Home Theater in kelder (voorbereidingsfase) > eerste bouw projectjes

Started by stevieB, August 12, 2018, 17:18:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Pieken = dsp zou ik zeggen. Maak t jezelf vooral makkelijk. Maar is dat niet al eens aangehaald, of was dat een ander topic?
Hebben alle platen in die pakken een laagje? Dat zou ook al best een vermindering van het effect van de pakken kunnen hebben. Los van de vraag wat je er ueberhaupt mee bereikt, op wat ringing controle in t laag na. Roommodes lijken er nl amper door te veranderen, hier niet en zag vandaag nog een topic waar t eccect minimaal was. Op een gunstigere waterfall na dan. Ook fijn overigens hoor.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rob_Dingen


jvanhambelgium

Doe eens een set dezelfde metingen en leg ze in REW eens op elkaar ;

- zonder enig pak rockwool in de ruimte.
- met 1 pak in alle 4 hoeken
- torentje tot plafond in de voorste hoeken
- torentje tot plafond in de achterste hoeken

Je hebt niet genoeg pakken liggen op volledig toren in alle 4 hoeken  te maken ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

kuiperik

Hier in onze ruimte had ik exact dezelfde bevindingen als die jij nu aangeeft. Pieken en dalen gingen er niet mee weg, had ik ook verwacht. Daarvoor zul je moeten gaan schuiven met de luisterplek en de speakers/subs, eventueel daarna aangevuld met DSP. Waar ik wel verschil merkte is in de nagalmtijd, deze werd een stuk beter/korter, zou je terug moeten kunnen zien in de waterfall of RT60 grafieken.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

stevieB

Quote from: Rob_Dingen on January 15, 2019, 10:40:33
Maak eens eenzelfde meting zonder de steenwol.

Rob
Hoi Rob,

Bijgaand de meting in een beeld gevangen: zowel met als zonder steenwol in alle vier de hoeken. Je kunt duidelijk effect zien; da's dus goed nieuws!

Roept alleen de vraag op hoeveel Rockwool je nodig hebt om de frequenties (tussen 50 en 250) te temmen?

Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Quote from: jvanhambelgium on January 15, 2019, 11:55:53
Doe eens een set dezelfde metingen en leg ze in REW eens op elkaar ;

- zonder enig pak rockwool in de ruimte.
- met 1 pak in alle 4 hoeken
- torentje tot plafond in de voorste hoeken
- torentje tot plafond in de achterste hoeken

Je hebt niet genoeg pakken liggen op volledig toren in alle 4 hoeken  te maken ?

Bijgaand de metingen zoals gevraagd > ik hoop dat het nog leesbaar is ? Anders lees ik graag wat jullie willen zien; kan ik allemaal laten zien; heb meer als 20 metingen gedaan zaterdag  :blink:

Helaas zijn de geleende vier pakken reeds retour. Dit was inderdaad te weinig om in alle hoeken torentjes tot aan het plafond te bouwen. :(

Gr StevieB
Under construction.....

kuiperik

Ben wel benieuwd wat het verschil tussen de nagalmtijden is tussen de verschillende situaties. Binnen REW kun je via overlays -> RT60 van de verschillende situaties de verschillen zien.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

stevieB

Quote from: kuiperik on January 15, 2019, 21:54:15
Ben wel benieuwd wat het verschil tussen de nagalmtijden is tussen de verschillende situaties. Binnen REW kun je via overlays -> RT60 van de verschillende situaties de verschillen zien.

Hoi Kuiperik,

At your service  ;D ;D ;D

Je ziet wel wat verschillen  :angel:

Gr StevieB
Under construction.....

kuiperik

Hmmm, onder de 120Hz waarschijnlijk lastig goed inzichtelijk te krijgen. Daarboven zie je wel een redelijk verschillen met de meting zonder demping. Je zou eens kunnen kijken of je op de waterfall grafieken wat duidelijker verschil te zien krijgt.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Ik zie nu trouwens pas dat je de schaalverdeling nog op seconden hebt staan....

Volgens mij heb je momenteel nog maar weinig demping in de ruimte  ;) ;D

Maar de pakken wol voegen dan zo te zien toch wel een flinke demping toe.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

stevieB

Quote from: kuiperik on January 15, 2019, 22:25:59
Ik zie nu trouwens pas dat je de schaalverdeling nog op seconden hebt staan....

Volgens mij heb je momenteel nog maar weinig demping in de ruimte  ;) ;D

Maar de pakken wol voegen dan zo te zien toch wel een flinke demping toe.

Inderdaad de schaalverdeling instellen naar tienden van een seconden heeft nog niet veel nut; het is nu nog kaal en hard. Deze metingen zijn ook om een soort basis metingen te verrichten zodat we "ist" meting hebben. Dan hoop ik op termijn de voortgang (lees: verbetering) goed te kunnen horen!

Gr StevieB
Under construction.....

Rob_Dingen

Ga gewoon verder met inrichten van je ruimte en laat de hoeken zo even staan.
Als je de demping panelen en meubels er inzet dempen die ook nog veel.
Je zult straks zien dat het vlug teveel is.

Rob

stevieB

Al (te lang) stil in dit topic, dus maar weer eens wat leven inblazen  :D

Ik wil de achterwand gaan voorzien van ...... ja wat precies eigenlijk?

Heb ergens gelezen, dacht dat Knorr dit ergens gepost had (maar kan het met geen mogelijkheid meer gevonden krijgen!  :crazy:) dat je een achterwand goed kunt gebruiken om tussen de 100 en 250 Hz te absorberen. Hoe? Dat is precies mijn vraag!

Dus als iemand tips heeft (ik denk zelf aan regelwerk, vuren houten balken, steenwol ertussen en dan met een dubbele laag gipsplaat afwerken, houd ik me aanbevolen. Mijn vraag heeft dus betrekking op de diepte van de wand/regelwerk, hoeveelheid steenwol, etc. etc.

Alle hulp/tips, zoals altijd, meer dan welkom!

Gr StevieB
Under construction.....

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Zou zeggen dat je met dubbel gips fors aan t isoleren slaat en niet aan t absorberen. Lijkt mij te stug om als paneelabsorber te functioneren, maar wellicht dat de professionals daar wat zinnigs over kunnen zeggen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Knor

Quote from: RalphH on March  6, 2019, 16:47:34
Zou zeggen dat je met dubbel gips fors aan t isoleren slaat en niet aan t absorberen. Lijkt mij te stug om als paneelabsorber te functioneren, maar wellicht dat de professionals daar wat zinnigs over kunnen zeggen.

Het is zeker een vorm van paneelabsorptie, maar veel teveel van hetzelfde oppervlak met dezelfde, zeer smalbandige afstemming. Die ligt dan niet in het juiste frequentiegebied waar problemen met deze elementen juist kunnen worden opgelost.
Voor goede laagabsorptie is beslist veel diepte van de holle ruimte nodig, en ook voor midlaagabsorptie is meer dan een spouwdiepte en een starre gipsplaat nodig. Het zal dus inderdaad vooral goed isoleren zoals je al zegt.

De voorplaat van een paneelabsorber heeft een relatief gering vierkantemetergewicht en is bovendien buigslap ingehangen, op een zodanige manier dat een gewenste afstemming wordt verkregen.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

stevieB

Quote from: Knor on March  6, 2019, 17:37:18
Het is zeker een vorm van paneelabsorptie, maar veel teveel van hetzelfde oppervlak met dezelfde, zeer smalbandige afstemming. Die ligt dan niet in het juiste frequentiegebied waar problemen met deze elementen juist kunnen worden opgelost.
Voor goede laagabsorptie is beslist veel diepte van de holle ruimte nodig, en ook voor midlaagabsorptie is meer dan een spouwdiepte en een starre gipsplaat nodig. Het zal dus inderdaad vooral goed isoleren zoals je al zegt.

De voorplaat van een paneelabsorber heeft een relatief gering vierkantemetergewicht en is bovendien buigslap ingehangen, op een zodanige manier dat een gewenste afstemming wordt verkregen.

Toine,

Is er een manier om, dmv de voor- en/of achterwand een holle ruimte te creëren, te kunnen berekenen op welke frequentie deze absorbeert? Door de geringe hoogte van het plafond wil ik geen systeemplafond installeren (zoals eerder gemeld).  Dat zou ik redelijk eenvoudig kunnen maken in mijn ruimte en lijkt mij een goed alternatief.

Kun je de wand dan toch met gipsplaat maken of is een plafond tegel (uit een systeemplafond) een betere keuze? Eventueel met luidsprekerdoek "voorzet" constructie zodat het er toch "strak" uit ziet.
Wat zou je adviseren als oplage?  Die dan uiteraard erachter verticaal geplaatst dient te worden.

Alvast bedankt voor je reactie!  O0

Gr StevieB
Under construction.....

jvanhambelgium

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

stevieB

Quote from: jvanhambelgium on May 29, 2019, 17:24:30
Nog vooruitgang de afgelopen 2 maand ?

Iets, maar niet veel (/genoeg).

Heb twee hushboxen gemaakt voor de ventilatie > moet ik nog bekleden (binnenzijde) met noppenschuim > is besteld komt deze week binnen.

Daarnaast een "test" kolom gemaakt waarin ik de surround speakers en hoogte speakers voor Auro 3D wil onderbrengen. Dat heeft flink wat tijd gekost > maar heeft me wel tot op het huidige concept gebracht, dus dat wordt hopelijk heel mooi...

Zal binnenkort nog eens wat foto's posten > wellicht dat iemand nog ideeën voor verbetering / aandachtspunten heeft waar ik niet aan gedacht heb.

Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Hier de beloofde update > gedurende de zeer warme week tijdens de vakantie met 40 graden flink geklust in de (verkoelende) kelder  :headbanging:

Ik heb inmiddels twee hushboxen klaar voor luchtgaten in de kelder. Zie foto's.

Daarnaast heb ik 4 grote en 4x kleine half ronde diffusers gebouwd om te testen (zijn dus nog niet zwart gespoten; dat ga ik pas doen als deze blijven!) Zie foto's.

Volgende stap wordt weer het meten, wat ik pas ga doen als het bestelde Aixfoam binnen is (hopelijk lukt het hiermee om de ergste flutter echo te elimineren). Ook moet ik nog isolatie (steenwol/minerale wol) gaan bestellen voor de voorzijde van het HT, zodat ik ook de eerste voorzichtige stappen kan gaan zetten met bass trapping. Afhankelijk van de uitkomst van de metingen worden vervolgstappen genomen.

Als iemand nog tips en of op-/aanmerkingen heeft; hoor ik ze graag.

Gr StevieB
Under construction.....

r_flagg

Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

bert stoltenborg

Quote from: stevieB on August 10, 2019, 19:45:27
Hier de beloofde update > gedurende de zeer warme week tijdens de vakantie met 40 graden flink geklust in de (verkoelende) kelder  :headbanging:

Ik heb inmiddels twee hushboxen klaar voor luchtgaten in de kelder. Zie foto's.

Daarnaast heb ik 4 grote en 4x kleine half ronde diffusers gebouwd om te testen (zijn dus nog niet zwart gespoten; dat ga ik pas doen als deze blijven!) Zie foto's.

Volgende stap wordt weer het meten, wat ik pas ga doen als het bestelde Aixfoam binnen is (hopelijk lukt het hiermee om de ergste flutter echo te elimineren). Ook moet ik nog isolatie (steenwol/minerale wol) gaan bestellen voor de voorzijde van het HT, zodat ik ook de eerste voorzichtige stappen kan gaan zetten met bass trapping. Afhankelijk van de uitkomst van de metingen worden vervolgstappen genomen.

Als iemand nog tips en of op-/aanmerkingen heeft; hoor ik ze graag.

Gr StevieB

Er zijn, voor de mensen die wat meer praktisch zijn ingesteld, ook makkelijkere en goedkopere manieren om een gesuste ventilatie te realiseren.
Ik bazel maar wat.

stevieB

Vraagje (kan het met de zoek functie niet vinden, dus maar in mijn eigen topic )

Als ik een houtenbalk (stel vuren 44x44) op de grond wil leggen (in de lengte) dan wel wil laten steunen op de vloer, moet ik er dan iets onderleggen qua constructie (mn demping) of is het voldoende om enkel de speakers op het podium/plateau te voorzien van demping (zodat de constructie niet gaat meetrillen)?

Ik vermoed van wel, echter wat voor materiaal kun je hier het beste voor gebruiken??? En waar kun je dit verkrijgen??

Daarnaast wil ik niet in de kelderwand boren (voor redenen die jullie wel kunnen raden) en een vurenhoutenbalk gaan lijmen tegen de muur. Mijn vraag: heeft er iemand ervaring hiermee en zo ja met welke lijm (of andere substantie) hebben jullie dit opgelost?

Dank voor jullie input  :headbanging:

Gr StevieB
Under construction.....

N1v3K

Quote from: bert stoltenborg on September  9, 2019, 22:58:39
Er zijn, voor de mensen die wat meer praktisch zijn ingesteld, ook makkelijkere en goedkopere manieren om een gesuste ventilatie te realiseren.

Vertel?
Ik zit straks met dezelfde kwestie (zie mijn topic).
Wil boven plafond een systeem aanleggen dat door dakrooster naar buiten leidt.

jvanhambelgium

Quote from: stevieB on January 17, 2020, 22:38:37
Vraagje (kan het met de zoek functie niet vinden, dus maar in mijn eigen topic )

Als ik een houtenbalk (stel vuren 44x44) op de grond wil leggen (in de lengte) dan wel wil laten steunen op de vloer, moet ik er dan iets onderleggen qua constructie (mn demping) of is het voldoende om enkel de speakers op het podium/plateau te voorzien van demping (zodat de constructie niet gaat meetrillen)?

Ik vermoed van wel, echter wat voor materiaal kun je hier het beste voor gebruiken??? En waar kun je dit verkrijgen??

Daarnaast wil ik niet in de kelderwand boren (voor redenen die jullie wel kunnen raden) en een vurenhoutenbalk gaan lijmen tegen de muur. Mijn vraag: heeft er iemand ervaring hiermee en zo ja met welke lijm (of andere substantie) hebben jullie dit opgelost?

Dank voor jullie input  :headbanging:

Gr StevieB

Zal wat van de massa afhangen niet ? Ik zou sowieso lege compartimenten goed/dik opvullen met vb rockwool oid. Je kelderomgeving is zo rigide als iets (beton) dus ik zou vb als je houten podium nooit meer verplaatsbaar moet zijn eventueel de boel met iets qua TEC7/polymeer gewoon verlijmen voor fixatie.
Als er bovenop je podium een vb dubbele 18mm plaat komt te liggen met daarin geen holle klankkasten/compartimenten denk ik niet dat je problemen moet verwachten. Dat gaat echt niet lopen hoor.
Ga je over de hele oppervlakte van de betonvloer een houten raamwerk uitleggen om daarover een vloer te maken ? Of is de rest van de HT buiten het podium bij wijze van spreken tapijt-over-beton ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)