Mesh Wifi

Started by Starred, August 5, 2018, 18:51:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanky Panky

Quote from: mijkie on August  6, 2018, 11:17:33
@Hanky Panky,

welke Fritzbox gaat het om en wat zijn de voordelen van deze ?

Een 7490. Het wifi-signaal is gewoon retesterk  :D Ook kon ik vrij makkelijk een uitzondering voor mijn niet-xs4all voip instellen daar waar die fekking XperiA box van de KPN helemaal ramdicht zat  :hmmm: Daarnaast is het ding volledig aanpasbaar met alternatieve ROM's (nooit iets mee gedaan maar google op Freetz) als je dat wilt. xs4all is sowieso de betere provider voor mensen die graag zelf met routers en netwerken prutsen want ze drukken je die router niet door de strot, als je iets anders wil gebruiken is dat ook prima.

Kreeg deze bij mijn XS4ALL aansluiting en ben echt zeer tevreden over het ding. Achter in de tuin (15 meter van de router) heb ik nog 50/60mbit/sec.
Door 2 dikke muren en een aluminium sandwichdeur van de garage heen op kantoor (gezien vanaf de meterkast) nog 15 mbit wat riant voldoende is voor mijn mobiel. Kantoor is volledig bekabeld.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

katwax

Quote from: Starred on August  6, 2018, 11:38:23
Ik heb 4 plekken waar bedraad netwerk zit: Meterkast, studeerkamer, woonkamer en zolderkamer. Ik heb nu 2 routers van Asus, 1 in de meterkast en 1 op de studeerkamer, beide aangesloten op bedraad netwerk. Daarmee heb ik 4 verschillende SSID's (beneden gewoon/5G  en boven gewoon/5G). Soms heb ik een hele goede verbinding en op andere plekker een veel minder goed. Als ik dat stuk lees van Asus AiMesh, dan kan ik nog 2 routers erbij kopen en in de huiskamer en op zolder zetten, daarmee de dekking goed verbeteren en gewoon 1 SSID gebruiken.
Lijkt me super!
Of zie ik iets over het hoofd?
Eerlijk antwoord. Degelijke AP's nemen en niet zitten prutsen met rotzooi.
Ik plaats en beveel al enkele jaren Ubiquiti aan en zoals HankyPanky al gemeld heeft zijn deze gewoon zeer goed, ze doen wat Enterprise AP's doen (1K stuk) voor de KMO.
-zeer goede coverage, vaak verlaag ik ze in output.
-geen gedoe met verschillende SSID's. Gewoon 1 SSID voor 2,4 en 5 Ghz.
-Deze SSID is beschikbaar op alle AP's die je hangt van Ubnt, dus heb je nu 1 of 10 ap's.
-Smart switching, waardoor je automatisch (mits ondersteuning toestel) op een AP komt die beter signaal voorziet.
-guest SSID aanmaken, waardoor je gasten wel toegang tot internet kan geven, maar ze geen andere toegang tot je netwerk krijgen
-centraal beheer van alle Ubiquiti (unifi) toestellen via 1 interface/software (gratis)

Nadeel is dat dit enkel een AP, geen router, geen switch, ... maar simpel een AP.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kjelt

#27
Quote from: katwax on August  6, 2018, 14:10:54
-guest SSID aanmaken, waardoor je gasten wel toegang tot internet kan geven, maar ze geen andere toegang tot je netwerk krijgen
..................
Nadeel is dat dit enkel een AP, geen router, geen switch, ... maar simpel een AP.
Hoe werkt dat dan als je AP aan het interne netwerk hangt en niet aan de DMZ.
Geeft ie zelf een ander domein uit voor de guests SSIDs of hoe kan hij dit zonder router capabilities?

