REL T9I. Welke fase klopt?

Started by audio_stabilo, August 1, 2018, 18:11:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Ik ben voor een maat van mij een rel t9i aan het afstellen. Nu hebben wij met verschillende tracks geluisterd. Bij de subwoofer uit hoor je uit zijn speakers sommige frequenties niet. Als ik de sub op 0 graden zet hoor ik deze frequentie wel... MAAR het hele diepe rollende laag niet. Dit hoor ik op 180 graden wel maar dan hoor ik die frequentie in dat liedje weer niet wat ik ook niet hoor als ik de sub uitzet uit zijn speakers.

Wat is nu kloppend. Mooi diep laag...zonder dat ik die frequentie hoor? Of op 0 graden en minder diep in het laag en die frequentie wel horen?

Dus op elke fase missen we iets.

Ralf67

Die vraag heb je toch al eerder gesteld, toen je zelf een Rel R305 had.

Lees dat topic eens aandachtig door, en misschien staat je antwoord erbij.

audio_stabilo

Quote from: Ralf67 on August  1, 2018, 18:42:16
Die vraag heb je toch al eerder gesteld, toen je zelf een Rel R305 had.

Lees dat topic eens aandachtig door, en misschien staat je antwoord erbij.

Ja aan zulke antwoorden heb ik toch niks. Het gaat mij erom wat meer kloppend zou zijn. 0 of 180

audio_stabilo

Hmm kan ook nergens vinden dat ik deze vraag eerder gesteld heb.

activ

Is er een crossover of heb je de speakers en sub overlappend draaien in het laag?
Heb je een delay ingesteld voor je sub?

En het juiste antwoord is dat de instelling waarbij de speakers en sub in fase zijn de juiste is, op basis van de informatie die je nu gepost heb zou ik dat niet durven inschatten. Als ik zou raden dan denk ik dat je eerst moet kijken wat de beste positie voor de sub.
En dan de fase en de delay juist instellen waarbij de fase correct is wanneer het geluid het hardste is in het crossover gebied.

audio_stabilo

Quote from: activ on August  1, 2018, 19:07:14
Is er een crossover of heb je de speakers en sub overlappend draaien in het laag?
Heb je een delay ingesteld voor je sub?

En het juiste antwoord is dat de instelling waarbij de speakers en sub in fase zijn de juiste is, op basis van de informatie die je nu gepost heb zou ik dat niet durven inschatten. Als ik zou raden dan denk ik dat je eerst moet kijken wat de beste positie voor de sub.
En dan de fase en de delay juist instellen waarbij de fase correct is wanneer het geluid het hardste is in het crossover gebied.

Delay kunnen we niet instellen op de sub. Die  is er dus niet.
Crosover hebben we zo ingesteld dat de sub komt als de hoofdspeakers afvallen. Als de crosover harder staat op 180 hoor ik die frequentie in dat liedje ook niet. Alleen als die veel verder open gezet wordt. Maar dan komen er meer storende bassen bij.  Op 0 graden horen we hem wel. Alleen is het diepe laag dan veel minder.

Andere plek hebben we al getest maar in de hoek klinkt die het fijnst.


activ

Ik schreef niet dat je het geluid harder moest zetten op de crossover frequentie, maar ik dat de stand van de fase die het hardste  geluid oplevert in het crossover gebied de juiste is. Dan is het namelijk in fase. Als het uit fase is werkt het elkaar tegen en krijg je dus een dip

audio_stabilo

Quote from: activ on August  1, 2018, 19:51:19
Ik schreef niet dat je het geluid harder moest zetten op de crossover frequentie, maar ik dat de stand van de fase die het hardste  geluid oplevert in het crossover gebied de juiste is. Dan is het namelijk in fase. Als het uit fase is werkt het elkaar tegen en krijg je dus een dip

We hebben nu net de crosover wel even harder gezet. Op 180 hoor je dan die frequentie die we miste wel. En mooi diep laag. Hoe kan het dat we op 0 graden die frequentie eerder horen terwijl de crosover dan meer dicht staat?

Moet ik het zo zien dat elk stapje 3 hz erbij is? 40 stapjes x3 is 120 hz max op de crosover

bmateijsen

Quote from: audiogek on August  1, 2018, 19:57:35
We hebben nu net de crosover wel even harder gezet. Op 180 hoor je dan die frequentie die we miste wel. En mooi diep laag. Hoe kan het dat we op 0 graden die frequentie eerder horen terwijl de crosover dan meer dicht staat?

Moet ik het zo zien dat elk stapje 3 hz erbij is? 40 stapjes x3 is 120 hz max op de crosover

Wat zegt de manual?

activ

Ja, die stap verdeling kan ik je niet mee helpen. De reden dat je een bepaalde frequentie eerder hoor als de fase op 0 graden staat heb ik al verteld. En dat geeft dus aan dat 0 graden de juiste setting is.

audio_stabilo

Quote from: activ on August  1, 2018, 20:01:43
Ja, die stap verdeling kan ik je niet mee helpen. De reden dat je een bepaalde frequentie eerder hoor als de fase op 0 graden staat heb ik al verteld. En dat geeft dus aan dat 0 graden de juiste setting is.

Maar wel veel minder diep laag... :(

djoeri

De vraag is of het laag er niet is of dat het minder opvalt omdat er in het overgangsgebied bij 0 graden geen dip zit. Het kan ook zijn dat er meerdere fase draaiingen optreden in de ruimte waardoor het uitdoven bij 0 graden op een andere frequentie ligt dan bij 180 graden.
Het beste is om te meten tussen 10-150 hz en dan de fase draaien en kijken wat er gebeurt, je wilt een zo recht mogelijke lijn.

Succes

audio_stabilo

Quote from: djoeri on August  1, 2018, 22:30:43
De vraag is of het laag er niet is of dat het minder opvalt omdat er in het overgangsgebied bij 0 graden geen dip zit. Het kan ook zijn dat er meerdere fase draaiingen optreden in de ruimte waardoor het uitdoven bij 0 graden op een andere frequentie ligt dan bij 180 graden.
Het beste is om te meten tussen 10-150 hz en dan de fase draaien en kijken wat er gebeurt, je wilt een zo recht mogelijke lijn.

Succes

We gaan straks eens een klipsch sw310 proberen. Hier zit een variabele fase knop op. Alleen moeten we dan kijken wat een goed begin punt is... aangezien er 3 woofers inzitten. 2x zijkant 1 x voorkant

Dirk

er zit één driver in, niet dat het wat uitmaakt voor je fase, al zaten er 23 in...
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audio_stabilo

Alleen bij de klipsch is er geen mogelijkheid voor stereo en surround he? Aangezien je het volume en crosover instelt op de sub en geen poort erop zit die geen volume en crosover doen.

Lion of Judah

Heb je het filter van de sub al eens lager gezet dan het afvalpunt van de speakers? Dit hetzelfde houden is over het algemeen niet zo'n goed idee.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.