Review XYscreen doeksoorten

Started by nielvm, August 10, 2018, 19:16:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Is er iemand die een ALR scherm van XYscreen in tab tensioned uitvoering heeft hangen, waarbij ik eens een kijkje kan/mag komen nemen?
fwiw; om eea te vergelijken met de Xtrem Screen die ik nu heb, want ik wil eigenlijk naar een maatje groter ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

darkrunner

Quote from: Dynky on March  6, 2019, 08:13:43
Is er iemand die een ALR scherm van XYscreen in tab tensioned uitvoering heeft hangen, waarbij ik eens een kijkje kan/mag komen nemen?
fwiw; om eea te vergelijken met de Xtrem Screen die ik nu heb, want ik wil eigenlijk naar een maatje groter ;)
deze eens een pb doen https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169062.0

Dirk

had ik al gedaan, ik zoek dus verder  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

nielvm

Je kan alle doeksoorten gerust bij mij komen vergelijken.
Over de kwaliteit van de tab-tension kan ik niets zeggen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Dirk

het gaat me net om de hele mechaniek, qua doeksoorten as such geloof ik het allemaal wel...maar als dagelijks gebruiker (ik heb geen tv en kijk dus alles met PJ) is de degelijkheid van eea hier veel belangrijker, dus dat wil ik met eigen ogen zien.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

nielvm

Zeer verstandig. Helaas, kan ik je niet bij helpen  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Dirk

#131
Ik heb naar aanleiding van dit topic en de ontvangen nieuwprijzen vanuit XY Screen beslist dat ik eea van naderbij zou bekijken, dus vroeg ik wat stalen aan bij deze vriendelijke heren in China.

Deze week mocht ik die ontvangen dus ik ben 1-op-1 aan het vergelijken gegaan met mijn huidige scherm, een Xtrem Screen Daylight 0,9 Dynamic Black Contour gemotoriseerd scherm.

't mag dus duidelijk zijn dat ik specifiek op zoek ben naar een zogenaamd ALR of "Daylight" scherm, wat ook het kijken in "niet ideale" omstandigheden perfect mogelijk maakt, zonder daarbij concessies te moeten maken in donkere kijkomgeving

Om die reden had ik ook hun Black Chrystal en Black Chrystal HG (high gain) gevraagd, maar ik ontving toch een pakket waarin wat meer stalen zalen, wslk omdat ze die gewoon zo versturen naar alle klanten die stalen vragen.

Ik kan vrij kort zijn...

De gewone Black Chrystal heeft een duidelijk zichtbaar lagere gain, dus die valt enkel en alleen om die reden al meteen voor me af, want ik wil zeker niet minder licht (daarom overwoog ik eerder al de Xtrem Screen 1.1 te kopen), wel net zoveel of ietsje meer.

De Black Chrystal HG zit qua gain (zichtbaar, dus niet gemeten) een tikkeltje hoger dan mijn huidige 0,9 dus die zou zeker wel een potentiële kandidaat zijn, ware het niet dat ze deze (nog?) niet kunnen leveren op een gemotoriseerd scherm, dus ik heb ze m'n bevindingen gemaild en wacht nu maar even de reactie af...who knows  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

darkrunner

Ik heb sterk men twijfels over de stallen die ik heb gekregen

Bij Nielvm thuis gaf Black crystal Hg op men Benq een enorm goed beeld in zijn zeer donkere kamer zelf met het licht aan bleef het beeld overeind, bij mij blijft daar niks mee van over, kleuren vallen weg zwart trekt op niks
Het beste beeld krijg ik hier op een wit doek sample van hun, projector stond op 2 meter van de muur...

Had ook het gevoel dat men Black crystel HG doek sample veel stugger aanvoelde dan bij Nielvm

nielvm

Soundmax 8k

Sinds kort heeft xyscreen een nieuwe doeksoort in het assortiment, de soundmax 8k.
Mijn contactpersoon is zo vriendelijk geweest een volledig doek op te sturen voor een review.


