Verchil versterker klasse D en A/B

Started by Carrol, July 31, 2018, 15:28:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carrol

Ben van plan de nieuwe versterker van XTZ the edge a2 -300 aan te schaffen,een klasse D versterker.
Die wil ik gebruiken voor het midden gebied en voor t hoog.
Mijn huidige versterker(klasse a/b) gaat het laag doen.
Nu is mn vraag of het verschil maakt tussen de versterkers (klasse D en A/ B)
Mijn luidsprekers zijn ook van xtz,zie hieronder.
Of hebben jullie een ander idee hierover?
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

jvanhambelgium

Waarom zou je overwegen deze opsplitsing te maken ???
Anno 2018 kunnen klasse-D versterkers evengoed stabiel een hoop stroom leveren hoor om je laag aan te sturen...

Nu is er wel een hoop "interactie" tussen speakers (=electrische belasting) en de versterking.
Versterking heeft een hoop "uitgangsparameters" zoals die ongetwijfeld verschillend zijn tussen "D" en "A/B"

Gain
Bandwidth
Efficiency
Linearity
Noise
Output dynamic range
Slew rate
Rise time, settling time, ringing and overshoot
Stability





HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Rowdy

Waarom niet omdraaien,
- mid en hoog in klasse A/B
- laag in klasse D

Sirius666

Quote from: Rowdy on July 31, 2018, 15:57:04
Waarom niet omdraaien,
- mid en hoog in klasse A/B
- laag in klasse D

Yep. Of een buizenpre en klasse D als EV.

Carrol

Quote from: Rowdy on July 31, 2018, 15:57:04
Waarom niet omdraaien,
- mid en hoog in klasse A/B
- laag in klasse D

Weet niet,hoor het graag!
Had gewoon een plan maar betere tips zijn welkom!
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Leeuwarden

Het is heel simpel:

Een slechte klasse D klinkt slechter dan een goede klasse AB versterker
Een slechte klasse AB klinkt slechter dan een goede klasse D versterker
Een slechte klasse A klinkt slechter dan een goede klasse AB versterker
Een slechte klasse AB klinkt slechter dan een goede klasse A versterker
Een slechte buizenversterker klinkt slechter dan een goede transistor versterker
Een slechte transistorversterker klinkt slechter dan een goede buizenversterker

Carrol

Quote from: Leeuwarden on July 31, 2018, 17:42:39
Het is heel simpel:

Een slechte klasse D klinkt slechter dan een goede klasse AB versterker
Een slechte klasse AB klinkt slechter dan een goede klasse D versterker
Een slechte klasse A klinkt slechter dan een goede klasse AB versterker
Een slechte klasse AB klinkt slechter dan een goede klasse A versterker
Een slechte buizenversterker klinkt slechter dan een goede transistor versterker
Een slechte transistorversterker klinkt slechter dan een goede buizenversterker

Nu wordt het lastig,je kunt ook omdraaien!
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Sirius666

Ja. En wat simpeler: goed ontworpen apparatuur is altijd beter dan slechte  :D

Leeuwarden

Quote from: Sirius666 on July 31, 2018, 19:00:31
Ja. En wat simpeler: goed ontworpen apparatuur is altijd beter dan slechte  :D

Ik wilde het niet te makkelijk brengen...

Leeuwarden

Quote from: Carrol on July 31, 2018, 17:57:11
Nu wordt het lastig,je kunt ook omdraaien!

Dat had ik al voor je gedaan. Je bent vanaf nu op jezelf aangewezen: je zult moeten gaan luisteren en zelf beoordelen...

Sirius666


Rusher

Quote from: Rowdy on July 31, 2018, 15:57:04
Waarom niet omdraaien,
- mid en hoog in klasse A/B
- laag in klasse D
Zou ik ook doen! Klasse D is zeer geschikt om juist het laag strak te krijgen. Wel kiezen voor de huidige Klasse D versterkers!


Met muzikale groet,
Rusher

Rusher

Quote from: Sirius666 on July 31, 2018, 16:21:36
Yep. Of een buizenpre en klasse D als EV.
Yep, mijn toekomst!


Met muzikale groet,
Rusher

Sirius666

Quote from: Rusher on July 31, 2018, 19:52:09
Yep, mijn toekomst!


Met muzikale groet,
Rusher

Nabij? Zo ja: al wat op het oog?

i2Paq

Een kennis van mij gebruikte een klasse A/B voor het midden en hoog en een klasse D voor het laag.