katwax

Quote from: Kjelt on August  6, 2018, 14:21:15
Hoe werkt dat dan als je AP aan het interne netwerk hangt en niet aan de DMZ.
Geeft ie zelf een ander domein uit voor de guests SSIDs of hoe kan hij dit zonder router capabilities?
hij geeft je een ip uit een range, mag zelfde range zijn. Dit ip wordt dan geisoleerd (deny all) met uitzondering toegang tot uitgaande gateway (WAN). Hierdoor zijn dan ook alle guests gebruikers van elkaar geisoleerd, waar dit vaak bij andere oplossing zoals een dedicated ip range voor guests niet het geval is.
Op zich dus niets extreem spannends enkel is het bij de beheersoftware van Ubiquiti niet meer dan een vinkje zetten en naam voor de SSID kiezen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kjelt

Is me nog niet helemaal duidelijk.
Quote from: katwax on August  6, 2018, 14:30:57
Dit ip wordt dan geisoleerd (deny all) met uitzondering toegang tot uitgaande gateway (WAN).
Dat is toch router functionaliteit? Heeft ie dan een WAN aansluiting en een netwerk aansluiting ? Als ie alleen een netwerk aansluiting heeft hoe kan hij er dan voor zorgen dat verkeer geen toegang heeft tot apparaten binnen het netwerk?

Bij een "gewone" bedrade router is het inderdaad zo dat er een WAN poort als ingang zit en bv vier netwerk poorten uit waarvan je er 1 of meerdere guest status kunt geven, al het verkeer van die guest poorten wordt dan alleen naar de WAN poort gestuurd. Maar hoe je dat wireless wilt regelen zonder de eerste router hiervan ook te configureren snap ik niet .

katwax

Isolatie is op AP niveau, wat wil zeggen dat hij op AP u geen toegang geeft tot andere behalve de gateway. Hij heeft dus controle tot aan de gateway, vanaf daar is het de instelling van de gateway (vaak is gateway dezelfd als router, tevens dhcp, ...) Natuurlijk kan je via de gateway dan mogelijk wel aan andere komen in je netwerk.
Wil je 100% gedekt zijn is er tevens van Ubiquiti een gateway en switches die je allemaal binnen zelfde software kan beheren, maar voor thuisgebruikers volstaat meestal enkele AP's.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Starred

Quote from: katwax on August  6, 2018, 14:10:54
Eerlijk antwoord. Degelijke AP's nemen en niet zitten prutsen met rotzooi

Vind je Asus routers/APs dan rotzooi?

katwax

Quote from: Starred on August  6, 2018, 17:58:20
Vind je Asus routers/APs dan rotzooi?
Rotzooi is misschien een sterk woord, maar mijn voorkeur krijgt het niet, tot nu toe hebben ze mij niet kunnen overtuigen en zijn er andere die beter presteren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Starred

Maar ik heb al 2 Asus routers, wellicht 1 router erbij en als het werkt heb ik voor €120 een dekkend mesh netwerk.
Dus dan is het wel een efficiente oplossing toch?

Etiennevh

#34
Vraag het eens aan @Sj0er-d, naar ik verwacht de WiFi expert met de meeste kennis op dit forum ;-)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Starred

Er zit nog een Merlin firmware op m'n router en op een of andere manier blijft deze er op staan als ik de nieuwe Asus firmware wil installeren. :notify:
Hoe krijg ik de Merlin er af??

mijkie

Ik heb daar ook wel eens mee gestoeid en ik weet niet beter als firmware downloaden op je pc en via je router updaten, dan pak je t bestand vanaf je pc .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Starred

Quote from: mijkie on August  6, 2018, 23:07:03
Ik heb daar ook wel eens mee gestoeid en ik weet niet beter als firmware downloaden op je pc en via je router updaten, dan pak je t bestand vanaf je pc .....

Dat lukt dus niet  :confused:

katwax

Quote from: Starred on August  6, 2018, 18:45:26
Maar ik heb al 2 Asus routers, wellicht 1 router erbij en als het werkt heb ik voor €120 een dekkend mesh netwerk.
Dus dan is het wel een efficiente oplossing toch?
Belangrijk bij Mesh is de signaalsterkte die je op je mesh antenne krijgt van je buur of root (root is het toestel dat op de kabel zit). Aanbevolen hier is 25% of meer, om normaal te kunnen surfen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kwabbernoot

De "rommel" is vandaag in de aanbieding voor wie er interesse heeft.  :)

Klik

N1v3K

Thx voor de tip  :thumbs-up:

Wel jammer dat het de Asus betreft. Die kwamen niet zo goed uit de test van Hardware.info

Starred

De 'rommel' met gewone Asus routers doet het toch niet zo heel slecht...:
https://www.digitalcitizen.life/analysis-wifi-asus-aimesh-performance

Starred

Heb het spul aan de praat gekregen. Gaat vooralsnog goed.
Heb ook een nieuwe router besteld om hopelijk ook de tuin goed af te dekken  :pompom:

Starred

Quote from: Starred on August  6, 2018, 21:37:20
Er zit nog een Merlin firmware op m'n router en op een of andere manier blijft deze er op staan als ik de nieuwe Asus firmware wil installeren. :notify:
Hoe krijg ik de Merlin er af??

De truuk was om eerst een nieuwere Merlin versie er op te zetten. Vanaf daar kon ik wel weer Asus firmware er op zetten

mijkie

Goed bezig geweest dus [emoji1303][emoji1303]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Starred

Zijn er nog manieren om een mesh netwerk qua instellingen te optimaliseren?
Weet niet of bijv channel keuze etc ook kan

Kjelt

Er zijn maar 3 echte kanalen, de overige zijn zijkanalen en hebben overlap, dus het beste om de apparaten dit zelf te laten uitzoeken, tenzij dit slecht werkt omdat het slecht is geimplementeerd.

Starred

Ok, clear.

Nog een vraag, ik heb nu 2x een AC68u router, waarvan er dus 1 in de meterkast staat.
Ik heb een AC86u erbij besteld. Nu zegt men dat je de krachtigste, dus de AC86u, als router moet instellen.
Maar is het niet 'zonde' om de AC86u in de meterkast te zetten? In de meterkast heb je toch niet echt een lekker bereik...

Kjelt

#48
Ja je wilt je beste apparaat als router instellen om het tuig buiten de deur te houden -> regelmatig updaten dan ook.
Dat wil nog niet zeggen dat je hem dan in de meterkast moet ophangen tenzij je geen modem hebt?

Cat5/6 kabels mogen in theorie 100m lang zijn, ik hou altijd 50m of korter aan dan zit je goed. Dat wil zeggen dat je vanuit je modem in de meterkast een kabel tot 50m kunt trekken naar je AC86 die dan als router fungeert en daar vanuit of een kabel terug naar een switch of de 86 als switch laten fungeren en daar vanuit de rest van het huis bedraden. De 68 hang je dan ergens op een etage zodat je bereik gespreid is.

Kjelt

#49
Alternatief is een dubbel domein te introduceren zodat je binnen netwerk beter beveiligd is.

Modem -> Asus68 (router en dhcp bv 192.168.2_3.x domein) DMZ -> Asus86 (router en dhcp 192.168.0_1.x domein) thuisnetwerk
Je laat gasten, kinderen  :D  en ip camera's en ander onzeker spul op het DMZ domein surfen en je thuisnetwerk op het andere domein.
Dan heb je twee routers, alleen jammer dat ze van het zelfde merk zijn dan, twee verschillende merken is weer lastiger voor een hacker om doorheen te komen. Maar goed dan ben je veilig en heb je best of both worlds. Dat wil ik zelf ook nog doen alleen heeft het ook wat nadelen als je niet weet op welk domein je bv met je ipad bent ingelogged dan kun je andere apparaten niet bereiken, dus die uitzetten dan, hou je nog maar 1 AP over, is ook niet helemaal wat je wilde geloof ik  :D