[Hulp en advies]PM11S3 downgraden naar...........?

Started by MechanicalAnimal, July 26, 2018, 11:03:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MechanicalAnimal

Hallo medeforummers,

Ondanks dat ik héél erg tevreden ben met mijn PM11S3 overweeg ik te downgraden.

Ik heb al even een prijsbepalingtopic geopend maar vraag ook graag even jullie input voor een alternatieve versterker.

De reden hiervoor is dat mijn vrouw en ik een droom willen gaan realiseren en dat is de ombouw van een 4x4 brandweertruck naar expeditie-truckcamper om meer te willen gaan reizen. Voor dit doel ben ik bereid enkele concessies te doen waaronder mijn set te downgraden.

Ik zou graag jullie advies om eens te horen wat een wijs besluit is.

Wensen
Ik overweeg dus een goedkopere stereoversterker waar in elk geval een pre-out op aanwezig is want dan kan ik altijd nog een eindversterker aansluiten mocht blijken dat ik toch nog vermogen te kort kom.
De versterker moet 2 paar speakerterminals hebben omdat ik het hoog en laag apart aanstuur.
Nou draai ik niet op oorverdovende volumes (en mijn speakers zijn zo'n 92.5 dB en 3.5 ohm in het laag dus niet echt lastig aan te sturen ondanks het forse formaat) maar eens een tandje harder met film of gamen is wel leuk natuurlijk.


Nou heb ik zelf al een beetje zitten kijken naar een vervangende versterker en ik denk zelf aan een Cambridge Audio CXA60. Goede recensies en een strak design want het oog wil ook wat.

https://www.cambridgeaudio.com/gbr/en/products/cx/cxa60

Maar ik ben natuurlijk ook aan het kijken in de stal van Marantz. Zo is er de PM8005 (discontinued) en PM8006. Deze hebben A/B terminals en een pre-out.

Over een eindversterker heb ik nog niet concreet nagedacht omdat er erg veel te koop is, ik denk dat zowel de CXA als de PM leuk combineert met een MM7025. Maar voor de laagdrivers kan ik ook terecht in de PA-hoek waar ik veel "bang for the buck" kan vinden.


Kort gezegd waardeer ik jullie adviezen en tips in deze omdat ik nogal twijfel over deze stap. Wat zou een aan te raden versterker zijn voor mij?

Groet,

Maarten
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

activ

Als je nu Marantz hebt en dat goed vindt klinken dan zou ik Cambridge van te voren uitgebreid beluisteren voordat je een keuze maakt. Dat klinkt namelijk toch echt wel erg anders.
In mij beleving is de Cambridge sound wat ruwer en minder "beleefd", of de Marantz sound wat warmer. Beide op zich prima, maar als de ene je smaak is dan is er een goede kans dat de andere dat niet of minder is.

Naar welke prijsklasse wil je?

MechanicalAnimal

Thanks, ik denk dat het een tikje midner warm is. Ik wil in elk geval wegblijven van alles wat in het hoog te fel/schel is. Ik heb een hekel aan een "in-your-ear-tweeter".
Te warm en wollig moet ook zeker niet, ik hou de boel graag strak in het midden en laaggebied. Ik luister nog wel eens wat doom en dat is vrij bombastisch en dat loopt snel vol heb ik gemerkt in mijn zoektocht naar speakers en componenten door de jaren heen.

Ik kijk zo tussen de 500 en 800 of iets meer, dan heb ik nog iets ruimte voor een eventuele eindbak. Ik wil namelijk wel iets overhouden na een downgrade.


Ik heb nog even rondgekeken en in de stal van Onkyo vind ik de A-9150 die aan mijn wensen voldoet wat betreft de preo-out en A/B-terminals. Kost zo rond de 400 euro met wat zoeken




Dat is een relatief goedkope versterker. Nu heeft mijn vader sinds een tijd ook een Onkyo en dat is een fraai ding om te zien en klinkt op zijn B&W echt prettig, vele malen beter dan de HarmannKardon. Een heel stuk opener/frisser, echt een hele verbetering.
Ik twijfel een beetje of ik echt zo'n grote stap terug moet/wil doen.

