Review XYscreen doeksoorten

Started by nielvm, August 10, 2018, 19:16:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Onlangs maakte ik kennis met het bedrijf xyscreen uit China. Ze hebben een heel leger aan doeksoorten in het assortiment die je rechtstreeks van de fabriek kan kopen.

Ik nam contact met hen op omdat het mij wel interessant leek om deze doeksoorten eens te reviewen. Het contact via email verliep enorm vlot, meestal had ik na een kwartier antwoord. Het was dan ook geen enkel probleem om samples te krijgen voor een review, enkel de verzendkosten zouden voor mijn rekening zijn. Helaas liepen deze op tot zo'n 60dollar. Beetje prijzig om enkel uit interesse een review te schrijven.

Dan heb ik maar eens geïnformeerd wat hun doeken kosten. De goedkoopste doeksoort kost slechts zo'n 8 dollar per m². Voor de transparante doeken betaal je ergens tussen 20 en 30 dollar per m², hun duurste doek (soundmax 5HG) kost zo'n 86dollar per m². Voor mijn situatie (2.40:1 scherm van 2,8m x 1,2m) kwam dit op zo'n 100 dollar + 80 dollar verzendkosten. Ik heb dan maar een sprong in het diepe gewaagd en een soundmax 4k doek besteld voor mijn scherm. Dit doek heeft een opgegeven gain van 1.1. Omdat ik bij een vorige test al gemerkt had dat de leveranciers nogal gul waren met de gainwaarden, heb ik dit nagevraagd. Men gaf toe dat dit zou kunnen afwijken tot minimaal 0.97. In mijn geval betekent dit zo'n 20% meer licht, best interessant.

Ik heb eveneens gevraagd om, als ik dan toch de verzending betaalde, om verschillende samples mee te sturen. Altijd interessant om andere doeksoorten te bekijken.

Gisteren werden de doeken netjes geleverd in een zeer stevige kartonnen koker. Wat betreft de communicatie met het bedrijf en de levering(stermijn) kan ik dus enkel positief zijn. Toch altijd een geruststelling als het over zulke afstanden gaat.

De manier van testen houd ik dezelfde als toen ik een vorige keer verschillende doeksoorten ging vergelijken bij een forumgenoot. De doeken worden één voor één met wat schilderstape opgeplakt en de greyscale wordt gekalibreerd. Dan bekijk ik welke lichtopbrengst er gehaald wordt tov mijn bestaande doek. In mijn volgende berekeningen ga ik ervan uit dat:

Een kingpinscherm een gain heeft van 1.0
Mijn scherm een gain heeft van circa 0.8 (getest bij vorige vergelijking)

Naast de gain wordt er ook gekeken naar andere aspecten zoals de scherpte, aanwezigheid van sparkle of moire en andere zaken die (negatief) in het oog springen. Tevens vermeld ik of het doek ook kan gebruikt worden voor 8k-projectie. Ik weet niet hoe XYscreen dit laatste bepaalt, maar ik geef het toch maar mee.

De metingen worden uitgevoerd met een Epson TW9300 die vanop 4,5 meter 2,8meter breed projecteert. De huidige milliskin meet hierop zo'n 16,5 ftl.


Koker voor verzending


Verschillende samples


Testmethode

Soundmax 4k

Dit doek heb ik ook besteld in het formaat van mijn scherm aangezien dit qua specificaties het interessantste doek was. Het heeft een opgegeven gain van 1.1 en zou ook bruikbaar zijn voor 8k projectoren door de fijne weving van de stof. Dit vind ik een niet-onbelangrijk gegeven. Aangezien je niet ieder jaar je scherm of doek vervangt (oops, 2de keer dit jaar…), moet dit toch wel heel toekomstbestendig zijn.


Metingen:

21,5 ftl
Gainwaarde circa 1.1

Beoordeling

Een stevig doek zonder rek die als enige een geweven stof betreft. Ik ben zeer blij dat dit het doek is dat ik in het groot besteld heb. Aangezien dit doek een hogere gain heeft ten opzichte van mijn huidige, heb ik het verschil in zwartwaarde eens proberen meten. Met mijn huidige doek meet ik 0,003ftl op 0% wit, met de soundmax 4k kom ik met dezelfde instellingen op 0,0038ftl. Als ik de manuele iris van de projector echter afstel op 16,5ftl (huidig doek, iris -17), meet ik 0,0025ftl.

Verder valt nog te vermelden dat de greyscale veel eenvoudiger kalibreert dan de milliskin. Deze laatste is eigenlijk niet ontworpen voor projectie, maar scoort, gezien zijn prijs, toch zeer aardig.

Scherpte en andere zaken zijn verder zeer moeilijk te vergelijken op een klein stukje doek. Verdere impressies zullen volgens als het hele doek hangt.


Soundmax 4k linker deel van het gezicht, milliskin rechts

Impressies volledig doek
Het doek strak ophangen is een hele opgave aangezien het doek behoorlijk zwaar en stug is. Heb net de vraag gesteld of het lichtjes mag gestreken worden. Bij projectie lijkt alles zo strak als wat, maar als de spotjes boven het scherm aangaan...  :crazy:

Lichtopbrengst is onveranderd gebleven

Overall zeer net beeld, de extra helderheid valt echt wel op. Zelfs HDR films zijn in cinema mode (kleurenfilter op de TW9300 die licht wegneemt, maar een breder kleurenbereik creëert) al kijkbaar.

Het doek is toch nét iets te doorschijnend waardoor in zeer uitzonderlijke gevallen het kader van het frame zichtbaar wordt. Heb ik opgelost door de muur achter het scherm donker te maken.


Soundmax 5

Dit doek heeft een opgegeven gain van 1.2 en heeft minuscuul geperforeerde openingen (0.5mm) in het doek om het geluid door te laten. In tegenstelling tot de soundmax 4K geeft de fabrikant aan dat dit doek niet geschikt is voor projectie hoger dan 4K.

Metingen:

22,5ftl
Gainwaarde circa 1.15

Beoordeling

Qua gainwaarde te verwaarlozen met de soundmax 4k. De gaatjes zijn echter een stuk groter dan de geweven structuur van de 4k. Ook opletten dat je de juiste kant gebruikt bij dit doek, de verkeerde kant glanst nogal. De soundmax 5 is een stuk duurder dan de 4k en persoonlijk vind ik de 4k zelfs beter.


Black crystal/black crystal HG/black crystal akoestisch transparant

De ALR (ambient light rejection) stoffen van XYscreen. Hoewel ik in een verduisterde dedicated ruimte projecteer en dus geen baat heb bij zo’n scherm, leek het mij wel interessant om deze stoffen als sample op te vragen. De opgegeven gain is respectievelijk 0,8/2,0 en 0,75.

Beoordeling
Ik heb even kennis moeten maken met de doeken om er wat zinnigs over te schrijven. Ik was begonnen met het doek net zoals de andere op te stellen en in te meten, maar dat werkte niet zo goed. De resultaten zijn heel erg afhankelijk van de hoek waarin je de meter opstelt. De meter haaks op het scherm plaatsen is dan weer niet zo eenvoudig omdat je dan in de schaduw van de meter zit, of je moet echt in de hoeken van je scherm gaan meten. En meet je zo’n doek dan met of zonder omgevingslicht? Niet evident.

Bij de andere doeken lag de nadruk voornamelijk op de gain, of hoeveel licht het scherm afstraalt bij een testpatroon van 100% wit. Dit wilde ik ook met de black crystal nagaan, maar bleek erg teleurstellend. Na veel nadenken leek mij dit ook een verkeerde aanpak.
Wanneer je met omgevingslicht gaat projecteren, merk je dat de kleuren en de zwarte regionen meteen witgewassen worden. De helderste regionen blijven over het algemeen wel redelijk goed overeind. Om deze ALR stoffen te beoordelen, lijkt het mij dus eerlijker om na te gaan hoe goed de donkerdere regionen worden weergegeven met omgevingslicht ipv. de focus te richten op de heldere regionen.

Over het algemeen kan ik zeggen dat de ALR doeken hetgeen doen waarvoor ze dienen: omgevingslicht tegengaan. Je merkt duidelijk dat het contrast overeind blijft bij omgevingslicht, wanneer die bij de soundmax4k als een pudding in elkaar zakt. Er zit erg weinig verschil in projectie mét of zonder omgevingslicht. Best wel handig als je een ruimte hebt waarbij je soms last hebt van omgevingslicht, maar soms ook volledig verduistert.
Belangrijk detail hierbij: de doeken zullen enkel het omgevingslicht blokkeren die onder een hoek instraalt op het scherm. In mijn geval zijn er 9 spotjes in een koof rondom het scherm ingebouwd. Dit kunnen de doeken goed wegfilteren. Zit je echter in een ruimte waarbij de zon instraalt uit dezelfde richting als de projector…nuja, dan zal geen enkel doek hiertegen opgewassen zijn.

