de contrast slider op de Sony zelf).

Verder staat het karakter van de Sony 270 wel het verste af van de projector die je nu hebt (Epson 9300), bij de Sony krijg je enorm veel contrast en goeie motion, zeer goeie upscaling van blu-ray naar 4K met de reality creation; de Epson heeft met name veel helderheid. De verschillen tussen JVC en Sony zijn erg klein, zie ook de video's van Hollywood Zuhause (shoot-out tussen Epson 9400, JVC N5 en Sony VW270), de verschillen waren soms zelf "niet meetbaar".

https://youtu.be/WMz0qUlJo30

Verkijk je verder niet op het native 4K/HDR verhaal. Er komt veel bij kijken (van iedere film opzoeken op welk aantal Nits deze gemastered is, instellingen aanpassen). Is het je dat allemaal waard? Ik kijk zelf gewoon soms "de blu-ray" omdat deze eigenlijk een ook een zeer mooi plaatje neerzet.

Als je opzoek gaat naar een nieuwe, zou ik de Sony zeker niet zomaar aan de kant schuiven, het blijft op dit moment de 'best betaalbare' instap in Native 4K/HDR.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

home@the movies

#1879
QuoteMet een betere afstelling kan je echt wel betere prestaties uit de Sony halen dan je gezien hebt op de HCH.

Even voor de duidelijkheid, de projector was wel degelijk gecalibreerd maar stond op low lamp en de iris stond geknepen om een helderheid van ongeveer 20 ftlmb te halen in SDR.
Ik neem je uitspraak niet direct persoonlijk maar een kleinen nuance in wat je wil zeggen is wel altijd fijn.  ;)

Het woord "betere prestatie" is uiteraard heel afhankelijk van wat je daaronder verstaat. Beter als in meer accuraat of beter als in meer licht, meer (foutieve) kleuren enz enz.
Je kan natuurlijk het contrast helemaal opengooien, het HDR contrast op max zetten inHDR, de contrast enhancer aanzetten en de boel laten chippen als gek enz.
Of dat dan een beter prestatie is of niet laat ik in het midden.

home@the movies

QuoteMet alle respect Werner: jij als dealer weet ook vast wel waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt binnen JVC. Hier in NL worden ook de dealers betrokken en gevraagd naar meningen.

Natuurlijk weet ik dat, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ik het ermee eens ben of moet zijn.
Ik heb zeer regelmatig contact met de Japanse product mensen en wees gerust dat ik ook daar mijn menig geef en dat wordt zeker geapprecieerd.
Als het goed is mag dat zeker gezegd worden en de N reeks zijn fantastisch mooie projectoren waar ik alle lof voor over heb.

Maar als iets niet ok is dan wil ik dat ook graag weten en mijn mening geven, ik geef het laser toestel nog even voordeel van de twijfel nadat ik hem nog eens heb gezien en onder handen heb genomen maar ik denk niet dat er veel gaat wijzigen aan mijn mening.

ppeter

Quote from: sion on November 21, 2019, 17:42:56
Ik was ook op de HCH en ik heb zelf de Sony VW260 (voorganger van de 270). Ik vond de 270 op het eerste gezicht ook een tikkeltje donker spelen en ik kan zeggen dat ik "mijn" beamer hier niet in herken. In de thuis situatie (scherm van 2,10 diagonaal, afstand 3 meter) levert deze gewoon een enorm helder beeld op met méér dan voldoende licht. Zoveel dat je in sommige scene's gerust een zonnebril op kan zetten  8). Met een betere afstelling kan je echt wel betere prestaties uit de Sony halen dan je gezien hebt op de HCH.

Wel is het zo dat sommige films in 4K/HDR, of 3D, 'out of the box' een donker plaatje geven. Maar met aanpassen van de instellingen kom je vaak wél tot een beter resultaat (danwel met de HDR Optimizer op een Panasonic, of alleen met de contrast slider op de Sony zelf).

Verder staat het karakter van de Sony 270 wel het verste af van de projector die je nu hebt (Epson 9300), bij de Sony krijg je enorm veel contrast en goeie motion, zeer goeie upscaling van blu-ray naar 4K met de reality creation; de Epson heeft met name veel helderheid. De verschillen tussen JVC en Sony zijn erg klein, zie ook de video's van Hollywood Zuhause (shoot-out tussen Epson 9400, JVC N5 en Sony VW270), de verschillen waren soms zelf "niet meetbaar".

https://youtu.be/WMz0qUlJo30

Verkijk je verder niet op het native 4K/HDR verhaal. Er komt veel bij kijken (van iedere film opzoeken op welk aantal Nits deze gemastered is, instellingen aanpassen). Is het je dat allemaal waard? Ik kijk zelf gewoon soms "de blu-ray" omdat deze eigenlijk een ook een zeer mooi plaatje neerzet.

Als je opzoek gaat naar een nieuwe, zou ik de Sony zeker niet zomaar aan de kant schuiven, het blijft op dit moment de 'best betaalbare' instap in Native 4K/HDR.
Bedankt Sion voor je toelichting en feedback!

De Sony is zeker nog niet afgeschreven en sta ik er zeker nog voor open, het was dan ook maar een momentopname tijdens de HCH en geef ik Werner nog zeker de kans om dit te bespreken/bekijken. Zeker met zijn prijsvoordeel tov de JVC, is de Sony misschien wel de betere koop?
Daarom zou het goed zijn om beide beamers eens te kunnen vergelijken tijdens een demo. De stap naar een native 4K projector zou een logische upgrade zijn voor een nieuwe beamer toch. De JVC is volgens mij wel in het voordeel met zijn tone mapping voor de HDR?

@Werner; mijn ervaring en feedback over de Sony, is zeker geen kritiek naar jullie toe over de kalibratie van de beamer! Ik vond gewoon op dat moment het beeld van de JVC mooier en helderder dan de Sony.
Maar ik geef zeker het voordeel van de twijfel voor de Sony, en er zal wel een verklaring voor zijn.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

sion

Quote from: home@the movies on November 21, 2019, 18:46:48
Even voor de duidelijkheid, de projector was wel degelijk gecalibreerd maar stond op low lamp en de iris stond geknepen om een helderheid van ongeveer 20 ftlmb te halen in SDR.
Ik neem je uitspraak niet direct persoonlijk maar een kleinen nuance in wat je wil zeggen is wel altijd fijn.  ;)

Het woord "betere prestatie" is uiteraard heel afhankelijk van wat je daaronder verstaat. Beter als in meer accuraat of beter als in meer licht, meer (foutieve) kleuren enz enz.
Je kan natuurlijk het contrast helemaal opengooien, het HDR contrast op max zetten inHDR, de contrast enhancer aanzetten en de boel laten chippen als gek enz.
Of dat dan een beter prestatie is of niet laat ik in het midden.

@Werner, ik doelde op het feit dat je zelf al aangaf in je eigen topic dat de projectoren ingesteld waren om onderling beter vergelijkbaar te zijn. Dan kan je dus per definitie niet de optimale instellingen behalen om per projector er het beste plaatje uit te krijgen. Beter is mijn definitie "referentie" levels qua kleurgetrouwheid, helderheid, contrast. Maar ook beweging, want we hebben het tenslotte over film en niet over stilstaande plaatjes. Ik kan me goed voorstellen dat je geen tijd hebt gehad om 6 projectoren allemaal ISF te callibreren en ik kan me ook voorstellen dat je meer tijd steekt in een JVC N5 of N7 of een Sony VW 570 of 760.