Bij Yamaha heb ik even kort gekeken en helaas tref ik daar geen goedkopere modellen met een pre-out en A/B-terminals.

De A-s801 heeft meer vermogen als de Onkyo en de Cambridge Audio maar de pre-out ontbreekt dus die kan ik niet later uitbreiden, en dat vind ik wat spannend  clown1



Staat zo rond de 800 euro te koop.

De A-S1100 is de volgende stap maar die is met 1800 winkelprijs te duur.

Marantz zelf heeft de PM8006, die voldoet qua specs en zal qua klankkleur niet gek veel naast de PM11S3 zitten denk ik. Allicht dat iemand hier iets over kan zeggen?



Stukje duurder dan de CXA60, maar de 8006 is zeker een kandidaat. Voor een PM8005, de voorganger zou ik moeten kijken voor een 2dehands of een demo-model.

Eens verder kijken wat er nog meer in audioland te koop staat  :D




SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

Rotel heeft de A-12, kost iets meer dan ik eigenlijk kwijt wil, maar bied ook de pre out en A/B-terminals

http://www.rotel.com/product/a12



SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis


daffy

Ik heb ook "gedowngrade" van een pm11s2 set naar een Denon 2500ne set.
De Denon speelt ietsjes warmer dan de Marantz set en ietsjes minder open.
Wat je ervoor terugkrijgt is veel meer ballen in het laag, betere controle en een betere p.r.a.t. dan bij Marantz 11 serie.

misschien is een Denon 1600ne dus wel iets voor je.
Ik vind het ook nog eens tijdloze "geile" apparaten om te zien, vooral de pma 2500ne versterker  :worship:


daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

H&C Hifi

Ik krijg morgen een marantz Pm pearl lite binnen.
Misschien is dat iets voor je ?

Kost 450,00

Hannibal_

Al eens bij rega gekeken?
Die van mij heeft geloof ik alleen geen A/B terminals, maar wel een pre out.
(Goede extra reden om die powerbak later aan te schaffen ;) )
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

MechanicalAnimal

Quote from: Rowdy on July 26, 2018, 13:30:56
https://www.hifi.nl/artikel/26628/Review-Marantz-PM8006.html

Thanks, hoe meer leesvoer hoe beter!
Quote from: daffy on July 26, 2018, 17:29:46
Ik heb ook "gedowngrade" van een pm11s2 set naar een Denon 2500ne set.
De Denon speelt ietsjes warmer dan de Marantz set en ietsjes minder open.
Wat je ervoor terugkrijgt is veel meer ballen in het laag, betere controle en een betere p.r.a.t. dan bij Marantz 11 serie.

misschien is een Denon 1600ne dus wel iets voor je.
Ik vind het ook nog eens tijdloze "geile" apparaten om te zien, vooral de pma 2500ne versterker  :worship:


daffy ;)

ik heb die 1600 even bekeken, fraaie apparaat op zich, echter helaas geen pre-out eigenlijk me weer even te duur. Ik zoek het ietwat goedkoper met de pre-out als uitwijkmogelijkheid voor een EV. Die prijs ligt me dan toch om daar de gok mee te wagen.

Quote from: HcHifi.nl on July 27, 2018, 07:54:10
Ik krijg morgen een marantz Pm pearl lite binnen.
Misschien is dat iets voor je ?

Kost 450,00

hey marcel, bedankt voor je bericht, ik zal dat model eens onder de loep nemen, van wat ik nu al weet is dat natuurlijk een marantz-klassieker.

ik stuur je even een PB voor de bijzonderheden.


Quote from: Hannibal_ on July 27, 2018, 10:53:55
Al eens bij rega gekeken?
Die van mij heeft geloof ik alleen geen A/B terminals, maar wel een pre out.
(Goede extra reden om die powerbak later aan te schaffen ;) )

Rega is fraai spul, mooie ontwerpen maar Rega, net als Rotel, ligt ook boven het budget zoals ik mijn downgrade wil proberen. Die 2 paar terminals heb ik echt nodig voor mijn gescheiden hoog en laag filters.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Siddartha

Pioneer A50 een optie? Weet niet wat je budget is, of anders de A70. Ben er zelf erg gecharmeerd van, heb je direct een goede dac aan boord
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

MechanicalAnimal

Quote from: Siddartha on July 27, 2018, 12:49:15
Pioneer A50 een optie? Weet niet wat je budget is, of anders de A70. Ben er zelf erg gecharmeerd van, heb je direct een goede dac aan boord

Die had ik al even bekeken, fraaie strakke bakken, maar ook hier ontbreekt een pre-out, zelfs bij de A70 helaas.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Siddartha

Quote from: MechanicalAnimal on July 27, 2018, 13:01:15
Die had ik al even bekeken, fraaie strakke bakken, maar ook hier ontbreekt een pre-out, zelfs bij de A70 helaas.

Ok, geen idee, is voor mij geen must, dus heb er ook niet op gelet. Wel raar eigenlijk....
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

MechanicalAnimal

Quote from: Siddartha on July 27, 2018, 18:38:02
Ok, geen idee, is voor mij geen must, dus heb er ook niet op gelet. Wel raar eigenlijk....
Yup, pre out zit zeker niet zomaar standaard achterop een amp. Een sub out krijg je eerder, voor een actieve sub.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Siddartha

Er zit wel een line uit op, is dat niet gewoon een pre-out?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Sirius666

Quote from: MechanicalAnimal on July 27, 2018, 20:49:00
Yup, pre out zit zeker niet zomaar standaard achterop een amp. Een sub out krijg je eerder, voor een actieve sub.

Bij de A50 en A70 staat er 'power amp direct' bij?

Hannibal_

Quote from: MechanicalAnimal on July 27, 2018, 12:18:39
Rega is fraai spul, mooie ontwerpen maar Rega, net als Rotel, ligt ook boven het budget zoals ik mijn downgrade wil proberen. Die 2 paar terminals heb ik echt nodig voor mijn gescheiden hoog en laag filters.

Fair enough... super cool plan van jullie, btw ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

MechanicalAnimal

Quote from: Siddartha on July 28, 2018, 15:33:56
Er zit wel een line uit op, is dat niet gewoon een pre-out?

Line out zet je door naar een digitale recorder, dat is een andere functie en vaak ook een andere signaalwaarde.

Bijkomend probleem is dat je line out level niet mee gaat met het volume van je versterker. Dat werkt dus niet, dan speelt namelijk je pre en eind op verschillende geluidssterktes, je eindbak meestal op 1 vast niveau dus.

Quote from: Sirius666 on July 28, 2018, 16:21:44
Bij de A50 en A70 staat er 'power amp direct' bij?

Dat betekent dat je de A50 en A70 als eindversterker kunt gebruiken.

Als je die functie selecteert bypassed 'ie het voorversterkerpad en functioneert als poweramp. Dit betekent niet dat je een eindversterker kunt aansluiten wat ik wel heel vreemd vind want ik zou als fabrikant ervoor kiezen dat je 2 dezelfde verterkers als pré en poweramp kunt laten samenwerken.

Iemand koopt dat ding ook omdat hij hem mooi vind, dan is 2 kunnen samenvoegen toch een logische keuze? 
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Siddartha

Quote from: MechanicalAnimal on July 28, 2018, 20:26:06
Line out zet je door naar een digitale recorder, dat is een andere functie en vaak ook een andere signaalwaarde.

Bijkomend probleem is dat je line out level niet mee gaat met het volume van je versterker. Dat werkt dus niet, dan speelt namelijk je pre en eind op verschillende geluidssterktes, je eindbak meestal op 1 vast niveau dus.

Dat betekent dat je de A50 en A70 als eindversterker kunt gebruiken.

