JVC 4k projectoren 2019

Started by vik, August 17, 2018, 07:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

@Werner: nu er een nieuw profiel bijkomt: moet er nu ook opnieuw gekalibreerd worden?

home@the movies

Quote from: Teejoo on September  8, 2019, 20:39:08
@Werner: nu er een nieuw profiel bijkomt: moet er nu ook opnieuw gekalibreerd worden?

Puur in theorie zou je zeggen neen omdat het niet over grey scale of kleurendriehoek gaat, maar over aanpassen van de PQ curve in helderheid en zwartwaarden.
Ik wil echter alles eerst even van naderbij bekijken om dan de effectieve resultaten te kunnen bekijken van wat er al dan niet aangepast wordt.

Ik raad zeker al onze klanten aan om met een eventuele hercalibratie te wachten tot na we de firmware behoorlijk hebben kunnen testen.

MaxxMark

Wat wordt er bedoeld met het "NEW" en "NEW upgrade" tekstje in het rood voor de projectoren?

Voor de nz3b kan ik snappen dat ie daadwerkelijk helemaal nieuw is. Maar hebben de andere units ook een (hardware) upgrade gekregen? Of alleen een firmware upgrade?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

home@the movies

Quote from: MaxxMark on September 10, 2019, 15:29:40
Wat wordt er bedoeld met het "NEW" en "NEW upgrade" tekstje in het rood voor de projectoren?

Voor de nz3b kan ik snappen dat ie daadwerkelijk helemaal nieuw is. Maar hebben de andere units ook een (hardware) upgrade gekregen? Of alleen een firmware upgrade?

Dan klopt het toch? new voor de NZ3B en new upgrade (als in firmware) voor de anderen. Er is geen hardware aanpassing.

simsatit

Ik vind het iig wel netjes van JVC dat voor de nieuwe lijn nu ook daadwerkelijk firmware updates uitkomen, en al helemaal makkelijk met de USB, het is dat ik toch voor een X7900 had gekozen omdat het zo lang duurde eer de N7 er zou zijn, maar dat doet JVC nu wel beter dan in het verleden.
Met de X serie is het vreselijk om zelf een firmware update te laden (niet dat die er zijn).
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

scoc

Quote from: home@the movies on September  6, 2019, 21:47:13
Ok heren, vandaag dus op bezoek geweest op de stand van JVC en een mooie demo gekregen van de nieuwe HDR tone mapping software.

Zoals reeds aangekondigd in de persmededeling gaat de software zelf aan de slag met de helderheid die per frame gaat gemeten worden en aangepast. Ongeacht of er nu al dan niet metadata aanwezig is gaat deze tone mapping zijn werk doen om het beeld dynamisch aan te passen naar de mogelijkheden (en wens) van de projector en gebruiker.

Uiteraard heeft iedereen al direct de vergelijking met MADVR in de mond genomen en ja, het is zeker en vast een logisch vergelijk en ik kan op basis van wat we zagen zeggen dat het akelig in de buurt komt.
Zoals ook al hier en daar aangehaald is er bij MADVR wel een heel pak meer mogelijk dan enkel de tone mapping, vandaar ook de noodzaak voor de nodige hardware die upscaling ea zaken voor zijn rekening neemt.
Heel wat mensen vragen zich dus ook af hoe JVC het voor elkaar brengt om die behoorlijke bewerkingen tot een goed einde te brengen.
Allereerst zitten er in de nieuwe N reeks niet van de minste chipsets in, deze zijn behoorlijk krachtig en hebben wel wat paardenkracht onder de kap zitten.
Niettegenstaande dat is er bij JVC nagedacht hoe ze nog meer rekenkracht vrij konden maken voor de tone mapping.
Ze hebben één functie geschrapt en dat is de pincushion functie die alleen maar al dan niet wordt gebruikt. ij mensen met een anamorphe lens.
Niemand van de gewone gebruikers gaat deze functie missen maar blijkbaar hebben ze hiermee wel behoorlijk wat rekenkracht extra kunnen benutten die ze nu dus kunnen aanwenden voor de dynamische tone mapping.

Tijdens de gegeven demo konden we netjes met steeds dezelfde content zien wat de evolutie was met al eerste de manuele aanpassing van de HDR curve zoals in de eerste generatie projectoren. Dan kwam de auto tone mapping die , op basis van de metadata, de helderheid ging aanpassen. Dit leverde een beetje een tegenovergesteld resultaat op omdat enerzijds de metadata vaak niet ok was en anderzijds de projector redeneerde dat bij zeer hoge waarden hij het beeld donkerder diende te maken om geen informatie weg te gooien, niet wat wij als gebruikers eigenlijk als resultaat wilden zien.

