JVC 4k projectoren 2019

Started by vik, August 17, 2018, 07:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Quote from: scoc on October  5, 2018, 18:33:31
Ik probeer het allemaal een beetje te volgen maar ik vrees dat we ipv complexiteit aan het verminderen zijn (gewoon auto tone mapping op de JVC en klaar) nu het weer complexer aan het maken zijn in combinatie met spelers met hdr optimize functies en subfuncties (sdr/hdr en hdr optimize aan/uit). Dat worden dan wel een hele hoop combinaties die je kan opzetten en/of testen.

En dan toch blijft ik terugkomen naar ... is HDR dit allemaal wel waart op een projector? Al die complexiteit. Ofwel wordt ik echt te oud en is het hobby gehalte te hoog. Maar de weinige tijd die ik heb om serie of film te kijken wil ik dan ook spender aan data en niet moeten denken aan staan alle auto-tone mapping en hdr optimize wel op de juiste stand voor deze film  :(

Verder ook, als de auto-tone mapping van JVC dan toch niet aangewezig is neemt dat wel een groot voordel weg. Want als je tone mapping doet in de projector kan dit in theorie werken voor meerdere bronnen dus ook bvb. een mediaspeler met Netflix. Terwijl als je dit enkel in een Panasonic UHD speler doet zal dit enkel voor UHD schijfjes werken (ik denk niet dat Pana dit laat werken voor hun apps).

Ben ik het niet mee eens, eenmaal de Panasonic is ingesteld is het bijna een no brainer. De Pana leest de metadata van de disc en past daar verder zijn tone mapping op aan. Het is dus enkel in het begin de juiste keuze en instelling maken, uiteraard staat het je vrij om verder nog te tweaken maar dat deden mensen vroeger ook nog.
Op de projector hoef je verder niets speciaals te doen, geen custom curves of andere exotische dingen meer, dat maak het dus voor mij een heel stuk beter.
Dat van de media player ben ik het voor een stuk mee eens, dat van de apps zou volgens wat ik al ergens las al moeten werken. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om dit te bekijken maar zal dit zeker even testen met Netflix.

Is het dat waard, wel als ik zie wat voor een beeld ik uit de N5 krijg op een 2m50 scherm in HDR met de Panasonic dan wil ik nooit meer terug naar iets anders. Dus als je het aan mij vraagt, absoluut zeker, maar kom kijken en oordeel zelf op de Home Cinema Happening ;-)

home@the movies

#326
Quote from: simsatit on October  5, 2018, 18:47:36
Het hobby gehalte, als je alles uit je projector wilt halen wat er inzit, blijft hoog, denk dan aan een HTPC voor 4K upscaling en HDR tone mapping via Madvr of custum curves, ik ben het helemaal met je eens dat de beloofde auto tone mappingbhet gewoon goed moet doen, anders is dat gewoon een domper, misschien omdat het nog geen productie model is dat het nog wordt upgedate?

Maar die auto tone mapping doet exact wat JVC wil dat het doet niets meer en niets minder daar is niets mis mee, het is effectief wat het zegt, een AUTO TONE MAPPING en dat werkt zoals het moet.
Dat wil zeggen dat de projector de metadata van de disc leest en daar de curve op aanpast, dat doet hij perfect maar dat is helemaal niet hetzelfde als wat de panasonic doet.
De Panasonic heeft een HDR Optimizer, die dus heel andere dingen doet, nl het Optimaliseren van het HDR signaal.

Het probleem is dat iedereen nog voor de JVC's effectief te zien waren ervan uitging dat ze hetzelfde zouden doen als de Panasonic Optimizer.

MaxxMark

Een voor mij praktische vraag; ik meen gelezen te hebben dat de nieuwe JVC's gelijk - zo niet beter - zijn voor wat betreft zoom en h/v-shift. Hoewel dat misschien zo zal zijn, zijn volgens mij de afmetingen van de PJ ook veranderd. Dus de vraag is; presteert hij gelijk "uitgaande van de positie van de achterkant van de PJ of vanaf de lens van de PJ?"

Op dit moment projecteer ik 3.20m breed en zit mijn x5000 zga tegen zijn maximale zoom aan als ik 21:9 projecteer (met zoom, dus zonder anamorphic lens). Als de zoom exact gelijk is, maar het apparaat is net iets langer, dan kom ik in de problemen :D

Valt daar iets over te zeggen?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Teejoo

Quote from: home@the movies on October  5, 2018, 17:55:48
Ja ik ook :-)
De vraag is wat in praktijk van de onderstaande verschillen qua specs te zien is.

Teejoo

Quote from: MaxxMark on October  5, 2018, 19:15:17
Een voor mij praktische vraag; ik meen gelezen te hebben dat de nieuwe JVC's gelijk - zo niet beter - zijn voor wat betreft zoom en h/v-shift. Hoewel dat misschien zo zal zijn, zijn volgens mij de afmetingen van de PJ ook veranderd. Dus de vraag is; presteert hij gelijk "uitgaande van de positie van de achterkant van de PJ of vanaf de lens van de PJ?"

Op dit moment projecteer ik 3.20m breed en zit mijn x5000 zga tegen zijn maximale zoom aan als ik 21:9 projecteer (met zoom, dus zonder anamorphic lens). Als de zoom exact gelijk is, maar het apparaat is net iets langer, dan kom ik in de problemen :D

Valt daar iets over te zeggen?
Heb je hier iets aan?:

https://eu.jvc.com/microsite/eu/NX9N7N5/spec.html

scoc

#330
Quote from: home@the movies on October  5, 2018, 18:51:35
Ben ik het niet mee eens, eenmaal de Panasonic is ingesteld is het bijna een no brainer. De Pana leest de metadata van de disc en past daar verder zijn tone mapping op aan. Het is dus enkel in het begin de juiste keuze en instelling maken, uiteraard staat het je vrij om verder nog te tweaken maar dat deden mensen vroeger ook nog.
Op de projector hoef je verder niets speciaals te doen, geen custom curves of andere exotische dingen meer, dat maak het dus voor mij een heel stuk beter.
Dat van de media player ben ik het voor een stuk mee eens, dat van de apps zou volgens wat ik al ergens las al moeten werken. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om dit te bekijken maar zal dit zeker even testen met Netflix.

Is het dat waard, wel als ik zie wat voor een beeld ik uit de N5 krijg op een 2m50 scherm in HDR met de Panasonic dan wil ik nooit meer terug naar iets anders. Dus als je het aan mij vraagt, absoluut zeker, maar kom kijken en oordeel zelf op de Home Cinema Happening ;-)
Dacht wel dat je niet echt akkoord zou gaan omdat je nogal een vurige voorstander bent van HDR zelfs met projectie. Dit is natuurlijk volledig jouw recht. Maar lets agree to disagree  :sleep:
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

home@the movies

#331
Quote from: scoc on October  5, 2018, 21:09:24
Dacht wel dat je niet echt akkoord zou gaan omdat je nogal een vurige voorstander bent van HDR zelfs met projectie. Dit is natuurlijk volledig jouw recht. Maar lets agree to disagree  :sleep:

Ik was aan het wachten op je reactie  ;) maar ik durf de uitdaging aangaan. In jouw ruimte op jou scherm ben ik er heilig van overtuigd dat, indien je de nieuwe JVC gedurende een paar dagen kan bekijken in combi met de Panasonic, ik je van gedachte kan doen veranderen.
Dat is een straffe uitspraak hé  ;) maar ik meen het echt je gaat je mening moeten herzien  :devil: :devil: :devil:

simsatit

#332
Quote from: home@the movies on October  5, 2018, 18:56:35
Maar die auto tone mapping doet exact wat JVC wil dat het doet niets meer en niets minder daar is niets mis mee, het is effectief wat het zegt, een AUTO TONE MAPPING en dat werkt zoals het moet.
Dat wil zeggen dat de projector de metadata van de disc leest en daar de curve op aanpast, dat doet hij perfect maar dat is helemaal niet hetzelfde als wat de panasonic doet.
De Panasonic heeft een HDR Optimizer, die dus heel andere dingen doet, nl het Optimaliseren van het HDR signaal.

Het probleem is dat iedereen nog voor de JVC's effectief te zien waren ervan uitging dat ze hetzelfde zouden doen als de Panasonic Optimizer.

De optimiser, dat kan ik volgen, daar zijn meerdere instellingen te vinden om mee te spelen, ik ga er even vanuit dat de JVC enkel de slider heeft voor het tone mapping.
Ik gebruik het zelf ook in volle tevredenheid, HTPC regelt alle andere content en met Madvr kun je ook tone mapping doen.
We waren er al over uit dat je geen overlappende curves wilt, dus of je gebruikt de slider van de JVC, of je gebruikt een externe bron, dat je dan weer meer mogelijkheden tot tunen geeft (Pana, Madvr).

Ik denk dat JVC het dan uiteindelijk wel goed doet, mensen het makkelijk maken die niet zo veel tijd willen besteden aan de hobby, alleen een slider, klaar.

Zelf houd ik juist van hobbyen en gebruik ik eigenlijk voor de meeste zaken externe progjes, maar daar moet je maar tijd in willen steken, dus ik snap de insteek van Scoc ook, alleen denk ik juist dat JVC met de auto tone mapping het al gemakkelijk maakt (geen verdere opties)?

Ps, ik vind HDR ook zeker wel een toevoeging op een projector al is het eigenlijk HDR light waar we naar zitten te kijken met de 130 Nits die we halen..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Quote from: Teejoo on October  5, 2018, 19:23:13
De vraag is wat in praktijk van de onderstaande verschillen qua specs te zien is.


Het dubbele contrast van de N7 t.o.v. de N5 dat ga je zeker wel zien, mits je een goede ruimte hebt uiteraard, het P3 filter ga je natuurlijk ook zien, maar dat kost weer 12% lumen, dus of je dat wilt gebruiken is ook afhankelijk van je scherm grootte.
Daarbij komt verder dat er een verschil ook in ANSI zou moeten zijn maar daar heeft JVC volgens mij geen cijfers over vrijgegeven, daar zullen we de reviews voor moeten afwachten.

Het verschil met de X7900 in contrast waardes is wel fors, het lijkt erop alsof dat in het voordeel van ANSI zo uitpakt, on off hoger, ANSI lager en vice versa.

Al die cijfertjes zullen de reviews uitslag van moeten geven, maar nog belangrijker is, wat zeggen je ogen je.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

scoc

Wat user presets betreft en calibratie moeten we dan 3 of 4 presets maken?

Normal (voor alles in normale colourspace Rec709 en niet hdr maw full hd en 4k)
UHD - HDR (voor brede colour space van uhd disc wanneer je hdr uitstuurt - maar deze dan niet voor Netflix want is normal colour space)
UHD - SDR (voor brede colourspace zondr hdr, ook niet voor Netflix etc)
Normal met HDR (voor standaard rec709 met hdr zoals Amazon Prime en Netflix in hdr)

Of maakt ik het te moelijk? En dan ook manueel schakelen vermoed ik.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

home@the movies

Quote from: scoc on October  5, 2018, 22:32:55
Wat user presets betreft en calibratie moeten we dan 3 of 4 presets maken?

Normal (voor alles in normale colourspace Rec709 en niet hdr maw full hd en 4k)
UHD - HDR (voor brede colour space van uhd disc wanneer je hdr uitstuurt - maar deze dan niet voor Netflix want is normal colour space)
UHD - SDR (voor brede colourspace zondr hdr, ook niet voor Netflix etc)
Normal met HDR (voor standaard rec709 met hdr zoals Amazon Prime en Netflix in hdr)

Of maakt ik het te moelijk? En dan ook manueel schakelen vermoed ik.

Je maakt het iets te uitgebreid en ingewikkeld, de meeste zaken moet je ook niet manuaal schakelen, toch zeker 2 van de 4 niet.

simsatit

Quote from: scoc on October  5, 2018, 22:32:55
Wat user presets betreft en calibratie moeten we dan 3 of 4 presets maken?

Normal (voor alles in normale colourspace Rec709 en niet hdr maw full hd en 4k)
UHD - HDR (voor brede colour space van uhd disc wanneer je hdr uitstuurt - maar deze dan niet voor Netflix want is normal colour space)
UHD - SDR (voor brede colourspace zondr hdr, ook niet voor Netflix etc)
Normal met HDR (voor standaard rec709 met hdr zoals Amazon Prime en Netflix in hdr)

Of maakt ik het te moelijk? En dan ook manueel schakelen vermoed ik.

Hoe ga je dan het HDR calibreren?
Maak je niet gewoon 2 calibraties, 1 voor rec709 en 1 voor bt2020?
Je kunt ook nog calibreren voor 3D geloof ik, voor HDR ben ik nog niet op de hoogte, fill me in please;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

vik

Ik heb gister de NX9 getest met het scherpte patroon (The Quick Brown fox over the Lazy dog...) en razor sharp!! Zal dat later vandaag ook met de N5 even doen en posten.


Quote from: Kjelt on October  4, 2018, 08:44:17
Hoe zit het met de scherpte aan de randen en hoeken ?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Eventueel voor morgen, maandag en a.s. dinsdag heb ik nog plekken vrij voor een demo van de N5 en NX9.

Ik ben vrij flexibel. Bij interesse graag even een pb  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

denoontje

#339
Vic ik ben benieuwd[emoji1303] Zie je straks


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

anton

Gisteren bij Viktor wezen kijken (nogmaals dank voor je tijd, uitleg en gastvrijheid) en ben vooral onder de indruk van de N5. Wat een fantastisch plaatje zet die projector weg  :headbanging:. De N9 gaat hier nog eens duidelijk overheen maar daar staat dan wel een leuk prijsje tegenover  ::).
Have fun vandaag (zal geen probleem zijn) !!!!

MaxxMark

Quote from: Teejoo on October  5, 2018, 19:24:16
Heb je hier iets aan?:

https://eu.jvc.com/microsite/eu/NX9N7N5/spec.html


Tegen de verwachting in wél ja :D Ik zie nu dat de specs nagenoeg gelijk zijn terwijl ik meende dat ik eerder andere specs gezien had. Misschien dat dat rumours waren :)

Hij is vooral breder (+4.5cm) en hoger  (+5.4cm) en in diepte maar +2.3cm. Ik gok dat het wel goed komt bij een exact gelijk blijvende zoom (2x) en lens shift (V:+/-80%, H:+/-34%) en een 2.3cm diepere PJ.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

buckler

#342
Quote from: MaxxMark on October  6, 2018, 12:17:56
Tegen de verwachting in wél ja :D Ik zie nu dat de specs nagenoeg gelijk zijn terwijl ik meende dat ik eerder andere specs gezien had. Misschien dat dat rumours waren :)

Hij is vooral breder (+4.5cm) en hoger  (+5.4cm) en in diepte maar +2.3cm. Ik gok dat het wel goed komt bij een exact gelijk blijvende zoom (2x) en lens shift (V:+/-80%, H:+/-34%) en een 2.3cm diepere PJ.

Ik zit dit ook met veel belangstelling te volgen want ik heb iets dergelijks als vraagteken (maar ook weer anders...)
Nu heb ik op mijn 16.9  92'' stewart scherm met mijn ls10000 topbeeld bij 1080p maar de hdr-sdr 2020 bij uhd schijven klopt niet dus zit ook aan upgraden te denken ipv simpel een nieuwe calibratie.
Nu heb ik bij Viktor zijn enorm breed scherm gezien en was daar helemaal weg van en wil sindsdien ook graag een 2.35 (Stewart st130) scherm in 268cm breed.
Dan kom ik ook precies uit in hetzelfde formaat van 92'' bij 16.9 films zoals nu... maar dan moet ik ook bijna volledig zoomen om de 268cm bij 2.35 te halen en als ik dat nu doe dan word mijn beeldkwaliteit een flinke klap minder dus ik ben bang dat dat straks met bv de jvc N7 ook zo is of heb ik dat fout?
Denk en hoop dat het met uhd materiaal en meer pixels inclusief meer lichtopbrengst van de jvc projector en een studiotek 130 scherm tov mijn firehawk wel goed moet uitpakken maar dit weet ik natuurlijk pas als het eenmaal hangt hier thuis.
Mijn projectorlens hangt overgens op 389cm van mijn scherm.
Ook moet ik nu bijna volledig de lensshift gebruiken om de onderkant van mijn scherm te halen, en dat is bij zowel de nieuwe jvc's en de sony's met een minder bereik als mijn epson lees ik in de specs... ook weer een probleem???
Tja, vandaar dat ik veel moeite heb om de 'trigger' op de aankoop te doen want ik ben bang dat allemaal niet uitkomt met mijn afstanden en ruimte.
Mensen met dezelfde problem en situatie of zie ik het allemaal wat te probleemmatisch in?
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

MaxxMark

Volgens mij is de meest praktische oplossing om het 100% zeker te weten zou (bij mij) zijn om te zorgen dat ie qua lens memory op 21:9 staat en 3.20 breed projecteert. Vervolgens de exacte afstand scherm<>lens te meten en vervolgens de x5000 mee te nemen naar iemand met een N5 en kijken of ie op dezelfde afstand op een muur van minimaal 3.20 breed hetzelfde kan :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bmateijsen

Quote from: MaxxMark on October  6, 2018, 12:17:56
Tegen de verwachting in wél ja :D Ik zie nu dat de specs nagenoeg gelijk zijn terwijl ik meende dat ik eerder andere specs gezien had. Misschien dat dat rumours waren :)

Hij is vooral breder (+4.5cm) en hoger  (+5.4cm) en in diepte maar +2.3cm. Ik gok dat het wel goed komt bij een exact gelijk blijvende zoom (2x) en lens shift (V:+/-80%, H:+/-34%) en een 2.3cm diepere PJ.

De zoom is identiek... en ik kan mij voorstellen dat dit bij jou geen probleem is. Ben je nu toch al aan het kijken naar een nieuwe pj?

MaxxMark

Ja, ik was eigenlijk voornemens toen te wachten op een 4K projector. Het was dat een gloednieuwe x5000 toen werd aangeboden tegen een heel interessante prijs waardoor ik overstag ging. Op mijn kijkafstand merk ik toch dat ik wel resolutie mis. 1080p 'zie' je. En ik vind de e-shift 4K eigenlijk iets te veel onrust geven.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

denoontje

Net de n5 en se N9 gezien....

Mooi mooi mooi.
N9 onbetaalbaar maar die n5 zet een heel mooi plaatje neer zeg.[emoji1303][emoji85]

Vic bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Teejoo

#347
Wat me eigenlijk nu pas opvalt aan de specs is het geluid van de fan: 24 db. Ik weet niet of dat op uniforme wijze gemeten wordt, maar mijn VW95 zou maar 20db zijn. Ik dacht juist ergens gelezen of gehoord hebben dat hij zo extreem stil is?

scoc

#348
Bedankt Vik voor de tijd en demo.

Eerder vandaag dus een demo gehad van de JVC N5 en NX9. Beiden waren pre productie toestellen. Hou er rekening mee dat onderstaande mijn persoonlijke mening is en dat mijn referentie en vergelijking mijn huidige JVC X7000 is.

Laat ik beginnen met iets dat ik eigenlijk direkt wou weten voor te kijken naar eender welk videomateriaal ... de hdmi sync tijden. Bij JVC al een lang probleem waarbij een sync zo'n 12 seconden duurt nu bij veranderen van resolutie en/of framerate. Wel de hdmi sync tijden zijn nu veel korter ik denk niet meer dan 3-4 seconden ... eindelijk!

De meeste tijd hebben we met de N5 getest. Eerst met blu-ray om JVC upscaling naar 4k te testen. Voor deze nieuwe entry projector van JVC was dit heel sterk, stabiel beeld vol met image pop, heel goede zwartwaardes en een goed contrast. Tot mijn verbazing zag ik ook dat de algemene look van het beeld nu meer analoog en zachter is vergeleken met mijn X7000 maar dus niet minder scherp (op mijn X7000 met eshift uit btw). Maar ... vergeleken met mijn JVC X7000 heeft de X7000 betere zwart waardes en vooraal een duidelijk zichtbare hogere contrast. Dit was voor mij echt duidelijk.

Dan de N5 met UHD HDR discs en het is hier dat de ware aard van JVC naar boven kwam. Auto tone mapping was ingeschakeld op de JVC. Wat een beeld nu in full uhd colour range en voor mij eindelijk een prachtig hdr plaatje in 4k op een projector zonder gedoe met manuele instellingen en custom curves etc. Het beeld was nu zo overweldigend goed dat ik het verschil in contrast en zwartwaardes met mijn JVC X7000 niet echt opmerkte. Het zal er nog wel geweest zijn dat verschil maar het algemene plaatje was zo goed nu met UHD HDR. Echt hoed af voor JVC hier.

Wanneer ik vergelijk, op basis van geheugen, met een Sony VW260 is de JVC N5 stukken beter en dit in scherpte, contrast, zwartwaardes. Zelfs vergeleken met een Sony VW360 denk ik dat de N5 zeker gelijkwaardig is en dit voor minder €'s.

Voor mij persoonlijk, rekening houdende dat 90% van wat ik ga kijken blu-ray en full hd streams zijn, dan is de JVC N5 een sidegrade maar geen upgrade. Ik zou winnnen met UHD en HDR en hdmi sync tijden maar achteruit gaan vooral in zichtbare contrast en zwartwaardes. Ik had gehoopt dat de N5 dichter in de buurt zou komen in contrast van de X7000 maar dat is spijtig genoeg niet het geval. Ik vermoed dat de N7 een betere kandidaat zou zijn voor mij maar ik vind de prijs te hoog (en reputatie van JVC ivm firmware upgrades is niet goed).

Dan hebben we nog 20 minuten naar de NX9 gekeken maar blijkbaar waren hier nog wel wat bugs die moeten verholpen worden. Ik vond hier vooral opvallend hoe groot de sprong in beeldkwaliteit was met gewone blu-ray. Niet normaal zo'n scherp beeld. Op sommige momenten dacht je dat er een UHD disc werd gespeeld maar het was gewoon full hd blu-ray. De toename in contrast en scherpte was fenomonaal ... natuurlijk wel voor 3x de prijs van de JVC N5. Dan UHD HDR op de NX9 en hier was de sprong wat mij betreft minder groot. Het was er zeker wel maar zeker geen dag en nacht verschil. We hebben ook even 8k eshift aangezet en tot mijn verbazing voegde het nog een klein beetje detail toe en ook iets meer pop in het beeld maar ... het verschil was klein. De N5 is echt zo goed dat je met UHD materiaal niet zoveel onderdoet vond ik. Blijft wel gek dat met blu-ray het verschil wel zo groot was, ik vermoed vooral vanwege het contrastverschil en lens.

Voor Sony is er werk aan de winkel nu!

De JVC N5 is een fantastische projector maar voor diegene met een JVC X7xxx stel ik voor ... doe eerst een uitgebreide demo want ik vind het eerder een sidegrade dan een echte upgrade. Tenzij je natuurlijk louter 4k HDR kijkt.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

N1v3K

De N5 is 1000 euro goedkoper dan de VW360, geen 2000 ;)