Home Theater in kelder (voorbereidingsfase) > eerste bouw projectjes

Started by stevieB, August 12, 2018, 17:18:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kuiperik

Gezien je opstelling lijkt mij het midden ook de meest logische oplossing. Enige wat ik niet uit je tekening kan opmaken is waar de projector komt te hangen, en met name op welke hoogte. Maar neem aan dat je nog onder de projector door kunt lopen én daarbij gaat de deur ook naar buiten toe open.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

stevieB

Quote from: kuiperik on November 20, 2018, 21:29:58
Gezien je opstelling lijkt mij het midden ook de meest logische oplossing. Enige wat ik niet uit je tekening kan opmaken is waar de projector komt te hangen, en met name op welke hoogte. Maar neem aan dat je nog onder de projector door kunt lopen én daarbij gaat de deur ook naar buiten toe open.

Hoi Kuiperik,

Terechte opmerking en aangepast in mijn tekening. Ben nog ff de kelder ingelopen zojuist; ik heb een stroompunt en separate lege leiding voor het signaal op 5.00m van de voorwand in het midden van de ruimte. Beamer komt dan zo'n beetje boven de tafel uit  :thumbs-up:

Heb nog getwijfeld om de beamer buiten de ruimte te plaatsen maar dat levert weer andere uitdagingen op: geen voorzieningen getroffen voor stroom en signaalkabels en deur moet dan lager (want geen ruimte naar R of L ivm plaatsing speakers en ruimte in de hoeken voor evt. bass traps).

Nu heb ik me persoonlijk nooit gestoord aan het geluid van een beamer en verwacht eigenlijk dat deze ook steeds stiller worden. Dus dat komt wel goed lijkt me!

Je hebt me wel aan het denken gezet :exclamation: Mocht ik tzt voor een speaker "Voice of God" gaan, dan komt deze dus precies voor de beamer te hangen, waardoor de beamer weer moet zakken..... :blink:
Dat ga ik deze week eens goed uitmeten; bedankt voor je input :headbanging:

Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Beste wensen voor iedereen en een goed en gezond 2019 gewenst  :angel:

So time flies when you're having fun....  ;) Wat gaat de tijd snel  :o

Maar gelukkig heb ik niet stil gezeten en reeds wat stappen kunnen zetten:
Muur gelijmd en akoestische deur geplaatst; (uitbesteed)
Eerste metingen gedaan;
Inmiddels zes panelen (constructie) klaar tbv absorptie van de 1e reflectie punten.

Aangezien iedereen hier verslaafd is aan foto's...een aantal foto's in de bijlage (let niet op de kwaliteit)  :tongue2:

Wel heb ik weer een aantal vragen:
Welke Rockwool kan ik het beste gebruiken voor het absorberen van de eerste reflectie punten? Is het aantal kg/m2 leidend op welke frequentie het paneel "werkt" of de luchtstroom weerstand?

Is een dikte van 100mm de juiste maat of...? En waarom?? Of welke dikte is "beter"?

Er zijn meerdere meningen over het aanpakken van de eerste reflectiepunten: absorptie of diffusie ? Wat zijn jullie ervaringen en waarom heb jij gekozen voor welke variant?

Basstraps bouwen: ik heb "Confidence Mansion" doorgespit (grotendeels), maar heb moeite om het te begrijpen  :crazy:
Iemand nog tips om het makkelijk te verwoorden/begrijpen :withstupid:

Alvast bedankt weer voor het meedenken!!

Gr StevieB
Under construction.....

jvanhambelgium



Nog wel wat job precies ;-) Zijn serieuze bergskes ;-)
Niet teveel wakker liggen van densiteit Rockwool, er zijn tientallen blz over geschreven. Wijlen Erik Desart heeft daar héél mooi grafieken van opgemaakt van hoe de densiteit van invloed is etc. Weet niet zo direct de links, Google maar wat rond en je valt op pages van studio-forum denk ik.

100mm is wel mooi, hoe dikker hoe lager de werking bijvoorbeeld. Alternatief is dunner maar zwevend van de achterwand weg dus met luchtspouw.
Dat soort calculaties kan je ook met de absorber-sheet calculator doen waar hier ergens een link van gegeven is. (ook  co-werk van Eric dacht ik)

Tja en "Confidence Mansion" is natuurlijk eentje buiten categorie zonder al te veel beperkingen op budget etc...