Als je gaat kijken naar de gainwaarde van de doeken (op zicht, redenen hierboven), is de standaard black crystal duidelijk een stukje donkerder dan de soundmax4k. Het absolute zwart ligt zichtbaar een stuk lager, maar het absolute wit is dat ook. In vergelijking met de soundmax4k zijn witte wolken er eerder grijs. Mocht er geen vergelijking zijn, heb je hier uiteraard minder last van (net zoals bij zwartwaarden). Als je niet al te groot projecteert en lichtopbrengst “te veel” hebt, kan dit doek wel een leuke aanwinst zijn om dieper zwart te bekomen.

De akoestisch transparante black crystal is identiek aan de “gewone” black crystal, maar is geperforeerd en daardoor ligt de gain nog een tikkeltje lager.

Met de high gain black crystal wordt het pas écht interessant. In een verduisterde ruimte ligt het beeld zéér dicht bij de soundmax4k. Aangezien deze laatste een gain heeft van circa 1.1, is het mij een raadsel hoe men aan 2.0 komt voor de HG black crystal, maargoed… we gingen ons focussen op het beeld en niet op de cijfertjes.
Gaat het omgevingslicht aan, behoudt het doek zijn mooie beeld, met als enige nevenwerking een zeer lichte schijn in hogere regionen. Van bovenstaande doeken zou ik de high gain-versie kiezen voor een situatie met omgevingslicht. In tegenstelling tot de akoestische stoffen kan ik echter niet vergelijken met andere merken.


Black crystal links, HG versie rechts. (verduisterde omgeving)
HG black crystal zeer gelijkend op soundmax4


Idem, mét omgevingslicht


Verduisterde ruimte


Mét omgevingslicht.
Kijk vooral naar de kleur van de lucht. Die wast weg op het soundmax4k doek, blijft netjes op de (HG) black crystal



Black crystal: dieper zwart, minder helder wit

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Leuk Niels!!!!!
Dit ga ik zeer geïnteresseerd volgen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Sjaak_Banaan

Nice Nice, morgen nog wel even iets aandachtiger lezen.

Misschien een domme vraag, maar bij die hogere gain doeken, zijn je zwartwaardes dan ook slechter, ook t.o.v. je milliskin?
Mijn Epson is niet zo goed met zwart, dat is eigenlijk gewoon grijs, dus vroeg mij af of dit nog slechter zou zijn bij een doek met hogere gain.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

reza

Vaak wel, als je voor meer licht kiest, lever je aan de andere kant je zwartwaardes in.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

@sjaak: je antwoord staat in de review  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

raindog

Mooi initiatief Niels!! Ben zéér benieuwd naar je verdere bevindingen.

Ik heb hier zelf een 100" Screen Excellence AT scherm liggen voor gebruik in een nog af te bouwen HT-ruimte maar ik overweeg sterk om toch gelijk groter te gaan. Een Screen Excellence in 125" is best prijzig en ik onderzoek nu naar alternatieven als het Dreamscreen V6 doek (meermaals bij Werner gezien) en het BS65K doek van Hollywood screens. Van het Dreamscreen doek heb ik een A3 formaat testdoek besteld.

Wanneer het Chinese XY zich enigzins kan meten met deze doeken dan is dat natuurlijk zeer interessant. Vooral de gain is belangrijk bij een grote maat. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat die gain vaak (veel lager) is dan wordt opgegeven. Mooi dat dit bij dit XY 4K doek dus meevalt. Ga je ook nog meten wat het doek akoestisch doet? Hoeveel geluid er wordt tegengehouden en of de curve ergens wordt aangetast?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

nielvm

De dreamscreen heb ik ook eens getest, nadeel daarvan is inderdaad de gain van rond 0.8. Voor sdr met de meeste projectoren zeker nog geen ramp op grotere schermformaten, maar met hdr in het achterhoofd toch wel nadelig. Daarnaast is de dreamscreen wel zeer prijzig, destijds vond ik geen reden om de dreamscreen boven de milliskin te kiezen.

Het geluid heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad met at schermen. Eventuele nadelige gevolgen worden inderdaad weggefilterd door audyssey/dirac.

Je bent altijd welkom om eens zelf te komen vergelijken  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Sjaak_Banaan

Ah, nu iets meer tijd, hoewel het bezoek alweer onderweg is. :P

Nog 2 vragen:
Is het eerlijk meten als de achtergrond van de geteste doeken wit is, dus wanneer het voor je huidige doek hangt? Mijn doek schijnt namelijk door, wanneer ik 2 lagen zou gebruiken schijnt dit minder door/reflecteert het meer. Misschien maakt het verschil met een zwart doek er achter.

Wat Raindog ook vraagt, zou je eens willen meten wat het met het geluid doet?
Ik kan mij voorstellen dat het doek met grotere gaten meer geluid door laat.

Dat kan handig zijn wanneer deze vlak voor je subwoofer hangt, anders zou het misschien bewegen bij hevige laagweergave.

Ik meen dat Bert eerder de tip gaf om het doek over een luidspreker te plaatsen met de microfoon dichtbij en een simpele sweep te meten met bijv. REW. Weet niet of je een meetmicrofoon hebt en of je in de buurt woont, anders wil ik wel een keer komen buurten.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

nielvm

#8
Goed punt, het kan inderdaad zijn dat het doek er achter de lichtopbrengst lichtjes beïnvloedt. Aangezien er maar een heel klein % van het doek "doorschijnt", lijkt mij dit wel minimaal. Als het hele doek hangt, zal ik opnieuw meten.

De black crystal s is de akoestisch transparante versie van de black crystal (met gaatjes dus). Het verschil in opgegeven gain is 0,75 tov 0,8. Bij de soundmax4k is het een geweven stof en zal het veschil m.i. nog kleiner zijn.

Ik zal er eens over nadenken of ik akoestische metingen kan doen. Het lijkt mij toch dat je het doek moet opspannen om een correct resultaat te bekomen. Er gewoon losjes over laten hangen, zal toch niet hetzelfde resultaat geven, zeker niet met een subwoofer denk ik.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Sjaak_Banaan

Quote from: nielvm on August 11, 2018, 10:03:36
Ik zal er eens over nadenken of ik akoestische metingen kan doen. Het lijkt mij toch dat je het doek moet opspannen om een correct resultaat te bekomen. Er gewoon losjes over laten hangen, zal toch niet hetzelfde resultaat geven, zeker niet met een subwoofer denk ik.

Gewoon strak er omheen vasthouden en meten lijkt mij al voldoende, dan kun je i.i.g. meten wat het met het hoog doet, lage frequenties van je sub zullen niet beïnvloed worden lijkt mij. Voor de subwoofer test/het wapperen moet je het inderdaad spannen verwacht ik, dat zou je misschien met jouw soundmax 4K doek kunnen testen, met die andere stukken misschien iets moeilijker.

Tof dat je jouw bevindingen deelt, krijg spontaan zin om hier ook weer te beginnen. :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

nielvm

Beetje aangevuld met impressies nu het hele doek hangt.
Daarna stukje geschreven over de ALR doeken.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Sjaak_Banaan

Je zei inderdaad dat deze doeken niet elastisch zijn, dus vroeg ik mij af hoe jij jouw frame gemaakt hebt en hoe je het doek spant. Als net als bij ons het doek om een houten frame zit en geniet is, dan zou je het eens met een spantang kunnen proberen, daarmee kun je de stof eenvoudig vastgrijpen en veel meer kracht zetten, dus strakker spannen. In het verleden wel eens gedaan om stugge canvasdoeken strak om lijsten te spannen.

Zijn de AT schermen die in Nederand verkocht worden vergelijkbaar stug?
Ik meen mij te herinneren dat het Dreamscreen doek behoorlijk dik was, had die ook niet een zwarte achterkant?
Het Soundmax 5 doek, is dat dikker dan het Soundmax 4K doek? Wellicht dat die dan minder doorschijnt.

Jammer dat het nu nog niet 100% strak staat, dat probleem met de spotjes aan heb ik hier thuis ook. Er zitten een paar kleine butsjes in ons doek, die zie je niet met projecteren, maar je ziet daar wel schaduw door de spotjes. Geen ramp, maar wel jammer.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

nielvm

Het betreft een stevig houten frame waar ik op de rand een klein profiel geplaatst heb zodat het doek eigenlijk maar weinig raakvlak heeft. Toch zie je de dwarsbalken (bij extreme testen) door het doek.

De soundmax 5 is een syntetische stof en is veel lichter. Ik ben niet zeker of dat het opspannen zou vereenvoudigen, volgens mij heb je veel meer kans op scheuren.

Ik wacht even af of ik het doek mag strijken, dat zou al e.e.a. verhelpen. Met de spots erop kan het inderdaad wat netter, maar zolang je tijdens de film niets merkt... Anders zal ik eens zo'n spantang zoeken.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

raindog

#13
Quote from: Sjaak_Banaan on August 12, 2018, 11:06:48
Zijn de AT schermen die in Nederand verkocht worden vergelijkbaar stug?
Ik meen mij te herinneren dat het Dreamscreen doek behoorlijk dik was, had die ook niet een zwarte achterkant?
Het Soundmax 5 doek, is dat dikker dan het Soundmax 4K doek? Wellicht dat die dan minder doorschijnt.

Mijn Screen Excellence doek heeft een extra fliterdun zwart doek, dat je als tweede laag achter het doek aanbrengt. Dat noemen ze 'black backing' geloof ik. Het is nog dunner dan luidsprekerdoek.


Het Dreamscreen doek heeft die extra zwarte laag ingeweven zitten in het projectiedoek. Daardoor is ie ook dikker/stugger.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

nielvm

De milliskin was ook een witte laag op een zwarte.

Zal de zwarte recupereren.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Sjaak_Banaan

#15
Quote from: nielvm on August 12, 2018, 11:21:41
Het betreft een stevig houten frame waar ik op de rand een klein profiel geplaatst heb zodat het doek eigenlijk maar weinig raakvlak heeft. Toch zie je de dwarsbalken (bij extreme testen) door het doek.

De soundmax 5 is een syntetische stof en is veel lichter. Ik ben niet zeker of dat het opspannen zou vereenvoudigen, volgens mij heb je veel meer kans op scheuren.

Ik wacht even af of ik het doek mag strijken, dat zou al e.e.a. verhelpen. Met de spots erop kan het inderdaad wat netter, maar zolang je tijdens de film niets merkt... Anders zal ik eens zo'n spantang zoeken.

Het scheuren zal wel meevallen, die tangen zijn ervoor gemaakt. Ze zijn breed, dus je pakt direct een 'groot' oppervlak, je kan zoveel kracht zetten als je wilt.
Die dwarsbalken die zichtbaar zijn, komt dat dan niet van reflectie van achteruit? staat er soms een witte muur achter zodat je de schaduw van die dwarsbalken ziet?
Of zijn die dwarsbalken niet zwart maar houtkleur? Scheelt misschien ook...

Nadeel van nog een extra zwart doek is dat je akoestische transparantie iets minder wordt, geen idee hoeveel dit in de praktijk scheelt, dat zou je moeten meten.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

nielvm

Die tangen met de soundmax 4 zal inderdaad geen probleem zijn. Met de soundmax 5 zou ik toch al wat meer bang hebben in de hoeken...
De dwarsbalken heb ik zwart geverfd. Misschien is het dan inderdaad eerder de reflectie van de muur erachter die de rest lichter doet lijken.

De akoestische transparantie lijk alvast een stuk beter met de soundmax 4. Heb nog niets aangepast of gemeten, maar de stemmen lijken een stuk luider te spelen nu.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

darkrunner

#17
Als je geen elastisch doek hebt en je wil geen golven moet je eerst je doek laten opwarmen op bv de radiator of voor een kachel
Mijn Image Cadre 2  zijn doek legde ik altijd eerst een uur voor de houtkachel werd zo soepel als iets dan, zonder op te warmen was dit ook niet op te spannen op het kader.

Nuja ik ben gelukkig met mijn 10x goedkoper huidig doek, ma ook weer opzoek naar iets anders
Waar koop je deze schermen nielvm?

nielvm

Gewoon mailtje sturen en rechtstreeks van de fabriek...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Video met vergelijking tussen black crystal en soundmax 4k.

https://youtu.be/bWTr2ZFprFk

Ik ervaar hetzelfde resultaat met de samples die ik heb. Met omgevingslicht zijn de kleuren veel minder uitgewassen, maar als je goed kijkt naar het wit, zie je dat de algemene helderheid wat naar beneden wordt gehaald.

Persoonlijk vind ik de high gain black crystal dan beter. Die lijkt met omgevingslicht ongeveer even helder te blijven als soundmax 4k en lijkt dit te doen zonder nadelige sparkles.

Gisteren nog even de mfs1 opgeplakt. Daar ben ik niet zo enthousiast over, die glinstert toch wel behoorlijk...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Laatste stukje geschreven over de ALR doeken.

Dat zal het nu wel zo een beetje zijn, hoop dat jullie er iets aan hebben. Mochten er nog vragen zijn, hoor ik ze wel  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Bomen en bos...
Wat was jou eigenlijke scherm en hoe verhoudt zich dat met wat je nu hebt gekocht?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Begrijp ik. Het is eigenlijk een review van 5 verschillende doeken, maar vond het nogal overroepen om 5 topics te openen...

Ik kom van milliskin en heb nu een soundmax 4k. Dit nieuwe doek heeft een hogere gain, betere akoestische transparantie en naar mijn gevoel een tikkeltje scherper.


Goede samenvatting?  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Perfect :clapping:
Ik neem aan dat je meer licht wilt in je beeld voor HDR.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Onder andere ja...

Als je ideeën hebt om de review overzichtelijker te maken...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X