Hij had last van dat de klasse D erg zacht klonk in verhouding tot het midden en laag. Hij moest het volume enorm opendraaien om het laag te laten klinken, wat weer als bijwerking had dat het midden en hoog veels te luid klonk. Vermoedelijk kwam dit omdat de klasse D een hogere insturing nodig had om op een gelijkwaardig volume te spelen als de klasse A/B.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Richi

De klasse D klank (in mijn geval Hypex) moet je liggen. Ik vind het fantastisch. Mijn vrouw vindt dat alles net te hoog zit'. Zij vindt het warme randje dat veel klasse AB versterkers toevoegen gewoon lekker. Ikke niet.  :D Dus voor mij is klasse D perfect: strak, zuiver, open en loepzuiver. En zowel laag, midden als hoog klinken naar mijn mening beter dan bij klasse AB (althans de versterkers die ik hier heb gehad, en dat zijn er een paar). Als laatste is de match met je voorversterker belangrijk, als die wat 'warmer' klinkt, vind ik dat een fijne match met klasse D eindversterkers.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Staaled

#16
Quote from: i2Paq on August  1, 2018, 08:48:00
Een kennis van mij gebruikte een klasse A/B voor het midden en hoog en een klasse D voor het laag.

Hij had last van dat de klasse D erg zacht klonk in verhouding tot het midden en laag. Hij moest het volume enorm opendraaien om het laag te laten klinken, wat weer als bijwerking had dat het midden en hoog veels te luid klonk. Vermoedelijk kwam dit omdat de klasse D een hogere insturing nodig had om op een gelijkwaardig volume te spelen als de klasse A/B.
De gain moet idd matchen.
Zo niet help je alles om zeep.
Ik zou er iig niet aan beginnen.
Beter is 2 gelijke mono's.
Als je toch iets wilt veranderen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Laat nu juist die XTZ aanpasbare gain hebben. :D

Toch zou ik voor mono's kiezen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Leeuwarden

Quote from: i2Paq on August  1, 2018, 08:48:00
Een kennis van mij gebruikte een klasse A/B voor het midden en hoog en een klasse D voor het laag.

Hij had last van dat de klasse D erg zacht klonk in verhouding tot het midden en laag. Hij moest het volume enorm opendraaien om het laag te laten klinken, wat weer als bijwerking had dat het midden en hoog veels te luid klonk. Vermoedelijk kwam dit omdat de klasse D een hogere insturing nodig had om op een gelijkwaardig volume te spelen als de klasse A/B.

Als je gaat bi-ampen of actief gaat aansturen is het altijd een wijs idee om daarvoor dezelfde versterkers te gebruiken. Doe je dat niet dan zal de eindversterker met de meeste gain getemperd moeten worden...

Carrol

Nu denk ikzelf dat ik voor elke luidspreker een versterker ga gebruiken en mn huidige versterker als voorverterker,hoe dat technisch gaat moet ik nog ff kijken,en of ik het hoog ,laag verhaal nog kan toepassen.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Kingpin

Quote from: Carrol on August  1, 2018, 16:11:07
Nu denk ikzelf dat ik voor elke luidspreker een versterker ga gebruiken en mn huidige versterker als voorverterker,hoe dat technisch gaat moet ik nog ff kijken,en of ik het hoog ,laag verhaal nog kan toepassen.
Heb ik ook al eens gemaakt.
Als ik dat nu nog eens zou doen dan kan ik je aanraden om eens naar een minidsp oplossing te kijken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leeuwarden

Als je mid/hoog passief filtert en het laag actief, kan MiniDSP een mooie oplossing zijn. Je moet echter wel iets verstand van filteren/meten hebben.

Carrol

En..dat heb ik dus niet.
Slaap er nog wel een paar nachtjes over.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Rusher

Quote from: Sirius666 on July 31, 2018, 20:10:42
Nabij? Zo ja: al wat op het oog?
Ja, die mono eindversterkers met whappers van IOM plus een nog uit te zoeken buizenvoorversterker, liefst ook met XLR uitgang, maar die zijn lastig te vinden; wellicht de Unison Research Unico Pre.


Met muzikale groet,
Rusher

katwax

In het verleden nog klasse D EV (Ncore) + Buizen pre (Leben) gehad, dit was een zeer mooie combinatie.
Nu is het puur klasse D, met voor elke woofer een versterker en dat speelt ook hemels.

Maar zoals reeds gemeld, indien je echt wil opsplitsen zou ik ook de D voor het laag gebruiken ipv omgekeerd.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543