(dolby digital) audio bij Netflix en Amazon Prime

Started by bigbro, August 11, 2018, 13:01:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bigbro

Hoi,

Kan iemand mij vertellen welke variant van Dolby Audio bij de series en films van Netflix wordt gebruikt? Ik heb een versterker die geen HDMI accepteert. Ik stuur daarom het geluid via een optische kabel van de tv naar de versterker. Dit is standaard Dolby Digital. Binnenkort komt de UHD UB9004 uit van Panasonic. Via deze speler kun je ook naar Netflix/Amazon Prime kijken. Ik wil de analoge uitgangen van deze speler gebruiken om met mijn versterker te verbinden(5.1). Zo doe ik dat nu ook met mijn Oppo 105SE. Bij blurays heb ik dan dus Dolby True HD of DTS HD.

Nu vermoed ik dat ik de audio van Netflix of Amazon Prime door de chip van de Panasonic kan laten vertalen in een hogere vorm dan standaard Dolby Digital. Kan iemand hier iets over zeggen?

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bigbro

Ok. Geldt dit ook als er dolby atmos geluid bij zit? Kan me. Oorstellen da
Dat backwards compatibel is naar dolby trye hd.

reza

Ik krijg er nooit iets anders uit
Als DD+ terwijl alles via hdmi aangesloten zit.
Alle settings staan goed enz.
Naar mijn weten is het altijd DD+ behalve met de xbox one daarmee zou je atmos kunnen krijgen, als ik het goed heb heeft het met licenties te maken die alleen xbox heeft.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bigbro

De ub9000 komt met DV. Dus de licentie is in orde. Verwacht dus een vertaling van het Atmosgeluid
Naar analoog.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bigbro

DV is inderdaad beeld. Dolby Atmos wordt echter dan ook aangeboden. Daar zit dacht ik
Dolby true hd in of heb ik het mis??

Teejoo

Nee, je zit verkeerd te redeneren. Er wordt gewoon geen lossless aangeboden! Dat kost teveel bandbreedte (en behalve wij nerds boeit het waarschijnlijk niemand).

DD+ dus is het maximale.

bigbro

Ik had begrepen dat Dolby Atmos een laag bovenop true hd is. Kennelijk vergis ik mij

Teejoo

Quote from: bigbro on August 11, 2018, 23:17:07
Ik had begrepen dat Dolby Atmos een laag bovenop true hd is. Kennelijk vergis ik mij
Dat is de beste variant, maar je hebt ook een lossy DD variant.

Fox

Lees dit even  :google:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital

en "Ik wil de analoge uitgangen van deze speler gebruiken om met mijn versterker te verbinden(5.1) "

Waarom maak je je dan druk om Atmos, want dat zijn veel meer kanalen dan 5.1 (7.1.4)

Teejoo

Quote from: Fox on August 12, 2018, 15:32:51
Lees dit even  :google:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital

en "Ik wil de analoge uitgangen van deze speler gebruiken om met mijn versterker te verbinden(5.1) "

Waarom maak je je dan druk om Atmos, want dat zijn veel meer kanalen dan 5.1 (7.1.4)
Het gaat hem niet om Atmos, maar hij hoopte op een HD audio track die eronder zat.

bigbro

#12
inderdaad. Een belangrijk argument om de UB9000 van Panasonic aan te schaffen is dat ik qua geluid erop vooruit ga ten opzichte van de standaard Dolby Digital die nu via een optische kabel aan mijn versterker wordt geleverd. Eigenlijk is de vraag heel simpel: is de codering van het Dolby Atmosgeluid dat via Netflix wordt doorgegeven beter(van een hogere kwaliteit) dan de standaard Dolby Digital die nu via een optische kabel wordt aangeleverd.

Teejoo

#13
Quote from: bigbro on August 12, 2018, 23:50:21
inderdaad. Een belangrijk argument om de UB9000 van Panasonic aan te schaffen is dat ik qua geluid erop vooruit ga ten opzichte van de standaard Dolby Digital die nu via een optische kabel aan mijn versterker wordt geleverd. Eigenlijk is de vraag heel simpel: is de codering van het Dolby Atmosgeluid dat via Netflix wordt doorgegeven beter(van een hogere kwaliteit) dan de standaard Dolby Digital die nu via een optische kabel wordt aangeleverd.
Nee dus.
Als je een blu-ray afspeelt met een HD track echter wel als je versterker/processor geen geen HD audio kan decoderen. Via de analoge ingang krijg je dan wel het beste signaal binnen.

bigbro

Dank. Dat betekent dus dat de audio odec die op een (ultra)hd bluray staat
Laten we zeggen Dolby Atmos,  niet dezelfde Dolby atmos is die
Wordt meegestuurd met Netflix. Dan mogen ze dat wel wat duidelijker
Communiceren. Geef er dan een andere naam aan.

Teejoo

Quote from: bigbro on August 13, 2018, 13:39:25
Dank. Dat betekent dus dat de audio odec die op een (ultra)hd bluray staat Laten we zeggen Dolby Atmos,  niet dezelfde Dolby atmos is die Wordt meegestuurd met Netflix.

Klopt

reza

Via de xbox one kan het schijnbaar wel.
Dus nog even doorsparen :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: reza on August 13, 2018, 15:50:27
Via de xbox one kan het schijnbaar wel.
Dus nog even doorsparen :D
Wat kan hij wel? Atmos doorgeven? Dat is hier niet de vraag. De X-box krijgt ook geen true HD signaal aangeboden.

reza

Als hij via de xbox zou kijken en luisteren kan hij atmos weergeven, mits alle speakers aanwezig zijn.
Dit was misschien niet direct het antwoord op zijn vraag want dat was al gegeven. Dit was meer een toevoeging, of niet dat ligt er aan hoe hij het bekijkt :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bigbro

#19
nu snap ik het niet meer. Het Dolby Atmos signaal dat Netflix meezendt is begrijp ik geen echt Dolby Atmos signaal. Dan zal het dus ook niet backwards compatibel zijn naar  Dolby True HD. De enige manier om Dolby True HD te krijgen of Atmos is een UHD speler kopen en fysieke schijfjes.

Hoe kan het dan dat een xbox wel een Atmos signaal krijgt bij Netflix. Hier klopt iets niet.

Ik lees op een ander forum dat de UB900 van Panasonic ook Dolby Atmos doet na een update. Ik ga ervan uit dat de UB9000 die in oktober uitkomt dat ook doet. Er tussen komen geen HDMI kabels aan te pas. Ik ga alleen de app gebruiken voor Netflix die in de Panna is ingebouwd. Het geluid laat ik ' vertalen'  door de chips in de Panasonic en stuur ik analoog 5.1 naar mijn versterker.

reza

As I reported in an earlier story, Netflix has today announced that it's introducing the stunning Dolby Atmos object-based sound system to its streaming platform. The first (and currently only) title to support it is the just-released Netflix Original Movie, Okja, but I can confirm that the Atmos soundtrack is already present and correct on the Okja stream. In fact, I'm listening to it right now – through my Xbox One S.

Yes, despite Netflix mostly focusing in its press announcement on the ability of LG's latest OLED TVs to support the streaming service's new Dolby Atmos soundtracks following an imminent firmware update, I'm actually more excited about the fact that you can already also enjoy Netflix's Atmos debut on a home cinema system – or headphones! – via your Xbox One games console.




The Xbox One and Xbox One S now support Dolby Atmos via Netflix streams.CREDIT: MICROSOFT

After all, good though the speakers built into LG's OLED TVs are this year, they're clearly no match for a proper home theater surround sound speaker system.

The only catch with the Xbox One Netflix Atmos route is that it's relatively complicated to get up and running. So if you're an Xbox One owner and you fancy hearing Okja and future Atmos-enabled Netflix titles as they were meant to be heard, here's what you need to do.



The Kit

Unfortunately Dolby Atmos sound doesn't just appear out of thin air. So as well as an Xbox One console you will need an Atmos-capable audio system; either an Atmos-enabled AV receiver with sufficient speakers, or one of the new Dolby Atmos soundbars starting to become popular this year. If you're not sure whether your AV receiver/soundbar supports Dolby Atmos, look for the Dolby Atmos logo on its bodywork or in its instruction manual.

To enjoy Netflix's Dolby Atmos soundtracks you will also, of course, need to be a Netflix subscriber.


Samsung's K950 soundbar is a perfect Atmos partner for an Xbox One.PHOTO: SAMSUNG



One interesting alternative to having to buy and house a full surround sound speaker rig is Dolby Atmos for headphones. This uses audio processing to enable you to hear an Atmos effect (surround sound and even a sense of height channels) from any pair of headphones.

There's a catch, though. Namely that you can only enjoy Atmos For Headphones for free for 30 days. After that you'll have to pay a one-off fee of $14.99 (£13.89 in the UK).

Connections

Dolby Atmos can only be passed between equipment via HDMI; it's not supported by optical or coaxial audio outputs. So if you haven't already done so, you will need to connect the HDMI output of your Xbox One/Xbox One S to an HDMI input on your AV receiver or soundbar.


Whoomp – there it is!PHOTO: NETFLIX/JOHN ARCHER



Then you will need to make sure the HDMI output of your audio device is connected to your TV, so that the pictures from the Xbox Netflix stream are passed on.

Xbox One Settings

1. Navigate to the Xbox One settings menu, and select Display and Sound.

2. Choose the Audio Output box.

3. Under the heading 'Speaker Audio', set the HDMI Audio option to Bitstream.

4. Doing stage three causes the Bitstream Format box at the bottom of the page to ungrey, so that you can make adjustments to it. Select this box, and then choose the 'Dolby Atmos For Home Theater (HDMI ONLY)' option.

5. At this point you will be prompted to download the free Dolby Access app from the Xbox Store.

6. Once you've downloaded the app and launched it, you will be asked how you want to experience Dolby Atmos. Choose the Home Theater option or the headphone option, depending on what sound equipment you're going to be using.



7. If you choose the Home Theater option, the Dolby app then asks you to confirm that your AV system is Dolby Atmos capable.


Dolby Atmos's object-based approach to sound delivers an exceptionally immersive experience.PHOTO: DOLBY LABS

8. The Dolby app next tells you to power up and connect your home theater to your Xbox One via HDMI (which you should have already done if you've been following this guide!).

9. The app then checks the compatibility of your external equipment, and if all goes well you should quickly be returned to the Dolby App and basically be ready to rock. In Atmos. It's worth saying, though, that I experienced an error message at this stage, telling me that my connected device (in this case a Samsung K950 Dolby Atmos soundbar) wasn't registering as Atmos capable.

Happily, however, just cancelling the error message and firing up Okja in the Xbox One Netflix app proved that all was in fact well, and I was able to enjoy Bong Joon-ho's lovely new movie in Dolby Atmos.



If you enjoyed this story, you might also like these:



Netflix Just Got A Whole Lot Better, Thanks To Dolby

Dolby Vision Has Arrived On Ultra HD Blu-ray, And It's Brilliant

Oppo Officially Adds Dolby Vision Support To Its 4K Blu-ray Players

Samsung's Dolby Atmos Soundbars Just Got Even Better

Sony Pictures Names And Dates Its First Dolby Vision 4K Blu-ray



LG OLED65E7 4K TV Review: OLED Comes Of Age

Follow me on Twitter @bigjohnnyarcher, Facebook or read my other Forbes articles via my profile page.

I've spent the past 20 years writing about the world of home entertainment technology--first at Home Cinema Choice magazine, where I became Deputy Editor, and for the...MORE

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

#21
Ik kreeg de link niet gekopieerd vandaar mijn geplak en geknip. Waarom dit wel werkt en hoe dat weet ik niet precies, misschien kan Teejoo dat beter uitleggen maar dat het zo wel werkt is een feit.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Als je analoog gaat uitsturen ga je nooit atmos krijgen of een verbetering van je geluid, wat je wilt volgens mij..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bigbro

ok Reeza. Ik stuur nu analoog Dolby True HD en DTS HD uit vanuit mijn Oppo bdp105SE naar mijn Audionet MAP1 voorversterker. Werkt perfect .Ik laat de Oppo de vertaling doen want daar zit de juiste chip in. Verschil met gewoon Dolby Digital of DTS is enorm.

Teejoo

#24
Ok, nog een keer ;-):

Atmos is een object based 'infolaag' over een true-HD stream OF een DD+ signaal. Als je dus een Atmos processor hebt dan kan die met die info het geluid conform de atmos info naar de juiste speakers sturen. (mits aanwezig uiteraard). Heb je ze niet dan is de track die overblijft een reguliere 7.1 track.

Je hebt echter 2 kwaliteitsniveau's qua onderliggende audiotrack: lossless (= Dolby TrueHD) en lossy (=Dolby Digital +). Netflix gebruikt dus de lossy variant vanwege de lage bitrate!

De X-box geeft dus wel Atmos info uit, maar bij netflix is dat wel over een DD+ signaal.

IN Bigbro z'n geval heeft hij geen atmos, maar profiteert dus wel gewoon van de lossles Dolby TrueHD track tov de lossy DD+ via de analoge uitgangen als hij een blu-ray afspeelt. Netflix zend echter alleen de DD+ stream uit. Het heeft dus niks te maken met Atmos of niet in zijn geval.