Ik ken mijn projector zeer goed na 900 uur kijken (contrast 85 bij SDR en 55 bij HDR, contrast enhancer OFF, lamp mode LOW in sdr en HIGH in HDR) en wat anderen ook al aangaven: een relatief donker beeld tov de rest en een meer oranje achtige gloed. Eigenschappen die ik in mijn thuis situatie
niet herken. Da's vrij genuanceerd uitgedruk, toch? In een eerdere vergelijking tussen de 270 en de 570 vond ik juist de 270 (wegens ontbreken van een dynamische iris) helderder, dan de 570. Maar op de HCH was het precies andersom.

Ook stond de VW270 op een plek waar er lichtinval vanuit de inkom op het scherm mogelijk was, wanneer de gordijnen niet volledig tegen elkaar aan zaten. Dat beinvloed het beleefde contrast direct. In mijn beleving kwam de 270 onterecht als 'de mindere' uit de vergelijking.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

home@the movies

#1883
QuoteIk ken mijn projector zeer goed na 900 uur kijken (contrast 85 bij SDR en 55 bij HDR, contrast enhancer OFF, lamp mode LOW in sdr en HIGH in HDR) en wat anderen ook al aangaven: een relatief donker beeld tov de rest en een meer oranje achtige gloed. Eigenschappen die ik in mijn thuis situatie
niet herken. Da's vrij genuanceerd uitgedruk, toch? In een eerdere vergelijking tussen de 270 en de 570 vond ik juist de 270 (wegens ontbreken van een dynamische iris) helderder, dan de 570. Maar op de HCH was het precies andersom.

Tja, je geeft het zelf al een stukje aan, de 270 heeft geen iris dus ik kan er niet meer licht uithalen dan wat er is, low lamp is low lamp daar kan ik verder niets aan veranderen.
Alle toestellen zijn wel degelijk gekalibreerd, daar ben ik de hele Vrijdag mee zoet geweest.
Daar komt bij dat er bij de Sonys zeer weinig lichtverlies optreed na calibratie omdat de grey scale redelijk ok zit.
Wat ik niet heb nagekeken is hoeveel uren er op de 270 stonden, het was een demo sample van Sony dus dat kan best veel geweest zijn maar dan nog heb ik alle toestellen gelijk gelegd.
Alle projectoren gemeten op lichtopbrengst en ze stonden  allemaal om en bij de 20 ftlmb, waarbij de 270 eigenlijk als referentie diende omdat je wegens gebrek aan iris er verder niets aan kan wijzigen.
Als er echt zo een verschil merkbaar was tussen de 270 en de andere dan kan het bijna niet anders dan dat er ergens iets is aangepast geweest zonder dat ik het heb gemerkt.
Voor alle duidelijkheid, ik zeg niet dat het niet kan hé wat de opmerkingen betreft maar mij is het in ieder geval op de momenten dat ik keek niet opgevallen.

De onderstaande foto is uiteraard maar met i phone genomen maar is de 270 en de 570 naast elkaar, los van het feit dat er een tikje meer rood in de rechtse foto zit zie ik hier zeker geen grote verschillen in helderheid.
Maar ik wil gerust nog eens een keer het vergelijk doen en een shoot out organiseren voor wie interesse heeft, no problem.

Voor all duidelijkheid, de opmerkingen worden gewaardeerd hoor, ik tracht alleen te snappen waaraan het zou kunnen gelegen hebben omdat ik het zelf niet echt heb opgemerkt.
Al kan dat ook aan mijn zeer kleine oogjes hebben gelegen die toen maar een paar uur rust hebben gehad, laten we het daarop houden  :crazy:

home@the movies

#1884
Quote@Werner, ik doelde op het feit dat je zelf al aangaf in je eigen topic dat de projectoren ingesteld waren om onderling beter vergelijkbaar te zijn. Dan kan je dus per definitie niet de optimale instellingen behalen om per projector er het beste plaatje uit te krijgen.

