(dolby digital) audio bij Netflix en Amazon Prime

Started by bigbro, August 11, 2018, 13:01:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blueznl2

#50
> Netflix speelt een stuk ruimtelijker en dynamischer. De grondslag ligt in het verbeteren van de audiogroep in de meterkast

Euh... hier heb ik niet zo'n mening over, behalve dan dat ik me afvraag of het % storing op de voeding (230VAC) wel hoorbaar is, maar goed... Ik ben  geen audiofiel  ;D maar heb wel een technische achtergrond. Misschien zijn mijn oren niet goed genoeg ;) en ben ik alleen maar in staat snake oil te horen als het in Niagara hoeveelheden van een klif wordt afgegood. Maar dat terzijde...


> en het gebruik van een veel beter afgeschermde en snellere datakabel op het laatste stuk tussen switch en televisie.

:blink: Hier heb ik wel een mening over. Tussen switch en televisie... je praat hier over CAT5e en dergelijke? Welke snelheid? Of bedoel je HDMI?

Digitaal packet based (IP) is inherent niet synchroon, en zoals gezegd packet based. Zolang de transport capaciteit voldoende is maakt het niet uit of er (wat) pakketjes verloren gaan. Als het vervangen van kabel hier effect heeft, dan moet je een behoorlijk slecht stukje CAT5e of iets dergelijks op dat deel hebben gehad.

Dan nog heeft het geen invloed op klank kleur, diepte, enzovoorts. Beneden een bepaalde (onverstoorde) data rate wordt het geluid verstoord (er vallen immers pakketten weg) wat waarschijnlijk leidt tot korte onderbrekingen van het geluid, NIET ruimtelijker en / of dynamischer.

Mag geen verschil maken dus. Ik zet er een kratje bier op dat NIEMAND het verschil kan horen tussen audio over IP bij verschillende ethernet kabels, mits de BER laag genoeg ligt om buffer underruns te voorkomen. (Tenzij natuurlijk de externe storing zo groot is dat niet alleen de pakketjes verminkt raken, maar dat ook de andere electronica aan zendende / ontvangende kant van slag raakt. Maar wat voor storingen hebben we het dan over? Die hebben dan zoveel invloed dat een afscherming er ook niet veel meer toe doet vermoed ik.)

Heb je niets anders veranderd? Update in de TV? Nieuwe versie van een Netflix app? Instelling in de versterker?



Snowmaster

#51
Nee hoor. Aan de instellingen is niets veranderd. Ondertussen heb ik nog wel verdere verbeteringen aangebracht en zijn beeld en geluid opnieuw weer iets vooruit gegaan.

Maar eh, dat kratje bier raak je kwijt hoor. Aan mij 😁.  Maar alleen hier in huis en met mijn kabel en een kabel van jouw keuze. Ik heb de gewone cat5e vervangen door een oude "Denonlink" die ik nog had liggen van mijn vorige set. Die kabel is niets anders dan een hoogwaardig samengestelde ethernetkabel speciaal voor dd5.1 indertijd. Ook toen versloeg hij "normale" kabels"

Ik wil hier geen kabeldiscussie starten want dat is een zinloze bezigheid. Wel heb ik op de 25 mtr lange cat5e soms dat bij 4K geluid hapert. Waarschijnlijk ligt dit in de ziggo router die niet meer fris is. Na herstart is het een tijdje opgelost. Ik ga een nieuwe router aanvragen.
Nu naar het signaal.
Wat jij schrijft klopt, maar....bij elke signaalvorm is er sprake van verstorende invloeden en lopen er stroompjes en frequenties mee. Dit beïnvloedt ons beeld en geluid.
De ber doet hierin niet mee dat staat hier los van. Als die afwijkt gaat het om een echt dataprobleem.
Maar die verfijnde verstoringen van ons beeld en geluid boeit alleen "freaks" .  Indertijd gingen wij van SD naar HD en toen heb ik mijn set aangepakt ( vooral op stroomvlak)
Nu doe ik dit opnieuw met de overstap van HD naar 4K
Het is ook hard nodig want het tv signaal is afgelopen jaren veel slechter geworden. HD was in de eerste jaren bij @Home eerlijk. Nu is het maar afwachten wat je krijgt op een avond.
Geen hond in NL die het verschil merkt of ziet. Hier zie en hoor je het wel. Je zit op verschillende zenders misschien wel naar meer dan tien verschilllende soorten samengestelde signalen te kijken.
Het is allemaal beeld en allemaal geluid. Maar niet één zender is echt goed door gebrek aan data tov het origineel.  Dat het niemand (echt) opvalt wil niet zeggen dat er niet bewust is gekozen om te encoderen, te compressen of hele pakketten data weg te gooien.
Wij krijgen dus gewoon een brak signaal. De ene keer erger dan de andere keer.
In onze huizen verstoren wij het nog meer. Dat ook dit niemand opvalt, wil niet zeggen dat de verstoring er niet is. De ber staat toch op nul?
In dat laatste stukje verstoring beweeg ik mij. Gewoon hobby.
Hierdoor draait Netflix nu eindelijk op een goed geluidsniveau.

Simpel testje voor liefhebbers :

1. Wie heeft zijn set op een stekkerblok?
Plaats dan decoder of je bronspeler in het eerste gat (dichtbij aanvoersnoer)
Plaats versterker erachter
Laat switchvoedingen (adapters) van mediaspelers , computers etc eruit.
Hoor en zie je verschil ?

2. Zijn er mensen die verschil zien of horen of de kabelontvanger of receiver wel of niet in fase staat?
In fase staan is de wijze waarop de stekker in het contact zit. Je kunt hem immers een halve slag draaien. Dan "loopt de stroom andersom".

In beide gevallen heb je beeld en geluid. De ber staat nog steeds op nul.
Maar je set reageert anders. Als je het verschil hoort en ziet dan zijn deze verschillen minimaal. Verwacht dus niet direct iets schokkends.
Maar wat als je nu 10 of zelfs 50 van dit soort kleine stapjes weet te maken?



Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frimout69

Voor men hier commentaar geeft luister even naar het geluid van een blu-ray.....

AceBaran

#53
 :hehe:
McIntosh MA8900 - Sonus Faber Olympica Nova III - Taga Harmony Platinum 18-16c -  Audio Quest Niagara 1200 - Silent Angel N8 Swich - Furutech Power - Furutech connect