JVC 4k projectoren 2019

Started by vik, August 17, 2018, 07:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

QuoteIk heb vandaag de x5000 verkocht aan een forum genoot dus ik kan ook niet meer terug

De hamvraag is, wil je nog terug  ;D ;D ;D ;D

riwi

Quote from: home@the movies on April  4, 2019, 23:07:12
De hamvraag is, wil je nog terug  ;D ;D ;D ;D

Nee hoor zeker niet terug naar de x5000  :baaa:
Ik ga komende zaterdag samen met enkele forum genoten wat mooie content op de N5 zetten. :ph34r:

home@the movies

Quote from: riwi on April  5, 2019, 11:51:11
Nee hoor zeker niet terug naar de x5000  :baaa:
Ik ga komende zaterdag samen met enkele forum genoten wat mooie content op de N5 zetten. :ph34r:

:pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: ^^

Teejoo

Is het nou mogelijk om bij de N5 het verschil in licht tussen SDR en HDR te compenseren? Daar hoor ik niemand over, terwijl dat voor mijzelf bijvoorbeeld wel een belangrijk punt was. Of doe je dat met de slider in HDR weergave?

home@the movies

#1204
Quote from: Teejoo on April  5, 2019, 13:10:43
Is het nou mogelijk om bij de N5 het verschil in licht tussen SDR en HDR te compenseren? Daar hoor ik niemand over, terwijl dat voor mijzelf bijvoorbeeld wel een belangrijk punt was. Of doe je dat met de slider in HDR weergave?

Eerst toch nog even wat komma neu.....en  ;) de projector kan in HDR niet meer of minder licht geven dan hij in SDR kan doen(tenzij je van hoge naar lage lamp stand gaat uiteraard)
Het is al eens vaker aangehaald, het gaat niet om meer "licht" maar om een groter of kleiner Dynamisch bereik in je beeld, wat iets helemaal anders is.

Door dat grote (te grote) dynamische bereik op een HDR disk, wat onze projectoren niet aankunnen, gaat de waargenomen helderheid (niet de licht opbrengst als dusdanig want die blijft gelijk) naar beneden omdat de projector alles binnen zijn beperkte mogelijkheden wil laten zien.
het is dat dynamische bereik dat je door middel van een aantal oplossingen gaat verkleinen waardoor het signaal beter gaat "passen" in de mogelijkheden van de projector.
Met de N5 kan je dat doen door de regelingen van de PQ curve aan te passen, je gaat dus het dynamische bereik verkleinen waardoor de waargenomen helderheid van je beeld gaat verhogen, NIET de lichtopbrengst.
Hoe hoger je deze slider gaat zetten hoe kleiner het dynamische bereik gaat worden, hoe minder HDR dus als het ware, maar hoe helderder je beeld gaat worden.

Vergeet aub niet dat het hele opzet van HDR is dat in de lagere regionen de (gamma curve) veel langer "laag blijft" om meer detail weer te kunnen geven. Bij SDR gaat die curve heel snel stijgen, dat heeft als gevolg dat lagere partijen helderder overkomen terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is.
Dit verschil gaat er altijd zijn, en dat is ook de bedoeling, we zij jaren gewoon om naar een gamma curve te kijken die eigenlijk te snel licht wordt om het simpel uit te drukken.

home@the movies


Teejoo

#1206
Quote from: home@the movies on April  5, 2019, 14:34:39
Eerst toch nog even wat komma neu.....en  ;) de projector kan in HDR niet meer of minder licht geven dan hij in SDR kan doen(tenzij je van hoge naar lage lamp stand gaat uiteraard)
Het is al eens vaker aangehaald, het gaat niet om meer "licht" maar om een groter of kleiner Dynamisch bereik in je beeld, wat iets helemaal anders is.

Door dat grote (te grote) dynamische bereik op een HDR disk, wat onze projectoren niet aankunnen, gaat de waargenomen helderheid (niet de licht opbrengst als dusdanig want die blijft gelijk) naar beneden omdat de projector alles binnen zijn beperkte mogelijkheden wil laten zien.
het is dat dynamische bereik dat je door middel van een aantal oplossingen gaat verkleinen waardoor het signaal beter gaat "passen" in de mogelijkheden van de projector.
Met de N5 kan je dat doen door de regelingen van de PQ curve aan te passen, je gaat dus het dynamische bereik verkleinen waardoor de waargenomen helderheid van je beeld gaat verhogen, NIET de lichtopbrengst.
Hoe hoger je deze slider gaat zetten hoe kleiner het dynamische bereik gaat worden, hoe minder HDR dus als het ware, maar hoe helderder je beeld gaat worden.
En bij de N7 en NX9 gebruik je hiervoor dus in eerste instantie de iris, en ga je pas met de slider aan het werk als dat nog niet genoeg zou zijn? Dat had jij in eerste instantie toch ook gedaan met je NX9 voordat je de nieuwe voorzetlens had?

tjobbie

ben geen expert dus hier de vraag over sdr hdr voor de noob (ik dus), wat is nu precies het verschil dan? als je een tv hebt met hoog native contrastwaarde kun je heb je toch al een groot aantal gradaties van wit naar zwart? of heeft het meer met de hdr informatie te maken die uitgebreider is tov. sdr om met contrast/kleurwaardes te werken?
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

home@the movies

#1208
Quote from: Teejoo on April  5, 2019, 14:45:01
En bij de N7 en NX9 gebruik je hiervoor dus in eerste instantie de iris, en ga je pas met de slider aan het werk als dat nog niet genoeg zou zijn? Dat had jij in eerste instantie toch ook gedaan met je NX9 voordat je de nieuwe voorzetlens had?

Ik heb inderdaad nooit de hoge lamp modus gebruikt omdat dit niet de echte oplossing is voor het "probleem" de enige redden om die te gebruiken is om schermgroottes te compenseren, en in mijn geval ook de wat lagere gain van mijn akoestisch scherm, ook de iris is daarvoor bedoeld.
Door de lamp op hoog of laag te zetten ga je het dynamische bereik van je projector niet plots dusdanig verhogen dat je 1000 Nits of meer gaat kunnen" laten passen".
In het beste geval ga je van bvb 120 naar 150 Nits, wat dus procentueel bekeken voor een HDR disc die op 1000 of 4000 of whatever gemasterd is compleet verwaarloosbaar is.
Met de slider, de optimizer, Madvr of wat je ook gebruikt ga je het dynamische bereik van het bronmateriaal verkleinen tot een punt waarop het zo goed mogelijk gaat passen binnen de bvb 150 Nits van de weergever.
Al deze oplossingen doen hetzelfde, de een beter dan de andere vanwege al dan niet statisch of dynamisch  enz, maar ze passen allemaal de dynamiek van het bronmateriaal aan.
Hoe meer je de "slider" gaat gebruiken hoe "minder HDR" je gaat krijgen, het is dus de kunst om een mooi gemiddelde te vinden tussen voldoende helderheid (niet licht) en genoeg "HDR effect "
In de parktijk wil dit meestal zeggen dat je bvb Madvr op 250 of 300 Nits zou zetten.

tjobbie

nog 1 vraagje if you don't mind :smile:
Ik ben binnen korte tijd van plan een N5 aan te schaffen maar moet in een woonkamer projecteren.
momenteel heb ik een beamax inceiling met wit doek maar zit te twijfelen tussen een micro perf. doek  of een high contrast grey doek om wat betere contrast waardes te krijgen. is dit verstandig icm. met N5? ik bedoel, ga je met grijs doek niet teveel inboeten op helderheid en heb je met micro perf. doek geen last met 4k materiaal?
tnx.
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

home@the movies

Quote from: tjobbie on April  5, 2019, 14:54:54
ben geen expert dus hier de vraag over sdr hdr voor de noob (ik dus), wat is nu precies het verschil dan? als je een tv hebt met hoog native contrastwaarde kun je heb je toch al een groot aantal gradaties van wit naar zwart? of heeft het meer met de hdr informatie te maken die uitgebreider is tov. sdr om met contrast/kleurwaardes te werken?

Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn, vooral de door jou aangehaalde gradaties zijn heel belangrijk.
In sdr werken we met 8 bits, dwz dat er 256 gradaties zijn (per kleur) om van zwart naar wit te gaan. In HDR gebruiken we 10 Bits, dat zijn zomaar eventjes 1024 gradaties om hetzelfde te bereiken.
Daar komt bij dat we in UHD met een groter kleurbereik gaan werken, we kunnen dus niet alleen meer gradaties laten zien maar ook nog een keer veel diepere kleuren weergeven.
Zoek even op google naar de verschillende kleurendriehoeken dan zie je het verschil tussen de kleuren die we bereiken in HD, en in HDR. Voorlopig gebruiken we de zgn P3 color space maar we gaan evolueren naar BT2020 wat nog meer kleurbereik heeft.
Dit is heeeeeel kort uitgelegd, er zijn wel wat nuances in heel dit verhaal, genoeg topics hier waar dit reeds uitgebreid is beschreven  ;) ;D

home@the movies

#1211
Quote from: tjobbie on April  5, 2019, 15:04:10
nog 1 vraagje if you don't mind :smile:
Ik ben binnen korte tijd van plan een N5 aan te schaffen maar moet in een woonkamer projecteren.
momenteel heb ik een beamax inceiling met wit doek maar zit te twijfelen tussen een micro perf. doek  of een high contrast grey doek om wat betere contrast waardes te krijgen. is dit verstandig icm. met N5? ik bedoel, ga je met grijs doek niet teveel inboeten op helderheid en heb je met micro perf. doek geen last met 4k materiaal?
tnx.