Toch wel want het enige dat gelijk is gelegd was de lichtopbrengst, verder zijn of waren alle toestellen volgens norm gekalibreerd op de juiste grey scale, juiste gamma, juste kleurendriehoek, binnen hun eigen mogelijkheden, los van eventuele exemplarische verschillen.
Het zou niet logisch zijn mocht ik op een event als dit de projectoren niet trachten voor te stellen volgens hun best capaciteiten, daar gaat het tenslotte om.

Het is wel een punt dat ik dan beter alle toestellen op hun meest heldere manier had moeten voorstellen ipv ze gelijk te leggen in helderheid, dat is absoluut waar.
Maar nogmaals, de 270 is wat hij is, daar kon ik niet op een magische manier meer licht uithalen dan wat de lamp geeft tenzij ik ging klooien met ander gamma en contrast settings wat dus niet ok zou geweest zijn.

Het is en blijft een event waarbij ik op één dag 18 toestellen heb gekalibreerd, ik heb het al vaker herhaald dat voor een perfecte vergelijking de enige juiste plaats onze demo ruimtes zijn waar we alles 100% onder controle hebben.

Teejoo

#1885
Quote from: home@the movies on November 22, 2019, 00:33:27
Het is wel een punt dat ik dan beter alle toestellen op hun meest heldere manier had moeten voorstellen ipv ze gelijk te leggen in helderheid, dat is absoluut waar.
Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens omdat je dan juist niet goed kunt vergelijken. Je hebt de helderheid op het formaat scherm aangepast, wat bij alle projectoren gelijk was.

Ga je elke projector op z'n maximale helderheid inregelen is dat verschil het enige wat je nog ziet en zal het bij veel projectoren zelfs teveel licht worden. Bij de show wil je juist de verschillen laten zien qua kleur/scherpte, zwartwaarde etc. etc.

Ik zie echt wel goed het verschil tussen de 760 en de 370. Dat staat helemaal los van de helderheid. Die helderheid is in dit vergelijk ook niet zo relevant omdat iedereen waarschijnlijk net een ander scherm heeft en de afstand van de projector thuis ook anders is. Helderheid kies je op specs, en als je de daadwerkelijke keuze gaat maken bij een aparte demo waarbij deze wordt aangepast aan de thuissituatie.

Kjelt

Quote from: sion on November 21, 2019, 23:43:57
In een eerdere vergelijking tussen de 270 en de 570 vond ik juist de 270 (wegens ontbreken van een dynamische iris) helderder, dan de 570. Maar op de HCH was het precies andersom. 
De eerste observatie lijkt mij vreemd aangezien de 570 1800Lm heeft en de 270 1500Lm, de 570 heeft dus 20% meer licht.

home@the movies

Quote from: Kjelt on November 22, 2019, 10:31:15
De eerste observatie lijkt mij vreemd aangezien de 570 1800Lm heeft en de 270 1500Lm, de 570 heeft dus 20% meer licht.

Dat klopt absoluut, daarom dat de iris van de 570 dus ook een paar stappen dicht stond om gelijk uit te komen met de 270.
Vandaar dus nog steeds mijn opmerkingen dat het mij zeer vreemd lijkt dat de 270 als donkerder zou ervaren zijn.

home@the movies

Quote from: Teejoo on November 22, 2019, 10:11:34
Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens omdat je dan juist niet goed kunt vergelijken. Je hebt de helderheid op het formaat scherm aangepast, wat bij alle projectoren gelijk was.

Ga je elke projector op z'n maximale helderheid inregelen is dat verschil het enige wat je nog ziet en zal het bij veel projectoren zelfs teveel licht worden. Bij de show wil je juist de verschillen laten zien qua kleur/scherpte, zwartwaarde etc. etc.

Ik zie echt wel goed het verschil tussen de 760 en de 370. Dat staat helemaal los van de helderheid. Die helderheid is in dit vergelijk ook niet zo relevant omdat iedereen waarschijnlijk net een ander scherm heeft en de afstand van de projector thuis ook anders is. Helderheid kies je op specs, en als je de daadwerkelijke keuze gaat maken bij een aparte demo waarbij deze wordt aangepast aan de thuissituatie.

Tja, zo zie je maar hoeveel verschillende meningen er zijn. De ene wil juist zien wat de max capaciteiten van een toestel zijn in lichtopbrengst en de ander wil ze juist mooi gelijk hebben om andere zaken te kunnen beoordelen.  :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :D :D :D

Teejoo

Quote from: home@the movies on November 22, 2019, 17:22:21
Tja, zo zie je maar hoeveel verschillende meningen er zijn. De ene wil juist zien wat de max capaciteiten van een toestel zijn in lichtopbrengst en de ander wil ze juist mooi gelijk hebben om andere zaken te kunnen beoordelen.  :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :D :D :D
Dat snap ik, maar deze opstelling was bedoelt om onderling side by side te kunnen vergelijken. Dat kun je niet meer als ze allemaal op vol vermogen staan te blazen op dezelfde maat scherm. Ja, dan zie je welke het meeste licht geeft.. Dat had ik ook kunnen zien door de folder te bekijken.

Kjelt

En nu krijgje de opmerking dat er weinig verschil te zien was   :D
Want ook zaken als subtiel verschil in scherpte aan de randen ga je op een klein scherm niet ontdekken.

Teejoo

Quote from: Kjelt on November 22, 2019, 17:45:51
En nu krijgje de opmerking dat er weinig verschil te zien was   :D
Want ook zaken als subtiel verschil in scherpte aan de randen ga je op een klein scherm niet ontdekken.
Het geeft aan dat de verschillen ook niet meer zo groot zijn als voorheen.

home@the movies

Quote from: Kjelt on November 22, 2019, 17:45:51
En nu krijgje de opmerking dat er weinig verschil te zien was   :D
Want ook zaken als subtiel verschil in scherpte aan de randen ga je op een klein scherm niet ontdekken.

Pff, ik stop er gewoon mee denk ik  ;D ;D ;D, al dat gedoe  :D, maar je hebt gelijk, ik moet nu eenmaal keuzes maken in hoe we alles gaan laten zien en dat zal altijd wel het nodige voer voor discussie opleveren
.

ppeter

Dat de verschillen klein zijn, hebben we ook al in de vorige editie mogen ervaren en was ook een veel gehoorde en geschreven opmerking. De verschillen zijn blijkbaar kleiner in beeld(kwaliteit), dan in de prijs! 😑

In ieder geval zal het beeldmateriaal van het moment ook wel meespelen, maar de verschillen van de Sony's onderling waren kleiner (zoals de foto van Werner kan bevestigen) dan het verschil met de JVC. (persoonlijk)

Hierbij willen we Werner toch nog eens bedanken, voor al de liefde en energie die hij heeft gestoken in de projectors.
Zodat wij deze konden bekijken en vergelijken. (zoek de zeven verschillen hihi 😜)
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

J.A.F._Doorhof

Even helemaal als algemeen.
Voor een shootout zou ik PERSOONLIJK....
Alle projectoren op maximaal calibreren.
Met andere woorden ze moeten allemaal voldoen aan de ISF normen, dus geen clipping, correcte gamma/grayscale/cms.
Allemaal op ECO en dan naast elkaar zetten.

Allemaal op 12Ftlmb calibreren is tijden ook een trend geweest maar vaak haalt dat net de winst weg bij de meer lichtkrachtige projectoren.
wat vaak word vergeten is dat een projector een digitale weergever is.
Met andere woorden je moet het systeem maximaliseren qua dynamic range.
Dit betekend dat zwart vaak niet zwarter kan dan wat de unit toelaat en wit kan niet hoger na het clippen.

Laat zeggen je calibreert alle units op 12Ftlmb
Unit 1 heeft een dynamisch contrast van 1:100.000
Unit 2 heeft een dynamisch contrast van 1:30.000

Als je beide op 12Ftlmb calibreert kan het zo maar zijn dan unit 2 er beter uitkomt.
Helemaal als dat een minder lichtsterke unit is, je krijgt dan als het ware het maximale bereik op 12Ftlmb
aangezien unit 1 veel lichtkrachtiger is moet je die gaan dimmen en breng je het dynamisch bereik misschien wel terug naar 1:20.000 om de simpele reden dat het zwart niveau misschien 10% hoger ligt.

Door de top te beperken (tenzij je dit PUUR met een ND of manuele iris doet) breng je feitelijk de betere units juist op een minder display.

Dan komt het punt : "Maar mijn ogen willen dieper zwart zien, dus...."
Niet helemaal waar.
Als je er even vanuit gaat dat onze irissen zich aanpassen aan het licht kan het zwart van unit best wel eens als dieper zwart worden ervaren om de simpele reden dat het piekwit vele malen hoger ligt.

Wil je echt een shootout zou ik dus echt ervoor kiezen elke unit apart te maximaliseren zoals hij ook bij de klant thuis komt te hangen.
Wil je toch perse alles gelijk.... dan zou ik de units met meer lichtoutput gewoon op een wat groter scherm zetten daarmee verliezen ze ook lichtoutput.

LET WEL, en ik wil dat echt 100% duidelijk maken.
Dit is GEEN aanval, ik zie Werner als collega en geen concurrent, daarvoor zitten we simpelweg ook te ver van elkaar.
Maar ik zie het wel als 2 meningen en daar is een forum voor, we leren ook van elkaar.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Even als aanvulling.
We draaien nu een tijdje met de nieuwe firmware op de N7 en dat is vooral met HDR toch wel een verschil, het is goed te zien dat JVC hier aandacht aanbesteedt en de projectoren ook flink upgrade.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vik

Ik heb gister bij JVC in Uithoorn een korte demo gehad van de JVC LX-NZ3 laser. Eerste indruk was helemaal niet zo verkeerd als dat ik hier terug lees. Dit in een ruimte die nog niet helemaal optimaal was. Ik heb hem mee gekregen en ga hem hier ook eens opstellen en beoordelen.

To be continued..
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RalphH

Ben benieuwd, werd scheel van de RBE toen ik m zag 2 weken geleden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: RalphH on December  3, 2019, 08:35:10
Ben benieuwd, werd scheel van de RBE toen ik m zag 2 weken geleden.
m2

vik

Om nog even terug te komen op de NZ3:

Ik heb er een aantal uren mee mogen spelen en ik vind het op zich gewoon een prima projector als je op zoek bent naar een bak licht, de voorkeur geeft aan laser en ook het kleine formaat. Denk hierbij aan een huis kamer met een rol scherm voor films of televisie, of bijvoorbeeld presentaties in lichte ruimtes. Vergelijken met een Dila moet je hem dus zeker niet.

De minpunten die ik heb kunnen ontdekken:

RBE was meer aanwezig in vergelijking met bijvoorbeeld de JVC LX-UH1.
De motion was op ene moment weer wat vloeiender als het andere moment. Vermoedelijk firmware of effect van temperatuur verschillen.

Het contrast was bij mij in de donkere ruimte best ok. Wel hing het af van het content, een Star Wars TFA kan er bijvoorbeeld heel grijs uit zien i.p.v zwart. Zet je een UHD van Lucy op valt dit verschil met het oog weer minder op.

Wel ben ik van mening (ook door laten schemeren) dat wat mij betreft de retail prijs naar beneden zou mogen. Om en nabij de €3000,- of zelfs er iets onder.


Quote from: vik on December  3, 2019, 07:29:46
Ik heb gister bij JVC in Uithoorn een korte demo gehad van de JVC LX-NZ3 laser. Eerste indruk was helemaal niet zo verkeerd als dat ik hier terug lees. Dit in een ruimte die nog niet helemaal optimaal was. Ik heb hem mee gekregen en ga hem hier ook eens opstellen en beoordelen.

To be continued..
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike