0 db lijn???

Started by Focal, August 13, 2018, 12:22:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

Quote from: Focal on August 15, 2018, 20:11:06
Ben ik weer! Excuus dat het wat lang geduurd heeft, heb heeeel wat spectrum-analyzers uitgeprobeerd maar geen van allen liet een lijn zien die blijft staan, om zo een schreenshot v/d meting te maken.

Dus.. maar zelf aan het meten geslagen. Heel gedoe dat handmatig te doen by the way!
Heb het gewoon met m'n iPhone gedaan, het zal geen exacte weergave zijn v/d werkelijkheid, maar gezien de vele (prof) spectrum analyzers die er te koop zijn neem ik gemakshalve maar even aan dat het wel redelijk zal kloppen.
Het gaat me eigenlijk alleen maar om de frequentie curve.

Dit [emoji1313]  is er dus uitgekomen voor zover.




Het hobbelt wel wat natuurlijk... maar niet heel gek aangezien ik (nog) niets aan de akoestiek gedaan heb.

En Hans.. excuus!! ...heb je toch gelijk ivm de rechte lijn. Als ik deze lijn van mij ook wat doortrek kom ik gemiddeld ook redelijk neutraal uit. Alsin.. zou ik het vanaf een 1000-2000Hz gemiddeld door zou trekken naar 30Hz.

Dat klopt.
Het laag loopt onder de 80 terug maar is redelijk in verhouding tot de rest v/h spectrum.

Je zou nog eens kunnen meten zonder de plug in de speakerpoorten (ben ik sowieso geen voorstander van).
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Geert (gvc)

Quote from: morca on August 15, 2018, 19:04:43
Mijn ervaring met een kleine ruimte en goeie akoestiek is zeer goed.
<knip>
En dat zonder akoestische aanpassingen....
Een akoestisch goede ruimte zonder akoestische aanpassingen, wat voor een ruimte is dat? Allesinds geen moderne woonkamer denk ik.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply


Staaled

Een bed doet ook wel wat. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Focal

Quote from: gvc on August 16, 2018, 07:42:38
Als je op je analyzer een lijn wil zien 'die blijft staan'  moet je gewoon met een 'pink noise' signaal werken i.p.v. sine waves.
Oh? Dat wist ik niet. Dat kan ik dan nog 's proberen. Thanks.

Focal

Quote from: Staaled on August 16, 2018, 09:27:53

Je zou nog eens kunnen meten zonder de plug in de speakerpoorten (ben ik sowieso geen voorstander van).
Dan krijg ik juist een teveel aan laag.  Andere plaatsing gaat 'm ook niet worden helaas.

Staaled

Quote from: Focal on August 16, 2018, 10:39:41
Dan krijg ik juist een teveel aan laag.  Andere plaatsing gaat 'm ook niet worden helaas.
Je hoeft er zo niet naar te luisteren  ;), enkel eens meten voor alle duidelijkheid.

Er zit nl wel een 10 dB verschil tussen bijvoorbeeld 90 en 50 Hz.
Dat is aanzienlijk.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Focal

Quote from: Staaled on August 16, 2018, 10:46:36
Je hoeft er zo niet naar te luisteren  ;), enkel eens meten voor alle duidelijkheid.
Maar, wat heeft die meting voor zin dan?



Quote from: Staaled on August 16, 2018, 10:46:36
Er zit nl wel een 10 dB verschil tussen bijvoorbeeld 90 en 50 Hz.
Dat is aanzienlijk.
Klopt, er even vanuitgaande dat de mic dit juist gemeten heeft,.. is dit nog wel een piek idd.
Nu 's bekijken hoe is dit een beetje aan kan pakken binnen de 'woongrenzen' hier[emoji6]
Eigenlijk zie ik (correct me if i'm wrong) vooral pieken in de lijn.

Staaled

Quote from: Focal on August 16, 2018, 10:51:13
Maar, wat heeft die meting voor zin dan?


Klopt, er even vanuitgaande dat de mic dit juist gemeten heeft,.. is dit nog wel een piek idd.
Nu 's bekijken hoe is dit een beetje aan kan pakken binnen de 'woongrenzen' hier[emoji6]
Eigenlijk zie ik (correct me if i'm wrong) vooral pieken in de lijn.
Dan krijg je een beter beeld van hoe de ruimte reageert.
Nu 'werk' je met een zeer waarschijnlijk niet lineaire weergever.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

En je respons valt te verbeteren , maar is zeker geen ramp. :)

Voorlopig  ;) lekker doorgaan met luisteren. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Focal

Quote from: Staaled on August 16, 2018, 14:01:04
Dan krijg je een beter beeld van hoe de ruimte reageert.
Nu 'werk' je met een zeer waarschijnlijk niet lineaire weergever.
Jaa op die manier. Kamerwerking icm hoe de speaker origineel ontworpen is.
Ik heb idd het reflex-systeem op gehoor aangepast naar hoe het nu is. Dit klinkt veruit het beste.
Nu 's verkennen wat ik nog meer kan doen de pieken wat in te dammen.

Focal

Quote from: Staaled on August 16, 2018, 14:05:09
En je respons valt te verbeteren , maar is zeker geen ramp. :)

Voorlopig  ;) lekker doorgaan met luisteren. :thumbs-up:
Klopt, er valt altijd wel wat te "verbeteren"  Het is vaak ook 'hoever kun je daarin gaan? Het is namelijk ook onze woonkamer. 
Wellicht is een 'breaker' achter de bank nog een idee..?

Geert (gvc)

Quote from: Focal on August 16, 2018, 15:49:09
Wellicht is een 'breaker' achter de bank nog een idee..?
Een staande golfbreker? Bedoel je een bass trap?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Sirius666

Quote from: Focal on August 16, 2018, 15:47:40
Jaa op die manier. Kamerwerking icm hoe de speaker origineel ontworpen is.
Ik heb idd het reflex-systeem op gehoor aangepast naar hoe het nu is. Dit klinkt veruit het beste.
Nu 's verkennen wat ik nog meer kan doen de pieken wat in te dammen.

Hoe heb je het reflex-systeem op gehoor aangepast?

chansig

@Focal: Je hebt er wel werk van gemaakt. Nog wel een vraag....hoe hard heb je gemeten ?

@Algemeen: Gemiddeld is het meetsignaal toch rond de 70/75 dB ? Of vergis ik me  ?

Zo op het eerst oog zit het plaatje er wel oke uit. Zegt natuurlijk niet alles, maar wel een mooie indicatie.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Focal

Quote from: gvc on August 16, 2018, 16:23:08
Een staande golfbreker? Bedoel je een bass trap?
Zoiets als dit [emoji1313] Zeer makkelijk zelf te maken en als het dezelfde kleur als de muur heeft valt het beter weg in het geheel.
Wellicht krijg ik m'n vriendin hier nog warm voor? [emoji6]



chansig

#91
Doet helaas niets met je laag. Laag absorbeer je..en daar is veel massa voor nodig.

Dat ding wat jij laat zien is een diffuser. De meningen zijn volgens mij verdeeld over het nut hiervan.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Focal

Quote from: Sirius666 on August 16, 2018, 16:47:33
Hoe heb je het reflex-systeem op gehoor aangepast?
Eerste door aan de binnenzijde dempingmateriaal toe te voegen. Van voor kun je er niet bij aangezien er zwart gaas voor zit. Dus kast moet open.
Nu de reflexpijp van binnen dicht gemaakt.

(De mid/laag conus beweegt nauwelijks op hoog volume)

morca

Quote from: Staaled on August 16, 2018, 09:13:00
Kleine ruimte moet ik ook wat toelichten aangezien ik hier Toole volg:

Groot : (concert)zalen
Middel: hal/bedrijfrumtes e.d.
Klein: huiskamers/HT etc.
Zeer klein : auto

Elk heeft zo zijn eigen problematiek.
Tussen klein en zeer klein in.
De subs komen wel uit de automotive lol

morca

Quote from: Staaled on August 16, 2018, 10:20:08
Een bed doet ook wel wat. :)
Het bed en me bank waren een groot deel denk ik.
Ik zal als ik zin heb eens meten in de kamer nu hij bijna leeg is.

morca

Quote from: chansig on August 16, 2018, 17:17:12
@Focal: Je hebt er wel werk van gemaakt. Nog wel een vraag....hoe hard heb je gemeten ?

@Algemeen: Gemiddeld is het meetsignaal toch rond de 70/75 dB ? Of vergis ik me  ?

Zo op het eerst oog zit het plaatje er wel oke uit. Zegt natuurlijk niet alles, maar wel een mooie indicatie.

Gr. Hans
REW adviseert 80.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Focal

Quote from: chansig on August 16, 2018, 17:17:12
@Focal: Je hebt er wel werk van gemaakt. Nog wel een vraag....hoe hard heb je gemeten ?
Jaaaa.. was het beetje zat dat ik geeen precies idee had hoe het hier nou zat qua lijn.   Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik wel aantal keer had dat ik dacht 'nou, deze frequentie is duidelijk zachter dan die daarvoor.  Bleek dan bijna niks te schelen. Dus hoe lager de frequentie had ik soms het idee dat het ook minder luid ging. Valkuil dus.

Maar goed... moet nog maar eens kijken wat ik met de akoestiek ga doen? Heb toevallig wel een Behringer meetmicrofoon, maar geen kabel.  Zat eerder toen ik nog via m'n Mac Mini streamde ook te denken aan Dirac room-correction software. Koste €380 + mic + kabel. Vond ik toen wel beetje erg veel allemaal.   
Wellicht dat ik hier met iets kleins nog wat kan bereiken?



Quote from: chansig on August 16, 2018, 17:17:12
@Algemeen: Gemiddeld is het meetsignaal toch rond de 70/75 dB ? Of vergis ik me  ?
Yup. Gewoon bepaald volume gepakt (whatever hoeveel)  Gemiddeld luister ik ook op een 80db.


Quote from: chansig on August 16, 2018, 17:17:12
Zo op het eerst oog zit het plaatje er wel oke uit. Zegt natuurlijk niet alles, maar wel een mooie indicatie.
Nee, zegt ook niet alles. Ik ken natuurlijk niet anders, maar kan nu niet zeggen dat ik mij aan bepaalde tonen stoor in de muziek.
Da's ook al fijn [emoji6]

Focal

Quote from: morca on August 16, 2018, 17:40:08
REW adviseert 80.
Misschien wel een goeie.   Wellicht dat de (gevoeligheid) v/d microfoon net ff anders/accurater reageert?

morca

Quote from: Focal on August 16, 2018, 17:59:41
Misschien wel een goeie.   Wellicht dat de (gevoeligheid) v/d microfoon net ff anders/accurater reageert?
Bij wat hoger meetlevel spreek je de akoestiek iets beter aan heb ik gelezen.
En daardoor is de meting bruikbaarderer.
Maar of 75 of 85 echt veel uitmaakt ....durf het niet te zeggen.
Ik meet rond de 80 a 85db.