JVC 4k projectoren 2019

Started by vik, August 17, 2018, 07:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

Dat wordt een interessante firmware upgrade dan, straks in november.

Quote from: reza on September  5, 2019, 18:01:33
Dit lijkt me indd een soort van wat Madvr doet.
Alleen zit er geen reken kracht achter?

Ik denk dat dat deels zo is. MadVR doet veel meer dan alleen mapping van HDR naar SDR. Scaling algoritmes voor Luma en Chroma, sharpening algoritmes etc. Dat deel zal de JVC niet kunnen doen.
Ik denk dat er wel dedicated scaling chips komen voor dit soort scaling en mapping van HDR naar SDR, maar die zitten nog niet in de JVC. Dan moet het softwarematig en is dus minder efficient. MadVR doet het ook software matig en gebruikt de pixel shaders van de grafische kaart voor het rekenwerk.

denoontje

Heel benieuwd wat dit gaat doen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

home@the movies

#1552
Ok heren, vandaag dus op bezoek geweest op de stand van JVC en een mooie demo gekregen van de nieuwe HDR tone mapping software.

Zoals reeds aangekondigd in de persmededeling gaat de software zelf aan de slag met de helderheid die per frame gaat gemeten worden en aangepast. Ongeacht of er nu al dan niet metadata aanwezig is gaat deze tone mapping zijn werk doen om het beeld dynamisch aan te passen naar de mogelijkheden (en wens) van de projector en gebruiker.

Uiteraard heeft iedereen al direct de vergelijking met MADVR in de mond genomen en ja, het is zeker en vast een logisch vergelijk en ik kan op basis van wat we zagen zeggen dat het akelig in de buurt komt.
Zoals ook al hier en daar aangehaald is er bij MADVR wel een heel pak meer mogelijk dan enkel de tone mapping, vandaar ook de noodzaak voor de nodige hardware die upscaling ea zaken voor zijn rekening neemt.
Heel wat mensen vragen zich dus ook af hoe JVC het voor elkaar brengt om die behoorlijke bewerkingen tot een goed einde te brengen.
Allereerst zitten er in de nieuwe N reeks niet van de minste chipsets in, deze zijn behoorlijk krachtig en hebben wel wat paardenkracht onder de kap zitten.
Niettegenstaande dat is er bij JVC nagedacht hoe ze nog meer rekenkracht vrij konden maken voor de tone mapping.
Ze hebben één functie geschrapt en dat is de pincushion functie die alleen maar al dan niet wordt gebruikt. ij mensen met een anamorphe lens.
Niemand van de gewone gebruikers gaat deze functie missen maar blijkbaar hebben ze hiermee wel behoorlijk wat rekenkracht extra kunnen benutten die ze nu dus kunnen aanwenden voor de dynamische tone mapping.

Tijdens de gegeven demo konden we netjes met steeds dezelfde content zien wat de evolutie was met al eerste de manuele aanpassing van de HDR curve zoals in de eerste generatie projectoren. Dan kwam de auto tone mapping die , op basis van de metadata, de helderheid ging aanpassen. Dit leverde een beetje een tegenovergesteld resultaat op omdat enerzijds de metadata vaak niet ok was en anderzijds de projector redeneerde dat bij zeer hoge waarden hij het beeld donkerder diende te maken om geen informatie weg te gooien, niet wat wij als gebruikers eigenlijk als resultaat wilden zien.

Nu komt dus de dynamische tone mapping die geen rekening houd met de metadata maat de helderheid per Frame gaat analyseren en aanpassen.
Die aanpassingen kunnen door de gebruiker ingesteld worden zoals je bij MADVR target Nits instelt. JVC heeft 3 opties low, middle en high, hier gaan ook. nog effectieve Nits waarden aan gekoppeld worden maar de firmware is nog in beta versie dus voorlopig gewoon deze 3 standen.
Je kiest dus een stand waarbij je de helderheid kiest die in jou setup he beste tot zijn recht komt en de software doet de rest.
Heel wat materiaal gezien waarbij deze functie echt gewoon meer dan zijn ding kon doen, niet alleen gaat het beeld helderder worden, er worden geen details weggeclipt (tenzij je natuurlijk heel erg hoog in de targets gaat instellen)
Schaduwdetails worden daar waar nodig een stuk beter n het algemene plaatje ziet er dus plots een stuk aantrekkelijker uit.
Uiteraard is het zo dat je een stuk dynamisch bereik gaat opofferen van het hele HDR gebeuren, maar meer dan genoeg volhoud om zeker duidelijk verschil te zien tussen de wel en niet HDR versie van dezelfde film.

Het beste nieuws is uiteraard dat, vanwege het feit dat dit alles in de projector gebeurt, nu ook streaming content, gedownload materiaal enz enz door deze features plots de juiste treatement krijgt en er gaat dus een nieuwe wereld open die op een zeer gebruiksvriendelijk manier de gebruiker zijn kijkervaring naar betere hoogten brengt.
Nog even technisch, daar waar de vroegere verwerking in 12bit plaatsvond gaat dit nu in 18 bit, wat alweer een merkbare verbetering is ivm Banding problemen enz.

Persoonlijk kijk ik er erg hard naar uit om jullie allemaal kennis te laten maken met deze zeer veelbelovende functie op onze Home Cinema Happening editie 2019, waar we een mooie setup zullen opbouwen om een mooi één op één vergelijk van het gebruik/niet gebruik van deze software zullen demonstreren.

Er mogen dan geen nieuwe projectoren zijn voorgesteld, deze N reeks is een zeer volwassen reeks aan het worden die op vele vlakken de concurrentie meerdere stappen voor is.

Ik ga één deze een klein verslag neerpennen van nog wat meer mooi nieuw zoals de LG UST projector met niet één maar drie dual  laser, dus een echte laser DLP UHD projector zonder kleurenwiel, ik zag een fenomenaal plaatje op de LG stand :o :o



riwi

#1553
Quote from: home@the movies on September  6, 2019, 21:47:13
Er mogen dan geen nieuwe projectoren zijn voorgesteld, deze N reeks is een zeer volwassen reeks aan het worden die op vele vlakken de concurrentie meerdere stappen voor is.

Bedankt voor de uitgebreide info Werner.
Gaat er nog iets met de (advies) prijs gebeuren van de N serie? Of is dat nog niet bekend? Some verlaagt JVC na verloop van tijd de advies prijs van hun projectoren. Nu heb ik al een N5 dus voor mij maakt het niet uit, maar voor de rest misschien wel :)

home@the movies

Quote from: riwi on September  6, 2019, 22:24:05
Bedankt voor de uitgebreide info Werner.
Gaat er nog iets met de (advies) prijs gebeuren van de N serie? Of is dat nog niet bekend? Some verlaagt JVC na verloop van tijd de advies prijs van hun projectoren. Nu heb ik al een N5 dus voor mij maakt het niet uit, maar voor de rest misschien wel :)

Niet direct nieuws daarover, aangezien ze eigenlijk nu pas echt "volwassen zijn geworden" ;-) denk ik dat het nog wel even zo zal blijven.
Dat neemt niet weg dat we binnenkort weer de Home Cinema Happening hebben, en er altijd wel wat extra inspanning gedaan wordt dan :-)

rugal2

Quote from: riwi on September  6, 2019, 22:24:05
Bedankt voor de uitgebreide info Werner.
Gaat er nog iets met de (advies) prijs gebeuren van de N serie? Of is dat nog niet bekend? Some verlaagt JVC na verloop van tijd de advies prijs van hun projectoren. Nu heb ik al een N5 dus voor mij maakt het niet uit, maar voor de rest misschien wel :)

Volgens AVS forum gaat de adviesprijs van de JVC N7 (RS2000) in Amerika per 1 oktober met $ 1000 omhoog  :o:

https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/3038288-official-jvc-rs3000-nx9-jvc-rs2000-nx7-n7-jvc-rs1000-nx5-n5-owners-thread-521.html#post58516110

Dat zal hier toch niet gebeuren? De prijzen van de JVC projectoren zijn juist vanaf de introductie van de nieuwe N serie in Europa toch al iets hoger dan in Amerika?

home@the movies

Quote from: rugal2 on September  6, 2019, 23:12:42
Volgens AVS forum gaat de adviesprijs van de JVC N7 (RS2000) in Amerika per 1 oktober met $ 1000 omhoog  :o:

https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/3038288-official-jvc-rs3000-nx9-jvc-rs2000-nx7-n7-jvc-rs1000-nx5-n5-owners-thread-521.html#post58516110

Dat zal hier toch niet gebeuren? De prijzen van de JVC projectoren zijn juist vanaf de introductie van de nieuwe N serie in Europa toch al iets hoger dan in Amerika?
Geen enkele indicatie hierover dat dit zou gebeuren, dat zouden we dan al wel geweten hebben. De firmware wisten we ook reeds even van tevoren maar stonden onder NDA.

MaxxMark

Quote from: home@the movies on September  6, 2019, 21:47:13
Ik ga één deze een klein verslag neerpennen van nog wat meer mooi nieuw zoals de LG UST projector met niet één maar drie (Rgb) laser, dus een echte laser DLP UHD projector zonder kleurenwiel, ik zag een fenomenaal plaatje op de LG stand :o :o

En waarschijnlijk niet maar één maar drie 0-en extra in het prijskaartje?  ;D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Teejoo

Ik wordt in elk geval steeds blijer met mijn N7 keuze 😊! Wat een mooie update!

denoontje

Quote from: Teejoo on September  7, 2019, 12:04:36
Ik wordt in elk geval steeds blijer met mijn N7 keuze [emoji4]! Wat een mooie update!
M2


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

home@the movies

#1560
Quote from: MaxxMark on September  7, 2019, 11:27:40
En waarschijnlijk niet maar één maar drie 0-en extra in het prijskaartje?  ;D

Wel absoluut niet, verwachte prijs is 5999 Euro en dat valt dus meer dan goed mee.

MOHTFAN

Jammer dat deze maar tot 120 inch gaat en geen native 4k. Dan moet ik toch voor een n5 of 570 gaan kiezen, en echt kiezen lukt me maar niet.
Marantz av8801 | Marantz sr9300 | Sony s4100 | BDP-S5000ES |  panasonic 424 | Anthem Statement a2 | B&W n803 | B&W htm1 | B&W cwm663 | Velodyne SPL-1200 Ultra | Naca 5 | Blue heaven | Audioquest carbon & Vodka| Monster 1000HD | Klotz m5n10 | Seec | Sony HW10 | 82Nu8000 | GIK

Teejoo

Quote from: home@the movies on September  7, 2019, 14:14:20
Wel absoluut niet, verwachte prijs is 5999 Euro en dat is toch valt dus meer dan goed mee.
Maar ook hier: dan zijn er toch geen argumenten meer om geen laser in een projector van 7-8k te zetten?

RvD

Quote from: home@the movies on September  7, 2019, 14:14:20
Wel absoluut niet, verwachte prijs is 5999 Euro en dat valt dus meer dan goed mee.

Heb je deze nieuwe van Epson misschien ook gezien ?

https://www.epson.nl/insights/article/ifa-epson-introduceert-alternatief-voor-grootformaat-tv-scherm

Het prijskaartje is aantrekkelijker en geen DLP.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

home@the movies

Quote from: RvD on September  7, 2019, 17:30:52
Heb je deze nieuwe van Epson misschien ook gezien ?

https://www.epson.nl/insights/article/ifa-epson-introduceert-alternatief-voor-grootformaat-tv-scherm

Het prijskaartje is aantrekkelijker en geen DLP.

Daar zijn we ook langs geweest, ik zet morgen even een korte samenvatting met wat info en foto's online.
Ik was van de setup zoals de Epson daar stond niet onder de indruk maar wil hem eerra zelf bekijken en reviewen alvorens een oordeel te vellen.
Vergeet niet dat de LG een RGB laser toestel is waar dus geen kleurenwiel in zit en dus ook geen "DLP regenbogen" kan veroorzaken.

donaldk

Hetzelfde geldt voor de Hisense TriChroma laser. Er zit wel phosphor in want men werkt wel met blauwe laser voor groen.

Heb je ook nog bij Hisense, BOE TCL en Panasonic gekeken naar de dualcell LCDs? En naar de miniled backlight TV?

donaldk

Quote from: MaxxMark on September  7, 2019, 11:27:40
En waarschijnlijk niet maar één maar drie 0-en extra in het prijskaartje?  ;D

Nope het is dan ook een laser phosphor projector. Ten minste rode laser diodes, de standaard blauwe laser diodes en nogmaals de standaad blauwe diodes, met conversie naar groen. Blijkbaar is men inmiddels zover dat men eindelijk niet meer de beweging nodig heeft ter koeling van de fosfor. Ook geen kleurenwiel ter nafiltering van vooral rood, zoals in sommige ontwerpen. HiSense heeft de TriChroma.

Teejoo

Foto's met dank aan Grobi:

Teejoo

#1568
Foto's met dank aan Grobi:😎

Teejoo

#1569
Foto's met dank aan Grobi:😎

Teejoo

Foto's met dank aan Grobi:😎

reza

Het is toch wel een beetje ''over'' voor Sony...
JVC speelt heel goed in op de vragen van de consument, concrats voor JVC en de eigenaren van de N reeks.
Mooi kadootje van dit mooie merk na het debacle van vorig jaar.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

maximus79

Ben zo erg benieuwd hoe dit vergelijkt met Madvr......puur de tonemapping uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 2 XL met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

denoontje

Quote from: maximus79 on September  8, 2019, 19:21:50
Ben zo erg benieuwd hoe dit vergelijkt met Madvr......puur de tonemapping uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 2 XL met Tapatalk
Ik ook,  zeker wat ik hier lees over madvr en al dat  geïnstel en geherinstel...
Mooie oplossing madvr maar lijkt veel onderhoud en dan zou dit een hele mooie oplossing zijn.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Teejoo

#1574
Quote from: maximus79 on September  8, 2019, 19:21:50
Ben zo erg benieuwd hoe dit vergelijkt met Madvr......puur de tonemapping uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 2 XL met Tapatalk
Ik vind het al geen vergelijk omdat Madvr hier volgens mij alleen maar gebruikt wordt om rips af te spelen. In de JVC kan ik het tenminste gebruiken als niet downloader voor mijn discs en netflix.

Ik geloof verder best dat Madvr beter zal presteren, maar denk dat dit best een zorgelijke ontwikkeling is voor de makers van stand alone units. Ik had primair behoefte aan tonemapping per frame. Dat heb ik nu 😊