JVC 4k projectoren 2019

Started by vik, August 17, 2018, 07:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Quote from: vik on February  3, 2019, 09:46:12
Ik kan los van de metingen weinig met de ervaring van Wolfgang. Het laat maar weer eens zien hoe subjectief en set afhankelijk deze ervaringen zijn.

Een 760 ES vergelijken met een NX-9 is appels met peren. 

CineMike heeft tijdens de IFA  show al meerdere malen aangegeven en laten zien (ook aan leden van AVS) dat de noise die te zien is afkomstig is van het input signaal.

8K e-shift vind ik persoonlijk een "step-up" op in beeldkwaliteit zelfs op mijn 280 cm breed scherm. En ook hier geen "noise" te zien. Het geeft iets wat meer scherpte en "pop" in het beeld. Ik vermoed dat het "washed" out te maken heeft met de beperkingen van zijn projectie doek. Ik heb 2 verschillende "test samples" van de NX-9 hier bij mij kunnen testen.

Ik heb ook geen enkel idee wat hij bedoelt met "electronic filtering" in de Sony projectoren. Ik neem aan dat hij het heeft over Reality Creation. Dat is een "probleem" bij Sony projectoren want je kunt niet zonder.

Zelf heb ik een Sony VPL-VW360ES hangen in een CineMike uitvoering. Naar mijn mening en die van anderen een verbetering tov een orginele 760ES laser.  Ik heb een klant met een JVC DLA-Z1 laser die hier serieus wekelijks aan de deur staat met dit kanon om een het ander te vergelijken met de Sony. De Z1 staat intussen in mijn geheugen gebrandt kan ik je vertellen. Hoe mooi dat de Z1 ook is, de NX-9 heeft zijn plus punten over de Z1. De Z1 heeft sowieso wat meer ruis als de NX-9. De scherpte is naar mijn mening gelijk (NX-9 vs Z1)

Ik neem aan dat hij inderdaad de verplichte DRC bedoeld.

Dreamscreen is van dezelfde mensen als de Noorse JVC distributeur, dus wanneer die doek ontwikkelen zouden ze niet kijken naar effecten met JVC projectoren? Het doek/scherm staat hoog aangeschreven.

Ik weet het ook niet Vik.

Teejoo

Vraagje: heeft de N5 net als de N7/NX9 ook een dubbele iris? Dus 1 statische en 1 dynamisch?

tjobbie

#902
I ben geen specialist maar volgens mij heb je maar 1 iris.(please correct me if i am wrong) Als deze uit(open) staat, heb je statisch contrast. Zodra de iris in werking komt is het net als met een oog, je laat meer of minder minder licht door zodat je diepere zwartwaardes kan creeren maar dit gaat wel ten koste van maximaal lichtoutput. (dynamisch contrast). Mooiste zou hoog statisch contrast zijn.
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

riwi

#903
Quote from: Teejoo on February  3, 2019, 19:25:46
Vraagje: heeft de N5 net als de N7/NX9 ook een dubbele iris? Dus 1 statische en 1 dynamisch?

De N7 / NX9 hebben een dubbel iris. 1 bij de lamp en 1 in de lens.
De N5 heeft alleen het iris in de lens.

Dat was ook zo met de voorgaande serie. X5x00 alleen lens iris en de X7x00 lamp iris en lens iris. Dat is ook de reden voor het vrij grote (in de folder) contrast verschil volgens mij.

Kwa statisch/dynamisch : Je kan maar 1 iris setting wijzigen in het menu. Ik dacht dat beide irissen daarmee gewijzigd werden, maar dat weet ik niet zeker. Of ze beide meedoen in auto iris mode weet ik ook niet. Ik heb geen X7x00 gehad :)

tjobbie

Dan heb ik niets gezegd😄
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

Teejoo

#905
Quote from: riwi on February  3, 2019, 20:22:08
De N7 / NX9 hebben een dubbel iris. 1 bij de lamp en 1 in de lens.
De N5 heeft alleen het iris in de lens.

Dat was ook zo met de voorgaande serie. X5x00 alleen lens iris en de X7x00 lamp iris en lens iris. Dat is ook de reden voor het vrij grote (in de folder) contrast verschil volgens mij.

Kwa statisch/dynamisch : Je kan maar 1 iris setting wijzigen in het menu. Ik dacht dat beide irissen daarmee gewijzigd werden, maar dat weet ik niet zeker. Of ze beide meedoen in auto iris mode weet ik ook niet. Ik heb geen X7x00 gehad :)
Thanks! Dan had ik het toch goed op het netvlies. Je hebt voor de DI 2 settings en Off heb ik begrepen. De statische iris is ook instelbaar en gebruik je om de lamp te knijpen, zoals je nu ook doet bij je huidige projector. Ik heb nog niet uitgezocht waar dat zit in de manual.

tjobbie

#906
begrijp het verschil niet helemaal?
als de lamp iris statisch is zou je toch beter een lowlamp mode kunnen kiezen of zie ik dat verkeerd?
en in het geval dat deze wel dynamisch zou zijn wat is dan het verschil tussen knijpen bij de lamp of bij de lens?
misschien een domme vraag maar wil het graag begrijpen.
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

Teejoo

Quote from: tjobbie on February  3, 2019, 22:27:01
begrijp het verschil niet helemaal?
als de lamp iris statisch is zou je toch beter een lowlamp mode kunnen kiezen of zie ik dat verkeerd?
en in het geval dat deze wel dynamisch zou zijn wat is dan het verschil tussen knijpen bij de lamp of bij de lens?
misschien een domme vraag maar wil het graag begrijpen.
Zelfs low lamp kan teveel licht zijn. Dat regel je af met de statische iris. Die kun je dan bij slijtage van de lamp telkens iets verder openzetten. De dynamische iris werkt op basis van de beeldinhoud, en varieert doorlopend.

tjobbie

Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

riwi

Quote from: tjobbie on February  3, 2019, 22:27:01
begrijp het verschil niet helemaal?
als de lamp iris statisch is zou je toch beter een lowlamp mode kunnen kiezen of zie ik dat verkeerd?
en in het geval dat deze wel dynamisch zou zijn wat is dan het verschil tussen knijpen bij de lamp of bij de lens?
misschien een domme vraag maar wil het graag begrijpen.

Ligt ook een beetje aan wat je  onder dynamisch verstaat. Ik zie dynamisch alsin dat je auto iris aan zet. Dus per scene gaat het dynamisch open en dicht.
Maar met de manuele iris instelling kan je van -15 (dicht) tot 0 (open instellen).
Low lamp - high lamp zijn maar 2 stappen om te kiezen. Met de iris instelling heb je er dus 15.
Als je de manuele iris bv -8 zet en dan ook auto iris aan, dan beweegt het iris tussen -8 en 0.

Ik denk dat ze met 2 irissen beter controle over het licht hebben. Minder dispersie in het lichtpad door het interne iris. Ze geven ook 2x zo hoge contrast waardes op voor de N7 tov de N5 (800.000:1 tov 400.000:1 dynamisch en 80.000:1 tov 40.000:1 native)

Bij de laser projectoren hebben ze naast het lens iris ook het regelen van de power output van de laser in 100 stappen. Tenminste in de vw870. in de vw760 zat nog geen lens iris volgens mij.

tjobbie

#910
tnx voor de info! maar is native contrast dan te verhogen doormiddel door (dubbele) iris werking? zou eerder denken in aanpassing van lichtpad ofzo 
EDIT: misschien een beetje wat je op de 2 naar onderste regels bedoeld uit te leggen. sorry
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

raindog

Quote from: riwi on February  3, 2019, 23:24:02
Ze geven ook 2x zo hoge contrast waardes op voor de N7 tov de N5 (800.000:1 tov 400.000:1 dynamisch en 80.000:1 tov 40.000:1 native)

Die getallen geven aan dat het native contrast van de N7 2x zo hoog is en dat de auto iris in beide gevallen een factor 10 aan contrast toevoegt. Als de N7 inderdaad een extra iris heeft dan voegt die dus geen extra contrast toe. Omdat ook de lenzen van de N5 en N7 hetzelfde zijn ontgaat mij dan even wat het technisch voordeel zou moeten zijn van een tweede iris op de N7...Is er iemand die het weet?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

riwi

Quote from: raindog on February  4, 2019, 00:01:46
Als de N7 inderdaad een extra iris heeft dan voegt die dus geen extra contrast toe.
Deze redenering volg ik niet. Ik denk dat het interne iris een betere bundeling van het licht richting de panelen verzorgt en dus wel bijdraagt aan beter contrast.

vik

Akoestisch transparante schermen hebben over het algemeen de eigenschap iets wat scherpte te verliezen wat logisch is. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn maar ben er niet bij geweest.

Enige referentie die ik heb zijn mijn eigen ervaringen en die van CM.

Quote from: donaldk on February  3, 2019, 13:26:39
Ik neem aan dat hij inderdaad de verplichte DRC bedoeld.

Dreamscreen is van dezelfde mensen als de Noorse JVC distributeur, dus wanneer die doek ontwikkelen zouden ze niet kijken naar effecten met JVC projectoren? Het doek/scherm staat hoog aangeschreven.

Ik weet het ook niet Vik.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Ik zal dit eens informeren voor jullie.

Quote from: Teejoo on February  3, 2019, 19:25:46
Vraagje: heeft de N5 net als de N7/NX9 ook een dubbele iris? Dus 1 statische en 1 dynamisch?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Er is geen sprake van een dubbele iris of diafragma heb ik zojuist vernomen. Geen verschil tussen een N5 of N7.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

riwi

Quote from: vik on February  4, 2019, 10:17:07
Er is geen sprake van een dubbele iris of diafragma heb ik zojuist vernomen. Geen verschil tussen een N5 of N7.

Bij de X5x00 tov X7x00 was dit er wel.

In het promo verhaal van de N5/N7 stond dit ook vermeld.
Zie de slide getiteld "Picture Quality is more than just Pixels" : Dual Aperture Design (voor de X7900/N7 en NX9)
https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/3038288-official-jvc-rs3000-nx9-jvc-rs2000-nx7-n7-jvc-rs1000-nx5-n5-owners-thread.html

Kjelt

Zou mij ook verbazen hoe ze anders het contrast kunnen verdubbelen. Coating alleen zou niet voldoende zijn.
Als ze dat er uit hebben gehaald dan ben ik heel benieuwd naar de nieuwe contrastwaardes die zouden dan ook wel eens een stuk lager kunnen uitvallen.

home@the movies

#918
Ik denk dat de meesten zich laten misleiden in wat ze met DUAL APERTURE willen zeggen. Dit wil niet zeggen dat er 2 afzonderlijke iris systemen in het toestel zitten, dat is bij mijn weten nooit zo geweest. Wel dat er een dubbel gebruik is van de iris is. In de eerste generatie JVC's kon je enkel de iris op een vaste waarde instellen om zo de lichtopbrengst (en contrast) aan te kunnen passen aan je situatie.
Bij een dynamische iris systeem heeft de iris een dubbel werking, in eerste instantie stel je in wat de maximale opening van de iris moet zijn, net zoals vroeger. eenmaal dit is ingesteld en je gaat de Auto stand gebruiken, gaat de iris openen en sluiten maar nooit verder open dan wat je eerst in de manuele setting hebt aangegeven.

Jep

Als de N5 en de N7 op dat vlak identiek zijn, wat geeft dan wel het verschil in de native contrastwaardes tussen die twee projectoren?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

home@the movies

Quote from: Jep on February  4, 2019, 12:10:31
Als de N5 en de N7 op dat vlak identiek zijn, wat geeft dan wel het verschil in de native contrastwaardes tussen die twee projectoren?

Net zoals een TW7400 en een TW9400 er exact hetzelfde uitzien, ook dezelfde iris hebben maar native verschillend zijn in contrast, dat is toch helemaal niets nieuw? Interne verschillen in panelen, optische pad, en andere zaken, dat is toch ook zo bij een hele hoop andere toestellen?

Jep

Quote from: home@the movies on February  4, 2019, 12:29:53
Net zoals een TW7400 en een TW9400 er exact hetzelfde uitzien, ook dezelfde iris hebben maar native verschillend zijn in contrast, dat is toch helemaal niets nieuw? Interne verschillen in panelen, optische pad, en andere zaken, dat is toch ook zo bij een hele hoop andere toestellen?

Klopt. Ik vraag me ook niet af of het nieuw is, dat (deze) projectoren verschillen in specs.

Zojuist werd gesuggereerd dat een tweede statische iris bij de N7 het verschil in contrast zou kunnen verklaren t.o.v. de N5, maar Vik gaf aan dat ze op dat vlak identiek zijn. Dus wat geeft dan wel het verschil in contrast? Ze lijken de zelfde lens te hebben. Verschillende beeld chip (kan ik niet opmaken uit de specs op de site van JVC), of iets anders?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

riwi

Quote from: home@the movies on February  4, 2019, 11:53:38
Ik denk dat de meesten zich laten misleiden in wat ze met DUAL APERTURE willen zeggen. Dit wil niet zeggen dat er 2 afzonderlijke iris systemen in het toestel zitten, dat is bij mijn weten nooit zo geweest.

Maargoed in het promo materiaal staat deze Dual Aperture alleen voor de X7900/N7/NX9 en niet voor de N5 vermeld.

Op AVS zegt men :
Quote from: avs"
JVC has said that this iris is not the reason for the extra *native* contrast that it had something to do with grid polarizers on the panel. That data was buried in the 10000 post anticipation thread.

simsatit

#923
Volgens mij is de tweede iris in de N7 en NX9 een statische iris die licht reflecties in het optische pad tegen gaat, wat het contrast ten goede komt, zelfde als in de verleden series van JVC (bv de X7x00 en X9x00 serie).
Verder zit er een ander (beter) wire grid polariser in dat ook het contrast weer ten goede komt.

Daar de 2de iris statisch is (zit bij de lamp in het optische pad meen ik) zul je met het 'dichtknijpen' van de dynamische iris, op lage standen (bv -15) minder licht over houden als met een N5 (of verleden X5x00 serie), dat levert dan meer contrast op maar dus ook minder FTL, maar met open iris (stand 0) heeft de N7 en N9 (en verleden series X7x00 en X9x00) meer contrast dan de N5 (en X5x00) met de iris op -15, althans dat begreep ik uit de metingen op AVS.

Dit verschil zou dan dus voornamelijk komen door een geoptimaliseerd optisch pad en de wire grid polariser, het is namelijk dezelfde lamp, dus een andere reden voor het hogere contrast (en 100 Lumen meer) zelfs met dynamische iris dichtgeknepen tov iris open op de midden en hoge serie modellen zie ik eigenlijk niet, of de lamp moet in een andere (gebooste) modus draaien, maar dat heb ik nooit ergens gelezen.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Teejoo

Quote from: riwi on February  3, 2019, 23:24:02
Bij de laser projectoren hebben ze naast het lens iris ook het regelen van de power output van de laser in 100 stappen. Tenminste in de vw870. in de vw760 zat nog geen lens iris volgens mij.
Blijkbaar zit die iris ook in de 760, maar is niet geactiveerd. Erg vreemd.