Sony XW5000 laser review

Started by J.A.F._Doorhof, July 6, 2022, 15:32:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Wat een andere wereld leven we in....
Waar vroeger een projector werd aangekondigd en een paar weken later waren er genoeg is het tegenwoordig knokken om een review sample te krijgen en moeten klanten vaak weken tot maanden wachten op hun projector.... en in dit geval was het wel extra moeilijk voor ons :D

Een paar maanden geleden heb ik al de foto's mogen maken voor Sony van de XW5000 en XW7000 dus ik had de units al gezien, maar ik kon niet wachten tot de final release onder mijn analyzer kwam te staan.

Vormgeving
Waar projectoren jaren lang groter zijn geworden is het nu eens andersom.
De XW5000 is nog steeds geen kleine jongen, maar het is een projector die een stukje kleiner is dan de voorgangen en belangrijker.... een HEEL stuk lichter en dit maakt de projector een stuk makkelijker in de plaatsing. Tevens is de kast vorm aangepast aan de moderne eisen, bij de XW5000 betekend dit dat het een mooi uitziende projector is met de lensshift netjes onder een afdekkapje wat gemakkelijk te gebruiken is.

De afstandsbediening is de bekende Sony versie die je bij bijna alle projectoren ziet, en ondanks dat er niets mis is met de afstandsbediening, denk ik wel dat hij ook een keer een update zou mogen krijgen qua indeling en vormgeving. Maar zoals gezegd, deze werkt ook perfect.



Lamp vs Laser
De XW5000 is een laser projector.
Als je naar projectoren kijkt zijn er een paar opties, maar de meeste bekende zijn de UHP lamp en de laser. Waarbij bij beide de lichtbron behoorlijk verschilt.

De UHP lamp is relatief goedkoop en makkelijk te vervangen. De moderne UHP lamp gaat rond de 2500 uur mee maar meestal (voor de echte liefhebber) is 1700-2000 uur toch wel een moment om de lamp te vervangen, tevens verloopt de UHP lamp gedurende de tijd iets meer dan een laser engine.

De laser lijkt de ideale oplossing, en om eerlijk te zijn, nu de prijzen dermate laag zijn geworden, moet ik wel zeggen dat de laser inderdaad de ideale lichtbron lijkt voor HT projectoren. De laser heeft een enorm lange levensduur (tussen de 15000-25000 uur) wat zal betekenen dat de projector waarschijnlijk al lang zo verouderd is dat het geen probleem meer is als die tijd bereikt word. Wij kijken best veel met de projector en zitten tussen de 1000-1500 uur per jaar. Dus dat zou 15-25 jaar betekenen.... ken weinig projectoren die dan nog hangen :D

Daarnaast heeft de laser een beduidend rustiger beeld.
Als ik heel eerlijk ben zou ik op dit moment ook eigenlijk altijd kiezen voor een laser unit tenzij ze echt ver buiten je budget vallen.



Metingen
Zoals je op de grafieken kan zien is het zoals gebruikelijk met dit soort projectoren geen enkel probleem om alles goed te krijgen, wel moet ik aantekenen dat het rood bij een niet klippend wit toch flink naar beneden duikt. Contrast iets lager instellen lost dit voor een groot deel op, dit is iets wat we vaker gezien hebben bij projectoren en zal in het uiteindelijke beeld na een juiste calibratie geen probleem zijn, maar als dit niet goed gedaan word krijg je een behoorlijke afwijking. Waar vaak meteen ook een schaduw probleem om de hoek komt kijken bij dit soort units is dat hier geen probleem, het rood in het zwart is netjes binnen de marge.

Verder is er absoluut niets aan te merken op de performance qua grayscale, gamma en kleurendriehoek, ook bij de calibratie op BT2020 word P3 redelijk makkelijk en ruim gehaald. (behalve op Luminance, wat tot nu toe geen enkele projector kan). Dit blijft dus maatwerk bij de calibraties.

