Surround icm met Linn DSM 2

Started by audio_stabilo, July 19, 2018, 13:45:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Hallo,

In de toekomst wil ik wellicht weer surround icm goed stereo. Nu kun je bijvoorbeeld bij marantz en denon kiezen voor power amp in op de afstandsbediening. Nu zag ik in Linn Konfig dat je ook daar de Linn kan laten werken als eindversterker naar de surround processor toe. Maar is het dan de bedoeling als ik surround wil luistern of stereo elke keer de computer moet starten om het goed te zetten in Konfig?  :mellow:

bmateijsen

Quote from: audiogek on July 19, 2018, 13:45:02
Hallo,

In de toekomst wil ik wellicht weer surround icm goed stereo. Nu kun je bijvoorbeeld bij marantz en denon kiezen voor power amp in op de afstandsbediening. Nu zag ik in Linn Konfig dat je ook daar de Linn kan laten werken als eindversterker naar de surround processor toe. Maar is het dan de bedoeling als ik surround wil luistern of stereo elke keer de computer moet starten om het goed te zetten in Konfig?  :mellow:

In een Exakt systeem kan je 5.1 surround doen met Linn, maar dan moeten alle luidsprekers Exakt zijn.
Anders, dan kan je beter een home-theater throughput maken (ingang zonder volume), en gewoon een surround receiver ervoor zetten.

Groet,

Bjorn

audio_stabilo

Quote from: bmateijsen on July 19, 2018, 13:47:18
In een Exakt systeem kan je 5.1 surround doen met Linn, maar dan moeten alle luidsprekers Exakt zijn.
Anders, dan kan je beter een home-theater throughput maken (ingang zonder volume), en gewoon een surround receiver ervoor zetten.

Groet,

Bjorn

Ja dat bedoel ik ook. Maar dan moet je dus eerst helemaal je pc starten en in de konfig van de linn instellen dat die als eindversterker moet werken? Ook niet handig. Marantz en denon hebben gewoon een knopje op de afstandsbediening

blue-eyes

Hoe zo niet handig? met de aanschaf van een Linn is dat de gekozen methodiek. Instellingen maak je via PC. Eenmaal ingesteld op passthrough is het een ingang die je selecteert. Net zoals je bijvoorbeeld DVD selecteert op de versterker.


Ik gebruik het ook zo. Stereo via de LINN, surround via passtrough naar de Arcam PRE.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

audio_stabilo

Quote from: Blue-Eyes on July 19, 2018, 18:11:01
Hoe zo niet handig? met de aanschaf van een Linn is dat de gekozen methodiek. Instellingen maak je via PC. Eenmaal ingesteld op passthrough is het een ingang die je selecteert. Net zoals je bijvoorbeeld DVD selecteert op de versterker.



Ik gebruik het ook zo. Stereo via de LINN, surround via passtrough naar de Arcam PRE.

Er zit een power in/ pre out aansluiting op... op die power in komt dan de av. Maar die ingang staat niet bij mijn source... Dus dan moet ik het toch steeds aan en uitzetten in konfig ? Sowieso denk ik want als ik stereo wil luisteren werkt het volume niet van de linn omdat die dan als eindversterker functioneerd

blue-eyes

Passthrough is domweg niets meer dan dat de LINN als kroonsteentje fungeert (in mijn geval omdat mijn LINN sec een PRE is).

Het signaal van de HT pre voor de Fronts wordt doorgestuurd naar de Linn PRE )kroonsteen) naar de Linn EV. Normaal zou je de HT PRE receiver rechtstreeks op de EV aansluiten. De instelling op de Linn is dan zo in te stellen dat de Linn het signaal onbewerkt, 1 op 1 doorgeeft naar de uitgang.
Deze uitgang dien je dan te selecteren. In Konfig moet je deze uitgang dan wel als zodanig configureren. Dat is eenmalig, daarna kies je deze uitgang als je surround gebruikt.


Ik weet niet of bij Linn versies met EV ingebouwd dit ook geldt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

audio_stabilo

#6
Quote from: Blue-Eyes on July 19, 2018, 19:12:23
Passthrough is domweg niets meer dan dat de LINN als kroonsteentje fungeert (in mijn geval omdat mijn LINN sec een PRE is).

Het signaal van de HT pre voor de Fronts wordt doorgestuurd naar de Linn PRE )kroonsteen) naar de Linn EV. Normaal zou je de HT PRE receiver rechtstreeks op de EV aansluiten. De instelling op de Linn is dan zo in te stellen dat de Linn het signaal onbewerkt, 1 op 1 doorgeeft naar de uitgang.
Deze uitgang dien je dan te selecteren. In Konfig moet je deze uitgang dan wel als zodanig configureren. Dat is eenmalig, daarna kies je deze uitgang als je surround gebruikt.


Ik weet niet of bij Linn versies met EV ingebouwd dit ook geldt.

Ik heb dat vandaag een paar keer doorgelopen maar ik zie dat niet in konfig staan dat ik een ingang toe kan wijzen voor passthrough.
Of moet het perse van Linn zijn ? Of kan een marantz ev ook ?

Kan het ook zijn dat ik die instelling niet zie om dat er nu niks op power in zit?

Sopper

# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

audio_stabilo

Denk dat ik wat heb... unity gain ? Dan gaat het volume naar 80. Op die poort sluit je dan de av aan ?

blue-eyes

#9
Mijn instellingen:



Zoals al gezegd als ik dan input "Arcam AV860" selecteer wordt de Linn PRE niet gebruikt, maar alleen de EV erachter.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

audio_stabilo

Quote from: Blue-Eyes on July 19, 2018, 20:36:19
Mijn instellingen:



Zoals al gezegd als ik dan input "Arcam AV860" selecteer wordt de Linn PRE niet gebruikt, maar alleen de EV erachter.

Duidelijk:)
Maar moet er perse een losse eindversterker aanhangen nog of gebruikt die het eindgedeelte van (in mijn geval) de maijik zelf?

blue-eyes

Ik ken de Maijik niet, dus geen idee!


Maar het lijkt me dan dat de Maijik als "EV" gebruikt wordt, het signaal van de LF en RF van het Surround signaal wordt naar de Maijik gestuurd (als je het goed instelt :P )
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sopper

Quote from: audiogek on July 19, 2018, 22:10:43
Duidelijk:)
Maar moet er perse een losse eindversterker aanhangen nog of gebruikt die het eindgedeelte van (in mijn geval) de maijik zelf?

Nee hoeft niet, kan wel
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables