Probleem met tweedehands gekochte Nordost Red Dawn luidsprekerkabels

Started by Hoeksel, August 10, 2018, 06:46:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoeksel

Tot op heden heb ik nog nooit problemen ondervonden met aankopen op marktplaats (13 jaar), dus het moest er eens van komen. Onlangs heb ik een setje Nordost Red Dawn luidsprekerkabels gekocht die volgens de verkoper in goede conditie zijn. Bij ontvangst van de kabels ben ik me een hoedje geschrokken gezien de diverse schades aan de connectoren en de algemene staat. Het lijkt er op alsof de kabels los zijn gemaakt door gebruik van een tang, zie de voorbeeldfoto's (4 van de 8 connectoren hebben schades). De verkoper (die mijn zorgen bepaald niet deelt) beweert dat de kabels technisch in orde zijn en wil ze niet terugnemen. Echter, ik ervaar iets anders met de luistertesten die ik heb gedaan.

Ten eerste lijkt de kabel soms (technisch) goed en soms niet na een wissel. De kabel kan enorm schel worden, maar is dat dus niet altijd. Met mijn oude set kabels ervaar ik na een wissel nooit dit soort verschillen.
Ten tweede lijkt een kabel een lager volume op de luidspreker te geven dan de andere kabel. Echter, de weerstanden van de verschillende kabels zijn laag en niet meetbaar verschillend (met mijn goedkope multimeter). Ook hier ervaar ik dit niet met mijn oude luidsprekerkabels.
Ten derde heeft mijn versterker (NAD M32) een soort overload error gegeven met deze kabels, helaas weet ik de error code niet meer exact (meen 24 of 25) en kan ik er ook niets over vinden bij NAD, maar dat kan toch eigenlijk niet van een luidsprekerkabel komen? Ik heb de versterker snel uitgezet en ben daarna meteen terug gegaan naar mijn oude luidsprekerkabels en heb de foutmelding niet meer gezien.

Ik heb al besloten deze kabels niet meer te gaan gebruiken wegens bovenstaande redenen, met de verkoper kom ik er vooralsnog niet uit en ik kan zelf deze kabels niet met goed fatsoen doorverkopen.

Het plaatsen van dit bericht heeft als doel voor mij om allereerst een second opinion te krijgen over de optische staat, ten tweede de vraag of wat ik waarneem technisch kan en of dat eventueel meetbaar te maken is.

Ik voel me namelijk flink bekocht en wil hier werk van maken, allereerst via marktplaats.

chansig

Prutswerk, ws zelf gedaan. Als een winkel dit zou doen dan zou je er niets van hebben gezien. Al je andere klachten ? Geen idee.

Verwacht niet dat MP je op een manier kan helpen, die bieden alleen een platform en zijn zogezegd niet verantwoordelijk voor wat er tussen koper/verkoper gebeurt. Ze kunnen wel iemands account stopzetten, maar daar heb jij je geld niet mee terug.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Mogelijk een idee om alsnog de kabel opnieuw te laten bestekkeren. Maar dan door een bedrijf. Kost je natuurlijk weer geld, maar dan heb je wel een fatsoenlijke kabel.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sopper

Door een huisdier op gebeten, zo te zien.
Er zijn enkele aders die het signaal niet meer door kunnen geven, omdat ze zijn onderbroken.

Verder kan ik op de foto's geen enkele reden bedenken voor de verschijnsels die jij beschrijft.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

chansig

Quote from: Sopper on August 10, 2018, 08:04:31
Door een huisdier op gebeten, zo te zien.

Zou ook nog kunnen....zou nooit in me opkomen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjettepet

Ik herken konijnenbeten. Een vriend van mij vond het ook een goed idee zijn huisdier in de woonkamer los te laten rondlopen en zijn kabels zagen er naar verloop van tijd ook zo uit. Ik zou ze ook door een pro laten herbestekkeren. Misschien dat een forumgenoot dat goed kan.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Hoeksel

Ik vond met een tang al zo vreemd, een huisdier zoals een konijn verklaart e.e.a..

Siddartha

Het feit dat je verschillen hoort duidt al op een kapotte kabel :D

Maar zonder flauwekul, dit kun je toch niet zonder te vermelden verkopen? Je hebt op de foto's niets gezien voor aanschaf?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

chansig

Volgens mij ook nog wel zelf te doen. Is een schroefconnector, kabeltjes strippen, in de connector, krimpkousje, fohn en klaar.

Is het alleen bij de rode connector ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eMVe

Als je er toch al werk van wilt maken; wellicht is persoonlijk terug gaan brengen een optie?

J.S.

Zonder alles heel goed gelezen te hebben, zijn dit in ieder geval niet de Z-plugs (bananen) die Nordost af-fabriek op hun kabels zet.

Sirius666

Quote from: eMVe on August 10, 2018, 14:05:05
Als je er toch al werk van wilt maken; wellicht is persoonlijk terug gaan brengen een optie?