Contrast metingen zijn als volgt :
8000:1 met correcte calibratie
11000:1 met "acceptabele calibratie"

ANSI :
252:1
332:1 met "acceptabele calibratie"

HDR en processing
De Sony beschikt over de nieuwe HDR engine en je kan dit goed zien.
Er zijn verschillende settings en ik vind persoonlijk de medium setting een perfecte middenweg. Wil je meer oomphf in het beeld kun je gaan voor high.

HDR is altijd een heet hangijzer bij JVC vs Sony en ik wil daar best wat over kwijt.
JVC en Sony hebben beide een andere manier van HDR processing en hoewel je vaak hoort dat JVC op eenzame hoogte staat met HDR ben ik het daar maar heel gedeeltelijk mee eens. Als je kijkt wat de nieuwe processing van Sony neerzet dan is dit gewoon enorm goed. Onze testscenes zijn gigantisch 3D en de schaduwen hebben een enorme bak detail (hier blijf ik Sony beter in vinden), ook is de motion flow bij Sony nog steeds van ongekende kwaliteit, en met de nieuwe chipset zijn er weer flink wat verbeteringen doorgevoerd.

Waar ik eigenlijk naar toe wil is het volgende.
JA als Home Theater gek, calibrateur en ongelofelijke pietlut zie ik op bepaalde scenes verschillen, soms wint de JVC soms wint de Sony. Vooral met motion flow zou ik zeggen Sony als winnaar, met HDR is het ondertussen echt een kwestie van welke instellingen bij welke scene en op welke projector....

DUS...
Als kritische consument en filmliefhebber (hoe ik ook gewoon in de avond film kijk) is het hele HDR verhaal wel heel erg dicht naar elkaar toe gegroeid en is het echt een kwestie van subtiele verschillen over het gemiddeld, iemand die zegt "het is geen partij het is zoveel beter...." moet je maar met een korrel zout nemen, ja er is verschil maar ik zou me er geen zorgen meer over maken. Bij motion flow blijf ik het wel duidelijk op de Sony mooier vinden, maar ik gebruik ze altijd op de laagste stand.

Sony heeft ook hun eigen reality engine weer verder getuned, en hoewel ik meestal dit soort dingen uit zet moet ik eerlijk zeggen dat voor het eerst de reality engine toch wat verder opgeschroefd is, het is een subtiele maar wel zichtbare verbetering in scherpte vs rust.

Scherpte
De XW5000 zet een gestoken scherp beeld neer op het scherm, zowel 1080P als 4K beelden doen je echt van je stoel vallen van detail, maar bovenal van de verfijning in het beeld.

Dit is misschien een wat nieuwe term en heb er echt een tijdje op zitten broeden, maar ik weet even geen betere omschrijving. Bij deze nieuwe projectoren is er een enorme rust in het beeld en na calibratie is het beeld ook nog eens enorm 3D, maar dat is niet alles. Vooral op de XW5000 viel me ineens op dat bij pans langs ZEER gedetailleerde scenes er veel meer detail zichtbaar blijft dan bij de vorige generaties. Je hebt als het ware scherpte maar ook fijn detail en het lijkt er heel erg op dat naarmate we vooruit gaan er steeds meer verfijning komt in de details, ik hoop dat ik het zo een beetje uitgelegd heb, maar naast de betere processing en de laser werkt absoluut de lens hier mee.

In het kort... het beeld is ENORM rustig, erg 3D en vlijmscherp.
Het is gewoon een genot om naar te kijken.

Film ervaring
Al een beetje bekend natuurlijk, maar hoe is het nu eigenlijk als ik de calibrateurs bril afzet.

De XW5000 is een rustige projector, hij staat naast me en hoewel ik de koeling absoluut hoor is het een wat lagere zoem die absoluut niet storend is, zelfs met de laser wat hoger is het allemaal nog perfect te doen. Dit betekend dat in 99% van de gevallen onder de film de projector helemaal weg zal vallen qua geluid en zelfs in de stilste scenes amper hoorbaar zal zijn.

Dan het beeld zelf.
Zoals bij de meeste nieuwe projectoren is het zwart niveau van de xw5000 erg goed. De full dynamic laser kan naar volledig zwart maar in een normale film ervaring zal het alleen in de meest kritische scenes opvallen dat het niet volledig zwart is.

Het eerste wat in me opkwam over het beeld was STABIEL.
Super rustig, en alles is bijna "te echt", na de reality engine een heel klein beetje terug gedraaid te hebben (minimaal) was het ineens een stuk beter, het is alsof je door een raam naar buiten kijkt bij de scenes van Snow Monkeys, maar ook scenes uit andere demo videos knallen gewoon van het scherm af. Zowel Annewiek als ik zaten ronduit te genieten in de demo ruimte.

Ook oudere films worden zeer netjes geupscaled door de Sony, maar dat is natuurlijk geen verrassing met hun chipsets. Resolutie en motion daar hoef je Sony weinig over te vertellen met een achtergrond in foto en video maar ook als filmstudio/producent. Dit is echt een projector die net zo makkelijk zijn weg zal vinden naar het huis van een producent als van de particulier en filmliefhebber.

Met een advies verkoop prijs van 5999 inclusief BTW maakt Sony een projector die een fantastische prijs/prestatie levert en voor jaren lang plezier zal zorgen bij de meest veel eisende consument en film liefhebber.

Natuurlijk wil je nu weten of de LS11000 van Epson ook nog steeds een goede keuze is.....
Dat is best moeilijk.
Er zit een gat van grofweg 1000,00 en dat is best veel geld, maar.... als ik kijk naar de scherpte, HDR en motion flow dan moet ik toch wel zeggen dat de XW5000 een flinke stap voorwaarts is. Beide projectoren zetten eigenlijk een nieuw prijspunt voor deze kwaliteit neer.

HIGHLY RECOMMENDEND

LET WEL.
We hebben een optie op een paar projectoren, bijna alles staat al gereserveerd maar we hebben nog 1-2 extra projectoren beschikbaar welke waarschijnlijk bij de volgende levering worden meegenomen. Wil je dus een leuke aanbieding mail dan even met verkoop@hometheater.nl

tevens leveren we tijdelijk een gratis set Sony oortjes mee met de XW5000.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo


PascalP

Prima resultaat, na kalibratie uiteraard ;)
En ja ben zeker voorstander ervan dat ieder projector gekalibreerd dient te worden, maar als ik vooral de witbalans zie van de Sony voor kalibratie is dit eigenlijk schandalig slecht...
Heeft ie dit in alle picture/user modes of zijn er ook die 'redelijk' goed zijn out of the box?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

skyfox

Waar ik me over verbaas is het ansi contrast, wat gedaald is naar een JVC waarde. Voorheen zat Sony altijd rond de 425:1, meen ik me te herinneren. Merk je dit ook in het beeld, Frank?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

J.A.F._Doorhof

In het beeld is er niets van te zien.
Het beeld is echt erg goed.
Ik ben benieuwd wat de 7000 hiermee doet.

Maar als je het beeld ziet .... ;)

Uit de doos is bij mij echt "uit de doos"
Voornaamste probleem was contrast dat te hoog stond.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

williams

Hoi Frank leuk om weer is een review te lezen van je .
Wat ik me afvraag is hoe de Benq x3000i zich verhoudt t.o.v . de sony als je even het contrast buiten beschouwing houdt daar je hier ook een positieve review van had geschreven .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

J.A.F._Doorhof

Dat is geen enkel vergelijk.
De Benq is een hele leuke projector maar het zou waanzin zijn te denken dat hij in de buurt komt van een Sony in een volledig ander segment :)

Dat gezegd hebbende. Beide zetten een mooi beeld neer. Maar wel met een flink verschil. Ook qua feautures.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

roelk79

Leuk om te lezen. Hoe past de Sony 590 en 760 (laser) hier tussen. Is de nieuwe XW serie een stuk beter dan de voorgangers? Ben wel benieuwd naar wat je ervaring is op dit gebied.
homecinema: JVC N5, Blackdiamond G3 106", Marantz AV 7702mk2, Arcam FMJ P7, HDI Dune 3.0, HTPC (Madvr) front Elac 210ce jet, center Elac cc400, rear Elac 203.2, roof Elac WS 1665 sub: BK Monolith, Synology ds1513+,

