Home Theater in kelder (voorbereidingsfase) > eerste bouw projectjes

Started by stevieB, August 12, 2018, 17:18:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert stoltenborg

Quote from: N1v3K on January 17, 2020, 23:08:58
Vertel?
Ik zit straks met dezelfde kwestie (zie mijn topic).
Wil boven plafond een systeem aanleggen dat door dakrooster naar buiten leidt.

Je kunt ook een pijp/koof bouwen die je bekleedt aan de binnenkant. Die schotjes hebben niet echt zin.
Of je neemt dit: http://www.decinternational.com/nl/sonodec-250.html
Al dan niet in een kast.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: stevieB on January 17, 2020, 22:38:37
Vraagje (kan het met de zoek functie niet vinden, dus maar in mijn eigen topic )

Als ik een houtenbalk (stel vuren 44x44) op de grond wil leggen (in de lengte) dan wel wil laten steunen op de vloer, moet ik er dan iets onderleggen qua constructie (mn demping) of is het voldoende om enkel de speakers op het podium/plateau te voorzien van demping (zodat de constructie niet gaat meetrillen)?

Ik vermoed van wel, echter wat voor materiaal kun je hier het beste voor gebruiken??? En waar kun je dit verkrijgen??

Daarnaast wil ik niet in de kelderwand boren (voor redenen die jullie wel kunnen raden) en een vurenhoutenbalk gaan lijmen tegen de muur. Mijn vraag: heeft er iemand ervaring hiermee en zo ja met welke lijm (of andere substantie) hebben jullie dit opgelost?

Dank voor jullie input  :headbanging:

Gr StevieB

Wat wil je met die balk op de vloer?
En met de balk aan de wand?
Ik bazel maar wat.

N1v3K

Quote from: bert stoltenborg on January 18, 2020, 11:18:58
Je kunt ook een pijp/koof bouwen die je bekleedt aan de binnenkant. Die schotjes hebben niet echt zin.
Of je neemt dit: http://www.decinternational.com/nl/sonodec-250.html
Al dan niet in een kast.

Thx voor de tip.
Maar dat lijkt me wel lastig schoonhouden.

En waarom doen die schotten niks? Hoe meer reflecties, hoe meer het geluid uitsterft, toch?

bert stoltenborg

Quote from: N1v3K on January 18, 2020, 11:44:07
Thx voor de tip.
Maar dat lijkt me wel lastig schoonhouden.

Een kant zo maken dat hij open kan, dan kun je onderhoud plegen.
En die gedempte slangen worden overal gebruikt, geeft geen problemen, anders vervang je hem.

Quote from: N1v3K on January 18, 2020, 11:44:07
En waarom doen die schotten niks? Hoe meer reflecties, hoe meer het geluid uitsterft, toch?

Nee, dat valt in de praktijk tegen.
Een koellissendemper werkt eigenlijk net zo goed als een labyrint.
Bovendien krijg je meer weerstand/minder doorstroming waardoor je meer aanzuigvermogen nodig hebt en rare wervelingen krijgt die het stromingsgeluid (dat via een zoveelste macht meer wordt als de stroming verdubbelt) vergroten.
Ik bazel maar wat.

N1v3K


stevieB

Quote from: bert stoltenborg on January 18, 2020, 11:22:08
Wat wil je met die balk op de vloer?
En met de balk aan de wand?

Hoi Bert,

Moet een soort "podium" worden voor de speakers, sub(s) en het scherm, zie foto

Gr StevieB
Under construction.....

bert stoltenborg

OK, duidelijk.

Als je het echt goed wilt doen reken je uit wat dit allemaal weegt.
Dan bereken je hoeveel Agglomer D80 je nodig hebt om een invering van 10-15 % te realiseren.
Dan heb je de resonantiefrequentie zo laag mogelijk en dat is goed.
Er zijn data betreffende Agglomer waarmee je dat kunt uitrekenen.

Je kunt ook, maar dat is wat bewerkelijker, meten wanneer die invering goed is met een goede oude duimstok of iets moderners en de trial and error methode.

Je kunt ook een volle strook agglomer onder die balken maken en hopen dat het goed gaat.
Dat is geen sarcasme, meestal wordt het er zo niet slechter van, maar de bovenstaande manieren zijn uiteraard wat professioneler.

De holle ruimte vullen met minerale wol, gewoon spul van de bouwmarkt om spouwen mee te vullen.
Ik bazel maar wat.

stevieB

Quote from: bert stoltenborg on January 19, 2020, 12:23:14
OK, duidelijk.

Als je het echt goed wilt doen reken je uit wat dit allemaal weegt.
Dan bereken je hoeveel Agglomer D80 je nodig hebt om een invering van 10-15 % te realiseren.
Dan heb je de resonantiefrequentie zo laag mogelijk en dat is goed.
Er zijn data betreffende Agglomer waarmee je dat kunt uitrekenen.

Je kunt ook, maar dat is wat bewerkelijker, meten wanneer die invering goed is met een goede oude duimstok of iets moderners en de trial and error methode.

Je kunt ook een volle strook agglomer onder die balken maken en hopen dat het goed gaat.
Dat is geen sarcasme, meestal wordt het er zo niet slechter van, maar de bovenstaande manieren zijn uiteraard wat professioneler.

De holle ruimte vullen met minerale wol, gewoon spul van de bouwmarkt om spouwen mee te vullen.

Thanks, kan ik me weer amuseren vanmiddag!  :headbanging:

Gr stevieB
Under construction.....

jvanhambelgium

Quote from: stevieB on January 19, 2020, 12:07:59
Hoi Bert,

Moet een soort "podium" worden voor de speakers, sub(s) en het scherm, zie foto

Gr StevieB

Ga je compartimenten maken om sub(s) in te steken zoals op het prentje ? Wie zegt dat de subs daar goed staan ? Hell, wie zegt zelfs dat sub(s) vooraan de beste plek is....
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

 ^^
Ik typte toevallig haast exact hetzelfde in een ander draadje.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Quote from: RalphH on January 19, 2020, 15:06:51
^^
Ik typte toevallig haast exact hetzelfde in een ander draadje.

De vraag was niet of die luidsprekers goed staan.
Dan had ik iets anders getikt  ;D ;D.
Ik bazel maar wat.

stevieB

Quote from: jvanhambelgium on January 19, 2020, 14:15:22
Ga je compartimenten maken om sub(s) in te steken zoals op het prentje ? Wie zegt dat de subs daar goed staan ? Hell, wie zegt zelfs dat sub(s) vooraan de beste plek is....

Het plaatje is een voorbeeld voor de constructie welke ik wil gaan bouwen...voor de plaatsing van de subs heb ik uitvoerig REW en Harman Kardon Roommodes gebruikt. Finale plaatsing wordt gemeten in het werk...

Bedankt voor je bezorgdheid en meedenken >  wordt gewaardeerd!

Gr StevieB
Under construction.....

RalphH

Quote from: bert stoltenborg on January 19, 2020, 19:57:12
De vraag was niet of die luidsprekers goed staan.
Dan had ik iets anders getikt  ;D ;D.

Ah, ik bazelde buiten de lijntjes, sorry Bert ;D

Maar ik lees dat Stevie er goed over heeft nagedacht, dus :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

raindog

Quote from: stevieB on January 19, 2020, 20:50:51
Het plaatje is een voorbeeld voor de constructie welke ik wil gaan bouwen...voor de plaatsing van de subs heb ik uitvoerig REW en Harman Kardon Roommodes gebruikt. Finale plaatsing wordt gemeten in het werk...

Bedankt voor je bezorgdheid en meedenken >  wordt gewaardeerd!

Gr StevieB

Goed dat je vooraf de roommodes uitgerekend hebt, maar mijn ervaring daarmee is dat dit niet altijd automatisch een goed eindresultaat geeft.
De beste plek voor mijn sub, via de berekening van roommodes, blijkt na plaatsing en daadwerkelijke rew-meting juist een dramatisch slechte plek te zijn, met twee hele vervelende dips die niet in die mate voorspeld waren. Ik ben dan ook blij dat ik nog steeds flexibel ben waar ik de sub kan plaatsen, en de mogelijkheid heb om evt. meerdere subs te plaatsen.
Mijn advies, zorg dat je verschillende opties open houdt, plaatsing kan heel veel uitmaken.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

stevieB

Quote from: raindog on January 20, 2020, 09:05:26
Goed dat je vooraf de roommodes uitgerekend hebt, maar mijn ervaring daarmee is dat dit niet altijd automatisch een goed eindresultaat geeft.
De beste plek voor mijn sub, via de berekening van roommodes, blijkt na plaatsing en daadwerkelijke rew-meting juist een dramatisch slechte plek te zijn, met twee hele vervelende dips die niet in die mate voorspeld waren. Ik ben dan ook blij dat ik nog steeds flexibel ben waar ik de sub kan plaatsen, en de mogelijkheid heb om evt. meerdere subs te plaatsen.
Mijn advies, zorg dat je verschillende opties open houdt, plaatsing kan heel veel uitmaken.

Hoi Raindog,

Ik heb al het e.e.a. gemeten met REW (in een vrij kale ruimte) en dit geeft bijna exact hetzelfde resultaat als de uitkomsten uit Roommodes (welke ook weer overeenkomt met Room Sim van REW) dus ik verwacht dat mijn ruimte "beter" te voorspellen is. Je weet het nooit 100% maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt  :D

Kan nooit kwaad om meer opties open te houden (wat ik ook zeker zal doen).

Bedankt voor je opmerking!

Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Nog een vraag over een thema wat ik niet kan vinden op  :google:

Hoe maak ik kaders (bespannen met stof) het beste vast (zie foto) zodat ik er wel altijd bij kan, maar het niet "uit elkaar valt" bij hevige bass scenes?
Voorkeur heeft een stealth oplossing ::)

Gr StevieB
Under construction.....

bert stoltenborg

Moet je ze nog maken of is die foto al wat het is?
Dan kun je gewoon klitteband bij de Hema of Action halen.
Ik vind fatsoenlijke panelen maken altijd verstandig; die kun je ook nog verhuizen als het moet.
Ik bazel maar wat.

kuiperik

Quote from: stevieB on January 20, 2020, 13:10:28
Nog een vraag over een thema wat ik niet kan vinden op  :google:

Hoe maak ik kaders (bespannen met stof) het beste vast (zie foto) zodat ik er wel altijd bij kan, maar het niet "uit elkaar valt" bij hevige bass scenes?
Voorkeur heeft een stealth oplossing ::)

Gr StevieB

In een eerder project heb ik zelf ook met afneembare kaders gewerkt, o.a. vanwege bekabeling en een sub die achter de wand stond. Heb deze destijds vastgezet met magneetsnappers. Dit houdt e.e.a. goed op zijn plek, alleen wel handig om te zorgen dat er niet het gehele gewicht aan komt te hangen. Bijvoorbeeld door aan de bovenkant van het kader een aantal steunpunten te maken waarmee het gewicht op het frame steunt.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

stevieB

Quote from: bert stoltenborg on January 20, 2020, 15:59:10
Moet je ze nog maken of is die foto al wat het is?
Dan kun je gewoon klitteband bij de Hema of Action halen.
Ik vind fatsoenlijke panelen maken altijd verstandig; die kun je ook nog verhuizen als het moet.

Bert,

De foto is een voorbeeld van iets wat ik ook wil gaan nabouwen; ik moet nog starten  :crazy:

Bedankt voor de tip > ik neem het in overweging.

Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Quote from: bert stoltenborg on January 19, 2020, 12:23:14
OK, duidelijk.

Als je het echt goed wilt doen reken je uit wat dit allemaal weegt.
Dan bereken je hoeveel Agglomer D80 je nodig hebt om een invering van 10-15 % te realiseren.
Dan heb je de resonantiefrequentie zo laag mogelijk en dat is goed.
Er zijn data betreffende Agglomer waarmee je dat kunt uitrekenen.

Je kunt ook, maar dat is wat bewerkelijker, meten wanneer die invering goed is met een goede oude duimstok of iets moderners en de trial and error methode.

Je kunt ook een volle strook agglomer onder die balken maken en hopen dat het goed gaat.
Dat is geen sarcasme, meestal wordt het er zo niet slechter van, maar de bovenstaande manieren zijn uiteraard wat professioneler.

De holle ruimte vullen met minerale wol, gewoon spul van de bouwmarkt om spouwen mee te vullen.

Bert,

Heb je nog een tip waar ik de data voor de hierboven voorgestelde berekening kan vinden? Ik zoek waarschijnlijk niet naar de juiste termen, maar kan het niet vinden... :unhappy: :embarassed:

Gr stevieB
Under construction.....

mancaver

Quote from: stevieB on February  1, 2020, 13:09:34
Bert,

Heb je nog een tip waar ik de data voor de hierboven voorgestelde berekening kan vinden? Ik zoek waarschijnlijk niet naar de juiste termen, maar kan het niet vinden... :unhappy: :embarassed:

Gr stevieB
Ik denk dat je die vraag nu ergens -of aan iemand anders moet gaan vragen. Bert is niet meer onder ons (op het forum dan hey ;) )

stevieB

Quote from: mancaver on February  1, 2020, 13:16:57
Ik denk dat je die vraag nu ergens -of aan iemand anders moet gaan vragen. Bert is niet meer onder ons (op het forum dan hey ;) )

Ohhhh, wat is er gebeurd dan?
Under construction.....

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder


oeli

Bert is wel nog aanwezig op avsforum en daar net zo hulpvaardig. Gaat het wel in het Engels.