Verschil tussen normale crosover en lpf for lfe

Started by audio_stabilo, August 15, 2018, 07:48:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Wat is nu eigenlijk het verschil met de normale crosover en lpf for lfe?
Gister zitten testen maar ik hoor daar geen verschil in.

Qua muziek.... Is het dat kloppend qua laagweergave over de sub onder de 40 hz dat je de sub gewoon aansluit op de subwoofer aansluiting? Of moet je er 1 op front pre out doen en 1 op subwoofer? Aangezien de sub aansluiting waarschijnlijk alleen lfe is?

Dank!

morca

Sub aansluiten op de lfe uitgang.

Crossover is voor stereo gebruik.80 hz is vaak de norm.

Lpf for lfe is de crossover die word gebruik voor film,daar is het aan te raden de crossover zo hoog mogelijk open te zetten.
Lfe only setting gebruiken ,niet lfe plus mains.

audio_stabilo

Quote from: morca on August 15, 2018, 10:23:16
Sub aansluiten op de lfe uitgang.

Crossover is voor stereo gebruik.80 hz is vaak de norm.

Lpf for lfe is de crossover die word gebruik voor film,daar is het aan te raden de crossover zo hoog mogelijk open te zetten.
Lfe only setting gebruiken ,niet lfe plus mains.

Oke dankje wel. Dus met die lfe op bijvoorbeeld 120 hz filtert die bijna al het laag uit de front speakers met een .1 opname ? Als ik hem op 80 hz zet komt er meer door de fronts met .1?

Dus als ik bij muziek 40 hz kies heeft dat niks met films te maken ? Alleen voor muziek ?

morca

Quote from: audiogek on August 15, 2018, 10:59:18
Oke dankje wel. Dus met die lfe op bijvoorbeeld 120 hz filtert die bijna al het laag uit de front speakers met een .1 opname ? Als ik hem op 80 hz zet komt er meer door de fronts met .1?

Dus als ik bij muziek 40 hz kies heeft dat niks met films te maken ? Alleen voor muziek ?
Filmcontent bevat info tot 120 hz .
Dus zet je lfe zo hoog mogelijk anders mis je content bij film.

Als je de gewone crossover op 40 zet past hij alleen bij 2.1 stereo toe.
Dat heeft niks met film kijken te maken idd.
Dat is correct :thumbs-up:


audio_stabilo

Quote from: morca on August 15, 2018, 11:18:29
Filmcontent bevat info tot 120 hz .
Dus zet je lfe zo hoog mogelijk anders mis je content bij film.

Als je de gewone crossover op 40 zet past hij alleen bij 2.1 stereo toe.
Dat heeft niks met film kijken te maken idd.
Dat is correct :thumbs-up:

Duidelijk dankje wel:)
Maar je zegt... anders mis je content. Als je lfe op 80 zet gooit die het niet naar de fronts ? Of zit er dan een gat tussen 80 en 120 ga?

Malignant

LPF op 80 is niet een "harde" cutoff maar een curve.
Het is niet dat je informatie "mist" maar het zal wel een stuk zachter worden.
Info uit een LFE kanaal zal niet naar je fronts gestuurd worden als deze boven het LPF valt.
En een dedicated LFE kanaal word geauthored met content tot 120Hz, dus gewoon lekker laten staan.

Ik ben zelf momenteel ook aan het experimenteren hiermee en kom er ook even niet uit vanwege tegenstrijdige informatie die ik vind op Internet.

ALLE spreakers staan hier op small ingesteld.
Crossover van de fronts op 80Hz.
Dit zou dus inhouden dat alles onder de 80Hz naar de sub gaat.
Nu is de sub "relatief" zacht naar mijn mening.

Ik heb van het weekend de sub mode omgezet naar "Main+LFE" op mijn Denon X6300H.
Wow, wat een verschil is dat.
Onderkant van het geheel is veel voller en ik heb het idee dat mijn mains ook veel meer tot leven zijn gekomen.

Maar dan kom ik dus nu bij het tegenstrijdige deel van het verhaal.
Wat ik terug kan vinden is dat "Main+LFE" helemaal niet mogelijk hoort te zijn bij een speaker setting "small", of in iedergeval geen verschil moeten maken omdat de crossover gebruikt word bij small.
Main+LFE zou enkel bij "large" mogelijk moeten zijn wat ik terug kan vinden, en word afgeraden omdat dit in dubbele bas zou resulteren omdat de mains full range aangestuurd zouden worden.

Hoe kan het zijn dat mijn bas beleving een stuk beter word bij deze setting ?
Het is niet dat mijn mains "full range" aangestuurd worden voor mijn gevoel, heb juist het idee dat ze meer ruimte krijgen omdat de crossover juist wel goed werkt........
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

audio_stabilo

Als het goed is doet die lfe + main alleen met large setting idd.
Weet je zeker dat die hem niet toch op large zet ?

Malignant

Nope, gisteren nog 3 dubbel gecontroleerd, maar speakers blijven echt allemaal op "small" staan terwijl de sub op "main+lfe" staat.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

morca

Quote from: audiogek on August 15, 2018, 11:57:26
Duidelijk dankje wel:)
Maar je zegt... anders mis je content. Als je lfe op 80 zet gooit die het niet naar de fronts ? Of zit er dan een gat tussen 80 en 120 ga?
Idd dan mis je info


audio_stabilo

Quote from: morca on August 15, 2018, 13:01:59
Idd dan mis je info

Bij concert bluray is het alleen niet mooi met muziek. Dan valt de sub veel te veel op als die op 120 staat.

Als ik de lfe op 80 hz zet.... gooit die het dan niet door de fronts ?

morca

Quote from: audiogek on August 15, 2018, 18:06:25
Bij concert bluray is het alleen niet mooi met muziek. Dan valt de sub veel te veel op als die op 120 staat.

Als ik de lfe op 80 hz zet.... gooit die het dan niet door de fronts ?
Nee die info is puur voor het .1 kanaal.

En idd als je vaak bd muziek luisterd het je een probleem op 120 hz....

audio_stabilo

Quote from: morca on August 15, 2018, 19:06:18
Nee die info is puur voor het .1 kanaal.

En idd als je vaak bd muziek luisterd het je een probleem op 120 hz....

Hoe los ik dat op dan?

audio_stabilo

Als ik hem op 80 hz zet en dan lfe- main doet stuurt die het ook niet naar de fronts boven de 80 hz ?

audio_stabilo

Net nog even met een .1 film aan de normale crosover. Hier hoor ik gewoon verschil hoor. Dus ik snap het verschil niet echt tussen de normale crosover en lpe for lfe

Malignant

#15
De Crossover is voor het signaal wat naar AL je speakers gaat.
Alles onder de frequentie van de crossover word naar je sub gestuurd en van de betreffende speaker gefilterd.

LPF voor LFE is echt alleen voor het .1 kanaal van DD of DTS.
Alles onder het LPF signaal gaat door naar je sub, alles er boven word ( wel volgens een rolloff curve ) er uit gefilterd en ben je gewoon "kwijt".

Inhoud voor een .1 kanaal word bij DD en DTS gemasterd met inhoud tot en met 120Hz.
Als je dus je LPF op 80Hz zet, dan "mis" je een deel van de content van het LFE kanaal wat nergens heen gestuurd word.
Volgens de THX norm hoort deze dus ook op 120Hz te staan, en dit is ook het algemene advies.

Als de sub daardoor te aanwezig is, heb je dus een "probleem" met de plaatsing of misschien het volume van de sub.
Oplossingen zijn de sub te verplaatsen en indien mogelijk een subwoofercrawl te doen, en anders als het overall gewoon te veel sub is, gewoon het volume iets lager zetten van de sub.

En het is allemaal leuk en aardig, maar je moet ook niet vergeten, standaarden en richtlijnen zijn objectief, maar de beleving van geluid is subjectief.
Ja het is wenselijk om dicht tegen een norm aan te gaan zitten, MAAR belangrijker is dat je zelf plezier en voldoening aan de belevenis hebt.
En als dat is door net iets van de norm af te wijken, so be it. Saaie wereld als we allemaal het zelfde zouden zijn  :tongue2:
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

audio_stabilo

Bij films vind ik die 120 hz nier storend. Met bluray concerten wel. Daar een oplossing voor ?

RalphH

Jazeker, ff anders instellen als je muziek draait. ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ralf67

Ter info, welke HT versterker gebruik je eigenlijk ?

Welke luidsprekers en welke subwoofer ?

vik

Dan gaat er ergens iets niet goed dat is duidelijk. 

Wat bedoel je met storend? Overheersend dreunend?

Waar staat je sub en welk type merk?


Quote from: audiogek on August 16, 2018, 12:45:04
Bij films vind ik die 120 hz nier storend. Met bluray concerten wel. Daar een oplossing voor ?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike