(dolby digital) audio bij Netflix en Amazon Prime

Started by bigbro, August 11, 2018, 13:01:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bigbro

duidelijk Teejoo. Zo is het inderdaad. Ik houd dan dus een Dolby Digital+ signaal over wanneer ik Netflix kijk. Dat is niet echt de moeite waard ten opzichte van Dolby Digital zonder plus.  Dus argument minder om de speler te kopen. Dank voor de duidelijkheid.

Fox

Quote from: Teejoo on August 13, 2018, 23:02:15
Netflix zend echter alleen de DD+ stream uit. Het heeft dus niks te maken met Atmos of niet in zijn geval.

Correctie, een aantal films en series zijn bij Netflix wel DD+ met Atmos.

Zie ook dit oude Netflix bericht uit 2017
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/3929586/netflix-ondersteunt-nu-dolby-atmos-surround-sound

Apple voegt Dolby Atmos-spoor toe aan films Apple TV 4K
https://www.entertainmentbusiness.nl/nieuws/2018-W33/apple-voegt-dolby-atmos-spoor-toe-aan-films-apple-tv-4k

En Amazon volgt dit pad ook.

Ennnnnnnnnnn DTS zal ten ondergaan als de fysieke markt op zijn einde komt ...

bigbro

Je hebt daar alleen iets aan als je via HDMI ARC werkt. Ik heb weliswaar een LG Oled maar kan geen HDMI aansluiten op mijn versterker. Zelfde geldt voor de Apple tv4K box die ik ook heb. Geen analoge 5.1 uitgang. Er wordt niet vermeld of het lossy of losless is.

Arcenon

Quote from: bigbro on August 16, 2018, 15:27:31
Je hebt daar alleen iets aan als je via HDMI ARC werkt. Ik heb weliswaar een LG Oled maar kan geen HDMI aansluiten op mijn versterker. Zelfde geldt voor de Apple tv4K box die ik ook heb. Geen analoge 5.1 uitgang. Er wordt niet vermeld of het lossy of losless is.

Alles via netflix is lossy, ook de kbps stream van het ''4k beeld'' als je die vergelijkt met een normale UHD medium.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Teejoo

#30
Quote from: Fox on August 16, 2018, 13:49:15
Correctie, een aantal films en series zijn bij Netflix wel DD+ met Atmos.

Zie ook dit oude Netflix bericht uit 2017
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/3929586/netflix-ondersteunt-nu-dolby-atmos-surround-sound

Apple voegt Dolby Atmos-spoor toe aan films Apple TV 4K
https://www.entertainmentbusiness.nl/nieuws/2018-W33/apple-voegt-dolby-atmos-spoor-toe-aan-films-apple-tv-4k

En Amazon volgt dit pad ook.

Ennnnnnnnnnn DTS zal ten ondergaan als de fysieke markt op zijn einde komt ...
Lees nog even de context van mijn opmerking. Het ging hier over de veronderstelling dat Atmos automatisch lossless betekende, maar dat is bij Netflix en co dus niet het geval. Vandaar het 'alleen maar' DD+ verhaal.

Snowmaster

Ik kan op 3 manieren het Netflix signaal weergeven (ziggo decoder, wifi en ethernet). Vervolgens kan ik daar weer drie verschillende 
geluidssignalen aan koppelen (HDMI, optisch en ARC). Alles in Dolby Digital 5.1. De verschillen in kwaliteit zijn fors te noemen. Loopt uiteen van ruk tot ruim voldoende maar nooit maximale DVD/BR kwaliteit.
De theorie en marketing over 4K, DD+, Dolby Vision gewoon vergeten.  Wat aangereikt wordt is compressie en dat betekent altijd kwaliteit inleveren.
Netflix is zoals Teejoo zegt lossy en flink ook.   
Maar als iemand nog vragen heeft, geef maar gil want ik ben het Netflix geluid aan het optimaliseren
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

bigbro

Die zijn er zeker. Hoor graag meer over je ervaringen. Met beeld heb ik al gezien dat er verschil is bij Netflix.  Gebruik nu de ATV4K in vergelijking met de app op mijn LG Oled. Binnenkort komt daar de Panasonic UHD player 9004 bij. Die heeft ook de Netflix app plus de mogelijkheden om het beeld beter aan te passen voor HDR.

ppeter

Quote from: bigbro on August 14, 2018, 08:28:32
duidelijk Teejoo. Zo is het inderdaad. Ik houd dan dus een Dolby Digital+ signaal over wanneer ik Netflix kijk. Dat is niet echt de moeite waard ten opzichte van Dolby Digital zonder plus.  Dus argument minder om de speler te kopen. Dank voor de duidelijkheid.
Naar mijn bescheiden mening, ervaar ik persoonlijk met DD+ een dynamisch en meer ruimtelijk geluid dan bij DD. Het verschil is echt hoorbaar.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

blueznl2

Quote from: Snowmaster on September 24, 2018, 20:57:43
Ik kan op 3 manieren het Netflix signaal weergeven (ziggo decoder, wifi en ethernet). Vervolgens...
... Maar als iemand nog vragen heeft, geef maar gil want ik ben het Netflix geluid aan het optimaliseren

Gil!  ;D

Ben eigenlijk wel benieuwd wat jouw 'beste' combinatie dan is...

Ik heb sinds enige tijd een SR7011 en een Dolby Atmos setup 5.1.4 (voorheen een Sony STR-DA1200ES in 5.1), en kan NetFlix afspelen via de TV (toslink 5.1 of ARC 2.0) of via een PS4 (5.1).

Wat mij is opgevallen is dat de 5.1 mixen bij Netlix erg 'zacht' lijken te zijn qua achter kanalen. Zowel via de TV als via de PS4. Zit ik nu gewoon naar de verkeerde films te kijken? (Iemand een suggestie voor een Netflix film met zoveel mogelijk 5.1 effecten?)

Vwb. de Atmos discussie: is de Atmos soundtrack niet alleen maar beschikbaar voor de duurdere abonnementen?

TopGun2010

Kan Atmos altijd via hdmi arc (indien Atmos aanwezig is) of zijn er voorwaarden voor de arc verbinding? Ik heb een lg 55e7n met Atmos maar kan weinig info vinden over Atmos via arc.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

frimout69

Dolby Atmos is alléén mogelijk met een blu-ray disc!
Streaming is tegenwoordig in Dolby digital plus de opvolger van dolby digital, DD zit aan 32 Kbit/s en DD+ heeft een verbetering van 6144 Kbit/s, dat is allemaal een peulschil tegenover een blu-ray disc dat 18 Mbit/s heeft!

Teejoo

Quote from: frimout69 on December 14, 2018, 23:20:28
Dolby Atmos is alléén mogelijk met een blu-ray disc!
Streaming is tegenwoordig in Dolby digital plus de opvolger van dolby digital, DD zit aan 32 Kbit/s en DD+ heeft een verbetering van 6144 Kbit/s, dat is allemaal een peulschil tegenover een blu-ray disc dat 18 Mbit/s heeft!
Ik zou zeggen, lees het topic nog maar eens door..

darkrunner

#38
Heb nu al een film of 5 en een serie of 2 via Netflix met Atmos sounds bekeken men Denon av reciever geeft ook het Atmos logo weer.

Netflix Atmos is inderdaad enkel met het duurste abo ik betaal er zelf €3.50/maand aan deel een account met 4 andere

Ik merk duidelijk een verschil in audio kwaliteit tussen Netflix Atmos en blu-ray Atmos, die  van netflix is een heel stuk platter.

Heb in men Denon ook de Atmos hoogte kanalen op +2db gezet scheelde een pak qua beleving

Speler die îk gebruik is een overdreven Htpc: Amd 2600x met een rx 580gpu.

Snowmaster

#39
Hierboven schreef ik dat ik probeerde een beter geluid uit Netflix te krijgen.
Is mij dit gelukt?  Nee, helaas.
Op vijf manieren kan ik hier Netflix weergeven. ARC, optisch, HDMI , via kabel en ethernet, via drie verschillende spelers en meerdere switches. Hierin zit daadwerkelijk kwaliteitsverschil maar tov van een goede blu-ray is het kinderspel. Ook vergeleken met een dvd is het peanuts. Zelfs veel downloads zijn beter dan het geluid van Netflix. Tsja, jammer eigenlijk.
Het verschil tussen DD en DD+ hangt vooral van de film af. Bij de meeste Netflix films is ook dit verschil niet om te juichen. Ditzelfde geldt voor 4K content. Leuk maar geen schokkend verschil.
Eigenlijk is dit best vreemd.
Als ik kijk naar het signaal kijk dan komen sommige matige/oude Netflixfilms met ruim 3 mbs binnen en de 4K DD+ toppers met ruim 15 mbs. Natuurlijk zie je dit in beeld, maar een goed 4K YouTube filmpje overklast het. Zelfs een goede NPO uitzending doet het beter met beeld.
Het Netflix geluid is nog net onderhoudend te noemen maar LFE lijkt onderweg verloren te zijn gegaan en ruimtelijke weergave en plaatsing komen niet voor bij dit signaal.
Ergens gaat het dus goed mis.
Is het de lange signaalweg? Of zijn het de conversie/ compressietechnieken?
Ik vermoed dat het converteren naar DD+ veel kapot maakt.
Hier kan de beste receiver en setup niets aan herstellen.
Extra geld uitgeven of je set aanpassen voor Netflix?
Mwaaah...alleen als je er hobby aan hebt.


Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Teejoo

#40
Quote from: darkrunner on December 15, 2018, 08:04:58
Ik merk duidelijk een verschil in audio kwaliteit tussen Netflix Atmos en blu-ray Atmos, die  van netflix is een heel stuk platter.

Heb in men Denon ook de Atmos hoogte kanalen op +5db gezet scheelde een pak qua beleving

Huh? Doe je dat alleen voor Netflix? En +5 t.o.v. wat? Ik neem toch aan dat de basis is dat alle speakers gelijk zijn qua gemeten volume, waarbij je dan nog wat naar smaak kunt spelen met +/- 0.5-1.0 db. Maar +5 dB klinkt mij als erg veel en zeker niet natuurgetrouw.

darkrunner

Annihilation en Bright waren ondanks Atmos echt triest qua geluid via Netflix.

Quote from: Teejoo on December 15, 2018, 12:00:23
Huh? Doe je dat alleen voor Netflix? En +5 t.o.v. wat? Ik neem toch aan dat de basis is dat alle speakers gelijk zijn qua gemeten volume, waarbij je dan nog wat naar smaak kunt spelen met +/- 0.5-1.0 db. Maar +5 dB klinkt mij als erg veel en zeker niet natuurgetrouw.
In eerste instantie voor Netflix maar nu staan ze voor alles op +2db (foutje en verbeterd) heb dit gewoon na Audyssey handmatig aangepast vind de hoogte kanalen nu veel beter eruit komen.

xlr8

Met Netflix (input ATV) heb ik altijd ADSY én Dynamic EQ geactiveerd staan anders klinkt het helemaal nergens naar.
Netflix heeft simpelweg een zeer slecht (en zacht) geluid.

Zonder gekheid:
Netflix over een oude Dolby Pro Logic receiver klinkt tonaal beter dan de DD+ stream via mijn Marantz SR8012  :nopompom:

Snowmaster

Quote from: xlr8 on December 15, 2018, 13:58:38
Met Netflix (input ATV) heb ik altijd ADSY én Dynamic EQ geactiveerd staan anders klinkt het helemaal nergens naar.
Netflix heeft simpelweg een zeer slecht (en zacht) geluid.

Zonder gekheid:
Netflix over een oude Dolby Pro Logic receiver klinkt tonaal beter dan de DD+ stream via mijn Marantz SR8012  :nopompom:

Het Ziggo geluid van Netflix is nog bedroevender. Die gebruik ik bijna niet meer.
Tsja, daar zit je dan met je Marantz vlaggeschip en DD+. Erg he?
Toch als je naar de stream kijkt, is de grootte vd stream best goed.
Misschien moet ik audyssey ook maar inschakelen ondanks dat ik daarvan geen fan ben.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

xlr8

Ben blij dat ik nog zo'n 8 TB aan BR rips op de NAS heb staan voor de echte SR8012 beleving  :D

Gelukkig kan je bij Marantz AVR's per ingang voorkeuze settings vastleggen, en bij Netflix kijken staat dan ook bijna alles in de plus om maar een acceptabele soundtrack te kunnen krijgen, bizar eigenlijk maar vermoedelijk is Netflix meer bedoeld voor mainstream soundbars en verdere 2.0 hardware.

R0N

Quote from: Snowmaster on December 15, 2018, 17:59:29
Het Ziggo geluid van Netflix is nog bedroevender. Die gebruik ik bijna niet meer.
Tsja, daar zit je dan met je Marantz vlaggeschip en DD+. Erg he?
Toch als je naar de stream kijkt, is de grootte vd stream best goed.
Misschien moet ik audyssey ook maar inschakelen ondanks dat ik daarvan geen fan ben.

Wel een vlaggenschip, maar niet Audyssey (Pro) gebruiken?
Je doet jezelf tekort!

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Teejoo

#46
Quote from: Snowmaster on December 15, 2018, 11:05:01
Hierboven schreef ik dat ik probeerde een beter geluid uit Netflix te krijgen.
Is mij dit gelukt?  Nee, helaas.
Op vijf manieren kan ik hier Netflix weergeven. ARC, optisch, HDMI , via kabel en ethernet, via drie verschillende spelers en meerdere switches. Hierin zit daadwerkelijk kwaliteitsverschil maar tov van een goede blu-ray is het kinderspel. Ook vergeleken met een dvd is het peanuts. Zelfs veel downloads zijn beter dan het geluid van Netflix. Tsja, jammer eigenlijk.
Het verschil tussen DD en DD+ hangt vooral van de film af. Bij de meeste Netflix films is ook dit verschil niet om te juichen. Ditzelfde geldt voor 4K content. Leuk maar geen schokkend verschil.
Eigenlijk is dit best vreemd.
Als ik kijk naar het signaal kijk dan komen sommige matige/oude Netflixfilms met ruim 3 mbs binnen en de 4K DD+ toppers met ruim 15 mbs. Natuurlijk zie je dit in beeld, maar een goed 4K YouTube filmpje overklast het. Zelfs een goede NPO uitzending doet het beter met beeld.
Het Netflix geluid is nog net onderhoudend te noemen maar LFE lijkt onderweg verloren te zijn gegaan en ruimtelijke weergave en plaatsing komen niet voor bij dit signaal.
Ergens gaat het dus goed mis.
Is het de lange signaalweg? Of zijn het de conversie/ compressietechnieken?
Ik vermoed dat het converteren naar DD+ veel kapot maakt.
Hier kan de beste receiver en setup niets aan herstellen.
Extra geld uitgeven of je set aanpassen voor Netflix?
Mwaaah...alleen als je er hobby aan hebt.
Ik vind het ook niet zo rampzalig qua geluid hoor. Wij kijken Netflix via de Apple TV en vind het gewoon ok, maar wel een wereld met verschil met een lossless stream van de blu-ray.

Snowmaster

Quote from: R0N on December 17, 2018, 14:14:04
Wel een vlaggenschip, maar niet Audyssey (Pro) gebruiken?
Je doet jezelf tekort!

ron

😁....jarenlang bij elke receiver weer geprobeerd, maar helaas .
De laatste receivers Denon 4000 en Anthem 700 haalden het ook niet met die kunstmatige correcties.
Daarom heb ik het bij deze niet eens meer geprobeerd. Zal hem met kerst een eerlijke kans geven maar geloof niet meer in audyssey. Er gaat nl. ook veel verloren en er komt een onnatuurlijk "wauw effect" voor terug. De receivers zitten vol fouten en commerciële schakelingen. Als je die handmatig aanpast, verbetert er veel.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

xlr8

Daarom rijmt Audyssey ook bijna op correctie, onmiskenbaar met elkaar verbonden.

Van alle runs die ik heb gedaan was er niet 1 direct goed, vrijwel ALTIJD is het laag met 7 tot 8 DB in de min én die typische dip op 2,4 Khz.
Afstanden zijn meestal correct maar tonaal... correctie nodig  :)

Snowmaster

Ondertussen heb ik het geluid naar een hoger niveau kunnen tillen.
Netflix speelt een stuk ruimtelijker en dynamischer. De grondslag ligt in het verbeteren van de audiogroep in de meterkast en het gebruik van een veel beter afgeschermde en snellere datakabel op het laatste stuk tussen switch en televisie.
Hierdoor is er minder verstoring en gaat er minder verloren van de "brakke" tv signalen en ook van Netflix. Eindelijk begint het er nu op te lijken.
Het geluid is nu net zo luid of soms luider dan andere zenders/ bronnen. Ontploffingen klinken langzaam als ontploffingen en actiescenes zijn hectischer en spannender.
Het kan dus wel.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)