Je hebt altijd van die kl##tzakken ertussen die de echte staat vakkundig ontwijken middels foto's waar slechte delen toevallig niet opstaan of de zgn 'goede' staat heel rekbaar maken qua betekenis en zich lekker van de domme houden als je erop terugkomt.

Ik zou er geen tijd aan besteden en de kabels netjes afwerken. Die 20cm die je max kwijt bent is er hopelijk als speling... :)

Mij bekruipt overigens het gevoel dat je geen (duidelijke) foto's hebt gezien en de verkoper vertrouwde op wat hij zei (goede conditie) dan ligt de fout m.i. bij jou.....

Marco66

Quote from: Sirius666 on August 10, 2018, 15:23:32
Je hebt altijd van die kl##tzakken ertussen die de echte staat vakkundig ontwijken middels foto's waar slechte delen toevallig niet opstaan of de zgn 'goede' staat heel rekbaar maken qua betekenis en zich lekker van de domme houden als je erop terugkomt.

Ik zou er geen tijd aan besteden en de kabels netjes afwerken. Die 20cm die je max kwijt bent is er hopelijk als speling... :)

Mij bekruipt overigens het gevoel dat je geen (duidelijke) foto's hebt gezien en de verkoper vertrouwde op wat hij zei (goede conditie) dan ligt de fout m.i. bij jou.....

Als je zulke kabels in deze staat verkoopt als zijnde netjes ben je als verkoper ieg niet heel eerlijk of heel naief.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Sirius666

Quote from: Marco66 on August 10, 2018, 21:12:42
Als je zulke kabels in deze staat verkoopt als zijnde netjes ben je als verkoper ieg niet heel eerlijk of heel naief.

Het 1e en daarna van de domme houden. Heel irritant gedrag.

Maar ik ga er gezien de 1e post vanuit dat de koper simpelweg geen foto's heeft gezien of erom heeft gevraagd met als gevolg dat de fout bij de koper ligt. Die maakt de euro's nou eenmaal over, niemand dwingt je. Voorkomen is beter dan genezen ;) Zo lastig is het ook weer niet om ze te fatsoeneren dus ik zou die negativiteit lekker omzetten in een uurtje klussen met kabels :)

Hoeksel

Aangezien ik zelf netjes om ga met mijn spullen en ook altijd eerlijk ben in mijn eigen verkopen, ben ik inderdaad te goed van vertrouwen geweest. Daarom kan ik deze kabels ook niet met goed fatsoen verkopen voor de prijs die ik heb betaald, en de verkoper is vooruitdenkend genoeg geweest geen adres te noemen ondanks dat ik het heb gevraagd (heb alleen achternaam/initialen, woonplaats en bankrekeningnummer). Ik verwacht niet zoveel van Marktplaats in deze, maar ga wel een klacht indienen.

Overigens zijn 4 van de 8 stekkers zichtbaar beschadigd. Zelf ga ik er niet mee klussen, als ik er niet uitkom met de verkoper gaan ze in de verkoop en neem ik mijn verlies. De kabels zijn 2,5 meter mocht iemand interesse hebben in deze set als hobbie projectje ;-).

Sopper

Ik wil ze wel voor je opknappen hoor; ze worden wel iets korter  ;)
PM me maar als je interesse hebt; tegen kostprijs materialen
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Hoeksel


Hoeksel

Ik ga de kabel laten repareren op kosten van de verkoper, daarmee is het probleem in principe opgelost en kan ik de potentie van de Red Dawn in mijn set fatsoenlijk gaan testen. Sopper, hartstikke bedankt voor het bieden van de oplossing!

chansig

Ook netjes van de verkoper. En top dat Sopper het oplost voor je.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

minplus

Welke garantie heb je dat de verkoper de reparatie betaalt?
Het feit dat hij geen adres wilde geven was voor mij een reden om ze niet te kopen want het komt dan op me over dat hij ze niet gecontroleerd aan de deur wil verkopen.
Ik weet niet hoe duur die dingen zijn maar boven de 50 euri haal ik dingen iha. zelf op.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Hoeksel

Verkoper heeft een afgesproken bedrag overgemaakt (heb ik ook ontvangen), dat de verzendkosten en de reparatie voldoende dekt. Er blijft nog wat over, wat ik naar Sopper heb overgemaakt voor de moeite om het voor mij te repareren. Pakketje is al ontvangen door Sopper, dus ik verwacht over een tijdje een gerepareerde set kabels waarbij de totale kosten OK zijn voor een setje Red Dawn. Jammer van alle tijd/frustratie, maar gelukkig is dit vooralsnog zeldzaam dat dit mij overkomt.....

MechanicalAnimal

Quote from: Sopper on August 11, 2018, 10:58:08
Ik wil ze wel voor je opknappen hoor; ze worden wel iets korter  ;)
PM me maar als je interesse hebt; tegen kostprijs materialen

:worship:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Sopper

Zo... en klaar is Kees... euh, Nordost

Foto's trekken raar uit elkaar  >:(
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Bart_M