Nu komt dus de dynamische tone mapping die geen rekening houd met de metadata maat de helderheid per Frame gaat analyseren en aanpassen.
Die aanpassingen kunnen door de gebruiker ingesteld worden zoals je bij MADVR target Nits instelt. JVC heeft 3 opties low, middle en high, hier gaan ook. nog effectieve Nits waarden aan gekoppeld worden maar de firmware is nog in beta versie dus voorlopig gewoon deze 3 standen.
Je kiest dus een stand waarbij je de helderheid kiest die in jou setup he beste tot zijn recht komt en de software doet de rest.
Heel wat materiaal gezien waarbij deze functie echt gewoon meer dan zijn ding kon doen, niet alleen gaat het beeld helderder worden, er worden geen details weggeclipt (tenzij je natuurlijk heel erg hoog in de targets gaat instellen)
Schaduwdetails worden daar waar nodig een stuk beter n het algemene plaatje ziet er dus plots een stuk aantrekkelijker uit.
Uiteraard is het zo dat je een stuk dynamisch bereik gaat opofferen van het hele HDR gebeuren, maar meer dan genoeg volhoud om zeker duidelijk verschil te zien tussen de wel en niet HDR versie van dezelfde film.

Het beste nieuws is uiteraard dat, vanwege het feit dat dit alles in de projector gebeurt, nu ook streaming content, gedownload materiaal enz enz door deze features plots de juiste treatement krijgt en er gaat dus een nieuwe wereld open die op een zeer gebruiksvriendelijk manier de gebruiker zijn kijkervaring naar betere hoogten brengt.
Nog even technisch, daar waar de vroegere verwerking in 12bit plaatsvond gaat dit nu in 18 bit, wat alweer een merkbare verbetering is ivm Banding problemen enz.

Persoonlijk kijk ik er erg hard naar uit om jullie allemaal kennis te laten maken met deze zeer veelbelovende functie op onze Home Cinema Happening editie 2019, waar we een mooie setup zullen opbouwen om een mooi één op één vergelijk van het gebruik/niet gebruik van deze software zullen demonstreren.

Er mogen dan geen nieuwe projectoren zijn voorgesteld, deze N reeks is een zeer volwassen reeks aan het worden die op vele vlakken de concurrentie meerdere stappen voor is.

Ik ga één deze een klein verslag neerpennen van nog wat meer mooi nieuw zoals de LG UST projector met niet één maar drie dual  laser, dus een echte laser DLP UHD projector zonder kleurenwiel, ik zag een fenomenaal plaatje op de LG stand :o :o

Thx Werner voor de update. Als ik het goed begrijp is dit dus echt een frame-by-frame interpretatie om helderheid etc aan te passen voor HDR. Als dit frame-by-frame is en in een korte scene van een paar seconden zit een aantal sprongen van helderheid ga je dan geen flikkering krijgen door deze continue aanpassing van de lamp helderheid. Ik vermoed dat een MadVR of Lumagen misschien een set van frames bekijkt (vooruit lees) en daarop heldherheid aanpast om eventuele flikkering te verminderen. Het zal sowieso afwachten zijn wat de eerste testen brengen in Dec/Jan voor deze nieuwe firmware.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

home@the movies

#1581
QuoteThx Werner voor de update. Als ik het goed begrijp is dit dus echt een frame-by-frame interpretatie om helderheid etc aan te passen voor HDR. Als dit frame-by-frame is en in een korte scene van een paar seconden zit een aantal sprongen van helderheid ga je dan geen flikkering krijgen door deze continue aanpassing van de lamp helderheid. Ik vermoed dat een MadVR of Lumagen misschien een set van frames bekijkt (vooruit lees) en daarop heldherheid aanpast om eventuele flikkering te verminderen. Het zal sowieso afwachten zijn wat de eerste testen brengen in Dec/Jan voor deze nieuwe firmware.

Voor alle duidelijkheid, het is niet de helderheid van de lamp die bij tone mapping aangepast wordt, het is het video signaal dat hoger of lager gaat worden geclipt en aangepast door middel van de "gamma/PQ curve" dynamisch te gaan bewerken.
Het dynamische bereik van het signaal gaat kleiner worden gemaakt om beter binnen de capaciteiten van de projector te passen.
Dat is het hele concept van tone mapping, de lamp blijft ten allen tijde op dezelfde sterkte branden, daar gebeurd helemaal niets mee.
Hoe goed of slecht dit allemaal geïmplementeerd is moeten we inderdaad nog even afwachten, op een beurs is het nooit mogelijk om iets op een behoorlijke manier te beoordelen, we moeten dus zelf de boel op de rooster leggen en alle mogelijke torture tests doen  ;D
Op de Home Cinema Happening zullen we reeds veel wijzer zijn geworden, dan hebben we vermoedelijk al een en ander kunnen bekijken.




MaxxMark

Quote from: home@the movies on September 10, 2019, 15:58:44
Dan klopt het toch? new voor de NZ3B en new upgrade (als in firmware) voor de anderen. Er is geen hardware aanpassing.