Stereo: versterker Musical Fidelity A308, DAC Zodiac Antelope, Bluesound node 1,Siltech FTM3 G3, MIT-MH 750, Elac FS210A, HTPC, 55" LG Oled C7

J.A.F._Doorhof

Ik heb een 790 hier hangen en die bevalt super goed, en word binnenkort te koop gezet voor de 7000.
Persoonlijk vind ik de upgrade het zeker wel waard, de 7000 is vooral op HDR en motion weer een flinke stap vooruit.
De 790 vinden we hier al super mooi dus dat is ook zonder twijfel een super projector, maar wil je het nieuwste van het nieuwste of heb je geen 790 dan is de 7000 echt een top projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

roelk79

En heeft de 790 nog een meerwaarde ten opzichte van de 5000? De 7000 valt helaas buiten mijn budget.
homecinema: JVC N5, Blackdiamond G3 106", Marantz AV 7702mk2, Arcam FMJ P7, HDI Dune 3.0, HTPC (Madvr) front Elac 210ce jet, center Elac cc400, rear Elac 203.2, roof Elac WS 1665 sub: BK Monolith, Synology ds1513+,

Stereo: versterker Musical Fidelity A308, DAC Zodiac Antelope, Bluesound node 1,Siltech FTM3 G3, MIT-MH 750, Elac FS210A, HTPC, 55" LG Oled C7

J.A.F._Doorhof

Zou het zo snel niet weten op beeld gebied, motor lens sturing natuurlijk wel.
De 790 is gewoon ook een top projector en zal iets beter zijn qua contrast waardes maar de nieuwe engine en lens van de 5000 zijn ook weer een stap beter.

Dus qua algeheel beeld DENK ik dat de 790 net een voorsprong heeft, op processing de 5000.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Om er nu voor eens en altijd een einde aan te maken hebben we in overleg met Sony een exclusieve deal kunnen maken.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183243.msg3600076#msg3600076
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen_v

De eerste 200 uur had ik erop zitten op mijn XW5000, dus werd het tijd voor de eerste hercalibratie. De XW5000 heb ik aangeschaft bij Annewiek en Frank en de aankoopervaring was echt meer dan prima, dus dat beloofde wat voor de hercalibratie. Dus na een bak koffie, de leuke hond de nodige aandacht te geven ;D en even bijpraten heeft Frank de hercalibratie uitgevoerd. Ik kon erbij zijn dus ik kreeg een heleboel nuttige informatie mee, terwijl Frank vertelde en liet zien wat hij allemaal deed.

Het is nu inmiddels een week na de hercalibratie en het beeld is perfect, boven verwachting zelfs. Ik had de neiging vaker (4K) SDR content te kijken in plaats van HDR. HDR kon erg donker zijn en in mijn geval te donker (het black crush idee) waardoor ik het zelf niet prettig vond kijken.

Zowel HDR als SDR zagen er in Emmeloord weer perfect uit na de hercalibratie. Frank gaf me nog wat tips mee om thuis te controleren hoe mijn 4K Bluray player en media player (o.a. hdmi op limited) ingesteld staan. Nu alles weer goed ingesteld staat, is ook thuis het HDR en SDR beeld echt fantastisch!


J.A.F._Doorhof

Leuk te lezen. En veel kijk plezier.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Sony gaat de VW5000 nog aantrekkelijker maken.
Voor 4999,00 kun je nu genieten van een optimaal 4K beeld van een laser projector.
MAW geen gedoe meer met lampen wisselen, en jaren lang kijk plezier.

Verder beschikt Sony nog steeds over 1 van de beste motion flow engines voor optimale scherpte bij bewegingen. Ook is de HDR afhandeling in de nieuwe generatie wederom een flink stuk verbeterd.

En voor deze prijs..... is het eigenlijk een no brainer.

Koop de projector deze week bij ons en je ontvangt niet alleen het volledige calibratie pakket gratis (standaard bij al onze projectoren) maar je krijgt tevens een leuk bioscoop pakket met wat lekkers voor onder de film en een jaar abonnement op een streamings dienst naar keuze (max 150,00)

Tevens geven we boven op de 3 jaar nog 2 jaar extra garantie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"