JVC 4k projectoren 2019

Started by vik, August 17, 2018, 07:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skoebiedoe

Denk dat dat moeilijk kijken moet zijn al stappend 3D kijken...... :sarcasm:

scoc

#1126
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

RonG

Quote from: Teejoo on March 25, 2019, 16:03:39
  :D

Kijkt er nog iemand 3D? Ik heb dat echt nooit meer gedaan na een paar tests.

Af en toe nog wel :)

riwi

#1128
Ik vind dat de N5 wel een stuk minder licht geeft dan de X5000 die ik hiervoor gebruikte.

Eigenlijk zodanig dat ik in low lamp met iris open het beeld te donker vond (zelfs bij SDR/rec709 materiaal).

Nu blijkt dat er gecalibreerd is met HDMI setting SuperWhite 16-255. Dat kost veel licht omdat het video signaal zich normaal gesproken tussen de 16-235 bevindt.
Gisteravond dus de HDMI setting naar "16-235 video" gezet en dat levert 30% meer licht op.

Metingen van mijzelf met Voltcraft Lux metertje op een 100 Ire rec709 SDR test beeld.
JVC HD350 nieuwe lamp :
(01/09/2010) : iris3 : high-lamp : 244 Lux, low lamp : 155 Lux
VW95 nieuwe lamp:
(02-01-2012) : High lamp : 288 Lux , Low Lamp : 185 Lux
(09-04-2014) : High lamp : 385 Lux,  Low Lamp : 240 Lux
(11-09-2015) : High lamp : 337 Lux,  Low Lamp : 203 Lux

X5000 nieuwe lamp
(16-12-2015) : High Lamp : 550 Lux, Low Lamp : 390 Lux
(16-11-2018) : High Lamp : 366 Lux, Low Lamp : 260 Lux

N5 nieuwe lamp
(24-03-2019) : High Lamp : 310 Lux, Low Lamp : 250 Lux (HDMI 16-255 Super White)
(25-03-2019) : High Lamp : 400 Lux, Low Lamp : 336 Lux  (HDMI 16-235)   (correctie)

scoc

Quote from: riwi on March 26, 2019, 14:20:03
Ik vind dat de N5 wel een stuk minder licht geeft dan de X5000 die ik hiervoor gebruikte.

Eigenlijk zodanig dat ik in low lamp met iris open het beeld te donker vond (zelfs bij SDR/rec709 materiaal).

Nu blijkt dat er gecalibreerd is met HDMI setting SuperWhite 16-255. Dat kost veel licht omdat het video signaal zich normaal gesproken tussen de 16-235 bevindt.
Gisteravond dus de HDMI setting naar "16-235 video" gezet en dat levert 30% meer licht op.

Metingen van mijzelf met Voltcraft Lux metertje op een 100 Ire rec709 SDR test beeld.
JVC HD350 nieuwe lamp :
(01/09/2010) : iris3 : high-lamp : 244 Lux, low lamp : 155 Lux
VW95 nieuwe lamp:
(02-01-2012) : High lamp : 288 Lux , Low Lamp : 185 Lux
(09-04-2014) : High lamp : 385 Lux,  Low Lamp : 240 Lux
(11-09-2015) : High lamp : 337 Lux,  Low Lamp : 203 Lux

X5000 nieuwe lamp
(16-12-2015) : High Lamp : 550 Lux, Low Lamp : 390 Lux
(16-11-2018) : High Lamp : 366 Lux, Low Lamp : 260 Lux

N5 nieuwe lamp
(24-03-2019) : High Lamp : 310 Lux, Low Lamp : 250 Lux (HDMI 16-255 Super White)
(25-03-2019) : High Lamp : 400 Lux, Low Lamp : 310 Lux  (HDMI 16-235)

Thx voor de feedback. Is wel vreemd want op papier zou de N5 zelfs 100 lumens meer moeten geven dan de X5000.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Teejoo

Quote from: riwi on March 26, 2019, 14:20:03
Ik vind dat de N5 wel een stuk minder licht geeft dan de X5000 die ik hiervoor gebruikte.

Eigenlijk zodanig dat ik in low lamp met iris open het beeld te donker vond (zelfs bij SDR/rec709 materiaal).

Nu blijkt dat er gecalibreerd is met HDMI setting SuperWhite 16-255. Dat kost veel licht omdat het video signaal zich normaal gesproken tussen de 16-235 bevindt.
Gisteravond dus de HDMI setting naar "16-235 video" gezet en dat levert 30% meer licht op
.
Wat heeft dit verder voor invloed op de calibratie? En waarom heeft Werner hiervoor gekozen? (Werner?..)

riwi

Quote from: Teejoo on March 26, 2019, 14:43:15
Wat heeft dit verder voor invloed op de calibratie? En waarom heeft Werner hiervoor gekozen? (Werner?..)

Kennelijk heeft er een discussie plaats gevonden tussen Werner en Frank en kwamen zij tot de conclusie dat dit de beste stand was. Maar met zo weinig licht heb ik niks aan de projector.

vik

30% is wel erg veel. Nog nooit eerder meegemaakt (wat niet zegt dat het niet mogelijk is)

Super White kost wat licht maar levert wel wat meer details.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

Quote from: riwi on March 26, 2019, 15:46:56
Kennelijk heeft er een discussie plaats gevonden tussen Werner en Frank en kwamen zij tot de conclusie dat dit de beste stand was. Maar met zo weinig licht heb ik niks aan de projector.
Echt niet normaal dat verschil. Ik ben idd gewend aan de VW95 qua helderheid in high lamp de laatste maanden. Lamp had iets van 1100 uur. Voor mij moet ik de iris echt op -10 zetten.

home@the movies

#1134
Quote from: riwi on March 26, 2019, 15:46:56
Kennelijk heeft er een discussie plaats gevonden tussen Werner en Frank en kwamen zij tot de conclusie dat dit de beste stand was. Maar met zo weinig licht heb ik niks aan de projector.

Heeft niets met een discussie te maken tussen mij en Frank hoor, de normale gang van zaken is dat je een weergever niet laat clippen om voldoende headroom te hebben in de hogere partijen.
Er zijn tal van scenes waarbij het video signaal hoger zit dan 235 en indien je de projector geen "ruimte" geeft ga je dus details weghalen.
Dit is helemaal niets nieuws trouwens het is altijd zo geweest, als er geen super white functie aanwezig is dan wordt door middel van het contrast de clipping juist ingesteld.
Vaak is het ook zo dat door de projector in clipping te laten gaan er een bepaalde kleur gaat afvallen waardoor calibratie van de Grey scale niet meer lineair is in de hoge partijen.

Riwi, je vergelijkt met de helderheid op je vorige toestel maar je hebt nog niet geantwoord of je vorige JVC effectief op super whit stond of niet.

Kijk, we kunnen niemand verplichten om al dan niet op een bepaalde manier te kijken maar een weergever hoort niet te clippen en voldoende headroom te hebben.
Je kan door middel van de contrastregeling eventueel dat clippen wat lager leggen om ipv tot 255 door te gaan ergens een gulden middenweg te kiezen.

Dit is eigenlijk een beetje een vreemd verhaal omdat bovenstaande eigenlijk gewoon altijd bij een calibratie wordt toegepast tenzij in overleg een klant echt om vraagt om het niet te doen (wat al wel eens durft te gebeuren)

home@the movies

#1135
Quote from: riwi on March 26, 2019, 15:46:56
Kennelijk heeft er een discussie plaats gevonden tussen Werner en Frank en kwamen zij tot de conclusie dat dit de beste stand was. Maar met zo weinig licht heb ik niks aan de projector.

Dat gesprek ging over de nieuwe Epsons trouwens waar de super white stand om één of andere reden is weggehaald. De enige oplossing om de Epson niet te laten clippen is om PC level te gebruiken (wat niet hetzelfde is als 16-255) en dan brightness en contrast door middel van de testpatronen en meting terug juist te leggen.
Of je kiest ervoor om dit niet te doen.

riwi

Quote from: home@the movies on March 26, 2019, 16:34:07
Riwi, je vergelijkt met de helderheid op je vorige toestel maar je hebt nog niet geantwoord of je vorige JVC effectief op super whit stond of niet.

De X5000 stond op auto. Dwz 16-235 Video levels. Ik weet eigenlijk niet of die SuperWhite keuze uberhaupt bestond in de x5000.

Het fenomeen 16-255 is wel nieuw (voor mij). Volgens mij was er vroeger alleen sprake van Full RGB 0-255 voor PC signalen en 16-235 voor Video. Waarbij er dan nog wel ruimte was voor Whiter-then-White en Blacker-then-Black die je in principe mag laten 'clippen'.

De N5 is een erg mooie projector kwa scherpte, kleur en contrast, maar de licht opbrengst is teleurstellend wat mij betreft.