Je bedoeld een Daylight doek? want dat is niet hetzelfde als een High contrast doek, het ene geeft je gewoon wat betere zwartwaarden, het andere gaat het invallend licht en reflecties van wanden en muren zoveel mogelijk elimineren.
Persoonlijk ben ik geen fan van micro perf, eerder van een geweven akoestisch doek, vooral ook vanwege de  akoestische eigenschappen van een micro perf.
Wat het beste is in jou situatie? als ik zou moeten adviseren, dan zou ik voor een beter lichtgevend doek gaan, dat gaat een veel betere upgrade zijn in beeld.
tenzij je natuurlijk zelf meer de aandacht op het geluid wil leggen, dat is een persoonlijk keuze uiteraard.
We kunnen je duidelijk laten zien wat het verschil is met een standaard wit doek en een daylight doek, ook akoestisch transparant doek in combinatie met de N5.
Je moet dit in ieder geval zelf eerst bekijken om dan pas een oordeel te kunnen vellen wat voor jou al dan niet beter is.

tjobbie

dit maakt veel duidelijk. voor zover ik weet was de contrast ratio hetgeen wat het aantal mogelijke kleurschakelingen bepaalde maar dit wordt dus gelimiteerd door het aangeboden sdr/hdr signaal?
zeg ik dit goed?
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

home@the movies

#1213
Quote from: tjobbie on April  5, 2019, 15:13:09
dit maakt veel duidelijk. voor zover ik weet was de contrast ratio hetgeen wat het aantal mogelijke kleurschakelingen bepaalde maar dit wordt dus gelimiteerd door het aangeboden sdr/hdr signaal?
zeg ik dit goed?

Contrast ratio heeft niets te maken met mogelijke kleurschakeringen, het is de verhouding tussen het licht wat het "diepste zwart" en het" helderste wit" is wat een display kan weergeven. Hoe hoger dat getal hoe meer dynamiek er in je beeld gaat zitten, ook daar zijn er weer verschillen, je hebt on/off contrast en Ansi contrast.
Een heel lang verhaal hoor  ;)

De contrast ratio van een scherm verandert niet door er HDR of SDR op af te spelen.

tjobbie

#1214
contrast ratio blijft hetzelfde, begrijp ik, maar die dynamiek probeer je toch juist met hdr materiaal maximaal te benutten? haha maakt niet uit. ik heb nu in ieder geval een beter inzicht hoe het zou moeten werken. denk ik :laugh:
tnx!

dit waren de veschillende doeken btw.
https://beamax.com/projection-fabrics/
wist niet dat er ook al verschil zat tussen daylight en grijs doeken   :wacko:
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

riwi


home@the movies


home@the movies

#1218
Quote from: tjobbie on April  5, 2019, 15:24:11
contrast ratio blijft hetzelfde, begrijp ik, maar die dynamiek probeer je toch juist met hdr materiaal maximaal te benutten? haha maakt niet uit. ik heb nu in ieder geval een beter inzicht hoe het zou moeten werken. denk ik :laugh:
tnx!

dit waren de veschillende doeken btw.
https://beamax.com/projection-fabrics/
wist niet dat er ook al verschil zat tussen daylight en grijs doeken   :wacko:

Zoals ik dacht is dat doek een "gewoon" grijs doek wat dus je zwartwaarde wat gaat verbeteren meer niets doet met het invallend of gereflecteerde licht in de ruimte.
Ik denk dat je één en ander best een bekijken alvorens een keuze te maken ;-)

home@the movies


tjobbie

tnx, will do, ben al weer een stuk wijzer geworden in ieder geval. :thumbs-up:
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

Teejoo

Quote from: riwi on April  5, 2019, 15:41:21
Hij is echt groot he ? :)
Had ik al gezegd dat hij echt groot is! :D

maximus79

Quote from: home@the movies on April  5, 2019, 15:47:46
Blijkbaar vlot verkeer gehad  ;D ;D ;D
Nou.......bijna 2,5 uur over gedaan...[emoji23]
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: riwi on April  5, 2019, 15:41:21
Hij is echt groot he ? :)
En echt zwaar in vergelijk met de epson......holy cow......ging niet echt makkelijk dat boven je hoofd ophangen.....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

kermit

Quote from: riwi on April  4, 2019, 10:29:23
Heel mooi kermit. Gefeliciteerd met de N5  8) Ik ben er ook erg blij mee.
Dank je riwi ik ben er errug blij mee. Ben weer verslaafd 😊