Algemeen

De soundmax 8k is de opvolger van de soundmax 4k en heeft een opgegeven gain van 1.0. Je merkt meteen dat de stof wat lichter is, de draad fijner en dat de stof een heel klein beetje rek toelaat. Dat was bij de soundmax 4k een issue voor mezelf als DIY-er omdat dat doek enorm moeilijk was om 100% strak te krijgen. Bij projectie is er helemaal geen oneffenheid te bespeuren, maar in mijn HT heb ik 3 spots vlak boven mijn scherm hangen die alle oneffenheden weten uit te vergroten.
Met de soundmax 8k hangt het doek véél strakker. Hier en daar moet ik nog een imperfectie bijwerken, maar met dit doek is het als DIY-er mogelijk om een strak gespannen scherm te krijgen.

Metingen

Qua gain zitten mijn metingen exact op de beloofde 1.0 gain. Mijn soundmax 4k geeft met mijn huidige settings 19ftl weer, de soundmax 8k komt op 17.3ftl. Wat betreft greyscale zijn ze nagenoeg identiek.

Akoestisch gezien lijkt dit scherm veel beter het geluid door te laten als de soundmax 4k. Bij de eerste film merkte ik dat de center luider leek te staan. Ik probeer de komende dagen om dit met een eerlijke meting te staven.
Persoonlijk heb ik de akoestische eigenschappen echter altijd minder belangrijk gevonden. Naar mijn mening kan het verschil tussen verschillende doeken/fabrikanten eenvoudig bijgewerkt worden door de gain en eq aan te passen, maar ik weet dat er op het forum veeleisende puristen rondlopen  ;).

Wat betreft de scherpte lijk dit doek ook een klein stapje vooruit.


Conclusie

Met de sounmax 8k brengt xyscreen een mooi vervolg op de markt voor de soundmax 4k. Voor mezelf is de grootste verbetering de stof zelf, die nu een klein beetje kan stretchen waardoor een DIY zelf een mooi en strak doek kan maken. Voor anderen zal de verbeterde akoestische transparantie een mooi pluspunt zijn.




Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Verschillende akoestische metingen...

Eerlijk... er zit behoorlijk weinig verschil tussen alle doeken. Ik dacht een verschil te horen, maar als ik de metingen zie, lijkt mij dat quasi onmogelijk.
Lijkt mij sterk dat ik 1-2db verschil hoor vanaf 5khz? En ook al heb ik de metingen zo nauwkeurig mogelijk uitgevoerd (gemiddelde van 4 metingen), zijn afwijkingen niet ondenkbaar.




Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Mooi Niels! Had je Hivilux ook meegenomen in je test?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

De hivilux doeken had ik al een tijd geleden onder de loupe genomen...
Wat wil je daarover nog weten?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

knubbe

Interessant! Heb nu ook 1 vd 2 te koop?  8)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

nielvm

Ja, de soundmax 4K is nu overbodig.
Schermmaat was 280x120
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Quote from: nielvm on August 22, 2019, 16:30:11
De hivilux doeken had ik al een tijd geleden onder de loupe genomen...
Wat wil je daarover nog weten?

Of die gelijk zijn kwa akoestische metingen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Quote from: nielvm on August 22, 2019, 18:11:50
Ja, de soundmax 4K is nu overbodig.
Schermmaat was 280x120

Wat moet die kosten?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Nog niet over nagedacht wat die moet kosten. Zal ik bedenken als ik hem in de markt zet, of pm even...

Het akoestisch scherm van hivilux lijkt heel fel op de soundmax 4k. Ik vermoed dat die qua meting zeer sterk overeen zouden komen. Enkel de greyscale week fel af bij dat doek...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jeroen_v


Bedankt voor je uitgebreide reviews Niels! Ik ben inmiddels in contact met XY screen en heb de offerte binnen voor een Soundmax 8K 130" scherm incl. 80 mm frame en zwarte backing. Ze reageren lekker snel en willen je voorzien van alle correcte informatie om de juiste keuze te maken. Dus dat is wel prettig.