Kjelt

Ik heb hetzelfde met mijn Sony, mijn vorige HW50 had meer licht dan de 270.
Het is wat met die 4k projectoren, krijg je een hogere resolutie maar gaat het qua lumens achteruit.  :(

home@the movies

#1138
Quote from: riwi on March 26, 2019, 16:46:32
De X5000 stond op auto. Dwz 16-235 Video levels. Ik weet eigenlijk niet of die SuperWhite keuze uberhaupt bestond in de x5000.

Het fenomeen 16-255 is wel nieuw (voor mij). Volgens mij was er vroeger alleen sprake van Full RGB 0-255 voor PC signalen en 16-235 voor Video. Waarbij er dan nog wel ruimte was voor Whiter-then-White en Blacker-then-Black die je in principe mag laten 'clippen'.

De N5 is een erg mooie projector kwa scherpte, kleur en contrast, maar de licht opbrengst is teleurstellend wat mij betreft.

16-255 is niets nieuws maar het is niet altijd bij iedere weergever zo aangeduid of aanwezig, zoals ik al zij is het terugschroeven van het contrast tot een bepaald punt waar de projector niet meer clipt iets wat altijd al gedaan wordt, en is dus exact hetzelfde als de super white kiezen.
Alleen zie je dit nu als een functie staan en kan je zelf heen en weer schakelen wat uiteraard een zichtbaar verschil oplevert.
Als het door middel van de contrastregeling gedaan is dan heb je als gebruiker geen idee hoeveel deze regeling is aangepast tijdens calibratie.
Ik weet 100% zeker dat de X5000, indien niet aangepast behoorlijk in de clipping gaat, en dat calibratie van de grey scale erg lastig is indien dit niet aangepast wordt.

maximus79

Ik hou ook wel van een beetje licht, ik heb nu een tw9300 die volgens mij best veel licht geeft. Hoop niet dat de N5 te donker is voor mij......ik zal het zaterdag zien...
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

#1140
QuoteWaarbij er dan nog wel ruimte was voor Whiter-then-White en Blacker-then-Black die je in principe mag laten 'clippen'.

Ook als dat ten koste gaat van de grey scale omdat er een bepaalde kleur al dan niet gaat afvallen?

Nogmaals, ik vindt het een erg vreemde discussie omdat er niets nieuws onder de zon is en dit altijd zo geweest is.
Het is best mogelijk dat een andere dealer er bij de calibratie voor kiest om de projector op "normaal" level te laten staan zo het maximale licht uit het toestel perst, en dan de eventuele nadelen erbij neemt met al dan niet vervelende bijwerkingen.

QuoteIk weet eigenlijk niet of die SuperWhite keuze uberhaupt bestond in de x5000.

Zoals eerder aangehaald, deze functie hoeft er niet perse op te staan, dat is/was meer niet dan wel het geval, de contrast regeling is de parameter die altijd werd/wordt aangepast om dit al dan niet te corrigeren indien nodig.

maximus79

Quote from: riwi on March 26, 2019, 16:46:32
De X5000 stond op auto. Dwz 16-235 Video levels. Ik weet eigenlijk niet of die SuperWhite keuze uberhaupt bestond in de x5000.

Het fenomeen 16-255 is wel nieuw (voor mij). Volgens mij was er vroeger alleen sprake van Full RGB 0-255 voor PC signalen en 16-235 voor Video. Waarbij er dan nog wel ruimte was voor Whiter-then-White en Blacker-then-Black die je in principe mag laten 'clippen'.

De N5 is een erg mooie projector kwa scherpte, kleur en contrast, maar de licht opbrengst is teleurstellend wat mij betreft.

Heb jij een batcave of lichte wanden etc.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

#1142
QuoteGisteravond dus de HDMI setting naar "16-235 video" gezet en dat levert 30% meer licht op.

Ik heb even snel een N5 uit de doos genomen en heel snel de gray scale gedaan, daarna de super white aan en uit gezet.
Er is dus niets gewijzigd, meter op dezelfde plaats enz, enkel super white aan/uit, het verschil in lichtopbrengst is geen 30% maar eerder 22% %zoals je op de bijhorende foto's kan zien.
Zoals je kan zien gaat de projector hier door tot boven de 125%, door middel van contrast regeling zou je dit kunnen verleggen naar een lagere waarde en dus lager laten clippen.


riwi

#1143
Quote from: maximus79 on March 26, 2019, 17:08:12
Heb jij een batcave of lichte wanden etc.
Een woonkamer met zwarte doeken aan het plafond en een donker geschilderde wand.
Maar wat heeft dat met de lichtopbrengst van de projector te maken : helemaal niks.
Omgeving heeft invloed op contrast en op kijk belevenis. Een meterje gericht op de lens van de projector heeft geen last van evt witte wanden als je max licht meet. Bij zwart metingen zou dat zeker wel uitmaken.

