Review XYscreen doeksoorten

Started by nielvm, August 10, 2018, 19:16:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Je hebt het toch mooi gedaan. Het is alleen veel info :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

raindog

Gisteren heb ik bij Niel zijn XYscreen Soundmax 4K doek mogen bewonderen en het tevens kunnen vergelijken met een aantal andere doeksoorten van XYscreen (zie de openingspost van Niel) en de Dreamscreen V6. Indirect heb ik het met mijn eigen Screen Excellence Enlightor 4K kunnen vergelijken.

De andere doeksoorten van XYscreen laat ik even buiten beschouwing. Leuk om eens te zien maar volgens mij hebben deze specifieke doeken geen meerwaarde in een batcave HT.

Het eerste wat mij opviel aan het Soundmax 4K doek van Niel was dat het niet helemaal strak stond op zijn zelfgebouwd houten frame. Met het licht aan zag je zowel een horizontale schaduwrand als enkele verticale banen. Het doek voelt erg stijf, glad en vinyl-achtig aan. Minder stof/vezel-achtig als de Screen Excellence en Dreamscreen. Mogelijk is het daardoor minder rekbaar en is het op spanning brengen een extra lastig klusje, een aandachtspunt voor de doe het zelver.

Met het licht uit, en de projector aan, was er niets meer van de onevenheden te zien. Wat gelijk op viel was de flinke hoeveelheid licht die de Epson op dit scherm gooide, zelfs bij HDR en 2.8 meter breedte. Chapeau! Dit is een AT-scherm met een zeer gezonde gain. De Chinezen geven gain 1.1 op en dat lijkt me zeker haalbaar. Erg knap voor een akoestisch doek. Temeer omdat ik op de kijkafstand (3.6 meter] geen nadelige effecten zoals hotspots of glinsteringen kon zien. Dit doek geeft gewoon prima beeld. Helder, scherp en contrastrijk, rustig, zonder zichtbare structuur. Zowel met de Epson 9300 van Niel, als met mijn eigen JVC X7900 (die had ik meegenomen), geeft dit doek nog voldoende helderheid om van HDR te genieten op 2.8 meter breed.

In vergelijking met een Dreamscreen V6 doek geeft het XYscreen echt veel (véél) meer licht. Ook mijn eigen Screen Excellence Enlightor 4K doek is donkerder, dat zit met een gain van 0.95 een beetje tussen de Dreamscreen ( 0.8 ) en de XY-screen ( 1.1 ) in. Gevoelsmatig kloppen die cijfers wel.

We hebben het XYscreen Soundmax 4K doek ook akoestisch nog even gemeten met REW en een Umik microfoon. Vanaf 500 Hz houdt het doek het geluid met ongeveer 2 dB tegen en vanaf 5000 Hz nog ietsje meer. Niets vreemds volgens mij en iets dat met een roomcorrection grotendeels wordt rechtgetrokken. Ook de Dreamscreen liet een verval van ongever 2 dB zien maar was iets meer lineair in het verval hogerop. Minimale verschillen dus en onze testen waren alles behalve wetenschappelijk, dus met een korrel zout te nemen. Conclusie is dat het Chinese scherm het ook akoestisch prima doet en we hier dus geen adder onder het gras hebben kunnen vinden voor de prima beeldkwaliteit.

Zeer goedkoop, helder, scherp, akoestisch correct. Is er dan niks negatiefs te melden? Volgens mij niet.
Het enige dat me bij een Earth 2 scène met veel sneeuw opviel was een kleurverschil in het midden van het beeld maar dat kon ik niet verklaren. In het midden was er iets van een Magenta-achtige gloed te zien terwijl de hoeken dan iets meer naar Cyaan neigde. Omdat we dachten dat het misschien aan de Epson lag hebben we die scene [sneeuwkat die in de sneeuw duikt] met de JVC ook nog bekeken en toen zag ik hetzelfde effect. We vermoeden toen dat het in de bron zat maar eenmaal thuis zat mij dat niet lekker omdat de rest van Earth 2 zo perfect gemasterd is. Dus thuis die scene ook nog eens bekeken en toen geen enkele kleurzwemen kunnen ontdekken.

Dit wil nog niet zeggen dat het XYscreen iets geks doet. Ik denk eerder dat de bordeaurode absorbtiepaneeltjes bij Niel de boosdoener zijn. Die panelen staan langs de zijwanden, en zullen bij volledig wit beeld mogelijk toch wat kleur terug reflecteren. Misschien dat Niel er eens een zwarte doek over kan doen om dat te testen.

Al met al ben ik positief verrast door dit Chinese doek.
Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de frames van XYscreen, te meer omdat ik zelf niet zo'n doe het zelver ben en ik een net afgewerkt frame toch erg kan waarderen. Ben ook benieuwd naar de spanning van het doek in hun eigen frame.

Rest mij Niel nog uitvoerig te danken voor deze testmogelijkheid, de lunch en de excellente koffie :worship:




Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

reza

Leuk Raindog, dit zijn altijd super leerzame testen en ontmoetingen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

Met veel plezier, raindog.

Ik kan me volledig vinden in wat je schrijft. Het doek is inderdaad nog niet 100% strak, misschien moet ik eens zo'n spantang proberen zoals hier al gesuggereerd werd. Op zich geeft het geen probleem tijdens projectie, maar als de spots er van boven op schijnen, valt het wel heel erg op. Dat oogt natuurlijk niet erg netjes, ik zal eens de moeite moeten doen om dit en andere verfraaiingen in de ht en andere (minder belangrijke  :)) ruimten aan te pakken.

Verder vond ik het vergelijk met je jvc ook bijzonder interessant. De JVC gaat (uiteraard) dieper door in het zwart en lijkt die ook nét iets beter te scoren in HDR, hoewel ik verwacht had dat dit verschil veel groter zou zijn. Tenslotte is de Epson wel merkbaar scherper dan de JVC. Ik vind dit een groot pluspunt, anderen vinden het beeld dan weer te "hard" tov de jvc.

De instellingen van de jvc zijn m.i. een stuk moeilijker geworden. Grayscale is zoals bij iedere projector dezelfde, maar gamma en CMS zijn mij op die korte tijd niet helemaal duidelijk geworden  :( Bij de x35 had je voor gamma een nette curve die je per 10% netjes kon instellen, maar dat is doorheen de jaren blijkbaar afgeschaft.



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

stevieB

Interessante kost, bedankt voor het testen en delen van de resultaten!!  :clapping: :headbanging:

Gr StevieB
Under construction.....

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

stevieB

Quote from: raindog on August 28, 2018, 00:19:13
Al met al ben ik positief verrast door dit Chinese doek.
Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de frames van XYscreen, te meer omdat ik zelf niet zo'n doe het zelver ben en ik een net afgewerkt frame toch erg kan waarderen. Ben ook benieuwd naar de spanning van het doek in hun eigen frame.

Iemand op dit forum al ervaring met de frames van XYscreens ??

Gr StevieB
Under construction.....

Invader

Interessant en dank voor onderzoeken! Heb nu zelf een iMasque Manual van Hollywood Screens (voorheen Image Screens) met hun BS65k AT doek (270cm breed, 122" diagonaal). Deze heeft een gain van slechts 0.64, gemeten door mijn leverancier. Zelf ook geverifieerd in vergelijking met een sample van een Stewart Cima Neve 1.1 gain. Deze laatste gaf 70% (!) meer licht. Daarom dus op zoek naar iets meer om betere HDR-weergave te krijgen. Heb 2 vragen:
- heeft het XYscreen Soundmax 4k nog een black backing nodig? Deze heb ik bij mijn huidge doek wel.
- welke prijs betaal je ongeveer voor een 300cm breed doek incl verzenden en alles?
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

nielvm

Voor mijn los doek (21/9 280cm) was ik alles samen zo'n 180 euro kwijt.

Had eens navraag gedaan voor een doek mét frame. Dat zou ongeveer 700 dollar geweest zijn voor 280cm 16:9, alles inclusief.

Backing: de muur achter het scherm heb ik donker gemaakt. Dat is wel nodig, anders zag ik dwarsbalken van mijn frame door het doek. Black backing kan je bij xyscreen dacht ik ook vragen.

Mocht je contactgegevens nodig hebben, stuur maar een pm.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Invader

Dankje Niel, dat is absoluut geen geld. Daarvoor wil ik best het experiment aan gaan. Ik stuur je na mijn vakantie een PM.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

nielvm

Laat dan vast iedereen hoer weten hoe hun frames zijn he  ;)

Mocht je het doek willen zien, altijd welkom..
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Invader

#36
Nou, het idee is eigenlijk om dit doek in mijn huidige frame te stoppen. Het manual masking systeem en cross tension systeem (voor opspannen doek) van de iMasque die ik heb zijn fantastisch. Ik zal wel eea moeten knutselen om het passend te krijgen, vandaar dat ik ook zou kiezen voor 300cm breed. Heb ik wat knutselruimte t.o.v. de 270cm zichtmaat  ;D

Zie ook mijn topic voor het scherm en systeem wat ik nu heb vanaf hier en verder:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=152528.msg2957078#msg2957078
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

nielvm

Ohja, even niet goed gelezen. Masking system is natuurlijk leuk om te behouden  ;D
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

raindog

Ben héél benieuwd of dat gaat lukken, zo'n XYscreen doek in een iMask manual scherm. ik vind dat namelijk een waanzinnig mooi product van Hollywood Screens maar DE reden waarom ik dat niet aan durf is omdat ik elders ook al had vernomen dat het B65K doek bij lange na niet de beloofde gain van 1.0 haalt. Wel kwalijk eigenlijk want ze adverteren er juist mee dat het doek zo lichtsterk is.

Heel benieuwd dus of je het XYscreen mooi opgespannen krijgt in je bestaande frame..!
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Invader

Quote from: raindog on September 24, 2018, 20:54:51
Ben héél benieuwd of dat gaat lukken, zo'n XYscreen doek in een iMask manual scherm. ik vind dat namelijk een waanzinnig mooi product van Hollywood Screens maar DE reden waarom ik dat niet aan durf is omdat ik elders ook al had vernomen dat het B65K doek bij lange na niet de beloofde gain van 1.0 haalt. Wel kwalijk eigenlijk want ze adverteren er juist mee dat het doek zo lichtsterk is.

Heel benieuwd dus of je het XYscreen mooi opgespannen krijgt in je bestaande frame..!

Klopt, de gain van het BS65K doek is slechts 0,64. Zeer laag dus. Hele discussie ook over gevoerd met de firma, maar het is wat het is. Verder is het systeem echt top inderdaad, Duitse degelijkheid. Ik denk eigenlijk dat daar ook veruit het meeste geld in zit, kijkend naar hun verkoopprijzen. In die zin kun je dus prima het scherm afnemen bij ze en het doek vervangen voor iets anders. Althans, dat ga ik dus nu proberen...
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Cage

Niels, Ik heb met veel interesse je review van de doeksoorten zitten lezen. Met name de Black Crystal HG leek me erg interessant.
Nou heb ik een Electrisch Tab Tensioned scherm met een doek breedte van 270cm.
Bij het lezen van de product infor op de Website van XYScreens zag ik echter dat het Black Crystal HG scherm enkel voor spanschermen geschik is en niet voor Electrische schermen, en maar tot 250cm breed gaat. Het gewone Black Crystal doek is dat wel (en breeder verkrijgbaar), maar ik ben bang dat de Gain te laag is om in de toekomst 4K HDR op te projecteren. Hoe denk jij hierover na jouw review.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

nielvm

250 breed lijkt mij in iedere situatie toch voldoende, je mag de lengte namelijk zelf kiezen he  ;)

De gewone black crystal zal op zo'n breedte misschien wel te donker worden, moeilijk voor jou te beoordelen. Het voordeel van de black crystal doeken vind ik dat ze het zwart ook zichtbaar naar beneden halen. Hoewel het absolute wit ook naar beneden gehaald wordt, wordt het contrast wel grotendeels behouden. Dat stoort me wat aan andere doeken met een lage gain: daar blijft je zwartwaarde even laag als bij de hogere gains waardoor je m.i. behoorlijk aan contrast inboet.

Persoonlijk vind ik de HG in direct vergelijk een stuk beter, maar wellicht kan de gewone versie jou ook bekoren. Mocht je willen, mag je altijd eens komen kijken.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

simsatit

Interessante review en tests.

Zou je bij een zijlmaker ogen in het doek rondom kunnen laten maken bv om de 10cm, en zo met elastisch koord in een frame strak kunnen spannen, of zou dat niet goed werken omdat het doek zo stug is dat het zich niet makkelijk laat spannen?

Voor diegene die geen akoestisch doorlatend doek nodig hebben, is dit alsnog een valide oolossing?
Ik heb nu een Projecta homescreen spanscherm, enig idee hoe dat 4K doek daar zich tot verhoudt?
Thanks
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

nielvm

Voor enkele € per m2 extra bestel je van xyscreen een doek met ringen in  ;)

Over de vergelijking met projecta kan ik weinig zinnigs zeggen, heb dat doek nooit gehad of kunnen vergelijken.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Sjaak_Banaan

Is het strakker opspannen nog wel gelukt, of heb je het gelaten zoals het was?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

simsatit

Quote from: nielvm on October  3, 2018, 21:16:35
Voor enkele € per m2 extra bestel je van xyscreen een doek met ringen in  ;)

Over de vergelijking met projecta kan ik weinig zinnigs zeggen, heb dat doek nooit gehad of kunnen vergelijken.

Dat is wel nice!
Dan is een spanscherm makkelijk gemaakt denk?
Waarom ben je die route niet gegaan eigenlijk?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

nielvm

Niet aan gedacht bij het bestellen.

Heb het doek nog een beetje strakker gekregen met een spantang, maar is nog wat reliëf zichtbaar als de spots aan zijn (met projectie uiteraard geen probleem).

Het is ook niet zo dat er echt plooien in het scherm zitten, het doek hangt op zich behoorlijk strak, ik denk eerder dat ik een strakker ogend resultaat enkel zal bereiken door het doek te strijken. Zou op zich geen probleem mogen zijn, maar zal ik toch eerst eens op mijn sample uitproberen...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Cage

Quote from: nielvm on October  3, 2018, 17:29:52
250 breed lijkt mij in iedere situatie toch voldoende, je mag de lengte namelijk zelf kiezen he  ;)

De gewone black crystal zal op zo'n breedte misschien wel te donker worden, moeilijk voor jou te beoordelen. Het voordeel van de black crystal doeken vind ik dat ze het zwart ook zichtbaar naar beneden halen. Hoewel het absolute wit ook naar beneden gehaald wordt, wordt het contrast wel grotendeels behouden. Dat stoort me wat aan andere doeken met een lage gain: daar blijft je zwartwaarde even laag als bij de hogere gains waardoor je m.i. behoorlijk aan contrast inboet.

Persoonlijk vind ik de HG in direct vergelijk een stuk beter, maar wellicht kan de gewone versie jou ook bekoren. Mocht je willen, mag je altijd eens komen kijken.


250 zichtmaat is dd wel voldoende maar als het in een tab tensioned scherm zit (als dat zou kunnen) raak je zeker nog 10 to 15 cm per zijde kwijt voor de zwarte rand en de tabs(lusjes) voor het spansysteem, en dan wordt het toch best small. Ik heb nu 250 zichtmaat en eigenlijk zou ik nog best wat groter willen. Het went snel :-)

Ik zou de doeken best wel eens willen zien. In welke regio woon jij?
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

nielvm

Je begrijpt mij verkeerd, als je 250 als hoogte neemt, kan je toch breed genoeg gaan, niet?

Regio Tienen, België...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Cage

Ha ja bedankt, dat zat ik ook net te bedenken :-), maar maakt het niet uit in welke richting het doek hangt dan ivm de reflectie van omgevingslicht? Is het BC HC doek niet veel dikker en/of zwaarder dan de andere doek typen? Op de website van XYscreen staat namelijk een rolscherm niet als toepassingsmogelijkheid. Dus ik vraag me af waarom dat niet zou kunnen?
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun: