Mesh Wifi

Started by Starred, August 5, 2018, 18:51:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Heeft iemand er al ervaring mee?
Heb momenteel 2 Asus routers staan, maar krijg het huis en tuin echt niet goed dekkend.
Mesh ziet er wel veelbelovend uit en ook makkelijk te installeren

N1v3K

Ha toevallig vandaag ook naar gekeken, omdat ik mijn netwerk wil aanpassen.

Volgmodus aan   ::)

mijkie

#2
Heb hier een setje TP-link deco M5 staan en werkt top !

T enige wat ik mis is VPN mogelijkheid

Vanuit mijn tuinstoel [emoji1]

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Starred

hoe sluit je je bedrade netwerk aan op een mesh netwerk?
Werkt één van de satellieten als router?

mijkie

#4
Bij mij werkt er 1 als router idd en bijvoorbeeld een printer, sluit je via een netwerkkabeltje aan op een satelliet

Heb aan 1 een switch hangen met mijn audio en video spullen, werkt [emoji1303]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

N1v3K

#5
Quote from: mijkie on August  5, 2018, 21:21:07
Heb hier een setje TP-link deco M5 staan en werkt top !

Ik twijfel tussen de Deco M9 (TP-link) en de Orbi Micro (Netgear).
Voordeel van die eerste is het universele (gaat 1 station kapot, kun je makkelijk verder met 2, of een nieuwe kopen). De Orbi werkt met een vast basisstation. Voordeel van de Netgear is wel een web-based interface. Deco werkt alleen via app.
Verder volgens mij geen ITFFF en Zigbee op de Netgear...

mijkie

De App van TP-link werkt goed, daar zou ik mijn keuze niet vanaf laten hangen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Starred

Quote from: mijkie on August  5, 2018, 21:55:25
Bij mij werkt er 1 als router idd en bijvoorbeeld een printer, sluit je via een netwerkkabeltje aan op een satelliet idd

Heb aan 1 een switch hangen met mijn audio en video spullen, werkt [emoji1303]

Dus het schema is dan Modem > Deco satellite 1 (router) > Deco sat2 & sat3.
Waar hangt dan je netwerkswitch aan voor je vaste netwerk?

mijkie

Je switch kun je neerzetten en aansluiten waar je wilt, deco 1, 2 of 3

Ik heb hem in Deco 1 en in de andere netwerk-aansluiting zit mijn modem

In deco 2 zit mijn printer en in deco 3 mijn MacBook

Kan niet anders zeggen dan dat t vlekkeloos werkt [emoji1303][emoji1303]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Starred

Ik heb mijn eerste router in de meterkast staan, daar waar het signaal binnenkomt en dus de modem ook hangt. Ik neem aan dat de eerste Deco daar dan ook moet staan?

mijkie

Hij moet bekabeld met je modem verbonden zijn, meterkast is dan het makkelijkst idd

Mocht je geen ontvangst genoeg hebben om het trio met elkaar te verbinden, kun je Deco 1 ook nog dmv een langere netwerk-kabel, buiten de meterkast hangen, weet alleen niet of er een maximale lengte voor staat van deze kabel !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

#11
Quote from: Starred on August  5, 2018, 18:51:08
Heeft iemand er al ervaring mee?
Heb momenteel 2 Asus routers staan, maar krijg het huis en tuin echt niet goed dekkend.
Mesh ziet er wel veelbelovend uit en ook makkelijk te installeren

Asus heeft tegenwoordig ook AiMesh, dan kun van je routers, een Mesh-Netwerk maken, weet niet of jouw routers dat kunnen maar, wel iets om naar te kijken !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6


N1v3K

Heb ik gisteren gelezen  ;D

Starred

Quote from: mijkie on August  6, 2018, 08:36:22
Asus heeft tegenwoordig ook AiMesh, dan kun van je routers, een Mesh-Netwerk maken, weet niet of jouw routers dat kunnen maar, wel iets om naar te kijken !

Goede tip! Ga ik zeker even goed bekijken

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

katwax

Mesh is leuk, maar zoals in het artikel wordt weergegeven is een Access Point aangesloten op netwerk via kabel toch de voorkeur. Eigenlijk is mesh een extender zonder het nadeel van snelheidsverlies, maar als zijn verbinding naar zijn buur niet van goede kwalitiet is (1blokje) dan mag jij nog volledige dekking hebben via die antenne van de mesh, maar zal het nog steeds traag aanvoelen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kjelt

Mesh is nog relatief nieuw maar hoe je het ook went of keert, hoe meer radio's (zo noem je de Tx Rx chipset in Wireless APs) in de lucht hoe meer de ether dichtslipt. Als ik nu al kijk hoeveel stations ik ontvang in mijn dorpje dan kan iemand in de stad zijn lol op.

mijkie

Dat is ook een nadeel van de TP-link, dat je geen "vrij" kanaal kunt kiezen, ik heb bij de buren het kanaal maar aangepast [emoji1]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Hanky Panky

Ik heb ook altijd zitten knoeien met accesspoints in mijn nieuwbouwwoning. Uiteindelijk gaf ubiquiti unifi de oplossing met 1 stevig accesspoint dat je bekabeld aansluit. Probleem opgelost voor 1/3 van de prijs van een gemidddeld mesh systeem.

Voorbeeldje: https://www.coolblue.nl/product/708658/ubiquiti-unifi-ap-ac-lr.html

of als je echt los wil gaan: https://www.coolblue.nl/product/708659/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro.html

Ze vragen wel een beetje computerkennis, je moet ze adopteren en configureren via een pc maar ik lees dat ze tegenwoordig ook een app voor tablet en telefoon hebben.

Was een prima oplossing tot dat ik mijn huidige FritzBox router kreeg. Nu is zelfs de unify met pensioen gestuurd.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

N1v3K

#20
Met AP kun je goedkoper uit zijn, mits je handig genoeg bent. En je moet de ruimte bekabeld kunnen bereiken.
Mesh systemen zijn meer gericht op gebruiksvriendelijkheid (plug & play).

mijkie

@Hanky Panky,

welke Fritzbox gaat het om en wat zijn de voordelen van deze ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Starred

Quote from: katwax on August  6, 2018, 10:40:19
Mesh is leuk, maar zoals in het artikel wordt weergegeven is een Access Point aangesloten op netwerk via kabel toch de voorkeur. Eigenlijk is mesh een extender zonder het nadeel van snelheidsverlies, maar als zijn verbinding naar zijn buur niet van goede kwalitiet is (1blokje) dan mag jij nog volledige dekking hebben via die antenne van de mesh, maar zal het nog steeds traag aanvoelen.

Ik heb 4 plekken waar bedraad netwerk zit: Meterkast, studeerkamer, woonkamer en zolderkamer. Ik heb nu 2 routers van Asus, 1 in de meterkast en 1 op de studeerkamer, beide aangesloten op bedraad netwerk. Daarmee heb ik 4 verschillende SSID's (beneden gewoon/5G  en boven gewoon/5G). Soms heb ik een hele goede verbinding en op andere plekker een veel minder goed. Als ik dat stuk lees van Asus AiMesh, dan kan ik nog 2 routers erbij kopen en in de huiskamer en op zolder zetten, daarmee de dekking goed verbeteren en gewoon 1 SSID gebruiken.
Lijkt me super!
Of zie ik iets over het hoofd?

mijkie

Ik zou de huidige eens via de mesh-instellingen instellen, wie weet heb je dan al voldoende
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Kjelt

#24
Nog even dit aangezien veel mensen dit niet weten:
Wifi zit op een dusdanig hoge frequentie dat er buiken en knopen ontstaan op cm's afstand.
Dat houdt in dat zelf in plain sight van een Wifi AP je plekken hebt waar het signaal slecht is terwijl het bv 5cm verderop weer goed is.
Je kunt het goed met bass geluid van subwoofers vergelijken maar dan niet op tientallen cm's maar op enkele cm's.
Hou dat wel in het achterhoofd en check dat eerst voor je door meer APs toe te voegen nog meer plaatsen met slechte ontvangst toevoegt.
Natuurlijk zijn er altijd plaatsen achter betonnen muren/plafond e.d. die overal in de kamer een slecht bereik hebben maar het lijkt me wel belangrijk om te weten.
Hier een plaatje en video van iemand die dit heeft gevisualiseerd door de Wifi signaalsterkte om te zetten in gekleurd licht.

https://www.youtube.com/watch?v=aqqEYz38ens