Wat maakt een versterker voor jou ?

Started by J.A.F._Doorhof, May 3, 2004, 17:25:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Greengrass doet volgens mij niets verkeerd hij kijkt naar de Topic....wat maakt een versterker voor JOU...ter toelichting verteld hij waar hij niet van houd... ;D >:D

Alleen dat "warme buizengeluid" kan ik niet plaatsen....een goede buizenversterker klinkt niet warm
sterker nog..een Top-buizenversterker vertoont opvallend veel overeenkomsten qua geluid en timbre met een Top-transistorbak.....

En onder top versta ik niet alleen de Gaku-On.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

GreenGras

Beuhhh... Ik noem een aantal speakermerken welke voor MIJN gehoor en smaak niet matchen bij het genoemde versterkertype. Dat dit bij een ander weer anders is, is toch niet vreemd? Ik zeg toch ook niet dat deze minder goed zijn?

Om even op de vragen in te gaan: Ik heb een jaar of 8 geleden met mijn vader bij Brejaart Electronics in Breda zitten luisteren naar de Infinity Omega speaker, gekoppeld aan de dikste Krell bak welke ze daar hadden staan (schijnt deze speaker ook echt nodig te hebben, een flinke versterker). Mijn vader was ogenblikkelijk verknocht aan het geluid maar mij kon het niet bekoren... Waarom? Geen idee, maar doet dat er toe dan? Of gaan we, zoals audiofielen nog wel eens neigen te doen, elkaars smaak en voorkeur aanvallen omdat de eigen spullen toevallig bij de ander minder gewaardeerd wordt? Dat zou echt zonde zijn toch?
Laatst opnieuw een Infinity systeem in aktie gehoord bij dezelfde winkel, deze heet nu echter "audio-time" i.p.v. Brejaart Electronics en het type was de "prelude" en ik weet helaas niet meer hoe de apparatuur heet waar ie aan hing, in ieder geval was het spul van een bijzonder design met plexiglas en dergelijke. Opnieuw bleek het gewoon niet mijn "sound" terwijl, ironisch genoeg, mijn hele auto volgebouwd is met woofer en composets en versterkers van Infinity (kappa)...  ;D In de auto vind ik Infinity namelijk weer wél erg lekker klinken......

Wat JBL en Magnat en dergelijke betreft geldt hetzelfde: Ze kunnen mij niet bekoren maar vele anderen wel (ze worden tenslotte goed verkocht) en dan is het toch goed? Ik zou het verschrikkelijk saai vinden om bij andere hifi-liefhebbers over de vloer te komen en daar steeds een set aan te treffen welke in dezelfde smaakklasse zit als de mijne. Feit dat het geluid van bepaalde combinaties niet bij mij past, wil tochniet zeggen dat ik dus meteen geen bewondering meer kan hebben voor de geluidsreproduktie? Alleen niet in mijn luisterruimte voor de lange termijn ;)


B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Spacebass

QuoteMijn vader was ogenblikkelijk verknocht aan het geluid maar mij kon het niet bekoren
Ik kan het vast goed vinden met je vader  ;D

nee serieus, ik zag het niet direct als een aanval, zoals sommigen mensen het wel doen als je ook maar iets verkeerds zegt over hun "kindje". Ik was simpelweg benieuwd waarop je je ervaring had gebasseerd. Een ieder die zegt van muziek/lekker eten/lekker glaasje wijn te houden, weet nl dat smaken nou eenmaal verschillen..Ik zou mij als ik jouw was, dus zeker niet laten leiden door een ander gewekte suggestie...

Ik ben juist blij, hoe minder mensen de Omega mooi vinden hoe beter voor de 2e hands markt, waar ik nog steeds een goedkoop tweedehands paar extra zoek  ;D

Ik merk zelf nl veel verschillen tussen bekabeling en versterkers, en is van mijn kant dus pure interesse :)

Maar goed dingen worden de laatste tijd nogal vaker of uit verband gerukt  :(


Spacebass

Oh ja vergeten te vertellen....8 jaar geleden waren er nog geen Omega's in de winkel tenminste...die is pas in 1998 uitgekomen...+/- 8 jaar geleden was de Rennaissance 90 nog in de verkoop..maar je zal je waarschijnlijk vergissen in het aantal jaren  ;)

ps
De Kappa 90 is ook vaak aangezien als een Omega  :)  Maar goed daar ging het mij allemaal niet om...tenminste, als je PA ze uiteindelijk gekocht heeft, nog steeds heeft en ze voor een zacht prijsje van de hand wil doen  8)

Rob_Dingen

Hoi

Even voor de goede orde dat is geen Ongaku.
Een Ongaku is een Mono Triode van een 15W a 20W die inderdaad veel muziek brengen ik heb ze al meerdere malen mogen beluisteren en heb zelf ook al een paar Mono Triodes gebouwd waarbij de laatste versie erg goed klinkt.
Tot nu toe heb ik nog niet een versterker gehoord die met muziekaliteit omgaat zoals dit soort versterkers.
Maar het is helaas niet bruikbaar voor HT.
Dus als je het bovenstaande verhaal leest mijn versterker moet gewoon Muzikaal zijn.

Rob

Bart_M

Dit zijn toch jouw zelfbouw versterkers?

Rob_Dingen

Hoi Krunk

Dat klopt ik heb geen foto's van Ongaku

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Rob,

De afbeelding is wel degelijk een Ongaku.
Om precies te zijn de Ongaku Neiro KSL.

Jouw foto laat een Ongaku Tango (kloon oid) zien.

De Ongaku Classic daar is Hiroyasu Kondo bekend mee geworden.

Om het verhaaltje compleet te maken heeft hij zichzelf weer eens overtroffen en nu de Ongaku Fuji gebouwd.

Allemaal Ongakus....iedereen gelijk..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi Erik

Wist ik niet dat er een nieuwe was.
En de foto is geen kloon van ongaku maar gewoon een mono triode door mij gebouwd.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Prachtig Rob !!!!

Strakke mooie versterker...speel je er nu mee in je hifi set-up.

Ik zag de Tango kappen...zijn dat die trafo's...of eigen gewikkelde. ???

Niet helemaal off-topic ....want dit is wat ik in een versterker zoek.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi Erik

Ik heb hem vekocht omdat het vermogen te weinig is voor in een HT setup.
Tango zijn inderdaad trafo's uit Japan die hoog aangeschreven staan op die versterker zat een smoorspoel van Tango en Eigen gewikkelde uitgangs trafo's en koppeltrafo's tussen stuurtrap en eindbuis dus hier zitten geen condensators in de signaalweg.

Rob

blue-eyes

Ik doelde er alleen maar op dat binnen een merk er hele sterke klankverschillen tussen de diverse speakers zitten, waardoor je niet een bepaald merk kan "afschrijven" voor een versterkerkeuze.

Ik zeg duidelijk niet dat Greengrass zijn mening niet waar is ;) .
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik van Voorst (in memoriam)

Eyes
Ja dat is inderdaad waar binnen een speakerlijn kunnen behoorlijke kwaliteits(prijs)verschillen zitten...hoewel de fabrikant er mijnsinziens echter wel in blijft slagen om een globaal karakter in zijn merk te behouden... ;)

Rob
Dat is echt een (mijn  >:D) versterker ideaal....geen condensator in de signaalweg....dichter bij de muziek kun je dan met een versterker bijna niet meer komen...nogmaals gave bakken...moeten goed geklonken hebben .....my kind of Amp ;D !!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DrBoom

Sinds een paar dagen hebben we in de winkel een wel zeer mooie combo staan vind ik zelf.
Namelijk de Accuphase C245 pre-amp, met de P650 poweramp, en de DP-77 CD/SACD als bron.
Mooiste wat ik ooit al gehoord heb (van de sets die ik al deftig heb kunnen beluisteren, VAD e.d. niet meegerekend wel te verstaan), aangesloten op een N802 momenteel.
Zoveel lucht en detail, elk instrument hoe fijn of bombastisch ook wordt perfect weergegeven.
Wel een heel erg dure set zo, maar het is in elk geval fenomenaal goed. ;D

Audiofanatic

Quote from: Rob_Dingen on May 10, 2004, 11:43:34
Hoi Erik

Ik heb hem vekocht omdat het vermogen te weinig is voor in een HT setup.
Tango zijn inderdaad trafo's uit Japan die hoog aangeschreven staan op die versterker zat een smoorspoel van Tango en Eigen gewikkelde uitgangs trafo's en koppeltrafo's tussen stuurtrap en eindbuis dus hier zitten geen condensators in de signaalweg.

Rob

Beste Rob en anderen,


Sorry dat ik een oude thread weer open met mijn vragen over de Uitgangtrafo's.

Ik begrijp uit je post dat je zelf je uitgangstrafo's hebt gemaakt/gewikkeld? Mijn vraag aan je is, zou je zo vriendelijk willen zijn om mij opweg te helpen met een wikkelschema voor een paar SE uitgangstrafo's voor een set SE 211 mono's die ik wil maken. Een goede vriend van mij heeft een wikkel machine en is bereid twee trafo's voor me te wikkelen als ik hem een wikkel schema kan geven hiervoor.

Alvast bedankt voor de gedane moeite.


Met vriendelijke groet,


Audiofanatic (José)