Ik ben wel benieuwd op welke hoogte jullie je scherm hebben hangen? Eigenlijk anders gezegd, vanaf welke hoogte begint het (zwarte) frame?
En.. wat is jullie kijkafstand?

nielvm

Mijn onderkant hangt op zo'n 50 cm van de grond. Het handige aan een akoestisch transparant scherm is dat je geen ruimte onder je scherm meer moet voorzien voor je center onder het scherm.

Zitafstand is 380cm, schermbreedte 280.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jeroen_v


Het screen (Soundmax 8k) heb ik vandaag besteld. Ben benieuwd hoe snel het hier zal zijn.

jeroen_v

#145
Allereerst, ik ben geen echte reviewer, dus geen metingen e.d. in mijn post, maar gewoon de mening en ervaring van een HT liefhebber over het XY-screen wat ik aangeschaft heb voor mijn dedicated HT ruimte.
Ik maakte gebruikt van een Projecta Fixed Frame HomeScreen deluxe van 108". Echt niks mis met dit scherm, maar ik wilde heel graag een akoestisch transparant scherm en ook wilde ik een groter scherm. Na het lezen van de goede ervaringen van XY-screens heb ik dat besteld.
Het gaat om een 130" versie met het Soundmax 8k doek met aan de achterkant als extra een zwart doek. Het XY-screen gebruik ik in combinatie met een JVC X5500 projector.

Zoals ik al in een eerdere post zei, heb ik meerdere keren contact gehad met XY-screen (in mijn geval Lina Fung, [email protected]) over de opties, prijzen e.d. Er wordt snel en correct gereageerd. Wel zo prettig.
Het screen wordt geproduceerd nadat je de opdracht geeft (en betaald hebt uiteraard). Binnen een dag of twee had ik netjes een aantal foto's in mijn mail van mijn scherm.
De verzending ging probleemloos. Na verzending had ik het binnen een week in huis. Alles is erg goed verpakt.

Ik was echt positief verrast over de kwaliteit. Niet alleen het frame en het doek, maar ook hoe je het doek strak spant, werkt erg goed. Dat gaat met ijzeren veertjes. Er is geen enkele oneffenheid in het doek te vinden.
Omdat het scherm 130" is (3m breed), worden er aan de achterkant halverwege twee extra stalen balken van boven naar beneden gemonteerd. Het doek zal hierdoor goed strak gespannen blijven.

Uiteraard moest ik eerst flink wat timmerwerk verrichten om het scherm zo'n 60cm van de muur af te kunnen hangen. Het XY-screen hangt er nu een week. De onderkant van het frame begint bij mij op een hoogte van een centimeter of 40.
Ik heb achter het scherm mijn drie B&W LCR600S3 speakers opgesteld met de tweeters op 1m hoogte. Ik was natuurlijk heel benieuwd hoe het geluid klinkt na de kalibratie. Ik heb echt niet het idee dat er iets voor de speakers staat. Dus heel gaaf dat het geluid nu uit het scherm komt. Niet alleen de spraak, maar ook dat geluid van links naar rechts klopt met het beeld.
Qua beeldkwaliteit kan ik niet zeggen of het slechter of beter is dan wat ik had. Wel is het beeld aanzienlijk groter en het is een centimeter of 60 dichterbij gekomen. Ik zit op ongeveer 3,3m afstand. Ik heb nog gedacht dat dit misschien te dichtbij was, maar het is, voor mij persoonlijk in ieder geval, een prima kijkafstand.

reza

Gefeliciteerd man, mooie aankoop.
Heb je een 16.9 scherm besteld?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jeroen_v

Quote from: reza on October 10, 2019, 16:18:24
Gefeliciteerd man, mooie aankoop.
Heb je een 16.9 scherm besteld?

Dank je  ;D

Ja klopt, het is een 16:9 scherm.

reza

Konden deze mensen nu ook een masking scherm maken?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Ja, maar de foto's die ik daarvan heb gezien, konden mij voorlopig niet overtuigen.

Daarnaast is het volledige systeem behoorlijk zwaar, dus verzending zou enorm veel kosten.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X