Als je die functie selecteert bypassed 'ie het voorversterkerpad en functioneert als poweramp. Dit betekent niet dat je een eindversterker kunt aansluiten wat ik wel heel vreemd vind want ik zou als fabrikant ervoor kiezen dat je 2 dezelfde verterkers als pré en poweramp kunt laten samenwerken.

Iemand koopt dat ding ook omdat hij hem mooi vind, dan is 2 kunnen samenvoegen toch een logische keuze?

Ok, ik gebruik het verder niet, maar zou het wel eens kunnen testen.

De N70 heeft ook geen volume regeling, dus die kun je ook al niet als pre gebruiken.

Maar goed, dat ding heeft in ieder geval meer dab genoeg power,  dus voor mij heeft het geen meerwaarde om een  tweede als eindversterker te gebruiken.

Overigens schrijf je dat je per se 2 ls terminals wilt omdat je hoog en laag apart aanstuurt, maar welk voordeel denk je daarmee te halen? Het beperkt wel enigszins
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

solitaire

Quote from: Siddartha on July 28, 2018, 21:12:02
...
Overigens schrijf je dat je per se 2 ls terminals wilt omdat je hoog en laag apart aanstuurt, maar welk voordeel denk je daarmee te halen? Het beperkt wel enigszins

Daarbij komt dat twee paar aansluitingen voor dit doel onnodig is, en soms zelfs je weergave kan verslechteren (hoe zijn de outputs intern aangesloten, parallel of serie, met een schakelrelais om eea. handmatig in te schakelen ...). Voor bi-wiren heb je alleen de standaard op iedere versterker aanwezige enkelvoudige outputs nodig en niet een extra paar.

voorbeelden / uitleg:
http://www.audiomisc.co.uk/Electronics/audio/biwire/Page1.html             
https://www.cambridgeaudio.com/usa/en/blog/should-you-bi-wire-your-speakers
Hinterm Horizont geht's weiter.

Sirius666

#19
Quote from: MechanicalAnimal on July 28, 2018, 20:26:06
Line out zet je door naar een digitale recorder, dat is een andere functie en vaak ook een andere signaalwaarde.

Bijkomend probleem is dat je line out level niet mee gaat met het volume van je versterker. Dat werkt dus niet, dan speelt namelijk je pre en eind op verschillende geluidssterktes, je eindbak meestal op 1 vast niveau dus.

Dat betekent dat je de A50 en A70 als eindversterker kunt gebruiken.

Als je die functie selecteert bypassed 'ie het voorversterkerpad en functioneert als poweramp. Dit betekent niet dat je een eindversterker kunt aansluiten wat ik wel heel vreemd vind want ik zou als fabrikant ervoor kiezen dat je 2 dezelfde verterkers als pré en poweramp kunt laten samenwerken.

Iemand koopt dat ding ook omdat hij hem mooi vind, dan is 2 kunnen samenvoegen toch een logische keuze?

Ah. Duidelijk én een beetje apart. Ik had vorig jaar eventjes een Onkyo A-9010. Geweldige 'sound' (lastig uit te leggen, het vloeide heerlijk gemakkelijk de speakers uit), pre out én een afstandsbediening. Qua looks en bouwkwaliteit zozo maar geluidstechnisch dermate lekker dat ik er over zit te denken om er weer eentje te halen en enkel als pre te gebruiken. Als je praat over downgraden qua euro's dan kan je niet dieper zakken dan met deze versterker :D

MechanicalAnimal

#20
Quote from: Siddartha on July 28, 2018, 21:12:02
Ok, ik gebruik het verder niet, maar zou het wel eens kunnen testen.

De N70 heeft ook geen volume regeling, dus die kun je ook al niet als pre gebruiken.

Maar goed, dat ding heeft in ieder geval meer dab genoeg power,  dus voor mij heeft het geen meerwaarde om een  tweede als eindversterker te gebruiken.

Overigens schrijf je dat je per se 2 ls terminals wilt omdat je hoog en laag apart aanstuurt, maar welk voordeel denk je daarmee te halen? Het beperkt wel enigszins

Wat bedoel je met de N-70?

Het betrof de A-50 en A-70. Beide hebben volumeregeling.

Het aansturen van hoog en laag apart is al net zoveel voer voor discussie als kabels. De theorie erachter, herl simplistisch, dat de het hoogfilter niet vervuild wordt met signalen voor het laag en vice versa.

Ik wil hier liever niet ern hele discussie verder over in dit topic.

Ik zal wel even een foto plaatsen van de filters zodat jullie een idee hebben van het aansluiten.
Op de foto zijn de terminals op de terminalplaat de filteringangen voor hoog en laag. Op de speakonterminals (filteruitgangen) worden de kabels naar het hoog (de tweeter en 6.5 mid) en het laag (12 en 15 inch) aangesloten.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

#21

Quote from: solitaire on July 28, 2018, 21:30:24
Daarbij komt dat twee paar aansluitingen voor dit doel onnodig is, en soms zelfs je weergave kan verslechteren (hoe zijn de outputs intern aangesloten, parallel of serie, met een schakelrelais om eea. handmatig in te schakelen ...). Voor bi-wiren heb je alleen de standaard op iedere versterker aanwezige enkelvoudige outputs nodig en niet een extra paar.

voorbeelden / uitleg:
http://www.audiomisc.co.uk/Electronics/audio/biwire/Page1.html             
https://www.cambridgeaudio.com/usa/en/blog/should-you-bi-wire-your-speakers

In principe heb je gelijk, maar vlgns mij heeft de S3 apparte eindversterkers en het vergemakkelijkt het aansluiten ook nog eens.

Ik heb 4 x 2 banaanstekkers en anders moet ik klooien door 2 x 2 banaan te combineren met barewire aansluiten, heel handig vind ik dat niet. Sommigen willen per sé XLR, ik wil graag A/B-terminals.

Quote from: Sirius666 on July 28, 2018, 21:49:21
Ah. Duidelijk én een beetje apart. Ik had vorig jaar eventjes een Onkyo A-9010. Geweldige 'sound' (lastig uit te leggen, het vloeide heerlijk gemakkelijk de speakers uit), pre out én een afstandsbediening. Qua looks en bouwkwaliteit zozo maar geluidstechnisch dermate lekker dat ik er over zit te denken om er weer eentje te halen en enkel als pre te gebruiken. Als je praat over downgraden qua euro's dan kan je niet dieper zakken dan met deze versterker :D

Die 9010 is een hele fraaie van onkyo hoor, mijn pa heeft nu ook een onkyo (exit brakke harmann kardon) en die onkyo klinkt echt goed.


De 9150 die heeft alles wat ik wil voor niet gek geld. Maar die CXA60 blijft me trekken, grotendeels door het design trouwens en de prima reviews.

Ik overweeg om de marantz PM8006 en CXA60 hier te mogen proefluisteren.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Sirius666

Quote from: MechanicalAnimal on July 28, 2018, 23:01:21
Die 9010 is een hele fraaie van onkyo hoor, mijn pa heeft nu ook ern onkyo (exit brakke harmann kardon) en die onkyo klinkt echt goed.

De 9150 die heeft alles wat ik wil voor niet gek geld. Maar die CXA60 blijft me trekken, grotendeels door het design trouwens en de prima reviews.

Ik overweeg om de marantz PM8006 en CXA60 hier te mogen proefluisteren.

Het ding presteert bizar goed maar idd....het oog wil ook wat en de Cambridge is een plaatje.

Rowdy


solitaire

Quote from: MechanicalAnimal on July 28, 2018, 23:01:21
In principe heb je gelijk, maar vlgns mij heeft de S3 apparte eindversterkers en het vergemakkelijkt het aansluiten ook nog eens.

Ik heb 4 x 2 banaanstekkers en anders moet ik klooien door 2 x 2 banaan te combineren met barewire aansluiten, heel handig vind ik dat niet. Sommigen willen per sé XLR, ik wil graag A/B-terminals.

...

Ja, daar kom je wellicht mee te zitten ... A/B-terminals it is :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.