Het was te vaag omdat er niet uit duidelijk werd of het een hardware upgrade was of alleen een software upgrade. Jij zegt nu dat er géén hardware wijzigingen zijn, dus daarmee impliciet dat het alleen een software upgrade :) (waarvoor dank)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

scoc

Quote from: home@the movies on September 11, 2019, 11:48:51
Voor alle duidelijkheid, het is niet de helderheid van de lamp die bij tone mapping aangepast wordt, het is het video signaal dat hoger of lager gaat worden geclipt en aangepast door middel van de "gamma/PQ curve" dynamisch te gaan bewerken.
Het dynamische bereik van het signaal gaat kleiner worden gemaakt om beter binnen de capaciteiten van de projector te passen.
Dat is het hele concept van tone mapping, de lamp blijft ten allen tijde op dezelfde sterkte branden, daar gebeurd helemaal niets mee.
Hoe goed of slecht dit allemaal geïmplementeerd is moeten we inderdaad nog even afwachten, op een beurs is het nooit mogelijk om iets op een behoorlijke manier te beoordelen, we moeten dus zelf de boel op de rooster leggen en alle mogelijke torture tests doen  ;D
Op de Home Cinema Happening zullen we reeds veel wijzer zijn geworden, dan hebben we vermoedelijk al een en ander kunnen bekijken.
OK, my bad  ;)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050


rugal2

#1585
Quote from: Teejoo on September 27, 2019, 17:06:46
Info mbt de nieuwe firmware:

https://www.heimkino.de/news/jvc-n5-n7-n9-verbessertes-hdr-dank-frame-adapt-hdr-update


De nieuwe JVC frame adapt HDR firmware update ziet er zeer veelbelovend uit (vanaf de 5e minuut van onderstaande video een paar mooie voorbeelden):



https://youtu.be/WeFmSXneCWM?t=301


En nog een video van de JVC frame adapt HDR firmware (op een N5 ook vanaf de 5e minuut):



https://youtu.be/cWXx6tcjSBQ?t=360



papaleo

Op sommige fora's word er al n release datum geprikt van 7 Oktober'19
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

riwi

#1589
Quote from: reza on October  1, 2019, 17:15:53
Van?

duuuuhh Firmware :)

En er staat ook een melding dat het nog wel 2 of 3 weken kan duren.
We gaan het meemaken

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Nu nog een JVC Leo en ''youre set to go!''
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

#1593
Ik wacht wel op de publieke release. Ik ga niet met een pre release klooien.

Volgens mij kan je hem nu ook nog nergens downloaden.

home@the movies

We hebben hem ook mogen ontvangen, ik ga er morgen mee aan de slag.

williams

Ben erg benieuwd naar je bevindingen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Nog meer zaken vernieuwd in deze FW :

Quote
Le clou du nouveau FW est bien sûr la nouvelle fonction Frame Adapt HDR dispo pour toutes les sources HDR10, mais il y a aussi le traitement sur 18 bits du gamma (au lieu de 12 ), le support Autocal de la Spyder X et quelques autres (support des lentilles anamorphiques Panamorf Paladin)
Read more at http://www.homecinema-fr.com/forum/projecteurs-uhd-4k/jvc-dla-n5-et-dla-n7-proj-4k-natifs-test-hcfr-post-1-t30089794-2835.html#HOX8l1KI84hihdgf.99
Hij heeft het volgens mij over : Naast de adaptive HDR functie is er ook sprake van 18 bits Gamma (komend van 12bits)? En support voor de Spyder X met autocal. En support voor die dure Paladin voorzet lens.

Mijn frans is zeer zeer matig :)

home@the movies

Quote from: riwi on October  2, 2019, 16:57:44
Nog meer zaken vernieuwd in deze FW :
Hij heeft het volgens mij over : Naast de adaptive HDR functie is er ook sprake van 18 bits Gamma (komend van 12bits)? En support voor de Spyder X met autocal. En support voor die dure Paladin voorzet lens.

Mijn frans is zeer zeer matig :)

Maar wel goed genoeg om bovenstaande te vertalen ;-) dat heb je goed gedaan.

home@the movies

#1598
Een kleine teaser van de nieuwe tone mapping software  :P :P

De eerste foto is met de tone mapping aan, je ziet dat alle witte balkjes tot boven de 5000 Nits nog zichtbaar zijn.

De tweede foto is de "gewone" HDR 10 stand met alle settings gewoon neutraal, ik denk dat er verder geen uitleg nodig is bij deze foto  ;D ;D

Voor alle duidelijkheid, ik heb verder nog geen enkele aanpassing of meting gemaakt, enkel een hoop materiaal bekeken en gewoon met verbazing gekeken naar wat dit fijne stukje software kan doen.
Binnenkort meer nieuws.

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels