Sony NEX topic

Started by frits marantz, August 11, 2018, 11:59:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frits marantz

Ik wil graag een Sony NEX topic starten, omdat ik sinds kort een occasion Nex5t gekocht heb als vervanger van mijn Nex 5, die ik een tijdje geleden van mijn zoon heb overgenomen. Ik heb een oude hobby weer opgepakt.

In de begin jaren 80 mijn eerste spiegelreflex gekocht een Olympus OM10 met een 50 mm lens. Later een 100-200 zoom en een Metz flitser erbij. Veelal gebruikt voor alleen dia's.

Met kinderen kwam de compactcamera het werk overnemen en later de hele set ingeruild voor een video camera. De compact camera is lang gebleven en uiteindelijk overgenomen door onze smartphones.

Totdat ik de Nex5 van mijn zoon overnam en deze met name gebruikte voor vakantiekiekjes. Die mix op de smartphone vind ik maar niks. Telkens een enorme uitzoekerij, terwijl je met een stickje zo klaar bent met verhuizen naar de foto database op mijn NAS.

Ik heb nu dus de Nex5t met de 16-50 zoom en ook de 18-200 zoom. Flitser en de electronic viewfinder zitten er ook bij. Ik ben benieuwd naar tips en tricks van andere Nex gebruikers, de mogelijkheden van de camera zijn plenty heb ik al wel gemerkt.

Om maar met een vraag te beginnen. Het lijkt erop dat mijn 5t ergens in Azie gekocht is. Ik kan qua taal bv niet op NL selecteren. Is dit via software van Sony op te lossen, of moet ik verder met Engels, wat op zich niet zo'n groot probleem is.

frits marantz