Quote from: home@the movies on March 26, 2019, 17:06:32
Ook als dat ten koste gaat van de grey scale omdat er een bepaalde kleur al dan niet gaat afvallen?

Nogmaals, ik vindt het een erg vreemde discussie omdat er niets nieuws onder de zon is en dit altijd zo geweest is.
Ik wil hoe dan ook een ondergrens aan licht van het doek zien. Als dat kan met perfecte kleuren dan is dat super. Als de projector dat niet kan zijn er wat mij betreft 2 opties : kleur consessie doen of de projector niet meer aan zetten.

Op de X5000 clipte er niks (met SDR/rec709 materiaal) Ik heb naast de HDMI 16-235 auto setting gewoon de contrast en brightness afgesteld met een ramp patroon zodanig dat alles boven de 235 weg valt en onder de 15 ook.  (zie plaatje)
Met UHD heb ik dat ook gedaan maar daar was dat lastiger omdat iedere schijf weer anders is kwa mastering en omdat je vanwege het grote dynamische bereik van de film en de beperkte bereik van de projector de perfecte situatie niet kan bereiken

Het was wat mij betreft ook geen discussie. Ik heb vastgesteld dat de lichtopbrengst van de N5 behoorlijk beperkt is, vergeleken met de X serie.

De 400Lux / 336Lux die ik nu met de 16-235 setting heb gemeten, is wel voldoende voorlopig, al houd het niet over. Ik zal er nog eens wat testbeelden tegenaan gooien vanavond om te zien of er iets clipt met SDR en HDR materiaal.



riwi

#1144
Quote from: riwi on March 26, 2019, 14:20:03
N5 nieuwe lamp
(24-03-2019) : High Lamp : 310 Lux, Low Lamp : 250 Lux (HDMI 16-255 Super White)
(25-03-2019) : High Lamp : 400 Lux, Low Lamp : 336 Lux  (HDMI 16-235)

Als je die op elkaar deelt kom ik op 400/336 = 19% in High lamp en 310/250 = 24% in Low lamp.
Dus het zal wel ergens rond de 20% zitten.

<edit ik heb de meetwaarde aanegpast. Op low lamp had ik 336 gemeten zie ik op mijn A4'tje.>

maximus79



Quote from: riwi on March 26, 2019, 17:57:13
Een woonkamer met zwarte doeken aan het plafond en een donker geschilderde wand.
Maar wat heeft dat met de lichtopbrengst van de projector te maken : helemaal niks.
Omgeving heeft invloed op contrast en op kijk belevenis. Een meterje gericht op de lens van de projector heeft geen last van evt witte wanden als je max licht meet. Bij zwart metingen zou dat zeker wel uitmaken.


My bad.......
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Teejoo

Quote from: riwi on March 26, 2019, 18:09:22
Als je die op elkaar deelt kom ik op 400/336 = 19% in High lamp en 310/250 = 24% in Low lamp.
Dus het zal wel ergens rond de 20% zitten.

<edit ik heb de meetwaarde aanegpast. Op low lamp had ik 336 gemeten zie ik op mijn A4'tje.>
Maar het blijft een vreemde zet van JVC dat deze projector dus minder lichtopbrengst heeft, terwijl dit op papier niet het geval is. Ik heb hier trouwens ook niet veel van gelezen op AVS, maar wellicht heb ik er overheen gelezen.

Teejoo

New software! Gaat hard bij JVC. Ben benieuwd wat de change log is.

Teejoo

Quote from: Kjelt on March 26, 2019, 16:57:15
Ik heb hetzelfde met mijn Sony, mijn vorige HW50 had meer licht dan de 270.
Het is wat met die 4k projectoren, krijg je een hogere resolutie maar gaat het qua lumens achteruit.  :(
Wat kan daar de reden dan van zijn?

reza

#1149
Quote from: Teejoo on March 26, 2019, 19:03:26
Wat kan daar de reden dan van zijn?

Ze hebben naar Frank geluisterd in het andere topic :D

Grapje, ik vind hem leuk.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"