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Sjaak_Banaan

Is je luisterpositie al definitief of kun je daar nog schuiven?
Een meter naar voor of achter kan best wel invloed hebben, hetzelfde geldt voor je luidsprekers/subs.
Als je die zou kunnen verplaatsen heeft dat misschien ook wel een positief effect, dat zou je even moeten proberen, bijvoorbeeld in een hoek plaatsen of juist een heel eind uit de hoek.

In onze ruimte hebben we voor een experiment 4 pakken rockwool solid 10cm in de hoeken geplaatst. Dat gaf al een hoor- en zichtbare verbetering in het laag, binnenkort gaan we daarmee verder.
4 pakken kost zo'n 130 euro meen ik, dus dat zou ik zeker proberen. Gewoon in de verpakking laten en stapelen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

stevieB

Quote from: Sjaak_Banaan on January  4, 2019, 11:14:27
Is je luisterpositie al definitief of kun je daar nog schuiven?
Een meter naar voor of achter kan best wel invloed hebben, hetzelfde geldt voor je luidsprekers/subs.
Als je die zou kunnen verplaatsen heeft dat misschien ook wel een positief effect, dat zou je even moeten proberen, bijvoorbeeld in een hoek plaatsen of juist een heel eind uit de hoek.

In onze ruimte hebben we voor een experiment 4 pakken rockwool solid 10cm in de hoeken geplaatst. Dat gaf al een hoor- en zichtbare verbetering in het laag, binnenkort gaan we daarmee verder.
4 pakken kost zo'n 130 euro meen ik, dus dat zou ik zeker proberen. Gewoon in de verpakking laten en stapelen.

Hoi,

Bedankt voor je input. Luisterpositie is "vast" maar kan nog wel iets schuiven; heb ik bepaald ahv berekeningen REW wat de beste plek zou zijn.
Met de speakers en subs kan ik uiteraard wel wat schuiven, maar ook hier REW gebruikt om theoretisch de beste plek te bepalen.

Dat met die Rockwool ga ik zeker uitproberen, moet ik toch aanschaffen voor mijn absorbers  te bouwen  :clapping:

Ik kan weer vooruit  :D

Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Quote from: jvanhambelgium on January  3, 2019, 22:54:03


Nog wel wat job precies ;-) Zijn serieuze bergskes ;-)
Niet teveel wakker liggen van densiteit Rockwool, er zijn tientallen blz over geschreven. Wijlen Erik Desart heeft daar héél mooi grafieken van opgemaakt van hoe de densiteit van invloed is etc. Weet niet zo direct de links, Google maar wat rond en je valt op pages van studio-forum denk ik.

100mm is wel mooi, hoe dikker hoe lager de werking bijvoorbeeld. Alternatief is dunner maar zwevend van de achterwand weg dus met luchtspouw.
Dat soort calculaties kan je ook met de absorber-sheet calculator doen waar hier ergens een link van gegeven is. (ook  co-werk van Eric dacht ik)

Tja en "Confidence Mansion" is natuurlijk eentje buiten categorie zonder al te veel beperkingen op budget etc...

Bedankt voor je tips!
Heb die calculator gevonden en wat mee gespeeld, hmmm is ook wel interessante kost, maar ook niet heel erg gemakkelijk te doorgronden   :confused:

Tsja zo mooi en goed als Confidence Mansion wordt het bij mij natuurlijk niet (ik heb wel een budget plafond) maar afkijken en zo goed(koop) mogelijk nabouwen kan m.i. geen kwaad  :devil:

Gr StevieB
Under construction.....

Rob_Dingen

Hoi Stevie,

Confidence Mansion heef afgestemde bas absorbers zoals ik ook heb.
Maar zoals we toen besproken hadden zou ik gewoon steenwol in de hoeken stapelen.
Bij de meting die je doen moet je de sub eens in de hoek zetten en weer meten.

Rob

MVG

Quote from: Sjaak_Banaan on January  4, 2019, 11:14:27
Is je luisterpositie al definitief of kun je daar nog schuiven?
Een meter naar voor of achter kan best wel invloed hebben, hetzelfde geldt voor je luidsprekers/subs.
Als je die zou kunnen verplaatsen heeft dat misschien ook wel een positief effect, dat zou je even moeten proberen, bijvoorbeeld in een hoek plaatsen of juist een heel eind uit de hoek.

In onze ruimte hebben we voor een experiment 4 pakken rockwool solid 10cm in de hoeken geplaatst. Dat gaf al een hoor- en zichtbare verbetering in het laag, binnenkort gaan we daarmee verder.
4 pakken kost zo'n 130 euro meen ik, dus dat zou ik zeker proberen. Gewoon in de verpakking laten en stapelen.

Ik ben even nieuwsgierig, waarom specifiek rockwool solid? Deze hebben een densiteit van ruim boven 100 kg/m2 toch?( Ik dacht dat juist rond de 50 kg juist beter voor lage tonen was? Ik kan er naast zitten hoor)

jvanhambelgium

Quote from: MVG on January  4, 2019, 14:36:20
Ik ben even nieuwsgierig, waarom specifiek rockwool solid? Deze hebben een densiteit van ruim boven 100 kg/m2 toch?( Ik dacht dat juist rond de 50 kg juist beter voor lage tonen was? Ik kan er naast zitten hoor)

Dacht ook dat de 45-55kg/m³ rotswol densiteit prima was en prijs-efficiency gewoon prima.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Vergelijk de bouwmarktprijzen ff, kan zo een tientje per pak schelen. Bij gamma gehaald laatst.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MVG

Quote from: jvanhambelgium on January  4, 2019, 16:23:21
Dacht ook dat de 45-55kg/m³ rotswol densiteit prima was en prijs-efficiency gewoon prima.

Nou zag ik dit type, rockwool solid, ook terug bij Jep's HT. Die had dit volgens mij geadviseerd gekregen van Mutrox, wel voor wandpanelen,  maar ben eigenlijk wel benieuwd waarom.

Sjaak_Banaan

#112
Quote from: MVG on January  4, 2019, 14:36:20
Ik ben even nieuwsgierig, waarom specifiek rockwool solid? Deze hebben een densiteit van ruim boven 100 kg/m2 toch?( Ik dacht dat juist rond de 50 kg juist beter voor lage tonen was? Ik kan er naast zitten hoor)

Volgens mij is de densiteit RockSono Solid maar 45kg/m3...
https://www.rockwool.nl/producten/wand/rocksono-solid/#SpecificationsAndSizes
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Knor

Quote from: stevieB on January  4, 2019, 12:56:55Tsja zo mooi en goed als Confidence Mansion wordt het bij mij natuurlijk niet (ik heb wel een budget plafond) maar afkijken en zo goed(koop) mogelijk nabouwen kan m.i. geen kwaad  :devil:
Gr StevieB

De akoestische aankleding van de CM maakt in werkelijkheid maar een re!atief klein deel uit van het totale budget van dit project. Er is hier zoveel zelf gebouwd (op een aantal diffractals na, die niet makkelijk zelf te bouwen zijn), en relatief weinig geïnvesteerd in vergelijking met bijvoorbeeld de hardware of de ruwbouw zelf.

Om je vraag te beantwoorden over basstraps: oppervlak versus probleemomvang..
Het is toch logisch dat je bij een groot laagprobleem veel meer oppervlak aan basstrapping moet inzetten dan bij milde laagproblemen?
Net zoals een kleedje en een kussentje alleen geen overmatige reflecties in het middengebied kunnen temmen, kan een basstrap met een frontaal oppervlak van 1 vierkante meter geen groot laagprobleem temmen.
Oppervlak versus probleemomvang dus.

Heel het akoestische verhaal is er een van het inzetten van het juiste absorptie- en reflectievermogen tbv een bij voorkeur feitelijk gemeten probleem. Je kunt inderdaad het concept van de CM zomaar overnemen, maar niet de invulling van details zoals de afstemming van basstraps of bepaling van het totaal benodigde absorptievermogen en de verdeling daarvan in de ruimte middels diverse absorberende en niet-absorberende oppervlakken.

Als je geluk hebt en je ruimte brengt geen extreem resonantiepatroon ten gehore op je sweetspot, dan kunnen die pakken minerale wol je een eind brengen. Plafond verlaging, geheel of gedeeltelijk zal dat ook doen, zeer zeker met een oplage.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

MVG


Jep

Quote from: MVG on January  4, 2019, 17:31:42
Nou zag ik dit type, rockwool solid, ook terug bij Jep's HT. Die had dit volgens mij geadviseerd gekregen van Mutrox, wel voor wandpanelen,  maar ben eigenlijk wel benieuwd waarom.

Mutrox heeft mij destijds ook niet direct de Rockfloor Solid geadviseerd, maar een ander product. Dat product moest totaal incl. b.t.w. meer dan € 2100,- gaan kosten en dat vond ik teveel van het goede. Een goed alternatief was volgens Mutrox de Rockfloor Solid. Minder absorptiecoëfficiënt, dus wellicht iets meer oppervlak nodig. De kosten daarvan: ongeveer € 280,-. Een andere minerale wol met een hoge persing (daar gaat het om) is ook prima.

Het benodigde oppervlak en de dikte van de absorptiepanelen (in mijn geval ongeveer 5m2x12cm dik) heeft Mutrox bepaald a.d.h.v. mijn nagalmmetingen en de afmetingen van de ruimte. Hoe hij dat precies heeft gedaan, heeft Ronald uitgelegd, maar dat ging mijn pet te boven. Ik kan dat dus niet reproduceren... Dit moet je ook niet zien als een alles omvattende oplossing. Met die 12cm begint de absorptie invloed te hebben vanaf 700Hz (1/4 Lambda) en hoger als ik me niet vergis.

Let er op dat Mutrox geen metingen bij mij thuis heeft gedaan en ook geen uitgebreide rapportage heeft opgesteld. Deze keuze is ontstaan uit een 'verkennend' bezoekje aan Mutrox (was wel nieuwsgierig naar dat bedrijf), een praatje en een toezegging van Ronald dat hij dit voor mij wel vrijwillig wilde bepalen, als ik verder zelf de metingen zou doen. Kennelijk was dat voor hem niet veel moeite en vond hij het leuk om mij hiermee te helpen. Dat liet ik mij uiteraard geen twee keer vragen...  ;)

Het lijkt mij ook niet denkbaar dat panelen van 10 of 12cm invloed gaan hebben op de grafiek die eerder hierboven staat aangegeven.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

stevieB

Quote from: Rob_Dingen on January  4, 2019, 13:24:56
Hoi Stevie,

Confidence Mansion heef afgestemde bas absorbers zoals ik ook heb.
Maar zoals we toen besproken hadden zou ik gewoon steenwol in de hoeken stapelen.
Bij de meting die je doen moet je de sub eens in de hoek zetten en weer meten.

Rob
Hoi Rob,
Ja die tip met de steenwol ben ik uiteraard niet vergeten en ga ik ook zeker testen; mss heb ik geluk en scheelt het een hoop werk en kosten  ;D
Bedankt voor je (sub)tip, ga ik ook zeker testen. Ben wel  benieuwd of REW Room sim zo goed is dat het schuiven geen zin heeft en je eigenlijk al theoretisch de beste opstelling kunt verwerven.
Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Quote from: Knor on January  4, 2019, 21:53:13
De akoestische aankleding van de CM maakt in werkelijkheid maar een re!atief klein deel uit van het totale budget van dit project. Er is hier zoveel zelf gebouwd (op een aantal diffractals na, die niet makkelijk zelf te bouwen zijn), en relatief weinig geïnvesteerd in vergelijking met bijvoorbeeld de hardware of de ruwbouw zelf.

Om je vraag te beantwoorden over basstraps: oppervlak versus probleemomvang..
Het is toch logisch dat je bij een groot laagprobleem veel meer oppervlak aan basstrapping moet inzetten dan bij milde laagproblemen?
Net zoals een kleedje en een kussentje alleen geen overmatige reflecties in het middengebied kunnen temmen, kan een basstrap met een frontaal oppervlak van 1 vierkante meter geen groot laagprobleem temmen.
Oppervlak versus probleemomvang dus.

Heel het akoestische verhaal is er een van het inzetten van het juiste absorptie- en reflectievermogen tbv een bij voorkeur feitelijk gemeten probleem. Je kunt inderdaad het concept van de CM zomaar overnemen, maar niet de invulling van details zoals de afstemming van basstraps of bepaling van het totaal benodigde absorptievermogen en de verdeling daarvan in de ruimte middels diverse absorberende en niet-absorberende oppervlakken.

Als je geluk hebt en je ruimte brengt geen extreem resonantiepatroon ten gehore op je sweetspot, dan kunnen die pakken minerale wol je een eind brengen. Plafond verlaging, geheel of gedeeltelijk zal dat ook doen, zeer zeker met een oplage.

Hoi Toine,

Dank voor je uitleg: helder verhaal.

Mijn opmerking over CM is er eentje van zo (qua looks en aanpak) zou ik het ook wel willen, zonder een kopie te willen maken mbt de basstraps en de afstemming ervan. Ik begrijp inmiddels heel goed dat dit ruimte specifiek is en dus geen/weinig nut zal hebben.

Benieuwd wat die pakken wol gaan opleveren > wordt vervolgd!

Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Quote from: Jep on January  5, 2019, 13:27:35
Het lijkt mij ook niet denkbaar dat panelen van 10 of 12cm invloed gaan hebben op de grafiek die eerder hierboven staat aangegeven.

Jep,

De door mij gemaakte panelen zullen voor de 1e reflectie punten worden ingezet en zeker niet als basstrap  :hehe:

Maar dank voor je input; voor mij allemaal zeer leerzaam!!  :clapping:

Gr StevieB
Under construction.....

Jean Sibelius

Hoi Stevie,

Ik zie toevallig een paar keer 'CM' en 'Confidence Mansion' voorbij komen in dit topic ;). Wat Knor aangeeft is natuurlijk terecht. Heb voornamelijk zelf met relatief goedkoop materiaal (MDF) alles in elkaar gezet (de verschillende basstraps en de talloze diffusie panelen).

Recentelijk een overzichtje gemaakt van waar bij mij de investeringen in zijn gaan zitten. De kosten voor Confidence Mansion (ruwbouw + afwerking) zijn ongeveer 38% van de totale kosten van de complete set-up. Dat is relatief veel (zit ook in de ruwbouw), maar het heeft het mijn inziens mogelijk gemaakt om iets te realiseren wat anders onmogelijk zou zijn geweest. Heb het niet exact bijgehouden, maar ik schat uiteindelijk zelf zo'n 1750 uren (geen typefout) bezig geweest te zijn met de realisatie van CM.

Wat Rob aangeeft is, als je geluk hebt, natuurlijk ideaal... Mocht dat (toch) niet werken, dan zou ik iemand laten komen die nagalmmetingen kan doen EN die voor jou kan berekenen hoe het nagalmprobleem aan te pakken (bouwen basstraps incl. afmetingen hoe e.e.a te bouwen). Succes!

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Nog een toevoeging...

Ik had natuurlijk het geluk dat Knor met al zijn ervaring mee kon denken, sparren en mij van advies kon voorzien (bij het vooraf overdenken van het complete ontwerp van A tot Z). Binnen de oplossingsruimte (die in mijn geval 'oneindig' was) heeft Knor de vrijheid gekregen om eerst optimale afmetingen van de ruimte te bepalen. Daarnaast kon Knor op basis van deze afmetingen vooraf berekenen hoe groot de akoestische problemen zouden zijn en op basis daarvan een ontwerp voor de basstraps maken. Aangezien theorie en praktijk altijd (wat) afwijken hebben we verschillende malen op kritische momenten akoestische metingen gedaan om de gemaakte plannen te toetsen aan te passen waar noodzakelijk.

In mijn situatie heeft de theorie altijd een richting aangegeven, maar is op basis van metingen zijn uiteindelijk de akoestische maatregelen gebaseerd/gerealiseerd.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

stevieB

Voor het afmaken van de panelen voor het aanpakken van de eerste reflectie punten wil ik graag Rockwool RockSono Base 210 gebruiken (35kg/m3) in 100mm dikte; 1200*600

Mijn vraag: is alleen een (zwarte), weef/drukstof, 100% katoenen stof als omhulsel voldoende of moet ik eerst nog een aparte "laag" om de steenwol maken? Bovenstaande kost ongeveer € 5,- per meter (bij de Kwantum).
Uiteraard met als doel om geen schadelijke deeltjes in de HT te hebben rondzweven.
Is eventueel het dubbel inpakken met bovenstaand doek ook afdoende?

Gr StevieB
Under construction.....

Knor

Quote from: stevieB on January  5, 2019, 17:55:28
Voor het afmaken van de panelen voor het aanpakken van de eerste reflectie punten wil ik graag Rockwool RockSono Base 210 gebruiken (35kg/m3) in 100mm dikte; 1200*600

Mijn vraag: is alleen een (zwarte), weef/drukstof, 100% katoenen stof als omhulsel voldoende of moet ik eerst nog een aparte "laag" om de steenwol maken? Bovenstaande kost ongeveer € 5,- per meter (bij de Kwantum).
Uiteraard met als doel om geen schadelijke deeltjes in de HT te hebben rondzweven.
Is eventueel het dubbel inpakken met bovenstaand doek ook afdoende?

Gr StevieB

Ik zou voor dit doel geen minerale wol gebruiken, maar akoestisch schuim. Aixfoam. Je wil het hoog ontzien, normaal gesproken.
Kleurtjes, diktes en wel of geen facetrand kun je kiezen. Snel klaar en niet duur.
Geen gedoe met goed inpakken van wol, die ook nog eens veel te krachtig hoog absorbeert...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

stevieB

Quote from: Knor on January  6, 2019, 11:26:36
Ik zou voor dit doel geen minerale wol gebruiken, maar akoestisch schuim. Aixfoam. Je wil het hoog ontzien, normaal gesproken.
Kleurtjes, diktes en wel of geen facetrand kun je kiezen. Snel klaar en niet duur.
Geen gedoe met goed inpakken van wol, die ook nog eens veel te krachtig hoog absorbeert...

Hoi Toine,

Bedankt voor je input; kost idd niet de wereld. Ga ik zeker overwegen/testen.
Heb je ook nog een advies vwb de dikte van dat Aixfoam?
Welke punten te behandelen met dit Aixfoam: enkel de 1e reflectie punten van de zijwand, plafond en achterwand of nog meer plaatsen?

Wat ik dan wel vreemd vind is dat "bijna iedereen" op dit forum minerale wol gebruikt voor de 1e reflectie punten; waarom dan? Dat Aixfoam is niet (veel) duurder als minerale wol m.i.
Benieuwd naar de reactie(s)...  :devil:

Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Nou afgelopen weekend lekker wat kunnen testen met geleende Rockwool Duo Sono 209. Is een soort met aan één zijde een  harde plaat (mm dik, iets van niets) Was zeer benieuwd naar het resultaat en of het überhaupt iets zou doen  :crazy:

Nu, om met de deur in huis te vallen, het doet wel iets, maar niet "genoeg" > dat heeft vermoedelijk ook te maken met hetgeen Knorr reeds opperde: oppervlak versus probleemomvang.
Wel zie ik behoorlijke verandering (wat niet meteen een verbetering betekend ?) als ik in elke hoek een pak Rockwool verticaal neerzet (de hoek voor 50% gevuld). Zie bijlage voor de meting en een tweetal "actie" foto's (ik weet dat er een aantal leven voor het kijken naar foto's  :devil: => zie hier het succes van o.a. Facebook  :tongue2: )

Ik zal verder met basstraps aan de slag moeten om de pieken rond de 25, 50, 70, 88 en 144 te kunnen absorberen. Wat is hier de beste methode > specifiek op de frequentie (m.n. 25 Hz) of beter breedbandig? Tussen 50-100 en 100-250. Iemand een idee hoe je berekent hoeveel basstrap je nodig hebt om een piek van (stel) 20db op een bepaalde frequentie te absorberen?

Gr StevieB

PS REW toegevoegd
Under construction.....